I.

Egészen természetessé vált elfogadnunk azt, hogy az emberi jogok, mint a szólásszabadság és a publikáció szabadsága a demokráciák alkotmányaiban bennefoglaltatnak. Itt az ideje annak, hogy a művészetet megszabadítsuk az abszolutizmus és a felsõbb hatalmak maradék terheitõl. Világosan fektessük le alkotmányainkban azt, hogy a művészet megszabadult minden politikai, vallási és faji kontroll alól.
Semmilyen — akár demokratikusan megválasztott — testület sem jogosult arra, hogy válasszon vagy elõnyben részesítsen valamely művészetet valamely más művészettel szemben.


II.

A nem-demokratikus társadalmaktól örököltük a művészet két hivatalos kategóriába való felosztását: FENYEGETÕ vagy TETSZETÕS. Következésképpen túl sok művészet vált elrejtetté vagy priváttá. Az egész művészetnek alkotmányosan biztosítani kell a jogot arra, hogy a nyilvánosság terében jelenjen meg.
A meghatározás szerint nyilvános tér az a tér, amely a publikum számára a tulajdonosi jogviszonytól függetlenül hozzáférhetõ.


III.

Szokásos úgy vélni, hogy a művészet a demokratikus társadalmak hasznára van. Azonban fõleg az ipar és a kereskedelmi termékek profitálnak a művészeti kísérletezésekbõl és újításokból. E profit fenntartása és fokozása céljából minden termékre és kereskedelmi eladásra vonatkozóan egy alkotmányos művészet-adót kellene bevezetni. Parlamentáris döntések hozandóak e művészet-adó mértékérõl. Ez lehet 1 minden 1000. haszonból.
A művészet-adó egyenlõ mértékben felosztandó az ezernyi (több vagy kevesebb) alapítvány között, amelyek egyedül ebbõl a célból jöttek létre.
És professzionális csapóajtó-bizottságok dönsék el, hogy mi a 0.001-művészet.


Eric Andersen, Exonerator
Johannesburg, 2002.




Eric Andersen
Ð A kilenc tudatállapot
Egy 12 évig tartó esemény
– beindítva az Esbjergi Képzõművészeti Múzeumban (Dánia), 2001-ben.

6 hangszalag – mindegyikük 30 perces – keverve 3 mikrofon élõ bemenõ-jelével. 9 órányi idõ alatt a 9 bemenõ-jel lassan és fokozatosan keveredik egymással, végül
a 6 hangszalag azonossá válik.
Az ezt követõ 9 órában a 6 hangszalag lassan „keveretlenedik” és újra az eredeti 6 hangszalaggá válik.
Egyetlen keveredési folyamat sem lesz azonos egy másikkal, miként minden keveretlenedés folyamata is különbözõ lesz. Mégis, minden 18. órában a 6 eredeti hangszalag szól.


Eric Andersen
Ð Közlekedési lámpa
Egy 4 hónapig tartó esemény a Malmöi Művészeti Központban és a városban (Svédország), 2004-ben.

A Művészeti Központban 10 hordozható Közlekedési lámpa lett elhelyezve. A Lámpákat úgy programozták, hogy irányítsák a látogatók közlekedését a Művészeti Központban és azon kívül. A látogatók választhattak a következõ napra más közlekedési mintákat. A bejárati falon, Power Point vetítés segítségével, lézer mutatóval és komplex digitális meghatározással minden egyes látogató javasolhatott egy másik pozíciót és ritmust minden egyes Közlekedési lámpának. A kívánságok kétnapos átlagait és a Lámpák másnapi pozícióit és ritmusait a Művészeti Központ építészeti alaprajzára nyomtatták. A személyzet minden reggel megváltoztatta a Lámpák helyzetét és módosította a Piros/Sárga/Zöld ritmusát.
Mindenki ellenezhette az aznapi rutint és ugyanakkor senki sem dönthetett egyedül a másnapról. A 3-szemű küklopszoknak saját viselkedük volt és gyengéden megvilágították a nézõket. A Közlekedési lámpák a Művészeti Központon belül és a városban is mozogtak. Idõnként csoportosan, máskor egészen különbözõ irányokban haladtak. Egy Közlekedési lámpa megpróbált átmenni a Malmö és Koppenhága közötti hídon.


Az installáció fizikai megjelenése: 9 tábla, mindegyike 220×60 cm. 6 táblán fejhallgatók, 3 táblán mikrofonok vannak.
A 6 hangszalag: sztereó, a 3 mikrofon: mono.
 

Eric Andersen
Ð Lengõk
Egy 5 hónapig tartó esemény
a Wanås Alapítványban
(Svédország), 2005-ben.

4 db 60 mm átmérõjű fémrúd a mennyezet és a padló közé függõlegesen beépítve egy 1600×1600 mm-es, képzeletbeli négyzet sarkaiba. A rudak fehér, fényes, optikai festékkel iparilag vannak bevonva. Mindegyik rúdra, 1500 mm-re a padló fölött, 150 mm szélességben egy-egy szalag van festve. Mindegyik rúd szalagja más színű: Bíbor, Cián, Sárga és Fekete. A falon, valamelyest közel a rudakhoz egy monumentális – 650×620×60 mm-es –, öntött, bronz táblán síkdombormű-szöveg: LENGÕK — RAGADD MEG A KEDVENC SZÍNED ÉS LENGJ ANNYIT, AMENNYI TETSZIK.

 

Eric Andersen
Ð Kapcsolat

Egy 6 héten át tartó esemény a Stavangeri Kulturális Központban és a városban (Norvégia), 2005-ben. Több mint 38 terület kapott jellemzést – közöttük az egyik vakoknak.



Fotók: Sten Nilsen

Eric Andersen
Ð Síró tér

Egy 50 évig tartó esemény a Nikolaj templomban (Koppenhága). 1991-ben felavattak egy kápolnát mint síró teret, rengeteg platformot ajánlva fel
a könnyek ontására.


Fotók: Dorte Krogh

Eric Andersen, alapító Fluxman, St.Auby Tamás (TNPU/NETRAF) meghívására 2005. július 20-án (az adolf hitler elleni amatõr merénylet-kísérlet ünnepelt évfordulóján), a Magyar Képzõművészeti Egyetem Intermédia Bölcsõdéjében IDEGESEN FESZÜLT NEON ESEMÉNY címmel a fenti műveket mutatta be El-Hassan Róza kitűnõ szinkrontolmácsolásával.
Bár a nem-művészet-művész tudatos szubjektivitás-minimuma a művek objektivitás-maximumán keresztül a publikum egy részének öntudatlan szubjektivitás-maximumát provokálta ki (a Pesti Est program-hírére érkezõ és a diákság között elvegyülõ lumpen-public-art publikum zajos nem-tetszése verte fel az Epreskert méla csendjét), a 0.001 %-törvényjavaslatot az illetékes művészeti egyesületek és alapítványok támogatásával a TNPU a parlamentnek felterjeszti.