Novotny Tihamér |
---|
Azokat a segédkifejezéseket, amelyekkel nekiindulhatunk a tárlat értelmezésének, részben Hushegyi Gábor (szlovákiai) művészettörténész egyik tavalyi írásában találhatjuk meg.1 Úgy tűnik azonban, hogy Gály és Tihanyi művészetével foglalkozó szövegének alapfogalmai – amelyek egyébként részben Jozef Cseres Gilles Deleuze gondolatait megidézõ, Tihanyiról írt katalógus-elõszavára támaszkodnak2 – Gyõrffy Sándor munkáira is érvényesek. Így például a „bipolaritás”, a kétpólusú sajátosság fogalma, amely az alkotómódszer, a végeredmény és a visszafejthetõség, vagyis az értelmezés kettõs lépésekben történõ logikai útjára és haladási irányaira is vonatkoztatható. Ez a „pólusosság” épül be, például Gály Kata installációjának alsó két szövetívébe, amely az apszis fölötti boltív masszív formájának – légies – tükörképe (Valley of the U-ramp, 2005).
|
Jozef Tihanyi Cím nélkül, 2003, vegyes technika, papír, 45×62,5 cm • Fotó: ifj Jozef Tihanyi |
---|---|
Jozef Tihanyi Fa, 2003, olaj, vászon, 85×85 cm Fotó: ifj Jozef Tihanyi |
|
Részlet a megnyitóról. A falon Gyõrffy Sándor: Kapcsolódások, 2005; Õszi esõ, 2005, (2×) vegyes technika, papír, 250×150 cm. Az elõtérben Gyõrffy Sándor: Talált szöveg átfestése I-III., 2002, színes print, (3×4) egyenként 100×70 cm • Fotó: Krűger Viktor |
|
Tihanyi képalkotó technikája tehát többféleképpen értelmezhetõ. Egyrészt amikor a különféle nyomhagyó grafikai anyagok, és eszközök alkalmazásával rétegesre rajzol, besatíroz egy papírlapot, úgy cselekszik, mint aki feketére fest egy ablakot, vagy szürkére mázol egy televíziós képernyõt, azaz elõször elfedi, eltakarja a valóság, illetve a sugárzott kép történéseit, majd azután, itt-ott megnyitja az anti-kép felületét, hogy láthassunk is valamit a váratlanul és véletlenszerűen felbukkanó „mögöttes” világ jeleneteibõl. Másrészt ezzel az elsötétítõ, magát a szubjektív vonalháló-felületet is céltételezõ technikával már eleve egy olyan metafizikai helyzet teremtõdik, ahol az elfedett mögött mágikus erõvel feltételezõdik valami, amit a kép rejtett, nem valódi, képzeleti, azaz virtuális és imaginárius megjelenési területének kell tekintenünk. Ugyanis az eltakart fehér felület azt sugallja, hogy ott képileg minden lehetséges, míg a fekete vonalhalmaz azt, hogy benne és általa csak bizonyos dolgok történhetnek meg. Hagyományos értelemben a szobrász mintegy kibontja az alakot a kõtömbbõl, a grafikus pedig rávezeti a vonalakból képzõdõ illuzórikus formát a sík papírlapra. Tihanyi módszere azonban részben megakadályozza, részben lehetõvé teszi, azaz valójában kordában tartja és irányítja a kihagyott szűk területekre és felületekre szorítkozó formaképzõdést. Ehhez viszont nem a törlést, a radírozást használja, hanem a hajszálkázó körülrajzolás eszközét. |
Jozef Tihanyi Ködök, 2005, olaj, vászon, 95×105 cm • Fotó: ifj Jozef Tihanyi |
Gály Katalin Valley of the U-ramp, 2005, installáció, vegyes technika, kb. 8×6×3 m • Fotó: Gály Katalin |
|
E művek, bár abszolút kézműves termékek, mégis magukba építettek olyan ismétlõ elemeket, amelyek nemcsak gépiesek és önműködõek – mint például a spachtli festékbe mártogatott élének koncepciózus, ámde mechanikus papírra nyomkodása, vagy a függõleges alapirányokban húzott megszakítatlan, illetve szaggatott ecsetvonások párhuzamritmusai –, de mintázatot adóan sor, sorozat és láncolat jellegűek. Tudniillik Gyõrffy a négy, kb. 250×150 cm-es munkát pár nappal a kiállítás elõtt a budapesti Salétrom utcai lakásának parkettájára feszítetten készítette el, minek következtében az akrilfestéktõl felázott műszaki rajzpapír mintegy frottázsszerűen átvette a faburkolat konstruktív rendszert alkotó szerkezeti képét. Így az eljárás természetébõl adódóan kínálkozott a lehetõség, hogy ennek a monoton módon terjeszkedõ parkettamintázatnak egyes – meghatározott ritmusképleteket követõ – elemeit a fekete vagy a kék szín világos, illetve sötét változatával kiemelje a türkizzöldes, sárgás, lilás, szürkéskékes tónusokra hangolt hátterekbõl. 1 ART-MA – Navigare nesse est / Hajózni szükséges! Gály |
Gály Katalin Valley of the U-ramp, 2005, (részlet), installáció, vegyes technika, kb. 8×6×3 m • Fotó: Gály Katalin |