Sötét, kopott kis lokálhelyiség a Lower East Side-on. A tenyérnyi színpadon egy fekete zongora, egy szebb napokat látott tonettszék és egy kottaálvány. A baseballsapkás segéd igyekszik lesöpörni a színpad már menthetetlenné taposott fekete padlószõnyegét. Csend és üresség a színen, a háttérben a bárpult egyre élénkebb zsivaja. Feszült várakozás. Azon gondolkodom, miért is nem adom fel, hogy valami olyat találjak, ami meggyõz arról, hogy a performansz műfajában is léteznek új, felemelõ darabok. Bizalmatlanságom az elmúlt három hétben csak megerõsítõ dózisokat kapott.
Végre kilép a színre a középkorú, vörös hajú, estélyi ruhába öltözött nõ, és lényével, hangjával elkezdi belakni a teret: tesz-vesz a kottákkal, szoprán hangját próbálgatja. Erõs orosz akcentusára csak akkor derül fény, amikor a hanyagul beesõ zongoristával kacéran üdvözlik egymást. Némi készülõdés, majd elkezdõdik a próba. Az elsõ vontatott musical akkordokra a függöny mögül elõtűnik a harmadik szereplõ, a sztriptíztáncosnõ is. A zongoristára és a kékruhás operaénekesre hideg kékes, míg az elõtérben lévõ táncoslányra vöröses tónusú fény esik. A parányi színpad két elkülönülõ színtérként, két paralel világként lép összehangolt működésbe. Pár perc után a zongorista félbeszakítja énekesét, és magyarázni kezd neki. Ugyanabban a pillanatban a táncosnõ félbehagyja tekeredõ mozdulatát és visszaveszi épp ledobott kendõjét. A zongorista újrakezdi, majd a szoprán és a táncoslány is beszáll. A következõ körbe kicsit elõbbre jut a zene és a vetkõzés, de a zongorista újra lefújja a játékot. Újabb, némi flörtöléssel átitatott instruálás a háttérben, visszavett ruhadarabok, aztán újra indul a jelenet. A következõ másfél órában ezen kívül nem is történik semmi más, de a közönség moccanás nélkül üli, állja végig az elõadást. Ennyi idõ kellett, míg a zongorista, az énekesnõ, és a sztriptíztáncosnõ is eljut, az egyébként kb. húszperces elõadás végére. Az utolsó ruhadarab földrehullása után, a szoprán elnémul, mindkét nõ kilényegül a színtérrõl, a zongorista pedig csendes játékával levezeti a közönséget ámulatának színpadáról.
Két óra, három remekül megválasztott elõadó és egy koncepciózus képzõművész a háttérben. Pofonegyszerű, feszes szerkezetű elõadás. Nem történik semmi olyan, ami ne történne meg naponta bárok ezreiben világszerte. Egyetlen szimpla effektet, a várakoztatásra való rájátszást kivéve. Francis AlŸs, a belga képzõművész nem elõször szembesíti, egyszerű, de kifinomult eszközökkel közönségét önmagával. (Elég csak a 2001-es velencei szereplésére utalni, amikor a Giardini bejáratánál a művészt képviselõ páva fogadta a látogatókat.) Új, Rehearsal II című, a Biennálé megbízásából készített és most bemutatott darabja, amelyet Rafael Ortegával együtt jegyez, kétségtelenül a Performa egyik legjobban sikerült bemutatója lett.
A Biennálé eredetileg is kiemelt, és nagy várakozásokat keltett eseménye volt Marina Abramovi¡, a Guggenheim Múzeum tölcsére alatt bemutatott hét estés performansz-sorozata. A Seven Easy Pieces esténként egy-egy a kortársától felelevenített performanszot mutatott be a műfaj korai, még jórészt dokumentálatlan periódusából. A menüben idõrendi sorrendben követte egymást Bruce Neuman-tól a Body Pressure, Yellow Body (Galerie Konrad Fisher, Düsseldorf, 1974), Vito Acconci-tól a Seedbed (Sonnabend Gallery, New York, 1972), Valie Export-tól az Action Pants: Genital Panic (Augusta-Lichtspiele, München,1969), Gina Pane-tõl a The Conditioning (Galerie Stadler, Párizs, 1973), Joseph Beuys-tól a How to Explain Pictures to a Dead Hare (Galerie Schmela, Düsseldorf, 1965), és saját, 1975-ben bemutatott Lips of Thomas című performansza (Galerie Krinzinger, Innsbruck, 1975). Hat napig minden este elzarándokolván a híres épületbe volt idõm olyan kérdéseken gondolkodni, minthogy megismételhetõ, feleleveníthetõ-e egy képzõművészeti akció, azaz megõrizhetõ-e a művészettörténet és a késõbbi generációk számára, és ha igen mekkora veszteségekkel? Hogyan hat egy újra elõadott, idõközben a kánon által klasszikussá avatott performansz ma? Mit jelent az elõadónak és mit a közönségnek? Mit jelent annak, aki látta az eredetit és mit annak, aki csak másodlagos forrásból értesült róla? Hol válik el a képzõművészeti performansz a színházi, zenei vagy táncelõadástól, különösen egy olyan esetben, mint Francis Alÿs a bevezetõben részletesen bemutatott darabja?
Ezek a kérdések meghatározták a Biennálé egész légkörét, de Abramovi± sorozata volt az, amely számomra jó néhány kérdést kétségtelenül megválaszolt ezek közül. Például azt, hogy a képzõművészeti performansz, más művészeti ágak elõadásától eltérõen, egyszeri és efemer műfaj. Lényege az aktualitásában, életszerűségében, esetleges hibáiban rejlik. Az „ott és akkor” műfaja, kizárólag jelen idõben létezik, és nem eleveníthetõ fel komoly veszteségek nélkül. Élmény és tapasztalat alapú, mind az elõadó, mind a befogadó részérõl. Ugyanis az Abramovi±-esték hol feszültebb, hol oldottabb atmoszférája ellenére ugyanis, nem tudtam szabadulni attól az érzéstõl, hogy egy egyetemi elõadáson vagyok, ahol diák helyett, egyfajta élõ színpadi illusztráció kíséri az elõadást. Felmerült bennem, hogy paradox módón épp ez az újjáélesztési kísérlet öli meg ezeket a performanszokat.
Ugyanakkor érdekes élmény volt, hogy néhány darab, mint a Beuys-performansz vagy Abramovi± sajátja, még így áttételesen is erõt sugárzott, figyelmet követelt. Ezek alatt fordult elõ, hogy a nézõi, reflexív szerepen túllépve, néhány pillanatra belefeledkeztem az élménybe, Abramovi± eredeti szándéka szerint.1
Zárójeles asszociációként jegyzem meg, hogy a budapesti Ludwig Múzeum idei, Hajas Tibor életművét bemutató kiállításán éreztem hasonlót.2 Nem lévén abban a szerencsés helyzetben, hogy Hajas akcióit élõben lássam, valamint az életmű még mindig nem publikált jellege miatt, az elsõ „személyes” tapasztalatot a műveivel ez a kiállítás jelentette számomra. A korábban kapott információkat is beépítve „állt össze egy kép” róla és művészetérõl. Mindezt egybevetve, és visszaidézve a PERFORMA kapcsán már említett feltevéseket és tapasztalatokat, tisztán kivehetõnek tűnik, hogy bizonyos performanszok és akciók, meghazudtolva alapjellegüket, az idõ és a dokumentáció torzításain is átütnek, világosan kivehetõ és érzékelhetõ erejük és értelmük van.
Visszatérve a közelmúltba és a Guggenheimbe, a hat ‚felelevenítés‘ után a hetedik este keltette talán a legnagyobb várakozásokat, és részben ez okozhatta jelen sorok írójának csalódottságát. A korábban említett problematika logikus válaszaként, ez az új Abramovi± performansz bemutatójának estéje volt.
A Guggenheimbe lépve egy óriási születésnapi tortára és cirkuszi sátorra egyszerre emlékeztetõ, indigókék textilekkel beborított építmény fogadott, amelynek csúcsán azonos anyagú ruhába öltözve állt a művésznõ némán és mozdulatlanul. Majd lassan különbözõ irányokba emelgetve kezeit, különös és érthetetlen, hang nélküli gesztuskommunikációba kezdett, amelyet azután hét órán át folytatott. Jelen sorok írója megdöbbenésén túllépve, a legjobb szándékkal is csak egy magamutogató, csillogó és látványos, de minden értelmet és célt nélkülözõ viselkedési formának – talán a New York-i vagy a globális művészeti szcénáénak, esetleg annak nagy presztízsű intézményeinek(?) – karikatúráját vélte kiérezni az elõadásból, amely inkoherensnek és érdektelennek tűnt fel mind Abramovi±, mind az általa elõzõleg „felvállalt” kortársak szellemiségéhez képest.
|