Boris Groys |
---|
Minél több új médiaművészet, azaz mozgóképet használó alkotás kerül be a múzeumba, annál inkább erõsödik az érzés, hogy a múzeum intézménye ezáltal válságba kerül. Egyesek igenlik a folyamatot, s remélik, hogy a múzeum e válság révén nyithat a külvilág felé, nagyobb közönség számára válik majd hozzáférhetõvé és attraktívvá, s végre feladja ósdi és gyanússá lett elitista törekvéseit. Mások viszont attól tartanak, hogy így a múzeum kénytelen lesz feladni autonómiáját, s azzal, hogy a nagy médiahálózatokhoz kötõdik, egyfajta emelkedett szórakozást kínáló Disneylanddé válik. Attól függetlenül, hogy itt a remény vagy a félelem érzetérõl van-e szó, az emberek leginkább abból indulnak ki, hogy a múzeumnak a médiumokkal való elárasztását nem lehet leállítani, ami elõbb vagy utóbb a múzeum megszűnéséhez vezet. Másrészrõl azonban a mozgókép fokozódó muzealizálását úgy is lehet értékelni — méghozzá joggal —, mint a tradicionális, muzeálisan uralkodó művészeti rendszer sikerét, ami hatékony konkurenciát képezhet a videotékákkal és a televízióval szemben. Közben mindenesetre felvetõdik a kérdés, hogy a mozgókép a múzeumban vajon nyer-e új esztétikai dimenziót, képzõdik-e esztétikai értéktöbbletet. A továbbiakban ennek a kérdésnek kell utánajárni. 1. Amikor manapság a médiaművészetnek a művészeti rendszerben való jelenlétérõl beszélünk, bizonnyal mindenekelõtt a művészi videó- és filminstallációkról van szó, ahol is a mozgóképet másféle módon prezentálják, kontextualizálják és értékelik, mint a kommersz mozi-rendszerben vagy a televízióban. S tényleg, amikor a mozgóképeket muzeális kontextusba helyezik, érzékelésüket lényegében azok az elvárások határozzák meg, amelyeket általában a múzeumi látogatással kapcsolunk össze – vagyis olyan elvárásokkal, amelyek a mozdulatlan képek szemlélésének hosszú elõtörténetébõl erednek, legyenek azok ábrázolások, fotográfiák, szobrok vagy ready-made objektek. S itt mindenekelõtt azokról az elvárásokról van szó, amelyek az efféle kontempláció idejére vonatkoznak. 2. A tradicionális múzeumban a nézõ – legalábbis ideális esetben – teljes mértékben maga szabja meg a kontempláció idejét: egy-egy kép szemlélését bármelyik pillanatban megszakíthatja, hogy azután késõbb ismét visszatérjen hozzá, és ott folytassa, ahol abbahagyta. A mozdulatlan kép a szemlélõ távollétében ugyanolyan marad, tehát nem vonja ki magát az ismételt szemlélés alól. Akár azt is mondhatjuk, hogy a múzeumi rendszer igazi feladata a kép folyamatos önazonosságának biztosítása. A múzeumban „konzerválásra” váró képek megõrzése, biztosítása és restaurálása identitásuk megõrzését szolgálja, azt, hogy a formájuk változatlan maradjon, tehát a visszatérõ múzeumi látogató számára elvileg a végtelenségig rendelkezésre álljon. Persze mondhatnánk, hogy az efféle, múzeumi konzerválás által biztosított önazonosság illúzió, csakhogy épp ez az illúzió határozza meg a múzeumi látogató elvárásait. |
Valie Export Touching, Body Poem, 1970 |
---|---|
Julia Scher Wonderland, 1998 |
|
Dan Graham Present Continuous Past(s), 1974 |
|
3. A múzeumban a fény hagyományosan a műalkotáson kívülrõl jön, s épp ezáltal válik lehetõvé a szemlélése. A múzeumban szokás szerint állandóan nappal van, még ha az mesterséges is. A médiaművészet ellenben – video- és filminstalláció formájában – bevitte a múzeumba a nagy éjszakát vagy legalábbis az alkonyatot. Ezáltal a modern múzeumok egyenletes, látogatóbarát megvilágítása kihunyt. A múzeumi médiainstallációk esetében ugyanis a fény többé már nem arra szolgál, hogy a nézõ számára optimális körülményeket teremtsen a szemlélõdéshez, tehát hogy olyan teret kínáljon, amelyben a nézõ szabadon és biztonságosan mozoghat, és képes a maga számára a legjobb pozíciót kiválasztani. A múzeum mint a médiaművészet múzeuma többé már nem az abszolút láthatóság színtere. Ebben a múzeumban az éjszakai láthatatlanság, sötétség és bizonytalanság is ki van állítva, s a világos és a sötét helyeken keresztül a nézõ számára meghatározott nézõpozíciók vannak felkínálva. Miként azt Heidegger a maga művészetfilozófiájában leírja, a médiainstalláción belül a nézõ oda megy, ahol világlás van. 4. A változások, amelyek a mozgóképek érzékelése által következtek be, nem szűkíthetõk le pusztán arra, hogy azokat a filmeket és videókat, amelyeket a hagyományos mozikban és a tévében érdektelenként és unalmasként éltünk meg, most esztétikailag különösebben vonzónak találnánk – videók és filmek, amelyek túlságosan is közel kerültek az állóképekhez, túl rövidek vagy túl hosszúak, stb. Szeretném megjegyezni, hogy a mozgó médiaképek újrahasznosítása a múzeumi térben a filmképet mint olyat kiszabadíthatja a némaság egy bizonyos zónájából, s hozzáférhetõvé teheti egy médiadiskurzus számára. S tényleg, a film vonatkozásában a közelmúltig egyfajta némaság, hallgatás uralkodott. Bizonyos, hogy a filmkritikát és a filmelméletet már sok évtizede sikeresen művelik. A filmnek kiterjedt irodalma van, amiben sok érdekeset és találót olvashatunk. De ha ezt az irodalmat közelebbrõl megnézzük, az lesz a benyomásunk, hogy az ott alkalmazott valamennyi analitikai és retorikai eszköz az irodalom- és a művészetelméletbõl származik. Vagy talán, még ha sokkal kisebb mértékben is, a zeneelméletbõl. Így aztán leginkább nem érezzük úgy, hogy olyan nyelvvel állnánk szemben, amely a film specifikus élményébõl született volna, amely eredetileg „a filmrõl”, s nem valami másról szólna. Egy ilyen nyelv biztos alkalmas arra, hogy a film egyes aspektusait leírja, ám közben a film mint olyan a némaság zónájában marad. De miért van ez a némaság, miért a diszkurzivitásnak ez a csõdje? |
Dieter Froese Not a Model for Big Brother's Spy-Cycle, 1987 |
Douglas Gordon Kissing With Sodium Pentothal, 1994 |
|
A mai mozi látogató a kor aszkétája, aki látomásaiért némasággal fizet. Tudniillik bizonyos értelemben a filmrõl mint olyanról sohasem tudunk beszélni, hiszen a vetítés során hallgatnunk kell. Ehelyett utólag beszélünk a filmemlékeinkrõl, vagyis hasonló helyzet áll elõ, mint amikor a pszichoanalízis során utólag meséljük el és értelmezzük az álmunkat. Egyáltalán nem véletlenül volt és maradt a pszichoanalízis oly hatékony a filmtudományban. S közben a film pszichoanalízisébõl a passzív nézõtömeg iránti megvetés bizonyos nyomai sem hiányzik. A film azonban paradox módon épp abban az idõben jött létre és fejlõdött ki, amikor az aktív, pragmatikus, kreatív és gyakorlati irányultságú ideológiák ünnepelhették a legnagyobb diadalaikat: a modern teoretizálás közegében – Marxtól és Nietzschétõl napjainkig – a gyakorlat egyértelmű elõnyben részesül a tiszta kontemplációval szemben. Az élet igazságát többé már nem a filozófiai szemlélõdésben, hanem az életdinamikában, a politikai gyakorlatban, a testben, a szexuális vágyban, a harcban (a nemzetek, az osztályok, a fajok vagy a nemek küzdelmében) — mindenesetre az anyagi, testi valóságban, s nem egy ideális, kvázi-spirituális szellemi világ passzív szemlélésében. Ennek megfelelõen a hagyományos mozifilm a modernitásban egy passzív, túlhaladott kontemplatív hozzáállást testesít meg, ami a korai idõkben a legmagasabb életformának számított ugyan, közben azonban a köztudatban az illúziók világában való passzív vegetálás szintjére süllyedt. Minden általunk ismert premodern kultúra rendelkezett egy kontemplatív állománnyal, vagyis az emberek egy olyan rétegével, akik kizárólag kontemplációval foglalkoztak: sámánokkal, szerzetesekkel, prófétákkal vagy filozófusokkal. S ez a réteg egyértelmű társadalmi kiváltságokkal rendelkezett. A közvélemény szemében a „vita contemplativa” hagyományosan magasabb rendűnek számított, mint a „vita activa”. Épp az újkor volt az, amelyben a kontemplatív állomány régi elõjogai drasztikusan leépültek. Amennyiben a modern ember társadalmi elismerésre vágyik, többé már nem lehet kontemplatív, hanem kreatívnak kell lennie, vagyis többet és jobban kell dolgoznia, mint a többieknek. Vagy akár karitatív is lehet, miként gyakorlatilag az egyház is kontemplatív intézménybõl karitatív intézménnyé változott. A tiszta kontempláció az újkorban minden szinten radikálisan leértékelõdött. Úgy gondolom, a tiszta kontemplációnak ez a devalválódása volt a mai formájában létezõ mozi létrejöttének döntõ elõfeltétele, mivel a technikai találmányok és fejlesztések ilyen esetekben társadalmilag és kulturálisan kevésbé relevánsak. Egyedül az a fontos, hogy mit akar megteremteni a kultúra egy meghatározott technikai fejlesztéssel, s hogy ténylegesen mit teremt belõle. Nevezetesen a mozi felfogható a leértékelt „vita contemplativa” grandiózus paródiájaként is. A mozin keresztül a kontemplatív magatartás, a klasszikus nyugati filozófia transzcendentális szubjektuma új meghatározást nyert és megvédetett, de csak mint leértékelt, alulprivilegizált tömegjelenség, mint az alsóbb osztályok olcsó szórakozása, melyek tagjai helyzetüknél fogva a társadalomban passzivitásra vannak ítélve. A mozi rendszerében a „vita contemplativa” úgy manifesztálódik, ahogy az csak egy radikálisan kritikai – mondjuk, egy következetes nietzscheiánus – perspektívából látszik. Nevezetesen a mozi rendszere a mindannyiunk számára jól ismert technikai eszközök felhasználásával a kontemplatív aszkézis állapotát idézi fel, melyben különválik a test és a lélek, hogy a tekintet számára hozzáférhetõvé váljon a tiszta szellemvilág. Az ilyen extatikus állapot korábban évtizedekig tartó aszkézis és speciális szellemi és testi tréning következtében alakult ki. Manapság viszont mindenki képes aprópénzért megvenni a jegyet, s meghatározott idõre karteziánus szubjektummá vagy Hegel abszolút szellemévé válhat, akinek szeme elõtt az emberiség egész kultúrtörténete vég nélkül pereg. Bizonyos, hogy a mozi nem isteni látomásokat kínál, hanem sokkal inkább minden lehetséges szemetet, amit épp eléggé ismerünk ahhoz, hogy itt ne kelljen részletesen leírnunk. A mozi szellemei aprócska, leginkább nevetséges szellemek, amelyek különféle alakban folytonosan a kontempláció nevetséges voltát sugallják. A történelmi események pedig a filmben olyan tálalásban vannak felkínálva, hogy az Hegelnek valószínűleg nem tetszene. Mint említettem, a kontemplatív magatartás paródiájával van dolgunk. Olyasmit kínálnak fel kontemplációra, ami a hagyományos felfogás szerint arra nem méltó: kisszerű bűnözõket, rendõröket, akik ezeket üldözik, unalmas szerelmi történeteket, együgyű humort, stb. Egy igazi nietzscheiánus legrosszabb félelmeit azonban mindenekelõtt a kontempláció azon körülményei igazolják, amik a moziteremben találhatók. Az ember egy kényelmetlen karosszékben ül, amitõl az egész teste fáj – s közben teljesen tehetetlen, immobilizált, be van szorítva egy szélsõségesen fullasztó légkörbe; mások feje belóg a látókörébe, lehetetlenné téve, hogy kövesse a vásznon történteket. Szomszédai ráadásul egész idõ alatt esznek vagy isznak, egymás fülébe sugdosnak, vécére kell menniük, s onnan csakhamar visszajönnek, tehát a szellemvilággal való igazi kapcsolatot valami mindig megzavarja. S amikor vége a vetítésnek, az embert a kijáraton keresztül rendszerint valami sötét, büdös zsákutcába, gyakorlatilag a szemétdombra lökik, így szabadulva meg a nézõ immobilizált testétõl. A mozi-varázs tehát kezdettõl fogva olyan szélsõségesen kijózanító valós közegbe kerül, amely e varázsba vetett hitet igazából nem teszi lehetõvé: a kontempláció illúziónak bizonyul. Az illúzió megteremtése és a kontempláció aktusa már eleve relativizálódik, hiszen mechanizmusai láthatóvá válnak. Mindemellett a vetítés elõtt és után az ember látja az üres vásznat. Ha tehát a moziban egyáltalán van kontempláció, az olyan körülmények között történik, amikor a kontempláció társadalmi megvetés tárgya, vagyis pótléka csupán a régi, igazi és tiszteletre méltó kontemplációnak, s pótlék jellege sohasem rejtett. Ezáltal különbözik a mozi oly radikálisan a modern magas művészetektõl, amelyek már eleve feltételezik a velük való aktív bánásmódot, s ezt folyton, explicite meg is erõsítik. Egy könyvvel az ember aktívan bánhat: maga határozza meg, hogy hol és milyen ritmusban olvassa stb. A könyv tárgy, amellyel másokat meg lehet ütni, s amit szét lehet tépni. Ugyanígy szabad a nézõ a klasszikus festményekkel kapcsolatban is: a kiállításon szabadon járkálhat, miközben a kép passzívan továbbra is ott lóg a falon. A színházban vagy a zenei esten a közönség leginkább passzív marad, ám a művészek vele közös a térben vannak. S ez legalábbis virtuális lehetõséget ad a közönségnek arra, hogy a spektákulumot megszakítsa, például oly módon, hogy paradicsommal vagy naranccsal dobálja meg az elõadókat, illetve kifütyülje õket a színpadról. A lázadás efféle, a látványosságot felrobbantó botrányait egyébként gyakran bemutatják a moziban is, s itt elég, ha Buster Keaton vagy a Marx-testvérek filmjeire emlékeztetünk, vagy akár a Mickey-Mouse rajzfilmekre. Ilyen szempontból a Batman-filmek egyik híres jelenete is jellemzõ, melyben a pingvin – egyébként Batman ellenfele – egy művészeti múzeum képeit festi át és töri össze. Épp az ilyen részekben ünnepli a mozi a maga igazi diadalát, s egyben megmutatja más médiumokkal szembeni fölényét. A mozinézõt ugyanis nem csak a helyzet és a konvenciók határozzák meg, hanem ontológiailag is tehetetlen a filmi eseményekkel szemben. A vetítést esetleg félbe tudja szakítani, de a filmi eseményekbe nem tud beavatkozni, a filmet mint olyant nem képes felrobbantani. A film ugyanis nem véges tárgy a valós térben. Amennyiben a mozi nézõje a film ellen harcol, szellemek ellen harcol. A szellemek pedig sérthetetlenek. Messzemenõen módosul viszont a helyzet, amikor a filmet nem moziban, hanem a televízióban mutatják be, hiszen a nézõnek a nappali szobában megvan a szabadsága, hogy tetszés szerint mozogjon. A tévénézés azonban túl privát és fõleg túl mindennapi ahhoz, hogy ne indíthasson el nyilvános értelmezõ diskurzust. Ezzel szemben a múzeumi videoinstalláció ideális terep a video- és filmképpel történõ analitikus nyelvi bánásmódhoz. Nem véletlen, hogy a mai médiadiskurzus a video- és filmistallációval párhuzamosan fejlõdött ki. A videoinstalláció szekularizálja a filmbemutatót: a nézõ megkapja a lehetõséget, hogy a térben, ahol a film látható, szabadon mozogjon, bármikor kimehessen, majd ismét visszajöhessen – mindenekelõtt pedig ott van a szeme elõtt az egész technikai apparátus, ami normális esetben rejtve marad elõtte. Ugyanakkor a videoinstalláció kiragadja a videoképet a tévés mindennapokból, s muzeális bájt kölcsönöz neki. A médiaművész feldarabolja és dekontextualizálja a filmanyagot, hogy azután késõbb újra összerakja és kontextualizálja, a filmet különbözõ monitorokra osztja el, egyes részeit hagyja ismétlõdni, a filmképeket a valós tér bizonyos tárgyaival hozza összefüggésbe – mindezzel a filmet megfosztja a földönkívüliség pátoszától, s a nézõnek megadja a lehetõséget, hogy a filmet másfajta, analitikusabb és többrétű módon fogyassza. E szabad, s egyben analitikus bánásmód a film- és videoképpel a nézõt arra bírja, hogy a mindenkori művész kiválasztási és analitikus stratégiáit átvegye, s maga is aktívabb médiafogysztóvá váljon. S hogy félreértés ne essék: ideális esetben a nézõ nem annyira a művészi stratégiák eredményeit, hanem magukat a stratégiákat veszi át. Ha a nézõ késõbb ezeket vagy ezekhez hasonló stratégiákat alkalmaz a saját médiafogyasztói gyakorlatában, ilyen körülmények között teljesen másfajta eredményekre juthat, mint amelyekre maga a művész jutott az installációjában. Ez azonban mit sem változtat a művészi médiakonzum példaadó jellegén, amire a jó médiaművészet maga is törekszik. A megfelelõ példákon a nézõ megtanulja, hogy a médiakonzum összes paramétere változékony — és a maga módján elkezdi a média képeit dekontextualizálni, rekontextualzálni, feldarabolni, majd újra összerakni, elmozdítani, más idõrendbe tenni, stb. S közben olyan művészek lehetnek a példaképei, mint Nam June Paik, Marcel Broodthaers, Bruce Nauman vagy Peter Fichli és David Weiss. A mai múzeum tehát – mint a médiaművészet múzeuma – olyan helyszínné változott, ahol szüntelen összeütközés zajlik a nézõ és a művész tekintete között. Elõször is ez által különbözik a múzeumi médiainstalláció tere a tradicionális múzeumi tértõl, ahol a nézõ tekintete háboríthatatlanul uralkodik, másodszor pedig a hagyományos médiafogyasztó helyzettõl is különbözik, ahol – legalábbis elvben — a művész tekintete uralkodik, amely a nézõ tekintetét a médiaképhez köti. Így aztán végezetül ezt lehet mondani: minél inkább képes egy-egy médiainstalláció a kétféle tekintet harcát tematizálni és reflektálni rá, annál sikerültebbnek mondható, hiszen annál inkább megfelel a hely szellemének, ahol bemutatják. Fordította: Sebõk Zoltán |
Michael Snow Two Sides to Every Story, 1974 |