Nagy T. Katalin |
---|
Lévay Jenõnek makacs képzete van az építészetrõl. Adva van egy építészeti motívum, legyen az egy nem létezõ, de valamikor létezett híd, vagy egy nem működõ, de valamikor működött ipari építmény, s elindul a művészi gondolat, mint a pókfonál, Lévay körbeszövi az objektumot, behálózza, teleaggatja, átkonstruálja. És virtuális hidak épülnek a Dunán, egy roncsépítmény a művészet templomává válik. A József Attilának dedikált sorozatban is hangsúlyosan jelen van az építészet. A gemenci arborétum természeti látványai társulnak a budapesti eklektikus építészet motívumaival. Egymásra vetítõdik a kétféle táj, a természeti és az ember építette. Újfajta tájélmények, rejtett összefüggések tárulnak fel az erdõ, a víz, a nyáj és az épített környezet között. Áttűnésben sejlik fel a természeti és a faragott flóra, a tájrészlet és az építészeti idézet. Az áttűnésben a táj a domináns, az építészet alárendelõdik a természet törvényeinek. Látásunk, térélményünk radikálisan megváltozott a fotográfia, a film megjelenésével. A festészet a kompozíció törvényszerűségeit igyekezett feltérképezni, kánonokat teremtett, a fotográfia, a film igyekezett megszabadulni a kánonoktól, érvényesülni hagyta a kivágás esetlegességét, a töredékességet. A film, egymást követõ képek sorozata, a képek kiválasztása, ritmusa, dinamikája a vágástól függ. A vágással megjelent az idõ dimenziója a képi értelmezésben. Lévayt mindig foglalkoztatta a képváltás változó dinamikája, s az ebbõl építkezõ mű új látványai. Liftes projektjében a képváltás a valóságos térben jött létre, a táblaolvasóval készített felvételeken az eltolásos képrögzítéssel keletkezett új látvány. A most kiállított sorozat a filmes tapasztalatokat is megemésztve, az állóképben keresi a képváltásban rejlõ lehetõségeket. S hogyan, hol találkozik a képzõművész a költõvel? Lévay képüzeneteket küld a költõnek, képtöredéket a világról, úgy ahogy õ látja, úgy ahogy nem láthatná József Attila nélkül. Nem illusztrál, nem a költõ sorait igyekszik grafikai eszközökkel újrafogalmazni, Lévay kapcsolatot teremt a költõvel. A sorozat címe Tömegszerencse, egy jól ismert szó nem létezõ – illetve mostantól létezõ – változata. A fosztóképzõjétõl megfosztott kifejezés azt sugallja, hogy az összecsúszott képek találkozásából létrejött álomszerű látvány látszatra egy katasztrófa következménye, de valójában éppen annak ellentéte, mert a művészetben minden idézõjelbe kerül, semmi se az ami, és mégis az is. Lévay látomása Csipkerózsika álma, a megállított idõ letapogatása, idõtlenség a múlandóságban. József Attila mondja valahol: „És mintha a szív örökrõl-örökre állna s valami más, talán a táj lüktetne, nem az elmulás.” A tájba borult házak, homlokzatok, melyeket felfalt a buja növényzet, érzéki konkrétsággal idézik meg világunk kétféle valóságát, a természetit és az emberit, Isten és ember közös alkotását, de a művészi látomás, lett légyen verbális vagy vizuális egy másik dimenzióba emel. A valóságos térélményekbõl építkezõ struktúrák, az egymásra vetített növényi mustrák és épületplasztikák faktúrái egy érzéki textúrában olvadnak össze. A valós elemek egy nem valós teret alkotnak, s ez megváltoztatja a valós terekrõl alkotott képünket. A tájrészlet és a városrészlet áttűnésben montázsolt képét Fritz Lang: Metropolis című filmjében használta a díszlettervezõ Edgar G. Ulmer, de ott csupán egy formai párhuzam jött létre a sziklás hegyek meredezõ csúcsai és a felhõkarcolók között, mindkét motívum vertikális kiterjedésű, mintha a hegyben épületek nõttek volna, a térérzetünk nem változott, csak kicsit módosult. Lévaynál az épülethomlokzatok vertikális erõvonalainak s a tájrészletek horizontális jegyeinek összejátszása egy merõben új térélményt hoz létre. Azt mondhatnánk, míg az egyik az összeadás műveletét végzi, addig a másik esetben, Lévay a szorzást választja. A végtelen, embernélküli terek egyetlen lapon verifikálódnak, ott, ahol megjelenik egy középkorú nõalak, látomás a látomásban. Mivel a képzõművész azzal az útravalóval indított el bennünket a képek szemlélésében, hogy a lapokon József Attilát keressük, a mamára gondolunk, hiszen e két motívum tér vissza mindig oly makacsul József Attila költészetében: a mama és a mindenség, a szeretet és az univerzum. A kiállítást kísérõ kis füzetben olvashatjuk József Attila 1937 februárjában írott életrajzát, melyet egy álláskérvényhez mellékelt, és a Költõnk és Kora című vers egy részletét, melyet halála évében, 1937 nyarán írt a Szieszta-szanatóriumban, és amely így szól: „Én a széken, az a földön, és a Föld a Nap alatt, a naprendszer meg a börtön csillagzatokkal halad – mindenség a semmiségbe’, mint fordítva, bennem épp e gondolat...” A vers „mindenség a semmiségbe” sorában ott visszhangzik egy másik költemény, a – talán csak napokkal korábban írott – Ars poetica intése: „A mindenséggel mérd magad!”. 1937-ben több versében megidézte halálát, folyton készülõdött, hogy visszatérjen „a semmiségbe, ahol minden megvan” – ahogy Kondor Béla írta, egyik József Attilás mondatában. Errõl a halálvágyról Németh Andor errõl így írt: „Képzeletét többet foglalkoztatja már, ami az életen túl van, mint ami innen van azon. S mi van az életen túl? Az életen túl a semmi van, az egyre táguló űr, melyben úgy elvész a világegyetem egész anyaga, mintha minden csillagképrendszer egy-egy szállongó porszem volna csupán. Ilyen űrnek érzi magát a költõ is, melyben úgy szállong a semmi, mintha valaminek a pora lenne… Amíg él, persze, mégis 'mindenség a semmiségben'… És õ már ott él képzeletében a semmiben. Oda kívánkozik." A Költõnk és Kora című vers egy másik szempontból külön figyelmet érdemel. Az irodalomtudomány József Attila természetfilozófiai elképzeléseit éppen erre a versére alapozva tárta fel. A táguló világegyetem korszerű csillagászati világképe, a világ a táguló űrben többször felbukkan József Attila költészetében. A korabeli dokumentumok, életrajzi adatok és József Attila levelei nyomán az irodalomtörténeti kutatások bebizonyították, hogy a költõ ismerte a húszas években gyakran közszájon forgó einsteini relativitáselméletet. A „táguló világ” képzete a legmarkánsabban éppen a Költõnk és Korá-ban fogalmazódott meg: „...a világ a táguló űrben lengve jövõjének nekivág” A húszas évek táguló világról alkotott képe, az arról való gondolkodás egybeesett a némafilm megjelenésével. A film, mint új művészi eszköz, új látásmódot teremt, s ebben nagy szerep jut a tér, az építészeti tér új felfogásának, egy újfajta térképzet kialakulásának, s ez óriási hatással volt a húszas évek emberére. A már említett Metropolis című film jól példázza ezt. A ma emberének is egy merõben új térélményt szerez a világról, s ebben a számítógépes játékoknak, a sci-fi filmeknek van nagy szerepe. Lévay azonban nem használ káprázatos grafikai és látványtervezõ szoftvereket, a saját fotóiból felépített mű csak a számítógépes kép transzparenciáját használja ki, felidézve ezzel a húszas években forradalmi újításnak számító montázs-technikát. Így a József Attilának szóló üzenet kódrendszere egyszerre eredeztethetõ a költõ korából, s jelen világunk átalakuló térélményeinek megtapasztalásából. |
Lévay Jenõ Tömegszerencse IV., 2005, 50×66cm |
---|---|
Lévay Jenõ Tömegszerencse VIII., 2005, 50×66cm |
|
|