Kókai Károly |
---|
A bécsi Kunsthalle kiállításán ezúttal Loiuse Bourgeois utóbbi években készült grafikai művei láthatók. Ezek kiegészítését és érthetõbbé tételét szolgálandó Gerald Matt és Peter Weiermair kurátorok termenként még egy-egy szobrot, illetve egy tízéves filmdokumentációt bocsátanak a látogatók rendelkezésére. Mivel Louise Bourgeois elsõsorban szobrászként jelentõs, ez a megoldás hiányérzetet kelt és magyarázatra szorul. A kiállítást járva felfedezzük: az újabb rajzokat az utolsó teremben Bourgeois korábbi rajzaiból való válogatás egészíti ki. A szobrok egy-egy terem közepén állnak, körülöttük a falon a hozzájuk rendezett grafikai sorozatokkal. Brigitte Cornad 1995-ben keletkezett Chère Louise című videója többek között Bourgeois két akcionista művérõl készült rövid részletet is tartalmaz: Susan Cooper a She Abandoned Me szövegű dalt énekli A Banquet / A Fashion Show of Body Parts című 1978-as performanszon, illetve hallhatjuk Robert Storr egy, az 1992-es She Lost It című philadelphiai performanszon elhangzott szövegét. |
Louise Bourgeois Spider (Pók), 1997, Courtesy of Cheim & Read, New York; Galerie Karsten Greve, Köln; Galerie Hauser & Wirth, Zürich; installáció a Kunsthalle Wien-ben • Fotó: Stephan Wyckoff, © Kunsthalle Wien |
---|---|
Louise Bourgeois Untitled (Cím nélkül), 2005, Courtesy of Cheim & Read, New York; Galerie Karsten Greve, Köln; Galerie Hauser & Wirth, Zürich / VBK, Wien, 2005 • Fotó: Stephan Wyckoff, © Kunsthalle Wien |
|
Louise Bourgeois Poids (Súlyok), 1992, és Untitled (C.I.A.) (Cím nélkül /C.I.A./), 2004, Courtesy of Cheim & Read, New York; Galerie Karsten Greve, Köln; Galerie Hauser & Wirth, Zürich; installáció a Kunsthalle Wien-ben • Fotó: Stephan Wyckoff, © Kunsthalle Wien |
|
Két család is van tehát, amelybe Louise Bourgeois belehelyezkedik. Az ottani szerepek – számos interjú, önéletrajzi jellegű feljegyzés, valamint az ezen a kiállításon is látható, a rajzokon szereplõ feliratok és szövegek tanúsága szerint – olyan követelmények elé állították, amelyeket nem tudott vagy nem akart teljesíteni, vagy legalábbis nem úgy tette, ahogy a társadalom úgynevezett normális tagjaitól megszoktuk. Amerikába költözése a szülõi házból való menekülésként értelmezõdik, kései sikere többek között az új családban betöltött szerepével is magyarázható. Mindez művészetének kulcsa – ezt szuggerálja maga Louise Bourgeois. Hozzátartozóinak halála (a mamáé 1932-ben, az apáé 1951-ben, bátyjáé 1960-ban, a – New York-i Museum of Primitiv Art igazgatójaként dolgozó – férjé 1973-ban, nõvéréé 1980-ban, fiáé, Michelé 1990-ben) azok az események, amelyek ezt az életet korszakokra osztják. Egy hosszú élet: meghatározó élmények és veszteségek sora, emberekkel töltött évek, akik közül számosat szabadon választott, másokat pedig nem. A hasonló kapcsolatokban betöltött különbözõ szerepek (mint gyerek és szülõ, vagy gyakran mint megcsalt és csaló) másként engedik átélni ugyanazt. Ennek belátása pedig – azok számára, akik az adott helyzetet nem képesek feldolgozni – produktív vagy kevésbé produktív (például destruktív) tevékenységek sorozatába is torkollhat. |
Louise Bourgeois Untitled (Cím nélkül), 2002, és I Did Everything I Could Every Day Of My Life (Életem minden napján megtettem, amit megtehettem), 2002, Courtesy of Cheim & Read, New York; Galerie Karsten Greve, Köln; Galerie Hauser & Wirth, Zürich; installáció a Kunsthalle Wien-ben • Fotó: Stephan Wyckoff, © Kunsthalle Wien Louise Bourgeois Untitled (No. 2) (Cím nélkül /No. 2./), 1996, Courtesy of Cheim & Read, New York; Galerie Karsten Greve, Köln; Galerie Hauser & Wirth, Zürich; installáció a Kunsthalle Wien-ben • Fotó: Stephan Wyckoff, © Kunsthalle Wien |