Edelbert Köbbel, a bécsi MUMOK |
Mindenekelőtt a bécsi Modern Művészeti Múzeum helye érdekelne, európai összehasonlításban. A múzeumot mindig európai összehasonlításban kell nézni. Bécs valamikor nagyváros volt, így múzeumi strukturája megegyezik Párizs, London, Madrid, általában a metropoliszok múzeumi struktúrájával. Mára azonban Ausztria egy kis ország lett. A modern művészeti múzeumok a második világháború után jöttek létre, ilyen például a Centre Pompidou. Előtte nemzeti múzeumok voltak, mint például a Tate Gallery (Párizsban ez a szerep több intézmény között oszlik meg). A modern múzeumok a modernitást a századforduló körül határozták meg, eurocentrikus persepktívából és enciklopédikus igénnyel. A mi gyűjteményünk is egy ilyen kis enciklopédia: az intézmény alapítói megpróbáltak annak idején minden művészeti irányzatot képviseltetni, minden fontos művésztől egy-egy művet beszerezni. Ön ehelyett az enciklopédikus gyűjteményt helyett egy másfajtát szeretne. Ez nem is lehet másképp. Az izmusoknak az 1970-es években lejárt az ideje; azóta a globalizmus uralkodik. A világ óriási, áttekinthetetlen, a művészet pedig a műfajok tekintetében is kitágult. Mit tehet Ön ebben a helyzetben múzeumigazgatókén Hacsak nem egy igen nagy intézményről van szó, mint például a Centre Pompidou-ról, el kell búcsúzni attól a gondolattól, hogy egy átfogó, enciklopédikus gyűjteményünk lehet. Specializálni kell a múzeumot. Mire gondol: a helyi művészetre – az Ön esetében az osztrák és közép-európai művészetre –, valamint a gyűjtemény eddigi súlypontjainak, a Ludwig és a Hahn gyűjtemények örökségének folytatására? Ha súlypontokat szeretnék találni és egy arculatot kialakítani, akkor csak arra lehet építeni, ami van. Minden múzeumnak ki kell alakítania a profilját a történetéből, a meglévő gyűjteményből. Meg kell nézni, hol vannak ígéretes kezdetek, amelyek tovább építhetők, fejleszthetők Ön szerint mi a ház profilja? Súlypontjaink a Pop Art, a Fluxus – én ezt a profilt örököltem. Ehhez hozzávettem a bécsi akcionizmust mint osztrák jelenséget. Így vált fontossá a társadalmi vonatkozású performatív és tárgyi vonatkozású művészet. És van itt még egy szempont: van sok realista művünk is. Van fotórealizmus, amerikai hiperrealizmus, és van, ami nem annyira ismert – és ezt próbálom épp kibányászni –, a keletnémet szocialista realizmus, amit szintén Peter Ludwig vásárolt, és amit ez a múzeum eldugott a pincébe. Hány műtárgyról van szó? Ezt most dolgozzuk fel – én magam is csak három hete találtam rá. És mivel most ismét vannak realista irányzatok világviszonylatban, Kínától Amerikáig, Németországig, úgy vélem, itt az ideje ezeket a dolgokat megnézni és összefüggésekbe helyezni. Pontosan azért, mert az új festészet Kelet-Németországból jön, azoktól, akiknek még ezek a szocialista realista művészek voltak a mestereik. Így a múzeum tárgyai az új tendenciákat figyelembe véve ismét jelentőséget nyerhetnek. Gondolt arra is, hogy ezt a keletnémet realizmust más országokkal is kiegészíti, mint például a volt Szovjetunió művészetével? Igen, most a realizmussal fogok valamit csinálni. Most fut egy Frantz Gertsch kiállításunk, mint az 1970-es évek európai realizmusának egyik példája. Visszatérve az európai összefüggésekre: említette a Centre Pompidou-t, amit 1977-ben hoztak létre, a Tate Modernt, melyet 2000-ben alapítottak, a bécsi Modern Művészeti Múzeumot pedig 1962-ben, valamivel korábban. Ezek nyugat-európai példák. Van-e példa a kelet-európai összehasonlításra is? Azt kell mondanom, hogy a nyitás, a berlini fal leomlása előtt gyakran volt dolgom keleten, például a minisztérium megbízásából osztrák művészeti kiállítást szerveztem Szlovákiában. Azóta szinte egyáltalán nincsenek kapcsolataim. Mióta itt igazgató vagyok, azaz négy éve százával keresnek fel más igazgatók nyugatról, az egész világból. Keletről még soha senki nem keresett meg. Lehet mondani, hogy ez a mi hibánk is. Ezt a kapcsolatot tudatosan fogom keresni, de most csak annyit mondhatok, hogy egyelőre Budapest számomra lényegesen messzebb van művészileg, mint Párizs. Nem kapok meghívókat, nem kapok információkat keletről, egyetlen múzeumból sem. Lengyelországban van például a Muzeum Sztuki... Lengyelország kivétel. Ez az egyetlen ország, ahol vannak kapcsolataim, mert a lengyelek egyszer meghívtak. Csináltam egy-két projektet lengyel művészekkel. Ön a nyolcvanas években a bécsi Secessiont vezette, a kilencvenes években a bregenci Kunsthaust. Négy éve a bécsi MUMOK igazgatója, és azt állítja, hogy ezekben az években nem voltak keleti kapcsolatai? Nem. Négy éve igazgatja a házat, szerződését most hosszabbították meg újabb négy évre, 2010-ig. Az elmúlt négy évre visszapillantva: milyen tervei voltak, amikor munkához látott? A helyzet elemzése után egy kis depresszió következett. Két épületben voltunk, a Liechtenstein Palotában és a 20er Hausban, de túl kicsi volt a hely, ezért egy új múzeumot kellett építenünk. Az osztrák államnak megvolt a maga kötelezettsége ezzel kapcsolatban, mert Ludwigék az adományt két feltételhez kötötték: az egyik az volt, hogy az osztrák államnak egy olyan múzeumot kell építenie, amelyben nemcsak a Ludwig anyag kap helyet, hanem a múzeum saját gyűjteménye is, amit megfelelően kell kiállítani, és mindezt úgy kell méretezni, hogy az intézmények legyen perspektívája, hogy a modern művészeti múzeum a jövőt építse. Ezen alapult a múzeumi negyed, azaz a Museumsqaurtier projektje, ami számomra maga a katasztrófa, ugyanis a múzeum tíz évnyi építkezés után lényegesen kisebb lett, mint azelőtt. Arra a következtetésre jutottam, hogy az én feladatom a múzeum bővítésének tervezése, és hogy tisztázzam a szélesebb közönség előtt: mi az, hogy múzeum. Mert a nyilvánosság, a sajtó, tulajdonképpen senki sem tesz különbséget a múzeum és a kiállítóhely, a műcsarnok [Ausstellungshalle] között. Ausztriában egyébként az állami múzeumok igazgatói nagyon nagy szabadságot kaptak, a rendelkezésre álló forrásokkal teljesen önállóan gazdálkodunk. Ez a szabadság a „teljes jogúság” [Vollrechtsfähigkeit] nevű törvény óta adott. A megkötés az volt, hogy az igazgatónak minden évben ki kell alkudnia a költségvetését. Most végre van egy költségvetésünk, évekre előre tervezhetünk. Van egy kuratórium, egy felügyelő tanács, ahol elsősorban állami hivatalnokok ülnek. Tehát szabadságunk volt korábban is, de nem volt biztosítva a költségvetésünk, nem lehetett előre tervezni. Ez most lényegesen jobb lett. Ugyanakkor minden igazgató eldöntheti, mit csinál a múzeumával: az egész pénzt a gyűjteményébe fekteti, vagy inkább az időszaki kiállításokba. Én azt mondtam, először is tisztázni kell, mi az, hogy múzeum. Minden múzeumnak más a feladata. És ha száz év múlva is egy jelentős intézményt szeretnénk, akkor a pénzt a gyűjteménybe kell fektetni. Ennek a tervnek két része volt, a múzeum megnövelése és annak tisztázása, hogy mit jelent a gyűjtemény... ... hogy tudatosítanunk kell: van egy feladatunk a társadalommal szemben, hogy egy múzeumot kell biztosítanunk a jövő számára. A bővítésből ezalatt a négy év alatt néhány dolgot talán sikerült megvalósítani. Csak a házat tettem valamivel működőképesebbé. Szó volt mostanában arról, hogy Bécs harmadik kerületében... Három projektem volt. Azt mondtam, hogy először is szükség van egy tisztességes modern művészeti múzeumra. Azt javasoltam, hogy ezt itt, a múzeumi negyedben valósítsuk meg. Úgy gondoltam, hogy el kell tekintenünk attól, ami az épületekre van írva és struktúrában kell gondolkodnunk. Ha így gondolkodom, velünk szemben az udvaron áll egy fehér épület (a Leopold Múzeum), benne az osztrák modern műveszettel – osztrák expresszionizmus, Klimt, Schiele. Én pedig abban az épületben vagyok, amelyben a nemzetközi klasszikus modern művészet van. A javaslatom az volt, hogy odaadom a klasszikus moderneket a fehér épületnek. És akkor Kupka Klimt mellé kerül Schiele pedig Klee mellé, és akkor az osztrákok láthatják, mely korban élt Klimt és Schiele, nevezetesen a modern művészet kezdetén. És hogy valójában nem is vagyunk modernek. Mert ez nagy művészet, de nem modern. Ez a felismerés is fontos volna. Így ebben a házban megszabadulok valamitől, teret nyerek, és a gyűjtemény az ötvenes évek végén, a hatvanas évekkel kezdődik. A műcsarnok (Kunsthalle) szerep pedig úgy jönne vissza, hogy az a két ház időszaki kiállításait mutatná be, és hogy mi a múzeumban valóban múzeumi munkát végeznénk. Ez volt az olcsóbb változat, amivel magamat nagyon kellemetlen helyzetbe hoztam. Ez 2002-ben volt. 2003-ban, amikor ezt a minisztériumban elmondtam, a válasz az volt, hogy felmondtak nekem. Nem volt szabad a múzeum bővítéséről beszélni. Azt mondták, a meglévő házban csináljak valamit. A második koncepció a valamikori St. Marx-i állatvásár szarvasmarha-csarnokaival kapcsolatos. Ehhez társra lenne szükség. Itt is vannak különböző nehézségek, egyszerűen azért, mert az épületek a város tulajdonában vannak és a városnak más tervei vannak. Nemrég arról volt szó, hogy konkrét tárgyalások folynak. Voltak konkrét tárgyalások, de nincs tárgyalópartner, mert nincs kormány. [A 2006. októberi parlamenti választások óta koalíciós tárgyalások folynak Ausztriában, melyek eredménye az interjú készítésének idején még nem volt látható. A szerző.] És van egy harmadik koncepció: egy új épület a Duna mellett. Ott most két félkész torony áll, Ausztria legmagasabb épületei, amelyek túlnőnek az egész városon. Van ennek a harmadik koncepciónak esélye? Ugyanolyan esélye van, mint a többinek. Ez egy új 21. századi múzeum lenne, oda vinném a gyűjteményt az 1980-as évektől. Kollégákat hívtam meg, hogy közösen csináljunk egy brainstormingot januárban. Milyen kollégákat? Belgrádból, Ljubljanából, Budapestről. Ki jön Budapestről? Néray Katalin. Elődöm, Hegyi Lóránd egy közép-európai súlypontot akart itt létrehozni. De nem csinálta következetesen, ha megnézzük a gyűjteményt. Amikor én jöttem, ez a terv az EU kibővítésével új aktualitást nyert. De megnéztem a gyűjteményt és láttam, hogy tulajdonképpen nincs semmi. Hogy ezt elölről kéne kezdeni. Ez azt jelenti, hogy Hegyi gyűjteményével kapcsolatban nem a művek száma, hanem a művek minősége volt a probléma? Mindkettő. A nyitókiállításon ez az anyag egy kis félemeleti teremben volt látható. A 2001-es “Gyűjtemény” című nyitókiállításról van szó, ahol ötszáz mű volt látható. Amikor megnyílt az új épület, ötszáz mű volt ott, egy kis teremben a felső emeleten, a keleti országokból való művekkel, nagyon szerényen. Hiányzott egy mag, ahol azt gondolhattam volna, itt be lehet szállni. De most azt hiszem, ha lenne a 21. századnak egy új múzeuma a Duna partján, szimbolikusan, a Reichsbrücke mellett, akkor... nemcsak azért, hogy megkapjam Bécs városának támogatását. Bécsnek szüksége van kulturális infrastruktúrára. Bécs városa ott egy nagy, új városrészt épít fel, és nincs ott semmi. Bécsnek elemi érdeke, hogy ott megjelenjen a kultúra. Visszatérve a 2002-2006-os időszakra, Önnek két terve volt: a múzeum megnövelése és annak tisztázása, hogy mit jelent az, hogy múzeum. Mit sikerült ebből megvalósítani? Először is végiggondoltam, hogy milyen stratégiát fogok alkalmazni. Úgy gondoltam, hogy gyűjtünk, kiállítjuk a gyűjteményt, és a pénz nagyobb részét vásárlásra költjük. Viszont azt is figyelembe kellett vennem, hogy a múzeumnak addig nem volt társadalmi kötődése. Ez volt az egyetlen múzeum Bécsben, melynek nem volt baráti köre, mert mindig külföldi igazgatóink voltak, akik sosem tartózkodtak itt. Az volt a tervem, hogy először is megpróbálok társadalmi kapcsolatokat teremteni. Az elődeire gondol: Werner Hofmannra, Alfred Schmellerre, Dieter Rontéra és Hegyi Lórándra? Hegyire és Rontéra. Szóval a múzeumnak nem volt társadalmi kötődése, gyökere, baráti köre, semmije. A bővítési terveimhez lobbiznom kellett, így 2003 végén alapítottam egy baráti kört a gazdaság és a társadalom képviselőiből. Tudtam, hogy egyedül gyenge vagyok, akár a sajtóval szemben is, ami szintén csak az „event-cirkusz” iránt érdeklődik. Emberekre volt szükségem, egy baráti körre, akik fel tudnak hívni egy-egy politikust, egy-egy gyárost, szponzort. A célom az volt, hogy beágyazódjunk a társadalomba, hogy népszerűtlen terveket is meg tudjunk valósítani. Egy olyan múzeumra volt szükség, amely egyben tudományos, illetve továbbképző intézmény is. Bécsben van elég kiállítási intézmény, elég kiállítás. A kiállítások rendezése tehát nem központi feladatunk. Korábban arra is gondoltam, hogy az egész pénzt kiállításokra költöm, hogy egy nemzetközi programot csinálok, hogy mindig az újságokban szerepeljek, és csak ez után, két-három év múlva… mert a múzeumnak nem volt közönsége sem. Az intézménynek az utolsó évben harminchétezer látogatója volt, a két épületben összesen. Úgy tudom, 2000-ben száztizennyolcezer, 2001-ben kilencvenhétezer látogatója volt. Igen, igen, az volt a nyitó év. Akkor jött mindenki. De előtte, a Liechtenstein Palotában és a 20er Hausban összesen harminchétezer fizető látogató volt. A múzeum tehát elvesztette látogatóit és közönségét. Mennyi most a látogató, 2005-ben? Százkilencvenezer, de fizető látogató csak százharminckétezer. A számokban is összevisszaság van... De amióta itt vagyok, évente tízezerrel nőtt a látogatók száma. Feltűnt, hogy 2003-ban volt egy visszaesés. Igen. Ennek mi az oka? 2002-ben száznegyvenötezer látogató volt, 2003-ban pedig százhuszonötezer. Ez azért van, mert a pénz nagy részét a gyűjteménybe fektettem be. És csak a gyűjteményt bemutató kiállításokat csináltunk. Az utolsó évben kétmillió euróért vásároltunk. Ha jól tudom, ennek a kétmilliónak egy része a Ludwig-féle vásárlási alapból származik. Ludwig az adományozó szerződésbe két dolgot írt bele. Egyrészt építsen az osztrák állam egy új múzeumot, amely elég nagy. Ez nem történt meg. Másrészt, ami nagyon jó ötlet volt, kötelezte az államot arra, hogy hozzon létre egy alapítványt, amely az ő nevét viseli, de a pénz Ausztriától jön. Ez az alapítvány évente nyolc-kilencszázezret, egymilliót oszt szét. És abban a kétmillióban ez az egymillió már benne van? Nem. Amikor én jöttem, sok múzeum pályázott. Kaphatunk százezret, máskor ötszázezret is. Egy zsűri, egy társadalmi testület dönt, és nem lehet tudni, mi lesz az eredmény. Közben az Albertina és mi is pályázhatunk ott. De az teljesen abszurd, hogy egy kis salzburgi múzeum is kap, ezt a kis pénzt nem lehet szétszórni, koncentrálni kell, ez így teljesen nevetséges. De akkoriban ez az összeg hol kétszázezer volt, hol ötszázezer. A többi a mi pénzünk volt. Egy takarékossági programot csináltunk, amelynek keretében megpróbáltunk egyszerre több látogatót idevonzani és takarékoskodni. Ez valahogy sikerült is. Ha jól tudom, évi hétmillió euróval gazdálkodik. Igen. És ebből kettőt vásárlásra, a gyűjtemény bővítésére költött. Igen, de először megpróbáltam ezt a baráti kör, illetve a szponzorok segítségével megvalósítani, valamint ajándékozással. |
Erwin Wurm Carrying Edelbert Köb (Be nice to your curator), 2006 c-print, 127×156 cm • fotó: MUMOK/Beatrix Fiala © VBK, Wien, 2006 t Erwin Wurm House attack, 2006, installáció a MUMOK homlokzatán Fotó: Lena Deinhardstein, Lisa Rastl / MUMOK © Erwin Wurm: VBK, Wien 2006 |
Részlet Erwin Wurm kiállításáról, Keep a Cool Head, 2006. október 20 – 2007. február 11. Fotó: MUMOK/Lena Deinhardstein, 2006 |
|
Az elmúlt évben kétmilliót költött a gyűjteményre. Mit vásárolt? Lórándot csak a művészet érdekelte. A politikai dolgok és a szervezés soha. És új feladatok jöttek, amelyeket egy menedzsernek kellett megoldania. Én elkezdtem az elbocsátásokat, huszonöt embert küldtem el. Hegyi több mint tíz évig vezette az intézményt. |
Valie Export, Peter Weibel Aus der Mappe der Hundigkeit, Sujet 4, 1968/2003 Museum moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien, Schenkung aus Privatbesitz, Fotó: MUMOK/Rastl, Deinhardstein, © Peter Weibel/Valie Export (VBK Wien) Friedrich Achleitner kobylany-studie, 1958 Museum moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien Fotó: MUMOK/Rastl, Deinhardstein © Friedrich Achleitner Willem de Ridders European Mail-Order Warehouse/Fluxshop, 1965 Jon Hendricks rekonstrukciója 1984, The Gilbert and Lila Silverman Fluxus Collection Fotó: Rick Gardner, © Willem de Ridder |
MUMOK, előcsarnok |
|
Az államtól kapott pénzt, de magánforrásokból nem?
|
|