Folyamatos kísérletek |
---|
10 éve nyílt meg, pontosabban lett önálló a Ludwig Múzeum, 10 éve is beszéltünk, akkor kiegyensúlyozottan optimista és szkeptikus voltál. Szó volt a Múzeumról, s arról, milyenek a magyar művészet esélyei a nemzetközi színtéren. Milyen volt ez a 10 év – az optimizmusra vagy a pesszimizmusra volt-e több okod? Mindenképpen az optimizmusra, mert ha utólag belegondolok, hihetetlen, hogy ezt végig lehetett csinálni. Az alakulás első hónapjaiban, 1993-ban egyedül voltam, egy wc-ből kialakított irodában ültem, gyönyörű kilátással a Lánchídra, volt egy írógépem, aztán egy faxom, s ezekkel megindult a nemzetközi tevékenység ... majd munkatársam lett Szipőcs Kriszta, később Hegyi Dóra... Ebben az időben hány Ludwig Múzeum létezett? Aachenben, Kölnben, Koblenzben – Ludwig szülővárosában – volt modern gyűjtemény, az antik kollekció Kasselben, a porcelánok Bambergben, s még más múzeumokban is voltak részletek letétben a gyűjteményből. S megvolt a bécsi filiálé, s aztán ebben az utolsó tíz évben alakult a pekingi – ezt Ludwig már nem érte meg – és a szentpétervári múzeum, valamint egy gyűjtemény nélküli alapítvány Havannában. A kezdetekben nem voltunk gazdaságilag függetlenek, a Nemzeti Galériának kellett elszámolnunk. 1996-ban lettünk önállóak. Országos hatáskörű szakmúzeummá váltunk, s ettől kezdve már nem volt szükség az induláskor még működő kuratóriumra. Az eltelt időben – a minisztérium, valamint magyar és nemzetközi vállalatok segítségével – félezernél több műtárgyat vettünk, s évente egyszer a német Ludwig-Alapítvány is hozzájárul a vásárláshoz, a mi általunk megjelölt mű vagy művek megvételével. A gyűjteményben nagyjából 60-40 % a külföldi és a magyar műtárgyak aránya. |
Néray Katalin, Hajdu István © Fotó: Rosta József |
---|---|
Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum Forgács Péter és a Labyrinth Project: A dunai exodus. A folyó beszédes áramlatai, 2006. február 9 – március 19. • © Fotó: Rosta József |
|
Mennyi most a múzeum éves költségvetése? 400 millió forint körül van, s ehhez járul 60-80.000 euró a Ludwig Alapítvány vásárlásai révén. Ezzel az itthoni viszonyokat tekintve igazán elégedettek lehettek S mire kell költeni? Persze, azok vagyunk, annál is inkább, mert ebből csak a gyűjtésre, kiállításokra, bérekre, járulékokra kell kiadni, a rezsire nem, a telefonszámlát kivéve. Most a létszám 64 fő, minden munkatársat beleértve. 5 művészettörténész kurátorral dolgozunk, s ez nagyjából megfelel a bécsi társmúzeum létszám-arányának. Évente hány kiállítást tudtok ebből megcsinálni? Nagyjából tízet. Hogyan áll össze a program? Figyelitek, mit lehet „megcsípni”, vagy elébe mentek az aktuális helyzeteknek? Igen, mindkettő, s persze jönnek ajánlatok együttműködésre. S van olyasfajta munka is, mint egy szerkesztőségben, vagyis terveztek autonóm kiállításokat, amelyek esetleg trenden kívüliek, vagy éppen – mint egy új szerző vagy művész megtalálása – felfedezés szerűek? Vagy másképpen fogalmazva: van a kurátorokban annyi gőg, hogy megpróbáljanak kitalálni valami olyasmit, ami még senkinek sem jutott eszébe? Tulajdonképpen nehéz utólag rekonstruálni, hogy egy-egy kiállítás miképp jön létre. De azt önkritikusan meg kell állapítanom, hogy nagyobb tudatosság kellene a tervezésben, viszont ahhoz meg biztosabban és pontosabban kellene látnunk az anyagi lehetőségeinket. Most például Glózer Lászlóval, a legendás Westkunst kiállítás kurátorával tervezünk egy kiállítást, aminek az ötlete már az ide költözésünk idején, a múzeum felavatásakor felmerült. Glózer kidolgozott egy koncepciót, melynek a lényege, hogy miképpen változott meg a művész helyzete a világban a hetvenes évek óta. Ezt a kiállítást először idén, majd a jövő év őszén akartuk volna megrendezni, de kiderült, hogy 2008 tavasza előtt nincs rá lehetőségünk. S ennek a támogatása csak magyar forrásokból származott volna, vagy európai pénzeket is igénybe tudtok-tudnátok venni? Éppen erről van szó, ebben a pillanatban sem látszik, mivel gazdálkodhatnánk, hiszen partnereket kell keresni, pályázni kell, de a kulturális területen nagyon kevés pályázatot írnak ki európai szinten. Ha jól értem, Glózer az elmúlt harminc év tendenciáit venné számba. S bemutatná végre a kelet-nyugati kapcsolatokat is? Mert az valóban nagyon fontos lenne. Igen. A kiállítás a nagy kulcsfigurákra épülne, amilyen Warhol, Beuys, Basquiat vagy Broodhaerts, s az ő szellemi kapcsolataikat mutatná be analógiák, áthallások révén. Nos, ennek a költsége nagyjából 150.000.000 Ft.- lenne. A filmgyártásban ez nem is jelentős összeg, de egy kiállítással kapcsolatban mindenki szörnyülködni kezd a hallatán. Van Magyarországnak akkora reputációja, hogy főműveket lehetne kölcsönkapni és idehozni? A mi nagy esélyünk, hogy ezt a múzeumot Ludwignak hívják. Ez mindenütt referencia, márkanév. De azzal is meg kell küzdenünk, hogy például – már tudjuk – Jeff Koons Cicciolináról készített színes faszobrát nehéz lesz megszerezni Aachenből, mert a restaurátorok nagyon féltik, vagy Nam June Paik frankfurti gyertyás munkáját újra kell „építeni” a volt asszisztense segítségével, mert az installáció nem szállítható. |
Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum III. emelet, gyűjteményi kiállítás • © Fotó: Rosta József |
Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum João Penalva: Videók, installációk, fotók, 2005. november 3 – 2006. január 15. • © Fotó: Rosta József |
|
|
Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum Rezonancia. Elektromágneses testek, 2006. június 22 – augusztus 27. • © Fotó: Rosta József |