Simon Zsuzsa |
---|
Sturtevant, teljes nevén Elaine Sturtevant a teoretikusok álma: művei, mint vizuális jelenségek, egy szóval leírhatók, a művek jelentése viszont végtelen számú értelmezésre ad lehetőséget. A műleírás egy szóban: másolat. Kicsit bővebben: a művésznő szín-, méret- és technika-hű másolatokat, replikákat készít Jasper Johns, Frank Stella, Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Duchamp, Beuys, és még sok más kortárs művész műveiről. Ami pedig az értelmezést illeti: a néhány szóval leírható másoló-tevékenység az értelmezés megállíthatatlan folyamát váltotta ki a modern művészetteoretikusok körében; nincs az az elmélet, amelyet ne mondtak volna el a modernizmus válságától, a művészet vége-teóriákon keresztül a tautológia filozófiájáig és nincs az a filozófus, történész Nietzschétől Foucault-ig, akit ne idéztek volna vele kapcsolatban. Persze nem mindig volt ez így. Amikor a hatvanas években New Yorkban Sturtevant lemásolta Jasper Johns egyik zászlóképét, majd Andy Warhol virágait, még senki nem figyelt rá. Pedig kiállítása is volt a New York-i Bianchini Galériában, de a kritikusok nem vették észre. A Whitney Múzeumba, az 1978-ban rendezett Art about art című nagy, összefoglaló kiállításra sem hívták meg, csak a nevét említették a katalógusban, azt is hibásan, Sturdevant-nak írták. Körülbelül húsz évnek kellett eltelnie, hogy a művészetkritika, majd az elméletírás felébredjen, és akkor is csak azért vették észre, mert a nyolcvanas években megjelent az appropriation art, mint irányzat, mint a más képek kisajátításának, idézésének, átírásának cinikus, keserű, de jól definiálható irányzata. Az appropriation art maga is remek eszmefuttatásokra adott lehetőséget, de Sturtevant következetes, ugyanakkor kihívó, zavarba ejtő, szemtelen másolótevékenységében rejlő filozófiai-művészetelméleti lehetőségekkel az irányzat egyik képviselője sem vetekedhetett. Az eredeti, a másolat, a hamisítás művészeti kérdései, a tautológia, redundancia, azonosság, ismétlés, eredet, szimulakrum ismeretelméleti problémái, a percepció, látás, a művész, a szerző identitása és halála, a modern festészet kezdete és vége művészettörténeti problémaköre mind elmondhatók és újra megvitathatók lettek művei kapcsán. Másolatai Nietzsche, Walter Benjamin, Foucault, Roland Barthes, Baudrillard, Virilio művészetfilozófiai tételeinek élő bizonyítékai lettek. És az a felbecsülhetetlen előnye is meg volt ennek a munkásságnak, hogy a műveket nem kellett a valóságban megnézni, nem kellett szembesülni azok esetleg zavarba ejtő fizikai valóságával, elég volt elhinni, hogy van egy Sturtevant nevű művész, így, keresztnév nélkül, és elég volt megnézni egy-két reprodukált művét valamely katalógusban. Talán nincs is ilyen nevű művész, és nincsenek is ezek a másolatok – de ha ez derülne is ki, az elemzőket valószínűleg nem zavarná, hiszen nem a tény a fontos, hanem az az idea, amelyet megtestesít. Mint a régi szép konceptművészetben. Valószínű azonban, hogy léteznek ezek a művek, mert időről-időre ki is állítják azokat. Egy festményt én magam is láttam: a New York-i Perry Rubenstein Galériában, az egyébként üres, hófehér teremben volt egy nagyméretű festmény, amelyről már messziről látszott, hogy Andy Warhol virág-sorozatának egy darabja, egy fekete-lila színállású darab. Közelebb lépve, a képaláírásból tudtam meg, hogy nem egy Warholt, hanem egy Sturtevant-t látok. |
|
---|---|
Sturtevant Duchamp 1200 Coal Bags, 1973/1992 |
|
Valószínű, hogy a többi mű is létezik, sőt maga a művésznő is. A katalógus, amelyről itt részletesen szó lesz, a Stuttgartból kiinduló és Hamburgba, majd Nizzába vándorló Sturtevant-kiállítás 163 oldalas dokumentuma a róla készült sztárfotóval indít. A képen egy markáns arcú, magas, karcsú alakot látunk, aki éppen lendületes léptekkel jön szembe; öltözéke bakancs, nadrág, fehér ing, sokzsebes mellény, férfikalap, vállán átvetve egy tarisznya. Csak a görbevégű bot hiányzik, de azért így is ráismerünk Beuys-ra, és a kontextusból kitaláljuk, hogy ez nem lehet más, mint maga a művész, helyesebben művésznő, mint eleven Beuys-másolat. A kép címe: Beuys La rivoluzione siamo noi. Már erről a képről is sok mindent lehetne mondani, de nézzük előbb a katalógusban reprodukált műveket. Itt sorakoznak a másolatok Duchamp ready-made-jeiről, objektjeiről, a biciklikerékről, a lapátról, a Forrásról, Jasper Johns zászló- és céltábla-képeiről, villanykörte-szobrairól, Stella csíkos képeiről (ebből van a legtöbb), Warhol virágairól, Beuys zsír-sarokjáról és más installációiról (ebből is jó sok van), és így tovább; a másolatok reprodukciói épp úgy néznek ki, mint az eredetikről készültek, már amennyire ezt így ránézésre meg lehet állapítani. Még a legedzettebb kritikusban is, aki egy pillantással felméri, hogy miről van szó, vagy aki már ismeri a Sturtevant-jelenséget, munkál egy természetes kíváncsiság, hogy mégis „hogy is volt ez”, hogy „New Yorkban, az izgalmas hatvanas években, amikor mindenki az újdonság lázában égett, miért kezdte egy fiatal festőművész másolni kortársai, közvetlen kollégái munkáit? És miért tartott ki emellett a mai napig?” Erre a természetes kíváncsiságra alapozva kezdődik a katalógus egy interjúval. Bill Arning amerikai kritikus és kurátor, számos fontos kiállítás rendezője, az Art in America, a Village Voice állandó szerzője készítette az interjút, amelynek a legfőbb hibája, hogy 1992-ben és nem 1965-ben készült. Így a kérdésekre ennek megfelelő válaszokat kapunk. Sturtevant, mint újra felfedezett sztárművész, már ismeri az összes elméletet, amelyet a nevében elmondtak-leírtak. Becsületére legyen mondva, hogy a „hogy is volt”-okra és a „miért”-ekre nem akarja ezeket elismételni, viszont nem akar vagy nem is tud visszahelyezkedni hatvanas évek-beli önmagába. Így nem marad más számára, minthogy hárít, ködösít, elhatárolja magát, rébuszokban, metaforákban beszél. De főleg hárít: Nem, amit csinál, az nem másolat, azok az ő képei. Nem, a kollégák nem haragudtak, Warhol még a szita-nyomóformákat is kölcsönadta a virágok-sorozathoz. Nem, a hatvanas években semmi nem történt, sőt már minden olyan simán ment a művészetben, hogy ki kellett találni valami újat. Nem, amit csinál, az nem appropriation. Nem, az ő képei nem konceptuális művek, hanem festmények, amelyeket éppúgy nézni kell, mint bármely más festményt. Nem, nem akart ezekkel semmit demonstrálni, őt a festés öröme érdekelte. A teoretikusokat ez érthető módon nem kedvetleníti el, a művész önképét, nyilatkozatait általában fenntartásokkal kezelik. Így a művésznő szavait a festésről, a festés öröméről egyenesen provokációnak tartják, támadásnak a művészetelmélet ellen. Egy konceptuális-filozofikus másolóművész, aki azt akarja, hogy az ecsetkezelését csodálják! - ezt nem hagyhatják annyiban. És nem is hagyják. Az elmélet becsületének helyreállítása történik a katalógus első két tanulmányában. Zdenek Felix, a neves művészettörténész, a hamburgi Deichtorhallen akkori igazgatója és számos nagy európai kortárs kiállítás rendezője Kunst auf dem Prüfstand – Zur Kunst Sturtevant c. tanulmányában szintén egy Sturtevant-nyilatkozattal indít, amelyben a művésznő azt mondja, hogy őt a művek belső koherenciája, energiája érdekelte, a másolás során azt akarta megismerni. Mondhat a művész, amit akar, sőt festhet is, amit akar, a kritikusnak megvan a maga elképzelése és a művésznek ezt a mondatát csak azért idézi, hogy megcáfolhassa. Számára Sturtevant életműve az eredetiség-újdonság művészetelméleti kérdéséről szól. A modernizmust száz éven keresztül az éltette, vitte előre, hogy szüntelenül az újat, az előzőtől különbözőt, az eredetit kereste és akkor ért véget, amikor felismerte, hogy nincs többé új, és nincs is szükség az újdonság folytonos hajszolására, ellenkezőleg a múlttal, a hagyománnyal valamiféle termékeny viszonyba kell lépnie. Felix szerint Sturtevant életműve ennek a felismerésnek köszönheti létét, minden gesztusa arra irányul, hogy demonstrálja: az új, mint olyan, többé nem lehetséges. A „többé nem lehetséges” tragikus jóslata a művészetelméleti diskurzusban már legalább száz éve ismert fordulat, nem nevezhető tehát különösebben eredeti gondolatnak. Ettől még igaz lehet, mégis, van benne valami végtelenül lehangoló és reménytelen, így érthető, ha Sturtevant minden alkalommal, amikor ez szóba kerül, tiltakozik, mert nem szeretné, ha művét ezzel az apokaliptikus jóslattal azonosítanák. Ha a festményekkel kapcsolatban még méltányolható is lenne Sturtevant tiltakozása, a Duchamp-replikákkal azonban a közvetlen szemlélet tényleg nem tud mit kezdeni, itt már valóban szükség vagy lehetőség van elméleti magyarázatra. Az elemző nem is hagyja ki ezt az alkalmat és élvezettel keveri a kártyát az „itt az eredeti, hol az eredeti”-játékban. Valóban, hol az eredeti Sturtevant Duchamp-másolatában? A másolat modellje volna az eredeti, a gyárban gyártott, boltban vásárolt termék, a ready-made? Azok a ready-made-ek, amelyek ugyan szignálva vannak Rrose Sélavy, R. Mutt nevekkel, de hát miféle szignók ezek? És mi a helyzet a vicces, borotvált Mona Lisával? Melyik az eredeti Mona Lisa-reprodukció? Ha nem találjuk az eredetit, akkor másolatról se lehet beszélni. Akkor mégis. mik ezek a Sturtevant-művek, amelyek itt szemmel láthatók? Közülük némelyik, a Forrás, vagy a Biciklikerék eredetibbek, mint a Duchamp-nak tulajdonított darabok, mert ezekből legalább csak egy van, és valószínűleg nem a boltból vásárolta őket a művész. A Forrás esetében még ezt sem tudjuk, a katalógusból nem derül ki, hogy ezt Sturtevant megrendelésére öntötték, égették vagy a művész talált egy megfelelő gyári darabot. Arról nem is beszélve, hogy Duchamp eredeti darabja régen elveszett, megsemmisült, és csak replikában létezik. Abból is több példányban. És így tovább. A szerző szerint Sturtevant zseniálisan felismerte és kimunkálta ezt a paradox helyzetet, és munkáinak fő konceptje, hogy ne is keressük az eredetet. Frank Perrin francia kritikus a kötet harmadik írásában pontokba foglalta azokat az eszméket, amelyek szerinte Sturtevant munkáiból kiolvashatók. Az egyik ezek közül az eredet filozófiája. Ez nem meglepő, hiszen ha valaki sokat gondolkozik az eredeti-másolat művészeti kérdésén, onnan már csak egy lépés, hogy eljusson az eredet, mint olyan, nem-művészeti fogalmához. És innen már nincs megállás az asszociációkban és filozófiai gondolatfűzésekben. Eredeti, mint ilyen. nem létezik, csak „eredet” van, minden dolgok kiindulópontja, kezdete. Ehhez a kezdethez képest – legyen az a vallások eredetmítosza vagy a természettudomány ősrobbanása – minden csak következmény, ismétlés, másolat, következésképpen a mi világunkban eredetivel nem találkozunk. Elég merész gondolattársítás a művészettől eljutni a világteremtéshez, és nem kevésbé merész gondolatugrás visszacsatolni mindezt a művészethez, azért, hogy kimondhassa, ebből a kozmikus szempontból minden, a művészet is „csak” másolat lehet. Ez kísértetiesen emlékeztet Platón idea-tanára, de ez itt nincs kimondva. Ami ki van mondva, hogy Sturtevant munkái, azzal, hogy még másolatabbak, éppen kifejezetten erre a tényre irányítják a figyelmünket, arra ösztönöznek, hogy gondolkodjunk el az eredet filozófiáján. Sturtevant nem művész, hanem kritikus, sőt művészettörténész: műveinek összessége tanulmány a modern művészetről és annak értékrendjéről – ez a szerzőnek egy másik pontba foglalt gondolata. Amikor magát a művészt kérdezték arról, hogy mi szerint válogatta modelljeit, ő mindig valamilyen homályos választ adott. „A választott munka olyan erős legyen, hogy még a tagadást is kibírja. Ne legyen tartalma, üres legyen. Identitása látható, de átalakítható legyen.” (9 kérdés Sturtevant-hoz az Originale, echt, falsch c. kötetben. Bremen, Neues Museum Weserburg, 1999). Ezek a tulajdonságok elég sok műre illenek, így az elemzőnek magának kell valamilyen konkrét összefüggést felismerni a választott művek sorában. Perrin szerint Sturtevant a kortárs művek tengeréből olyan műveket választott, amelyekből felismerhetővé váltak tendenciák, típusok, márkajelek, archetípusok, stílusjegyek, tehát olyan a jellemzők, amelyeket kortárs a kortársban a legritkább esetben ismer fel. Pillanatnyilag valóban úgy tűnik, Sturtevant jó elemzőnek, jó kritikusnak bizonyult; a művészetkritika, a műkereskedelem, a muzeológia, a művészettörténet igazolta Sturtevant kortársi választásait, Warhol, Stella, Beuys, Lichtenstein lettek azoknak az éveknek a meghatározó idoljai. Sturtevant az ismétlés által tulajdonképpen megmutatja a művészet valódi arcát, azt, hogy a művészet nem csupán látható felszín, hanem mélység, immateriális, szellemi lényeg, amely a felszín mögött van – erről is olvashatunk egy eszmefuttatást. Továbbá megtudjuk, hogy replikái által eltűnik a történelem, minden mű egyidejűvé válik, minden művész kortársunk lesz. |
Sturtevant Duchamp Bicycle Wheel, 1969/73 |
Sturtevant Johns Flag, 1966, Warhol Marilyn, 1973, Gonzalez–Torres Untitled (America), 2004 |
|
|
Sturtevant Gonzalez–Torres Untitled (Go-Go Dancing Platform), 1995 |