Sebõk Zoltán |
---|
Nem tegnap történt, mégis világosan emlékszem, hogyan, milyen körülmények között találkoztam elõször Pierre André Ferrand, Krakkóban élõ svájci művész nevével. Szentjóby Tamással beszélgettünk egy este, azután hogy Thierry de Duve kiváló Duchamp-kutató könyvét olvastam, a Kant Duchamp után címűt. Ahogy ilyenkor lenni szokott, elkezdtem arról fecsegni, amivel egész nap foglalkoztam. Fõleg a könyv egyik hosszú fejezetérõl beszéltem, amely a festészet utáni absztrakció, a minimalizmus, a monokrómia és az akrómia legfontosabb, zömmel amerikai képviselõirõl szól. |
Pierre André Ferrand IC XC, 2005, olaj, vászon, fa, 39×35 cm • Fotó: Marek Gardluski |
---|---|
Pierre André Ferrand f/f fénykép, 1983 Pierre André Ferrand IC XC, 2005, gesso, vászon, fa, 39×35 cm • Fotó: Marek Gardluski |
|
Pierre André Ferrand kiállítása (részlet), 2005, Magyar Képzõmûvészeti Egyetem |
|
Azon kezdtem hát gondolkodni, hogy vajon nem lehetne-e valamit kezdeni ezzel a másik szürke szamárral, nem Nietzschéével, hanem Ockhaméval. Mindenekelõtt arra a jelenségkörre gondoltam, amelyekrõl Thierry de Duve könyvének már említett fejezete szól, tehát az úgynevezett „magas modernizmusra”, s arra jutottam, hogy mindez külön-külön és együtt sem Nietzsche szamara, nem a blaszfémia szamara, hanem sokkal inkább Ockhamé. Legalábbis hasonló módon és értelemben a potencialitás tere, miként Ockham szamara is. Miközben ezt a reduktivista folyamatot, különösen annak végkifejletét vizsgáljuk, tulajdonképpen nagyon hasonló helyzetbe juthatunk, mint hogyha az Ockham utáni idõszakot, a kései középkort kutatnánk. Ismét föllapoztam Huizinga A középkor alkonya című művét, és számos jelét találtam annak, hogy a késõ középkor embere számára a világ mennyire szemantizált volt. Mindennek volt valami feltételezett mögöttes jelentése. Magyarán, nem voltak banális dolgok. A késõ középkori ember a legegyszerűbb dologról is úgy képzelte, hogy az legalábbis potenciálisan csoda. Úgy csoda, ahogy Ockham szürke szamara csoda lehet. Tehát akár benne is megtestesülhetett, vagy megtestesülhetne az Isten. Másrészt a késõ középkori ember mindent úgy nézett, hogy vajon mit akart vele mondani az Isten. Így kell érteni a világ totális szemantizáltságát, ami más megfogalmazásban egyben azt is jelenti, hogy a világ nem volt más, mint médium, az Isten médiuma, az isteni üzenet médiuma. Médiumot mondok, ami a szóban forgó modern művészeti vonulatnak, ennek a reduktivista festészeti folyamatnak ugyancsak a központi fogalma. A legtöbb értelmezés szerint a magas modernizmusban azért kellett annyira redukálni a festészetet, hogy eljussunk a médiumhoz, ahogy Marshall McLuhan fogalmazna, a „médium üzenetéhez”. És az 1960-as és 70-es években a szemantika és a szemiotika divatja ugyancsak ezzel, a középkori ember attitűdjével függ össze. A késõ középkori ember mindenbõl, még a legbanálisabb dolgokból is Isten üzenetét vélte kiolvasni, a 60-és és a 70-es évek szemantikája és szemiotikája pedig azzal az új föltevéssel kereste a dolgok lehetséges jelentését, hogy az egész mögött nincs ott az Isten. *** De hadd térjek rá végre Pierre André Ferrand festészetére. Ezek a művek látszólag abba a reduktivista vonulatba tartoznak, amelyrõl Thierry de Duve művének már említett fejezete szól: viszonylag kis méretű, mindig egyszínű, vakkeretre feszített, de bekeretezetlen vásznak, melyeken valamilyen apró sérülés nyomai láthatók. De ha jobban megfigyeljük õket és prezentálásuk módját, rá kell jönnünk, hogy a médium, a festészet médiuma itt nem a maga põre anyagiságában mutatkozik meg, hanem sokkal inkább egy lehetséges külsõ vagy inkább felsõ üzenet potenciális színtere. Ilyesfajta üzenet vagy üzenetek várása történik ezeken a képeken. Egy keveset beszélgettünk Pierre André Ferrand-nal, de elég gyorsan belefojtottam a szót, mert nem szeretem azt a helyzetet, ha a művész elmondja, mit akart, és azután azt az értelmezõ szépen elénekli. Mindenesetre annyi nagyon gyorsan kiderült, hogy ez a folyamat, amely újabb festményein teljesedett ki, véletlenül indult. A művész vakkeretre feszítette a vásznat, és észrevette, hogy az közben megsérült — Groys nyomán akár azt is mondhatnánk, mintegy magától stigmatizálódott. Valamivel késõbb Ferrand kiállította a megsérült vásznat, de – s ez nagyon lényeges — nem önmagában állította ki. Egy minimalista vagy egy monokróm festõ önmagában állítaná ki az ilyesmit, hogy a médium a maga põre anyagiságában mutatkozzék meg. Pierre André Ferrand műtermében viszont épp ott volt egy kis szobor, hite szerint egy Mária-szobor. Azt is elvitte a kiállításra és a stigmatizálódott vászon társaságába helyezte. Néhány nap múlva aztán az egyik ismerõse rákérdezett, hogy mit keres ott ez a Krisztus-szobor. Miféle Krisztus-szobor? – kérdezte Ferrand –, ez Mária. Durva faragású, már igencsak kopott népies faszoborról van szó, amelynek ráadásul a karja is le van törve. S csakhamar kiderült, hogy nem volt igaza Pierre André Ferrand-nak: noha a figura kékes színű köpenyt visel, nem Mária-, hanem Krisztus-szoborról van szó. Kezd összeállni a különös összefüggés. Ott van elõször is Groys értelmezése a kép megkínzásáról, stigmatizálásáról, amit az orosz filozófus Krisztus szenvedéstörténetével hoz összefüggésbe. A kép testének megsérülése, stigmatizálódása Pierre André Ferrand műtermében mintegy véletlenül ténylegesen megtörténik, s az egészet látja Krisztus, illetve annak ugyancsak sérült, faragott képmása. Véletlent mondunk mi, modern vagy posztmodern emberek, de tudnunk kell, hogy ez is mennyire korfüggõ. A középkori ember a jelek szerint nem ismerte a véletlent. Ez éppúgy a modern tudomány teremtménye, mint a véletlen óriási, soha nem tapasztalt mai inflációja is. A középkori ember még mindenben, ami történt, valami titokzatos jelet látott, s azt kérdezte, hogy vajon mit akart ezzel az Úr mondani. S tulajdonképpen valami nagyon hasonló kérdést feszeget Pierre André Ferrand művészete is. Illetve, nem is tudom, hogy nyugodt lelkiismerettel művészetnek, csak művészetnek lehet-e nevezni ezt a festészetet. Amikor elindultam budapesti kiállításának megnyitójára, észrevettem magamon, hogy egyáltalán nem úgy viselkedem, mint aki holmiféle kiállítás-megnyitóra megy. Inkább úgy éreztem, mintha templomba készülnék. Vajon miért? Bizonyára azért, mert Pierre André Ferrand magatartása teljesen kilóg abból, amit modern vagy posztmodern művészetként szoktunk emlegetni. Hogy csak a két legismertebb szlogenre hivatkozzak, ez se nem az újat akarás, sem pedig a múltidézés művészetének nem nevezhetõ. Mi több, ez a tevékenység még csak nem is ennek vagy annak az akarása, hanem egy végtelenül türelmes és alázatos valami, ami nem annyira az újkori művész magatartására, hanem sokkal inkább a középkori aszkéták attitűdjére hasonlít. Pierre André Ferrand arról beszélt, hogy miután — úgymond — véletlenül megtörtént a kép stigmatizálódása a műtermében, azóta úgy érzi, hogy ezt kell csinálnia, ezt kell újra és újra megismételnie. És addig fogja csinálni, mondta, amíg muszáj. Nem õ csinálja tehát, hanem mintegy magától csinálódik a dolog, s az már szinte mellékes is, hogy az egész épp rajta keresztül történik. Gondolom, világos, hogy mennyire idegen ez a magatartás attól a nyüzsgéstõl és sürgés-forgástól, amelyet napjaink művészeti színterén lépten-nyomon tapasztalhatunk, s amelynek közös nevezõje bizonyára az értékek szüntelen átértékelésének nietzschei parancsa, legtalálóbb metaforája pedig az ugyancsak nietzschei szürke szamár. Ferrand esetében egészen másról van szó. Az õ festészetének metaforája sokkal inkább Ockham szamara, amivel egyebek mellett azt akarom mondani, hogy nem blaszfémiát, hanem mély vallási elkötelezettséget érzek mögötte, miközben – s ez ugyancsak fontos – a vallásos képzõművészet zömétõl eltérõen ebben a festészetben nem a képtilalom parancsa sérül, hanem csupán a kép, illetve annak pulzáló, légzõ organizmus benyomását keltõ teste. Újra és újra, amíg muszáj |
Pierre André Ferrand IC XC, 2005, olaj, vászon, fa, 39×35 cm • Fotó: Marek Gardluski Pierre André Ferrand IC XC, 2004, olaj, vászon, fa, 31×34 cm • Fotó: Marek Gardluski Pierre André Ferrand IC XC, 2004, olaj, vászon, fa, 29×29 cm • Fotó: Marek Gardluski |