Palotai János

Lumenek és fotómátrix

Nemrégiben két, nem csak a címével, de a tartalmával is figyelemkeltõ kiadvány jelent meg: a fotómátrix CD-ROM-ja, amelyet a Fotóművész Szövetség és a Fiatal Fotóművészek Stúdiója adott ki, a tagok munkáiból válogat, a Lumen Galéria pedig egyéves fennállását ünnepelte a 2004 és 2005 októbere között rendezett kiállítások évkönyvével. Utóbbi már csak azért is fontos, mivel úgy tűnik, hogy a fotógalériák energiáit jórészt a fennmaradásukért folytatott küzdelem emészti fel: gondoljunk csak Detvay Jenõ kép-Boltjára vagy a Mai Manó helyzetére. Hogy a Lumen egy év után sem zárt be, sõt egy kötetet is megjelentetett, az egyrészt annak a bizonyítéka, hogy jó idõben, jó helyen született, másrészt azoknak is köszönhetõ, akik a születése körül bábáskodtak. A „fogantatás” egy, a művészet társadalomba ágyazottságát, illetve arra való hatását kiemelt szempontként kezelõ társasághoz, a DOKK csoportosuláshoz köthetõ. A Magházban rendezett kiállításuk (2002)1, majd a Millenáris parkban bemutatott fotósorozatuk (2003)2 sikerén felbuzdulva hozták létre a Lumen Alapítványt. Ezután alakították ki szabad műhelyüket a Tűzoltó utcában, majd a Kuplung, a néhai autójavító helyén megnyílt romkocsmában, a Király utcában rendezték be galériájukat. A helyszín paradox: igazi galéria („fehér kocka”) egy valódi kocsmában: csak egy üvegfal választja el a „söntéstõl”. Azt, hogy a funkciók egymás mellett létezése, néha keveredése miért nem tűnik mégsem kényszer megoldásnak, Csatlós Judit tisztázza a kötet bevezetõjében: azt a folyamatot elemzi, amelynek során mára átstrukturálódott a városi kultúra, a művészet hely(zet)e, értelme. Erre is reflektálva teremt ez a helyszín lehetõséget a különféle területek közötti átjárásra, a határok felold(ód)ására: a „magas művészet” és a hétköznapok vizuális kultúrája, a szórakozás és a művelõdés, a művészetértõ és az alkalmi kiállítás látogató léphet itt kapcsolatba egymással. Ebben a miliõben olyan munkák is megjelenhetnek, amelyek a „klasszikus” galéria-közegben elvesztenék kommunikáció képességüket. További kulcsfogalom a demokrácia: minél több, kevésbé ismert fiatal fotósnak kiállítási lehetõséget biztosítani, és ugyanakkor minél szélesebb réteggel megismertetni ezt a művészeti ágat. Utóbbi elvárás már csak azért sem irreális, mivel a látogatók egy része feltehetõen maga is fényképezett, így a fotót is „demokratikusabb” műfajnak minõsíti. Másképpen: míg a múzeumok a tudás, a műveltség meghatározását, kanonizált formáit adják, rögzítik, addig a „lumenes”-kiállítások „formabontóak” – a kötet szerint. A kiállított tárgyak sokszor csak tanúi az õket létrehozó eseményeknek: ez esetben az alkotói folyamat, akció tekinthetõ a valódi alkotásnak – fogalmazzák meg írásban és képben is. Ilyen volt Mundruczó Kornél Johanna című filmjéhez kapcsolódó sorozata (Workfactory), vagy Fekete Zsolt videója, a Hétfák készítésérõl, a szereplõk életérõl. A „hely szelleme,” a szabad légkör lehetõvé tette, hogy a kiállítók szabadon kezelhessék az alkotás és a művészet fogalmát, s ez a kiállítások, projektek könnyedségén is érezhetõ volt (ld. Göbölyös Luca poharai). Akadtak súlyosabb, munkák, sorozatok is, mint a már említett Fekete Zsolté, aki a valóság és fikció határán jár, miközben a sorozatot egy képbe sűríti, vagy Koronczi Endréé, aki a saját testét használja médiumként, magából hívva elõ a férfi/nõ kettõsséget (Epicéné).
A képek jó részének esetlegessége fésületlensége összefüggésbe hozható szituatív jellegükkel. Élethelyzetek, csendéletek, az individuális látásmód megragadásának, leképezésének eszközei: egyfajta szemlélõdõ állapot lenyomatai, amelyben az egyén önmagát keresi, építi, s az objektívvel szembeni szubjektív mozzanat lesz a központi elem. Orbán György például a média „segítségével” meglehetõsen abszurd és (ön)ironikus módon rajzolja meg az önképét. A személyes történetek elmesélése, az önmeghatározási kísérletek egy nagyobb, szélesebb és tágabb társadalmi-történeti térbe helyezõdtek, az ÉN-KÉP című kiállításon, ahol fiatal közép-európai fotósok, a cseh Daniela Dostalkova, a szlovák Jana Hojstricova, Lucia Nimcova, Alexandra Vajd, a lengyel Aneta Grzeszykovszka, Jana Smaga és Igor Omulecki – munkái is szerepeltek, az utóbbi anyaga a Lumenben, a többieké a Dorottya Galériában volt látható.3
Azt, hogy a kiállításokon látottak hogyan szólították meg az ide látogatókat, vagy éppen betévedõket, azt a kötet végén Dóczi Tamás elemzi a vendégkönyvek alapján. Tény, hogy a galérialátogatóknál népesebb csoportról van szó, de persze az is megeshet hogy csak egyszerűen nagyobb volt a „részvételi kedvük” (500-1000 beírás kiállításonként). Ez adódhat, abból is – s ez, annak ellenére is megállapítható beírásaik alapján, hogy a csoport statisztikailag-szociológiailag nem írható le, s a kulturális különbségekre sem derül fény –, hogy a kiállítók kortársai. A könyvbemutatón ezekbõl a beírásokból – amelyekbõl a kötet is ízelítõt ad – rendeztek kiállítást.
A kiadványt Katarina Sevic tervezte, gondosan, a kiállítások stílusában. A szerkesztõ László Gergely, aki agilitása alapján idõvel Kincses Károly nyomdokaiba léphet.
A fotómátrix CD-ROM, tértõl-idõtõl független kiállításnak is tekinthetõ, annak ellenére, hogy a szakmának készült segédanyagként, munícióként a fotóról folytatott diskurzushoz. Alapját az a 2004-es Fotó Hónapra kiadott kötet képezi, amelyben a szöveg-kép arány az elõbbi javára billent el (Dokumentum 6). A szerkesztõ szerzõk, Jokesz Antal és Petrányi Zsolt most megfordították az arányt, több írást hagytak ki, mint amennyi újat beszerkesztettek: Szűcs Károly elemzését az ezredfordulós helyzetrõl, valamint a szerzõpár közös kritikáját, amelyben arra megállapításra jutnak, hogy nemcsak a klasszikus fotográfia, de a dokumentarizmus is elszigetelõdik a nemzetközi és a hazai képzõművészeti fotó használattól, és más korszerű megjelenési formáktól. Nyilván ennek is köszönhetõen válogattak a stúdiósok mellett más művészeti ágakból is: ötvennégy, 30 és 40 év közötti/feletti „fiatalt” mutatnak be egy-egy képsorozatukkal, mintegy ezer képpel. Ezek a „dokumentumok” érvelnek a szerkesztõi (pre)koncepció mellett. A rendszerezés alapját egy olyan mátrix képezte, amely nemcsak a külsõ képi jegyekre, hanem a képalkotás motivációjára, a metaforateremtés fogalmi kereteire – és külföldi (angol, holland) szisztémákra épült. Véleményükbõl kiindulva, miszerint a hazai besorolás érvényét veszti külföldön, tettek kísérletet Petrányiék a „norma-harmonizálásra.” Jól lehet, ott sincs egységes felfogás: mást ért objekten Susan Bright, aki nem műfajok, hanem téma szerint tesz különbséget, és mást ért Charlotte Cotton, aki attitűdök alapján rendszerez. Az „importált” kategória párok: létélmény és identitás, személy és karakter, helyszín és nézõpont – utóbbi kettõ lefedi a szocio/portré és a riport, dokumentum fotót – valamint a koncepció és fikció, illetve a fotó és médium kategóriák. Nincsenek közöttük merev határok, így az utolsó kettõbe sorolt harminc művészbõl huszonnégy „kétlaki”.
Ebben a mátrixban egymáshoz rendelt értékek szerint rendezték sorba a fotósokat és fotóikat, ami viszont alapjává válhat a klasszifikálásnak, egy a korábbitól eltérõ irányú kanonizációnak. Az ellenkánon súlypontjait meghatározzák a Petrányiék által használt források. Ezekben a dokumentálás szubjektivitása az intim életképekre fókuszál („Nan Goldinosan”), az objekt a tárgyszerű, nagyméretű, gyakran ipari kamerával, a galériák falára készült („gurskys”) fotót jelenti, a történelem, az események helyett az utó-képek, a nyomok dokumentálása válik fontossá (ld. Salgado), a portré pedig a problémába bevont társadalmi körbõl emel ki valakit. Mindezek hatása érezhetõ a Lumen-kiadványban látottak egy részén is, ott szintén határozottan kirajzolódik az identitáskeresés, a létélmény, a helyszín vagy médiahatás, de nem annyira a kiállítások, mint inkább a képek szervezõelveként. Ebbõl a szempontból érdemes összehasonlítani azoknak a képeit, akik mindkét válogatásban szerepelnek: Erdei Krisztina, Fabriczius Anna, Göbölyös Luca Orbán György, Szabó Benke Róbert.
A CD-re, a szerkesztõk és az alkotók gondolkodásmódjával összefüggésben, konceptualizáltabb anyag került, mint a könyvbe: a bemutatott munkák nagyobb része a koncepció-fikció és a fotó-médium kategóriákhoz tartozik. A fogalmakhoz írt magyarázószöveg szerint a máig érvényes gondolkodásmód újraértelmezésérõl, a rögzített látvány kutatásáról szólnak a képek, továbbá: a világ filozófiai megismerését, a gondolati konstrukciók fotográfiai megjelenítését mutatják be. A fotó számára mindig fontos volt az önmegismerés mozzanata, igyekezett megszabadulni más művészeti ágak hatása alól, önfeltáró mozzanatok sorozatában önmaga tudományos vizsgálatát téve meg tárgyának. Ehhez gyakran fordul(t) a művészet-elméleteket megerõsítendõ, kiegészítendõ más tudományokhoz: interdiszciplinaritása miatt szüksége volt a fény-és színtan, az optikaelmélet mellett az alaklélektanra, a pszichoanalízisre, a hermeneutikára, mint az értelmezés tanára, a szemiotikára. Nagy részüket ma is „használja”, utóbbira az említett Szűcs-elemzés a példa, amely egyben arra is rámutat, hogy mivel bizonyos kategóriák már nem érvényesek a fotóra, szükségessé vált az elméleti háttér átvizsgálása és korrekciója is. A látottak jó része is az újabb ismereteket igényli. Közülük a legfontosabbnak a kognitivitás-elmélet tűnik4, ami nélkül nincs percepció, s amihez sok mű kapcsolódik, e nélkül például nem lehetne felismerni az arcokat Bozsó András fotóin. A kognitív tudomány vizsgálatának tárgya az emberi elme működése. Két kiinduló pontja közül az egyik: az elménket felépítõ alapelemek nyelvi jellegűek, azaz kvázi nyelvi szimbólumok. Ez a belsõ nyelv lehet beszélt, természetes vagy a gondolat nyelve, ez utóbbi, mint a minden nyelv alapját képezõ mentális kód. A másik alapvetés: a mentális tevékenység következtetés, „ha…akkor” szerkezetű.
Ha egy kerek piros foltot percipiálok, ebbõl arra következtetek, hogy egy alma van elõttem. A kognitivista percepcióelmélet centrumában az áll, hogy a percepció és a magasabb szintű elme működés pl. logika, memória, milyen viszonyban van egymással (áthatolhatóság problémája).A retina idegsejtjeinek működése mint alacsony szintű perceptuális folyamat, a magasabb szintű elme működés számára áthatolhatatlan, a percepció legmagasabb foka magas szintű kogníció segítségével működik (arcfelismerés). Feltehetõ, hogy a percepció következtetések sorozata: a retinán megjelenõ képen csak foltok, kontúrok kaotikus kavalkádja, amibõl következtetéssel jutunk a felismeréshez. Elõbb a színfoltokból extrahálva lesznek kontúrok, majd azokból felületek, bizonyos nézõpontból látott felszínek (nézõpontfüggõ két és féldimenziós vázlat), s a végsõ lépés eredménye a nézõpont független háromdimenziós tárgy. Hogy a felismerésben a korábbi percepciók során észleltek segítenek-e, tehát a tárgyak funkciója, vagy az érdek, azaz akciók lehetõségének észlelése dönti el mire és kinek használható – erre különbözõ példákat/képeket látunk. Göbölyös Lumenben kiállított pohár-képeinek megértéséhez bele kell helyezkedni fotós és a láthatatlan szereplõk helyzetébe, ehhez segít a kísérõ szöveg, e nélkül a képeket „érdek nélkül”, önmagukban látjuk. Az észlelési folyamat „dokumentálói” – például Eperjesi Ágnes színfoltokból extrahálása, vagy Glázer Attila „alkimistáskodása” – mellett vannak, akik camera obscurával, saját készítésű apparátussal modellálják a megismerést. Így képez a „feltaláló” Csörgő Attila negatív hajlatú síkokat, deformál tárgyakat, térszemléletet.
Érdemes idekapcsolni Telek Balázs – a fotómátrixban is szereplõ – munkáit, aki elõbb horizontális majd vertikális panorámaképekkel vizsgálta, hogyan állnak össze egységes térré a „fejben” az egymás mellé vágott térrészlet-képek, majd a perspektivikus térfelfogást, a vitruviusi nézetet kiiktatva, anamorf képeivel eljutott a tökéletes torzulásától a torzulás tökéletességéhez. Mindehhez felépítette saját apparátusát: camera obscurája idõvel már nem a racionalista, empirikus megfigyelés eszközeként működött, hogy annak hitelességével a világról szóló igaz következtetésekhez vezessen, hanem olyan szerkezetként, ami elrejti, elhomályosítja az igazságot, feje tetejére állítja a látható világot. Vizsgálódásának tárgya a látás szubjektivitása lett, amely a külsõtõl elszigetelt autonóm percepciót rejti magában. Telek onnan indul, ahova a nézõt akarja eljuttatni: szinte bevonja a mű-létrehozás látható munkálataiba. Ennek során lehántja a képre rakódott tradíciókat (valószerűség, realizmus), hozzányúl a periférikus látáshoz, a binokularitáshoz. Visszabontja, dekonstruálja, dezantropomorfizálja az egész látványt, hogy azt a nézõ rakja újra össze; közben tudatosul a kép és a tárgy megkülönböztetése, a látás összetettsége, s az is, hogy nincs tiszta hozzáférési útvonal egy tárgyhoz. Legújabb, Nézz a sarokba! című kiállításának5 téridomokkal, űrökkel megvalósított „reprodukciói,” „teleplasztikái, szobrászfényképészete” térérzékelési zavart keltettek: a nézõ funkciója, helyzete megváltozott, magának kellett utána járnia a titoknak.
A kognitív kutatás szintén fontos területe a másik nézõpontjába helyezkedés képességének vizsgálata, amelyet többen a nyelv kialakulása feltételének tartanak. Mintha erre is reflektálna Csoszó Gabriella, Telekével közel egyidõben és azonos épületben megrendezett tárlata.6 A címadó mondatot – „még nincs lefutva semmi” – a siketek és nagyothallók nyelvén, gesztusokkal közlik a fotókon szereplõk. A nyelvet csak ismerõi, használói értik: a fotók, mintegy kettõs értelemben „exponálják” azt a hermeneutikai problémát, hogy a művet jelentésként ért(het)jük meg, s ennek értelmezése a „lefordítása”. A képek a kommunikációt mutatják, de nem informálnak. Megértésük elõzetes – a hermeneutika szerinti hallgatólagos – tudást feltételez, ami a mű elõzetes megértésében orientál. (Azaz csak azt értjük meg, amit már egyszer félig-meddig megértettünk.) A jelentés átformálása, újrateremtése a befogadón múlik, rajta áll vagy bukik, hogy eljut-e a nyelvi jelentésen túli rétegekhez. Csoszó eljut a verbális/vizuális nyelv határáig – és továbblép… Egy gesztus-nyelven író költõ „megszólaltatását” tervezi, de mozgóképen, átlépve a fotó – nyelvi – határait. Valami olyan dolgot akar megértetni, amit nem a vizuális „szavak” közvetítenek, hanem valami nyelv elõttit/túlit. Ez köti össze Telek Balázs experimentumaival. Bár különbözõ úton – a dekonstrukció, illetve a hermeneutika felõl – kerülnek a nyelv mögé, a céljuk mégis hasonló: átélhetõvé tenni azokat az összefüggéseket, amelyek nem nyelvileg adottak. Ez pedig miközben arra utal, hogy a fogalmak, mentális reprezentációk nem feltétlen nyelvi jellegűek, egyben azt is jelzi, hogy a nézõnek nem kiolvasni kell a képi jelentést, hanem megkonstruálni.

1 DOKK. Magház, Budapest, 2002. szept. 30 – okt. 24.
2 Budapest egy napja –szabadtéri fotókiállítása.
Millenáris, Budapest, 2003. júl. 23 – szept. 23.
3 A következõkben felvázolt ismertetés és gondolatmenet
a Metropolis című filmelméleti folyóirat e témával –
Kognitív filmelmélet – foglalkozó számán alapul
(Metropolis, 1998. tél —1999. tavasz).
4 Ld.: Stepanovic Tijana: Nyugattól keletre. A közép-
európai identitás keresésének útvesztõi a Dorottya
és a Lumen Galériában. Balkon, 2005/7, 8. 42-44.o.
5 Nézz a sarokba! Telek Balázs Balogh Rudolf-díjas
fotóművész kiállítása. Mai Manó Ház (Magyar Fotográfusok Háza), Budapest, 2005. dec. 8 – 2006. jan. 8.
6 Még nincs. Csoszó Gabriella kiállítása. Mai Manó Ház
(Magyar Fotográfusok Háza), Budapest, 2005. dec. 19 – 2006. jan. 22.

 

 

 

 



Lumen Galéria évkönyv Könyvterv: Katarina Sevic


Csoszó Gabriella
„még”, („még nincs lefutva semmi”), 2005










Csoszó Gabriella
„még”, („még nincs lefutva semmi”), 2005










Csoszó Gabriella
„még”, („még nincs lefutva semmi”), 2005










Fekete Zsolt
Feri és lakótársai / Hétfák, 2004, c-print, 140×45 cm
Hétfák, 2005, c-print, 135×45 cm
Hétfák, 2005 (2), c-print, 80×45 cm










Lumen Galéria évkönyv részlet










Telek Balázs
Nézz a sarokba!, 2005