Szikra Renáta |
---|
„A kertek, amelyek a technológia uralta tájba ágyazódnak, ahol növények és emberek funkcionális sivatagban élnek, a technológiával való kibékíthetetlen ellentétük miatt gyakorta szubverzívek (akár veszélyessé is válhatnak), mert a gépesítéssel és modernizálással ellentétes folyamatokat erősítik.“1 A romlatlan paradicsomi táj újrateremtése nem jelent minden esetben passzív rezisztenciát, néha inkább partizánakciónak minősíthető, amely kitűzött célját, az ember természettel való harmonikus viszonyának újrateremtését didaktikus eszközök segítségével, modellszerű műalkotások létrehozásával éri el. Aki kertet épít, kétségtelenül hisz a természet kinyilatkoztató erejében, tudatában van hatalmának. Megküzd vele vagy kész alávetni magát egy felette álló teremtő-rendező erőnek. „A természet, minden megjelenési formájával együtt: kinyilatkoztatás“ (...) a természet magában is elég és az embereknek is elég kell hogy legyen, mert a természet: művészet“ – írta herman de vries 1993-ban, amikor immár több mint két évtizede ennek jegyében alkotott. A kutató biológusként dolgozó autodidakta festő a kezdeti nonfiguratív, absztrakt-expresszionista művek után 1959-től a „Zero“ csoport tagjaival közös kiállításon mutatta be „fehér festményeit”. A hatvanas években művészi tevékenysége és tudományos kutatómunkája között a véletlen szerepének vizsgálata képez hidat. 1970-es év fordulópontot jelent művészi pályáján. Bajorországon átutazva talál rá Eschenau falura, ahol letelepedik. Ugyanebben az évben egy LSD-“trip“ (őt idézve “tolsztoji fordulattal”) csodálatos módon hirtelen megszabadítja krónikus asztmájától. Ettől kezdve a „tudat-tágító“ növények tudományos kutatásával foglalkozik, botanikai, biokémiai és a különböző kultúrákban betöltött szerepüket vizsgálva. Jóval később, 1991-től “integration” címmel folyóiratot alapít a témában íródott publikációk közlésére, egyedülálló könyvtárat, sőt kertet hoz létre. 1970-ben készül az első „valódi műve“ (real/actual work), az Indiai Óceán egyik szigetén gyűjtött kagylókat tartalmazó, gondosan felcímkézett, katalogizált doboz. Ettől kezdve műveiben kizárólag a természeti környezet bonyolultságának, végtelen változatosságának és folyamatos változásainak közvetlen megragadására összpontosít. De vries kihasít egy darabot a Természetből, elrendezi, vagy mindezt a véletlenre bízza, de anyagi létükben nem változtatja meg a műalkotássá transzformált természeti produktumokat. Galériatérben kiállított művei anyagiságukban és transzcendens szépségükben szembesítik a nézőt a de vries által elsődleges valóságként meghatározott természetes környezet izolált alkotóelemeivel. A természeti népek ősi hite, rituáléi köszönnek vissza de vries ökológiai ihletettségű (némiképp didaktikus) művészeti akcióiban3, ahol művészként a sámán szerepét átvállalva közvetít az ember és a természet erői között.4 1985-ben Eschenau közelében egy kb. 4000 m² alapterületű földterületet vásárolt. Ez a bekerített földdarab, amelyet de vries a kertépítésben aktívan közreműködő feleségével, Susanne Jacob Goepferttel együtt egy nagyüzemi mezőgazdasági megművelés alatt álló szántóföldből hasított ki: a „mező“ (Wiese). Bekerítését sövénytelepítéssel oldották meg, a környéken előforduló vadon növő és nemesített fajok: mogyoró, kökény, galagonya, vadrózsa, madárberkenye, naspolya, vadalma, vadkörte, szilva, stb. felhasználásával. Még az első évben kiemelték a korábban legelőnek használt, műtrágyával átitatott felső talajréteget, hogy a talaj kémiai összetétele visszanyerhesse természetes egyensúlyát. A következő évben a környékbeli utak széléről, erdőaljáról a földet megművelők irtó hadjáratainak ellenálló „gyomnövényekről“ és vadvirágokról gyűjtöttek magot, melyet az időközben regenerálódó talajban elvetettek, új lehetőséget adva az egyszerű, „haszontalan“, vagy gyógynövények elterjedésének Két éven belül jelentős változáson esett át a terület, a fű például – mivel nem trágyázták – bokrosan, csomókban nőtt és alacsonyabb maradt, viszont a közé telepített növények foltokban elterjedve teljesen uralmuk alá vonták a területet. Megjelentek a rovarok, pókok, giliszták, nyomukban a vakondok, a fészekrakásra alkalmas sövényben pedig a madarak. A „mező“ területére egyik sarkán a sövénybe vágott nyíláson át lehet bejutni, bejárni pedig csak az erre a célra kijelölt ösvényen lehet. A közép-európai vadon élő rózsafajokból telepített „rózsakör“ különlegesen védett biotópként – ide a látogató sem léphet be – a „mező“ egyik szélét foglalja el. De vries emellett kialakított még egy kis gyertyán-ligetet, ami a váratlan vihar, eső ellen nyújt menedéket a „mező“ tulajdonosainak és látogatóinak. A mára puszta legelővé silányított, egykor gazdag flórájú és faunájú környezetben, a megművelt, ipari tájban (Kulturlandschaft, industrial landscape) a „mező“, paradox módon, egy ember által létrehozott, érintetlen („ember előtti“) természetet, a Paradicsom kertjét jeleníti meg. Művészi koncepcióját herman de vries „dekulturálás és renaturálás“-ként (Dekulturierung und Renaturierung) definiálja. Nem a természetbe, hanem a Le Roy által denaturált kultúrsivatagnak nevezett tájba történő beavatkozásról van szó, amelynek célja az iparosítás előtti természeti állapot rekonstrukciója. de vries „mező“-jének jövőbéli állapota a környező haszonlegelők múltja. A „mező“ maga, bekerített, művészi, tudományos és spirituális koncepció alapján növényekkel betelepített, gondozott terület, tehát jó néhány kertre jellemző tulajdonság hordozója. A „mező“ létrehozásának célja és eszközei révén Le Roy kertjével sok hasonlóságot mutat. Mindkét művész a folyamatos destruktív beavatkozás, nyesés, gyomlálás vagy kémiai növényvédelem helyett csak a „természeti folyamatok beindítását“ elősegítő kezdeti talajjavítást, vagy ösvények létesítését tartja megengedhetőnek, amely az őshonos növények zavartalan, természetes növekedési üteme szerinti fejlődését, terjeszkedését segíti elő, megteremtve ezzel a későbbi „be nem avatkozás“ lehetőségét is. A „mező“ létrehozásához szükséges intenzív és hozzáértő gyűjtőmunka mint módszer és a múltbéli állapot rekonstrukciója mint cél alapján Michael Fehr de vries „mező“-jét, nem műalkotásként, hanem múzeumként határozza meg, ahol a táj múltja jövőjével, a természet a kultúrával fonódik össze, ennek alapján a botanikus kertekkel is párhuzamba állíthatjuk. A középkori kolostorok gyógynövény- és fűszerkertjéből, a hortus medicusból fejlődött ki a hortus academicus, majd a hortus botanicus, mely először az egyetemek mellett jelent meg (Padova, Párizs), hogy az orvostanhallgatók növénytani ismereteiket élő növények tanulmányozásával és meghatározásával bővíthessék. A XVI. században ugyanezen céllal hozták létre az első szárított növénykollekciókat, a herbáriumokat.5 A növények enciklopédikus gyűjteményévé vált botanikus kert kísérletet tett a növényvilág teljességének (a természet egészének) megjelenítésére, és ezzel a valaha minden teremtett növénynek otthont adó Édenkert evilági rekonstrukciójára.6 |
|
---|---|
Helen Mayer és Newton Harrison Jövő Kert (Future Garden), 1996, Bonn, Kunst- und Ausstellungshalle |
|
A „Föld kulturális emlékezetének rekonstrukciójára“9 racionális társadalmi cselekvéseket provokáló modellszerű alkotásokkal rajtuk kívül más művészek is kísérletet tettek. Az öko-art (ecological art, eco-art, ecoventions) Bonnie Sherk és Howard Levine műalkotásokkal, művészeti intézményekkel kombinált öko-farmját (The Farm, Crossroad Community, San Francisco, 1975), a magyar származasú Agnes Denes számos művészeti akcióját is idesorolhatjuk. Közülük talán a legismertebb és leglátványosabb a “Búzamező – Konfrontáció” (Wheatfield – A Confrontation, 1982), melynek keretében a World Trade Center mellett, Manhattan legdrágább építési területén, az akkor 4,5 milliárd dollár értékű Battery Park két hektárnyi földjén – átmenetileg – engedélyt kapott arra, hogy a területet megtisztítása után (ide hordták a WTC építése során keletkezett rengeteg építési törmeléket, ezt kellett elegyengetni, termőfölddel beborítani) búzával bevesse és nyáron learathassa. Négy hónapon keresztül a folyamatosan változó képet mutató búzamező paradicsomi, ám abszurd képe a zsúfolt, nyüzsgő belváros közepén a személyes értékek fontosságára, az értékek prioritására kérdez rá, de egy eltűnő életformára, az életet adó táplálékkal való közvetlen kapcsolat hiányára is utal. Denes szerint “a művész új szerepe a dekorációnál, árucikknél vagy politikai eszköznél magasabb rendű művészet létrehozása. Az efféle művészet kitűzött életcéljainkat, azok fenntarthatóságát kérdőjelezi meg, a végeláthatatlan ellentmondásokat, melyeket elfogadunk és jóváhagyunk. Feltár és lendületbe hoz, gondolati folyamatokat, és intelligens alternatívákat állít elénk.”10 Az említett művészek mindannyian lemondanak a hagyományos és új médiumok használatáról (a festészettől a komputerig), mivel ezek az „elsődleges valóságot“ (de vries szavaival az ember életterét – „life space“) csak elanyagtalanított vagy egyéb módon torzított formában képesek közvetíteni, ami az ember természetes környezetétől való teljes elidegenedését vonja maga után. Az ezredvégre olyannyira jellemző holisztikus természetszemlélet képviselőiként úgy vélik, hogy az egyetlen megoldás közvetlen, direkt kapcsolatot teremteni az ember és a természet más, de az emberekkel egyenrangú, teremtményei között, olyan művészeti szituációk kialakításával, ahol az állandó változásban lévő, önmagát folyamatosan újrateremtő természet és az ember kreatív megnyilvánulásai összefonódnak.13 Felhasznált irodalom (válogatás)
|
herman de vris növényszentély, sanctuarium, Münster 1997 |
Hans Haacke A lakosságnak (Der Bevölkerung), 2000, Berlin, Reichstag |