Tardos Károly |
---|
„Mikor az absztrakt expresszionizmus képviseletében 1949-ben létrejött az Arts Club, majd 1952-ben a Tanager Gallery a 8th, illetve 10th Streeten, Manhattanben senki sem gondolta volna, hogy az Egyesült Államokban az alternatív szféra intézményei még legalább 20-30 évig mostoha körülmények között működnek majd. Sokáig kevesen voltak, s az állam csak a hetvenes években kezdte felkarolni őket. Ekkor viszont már egyenesen „fényes ifjú csillagokként” dédelgették a szépreményű galériákat, köztük az Artists Space-t, a Franklin Furnace-t, a P.S.1-t, a The Kitchent, mígnem a nyolcvanas évekre az önmozgó, renitens, emberi jogi és politikus művészetet kommunikáló, „dekadens” függetlenek ismét némileg kegyvesztettek lettek ám szerencséjükre ekkorra már támaszkodni tudtak a közben megerősödött magánalapítványi közegre is. 1973-1975 Az Artists Space-t 1972-ben hosszas tárgyalások után hozta létre a New York State Council on the Arts (NYSCA), amely annak útját-módját kereste, miként lehetne az intézmény pénzéből képzőművészeket támogatni. Az addigi szabályozás szerint csak nonprofit szervezeteket, művészeket nem finanszírozhatott a NYSCA Vizuális Művészeti Projektek Programja. Ez azonban a képzőművészet részére biztosította a legkevesebb lehetőséget, mivel a vonatkozó finanszírozási elvek szerint a táncosok, színházasok csoportként léptek fel, miközben a képzőművészek ódivatú vállalkozókként tűntek fel mellettük. Másfelől a rendelkezések nem tették lehetővé a szövetkezeti vagy egyéb alternatív galériák támogatását sem, kivéve, ha azok egyben közhasznúak is voltak. Így körvonalazódott egy Artists Space nevű galéria tervezete, amelyet nemcsak nonprofit, hanem közhasznú szervezetként képzeltek el. A kialakított szabályok értelmében itt a művészek választhatták ki kiállító társaikat, a kuratórium is felerészt művészekből állt, és több programjuk is támogatta a független művészeket (ezek közül a legfontosabb az Unaffiliated Artists File – a Független Művészek Fájlja volt, amely a kiállításokra jelentkező művészek diáit, később digitalizált képeit tartalmazta). Trudie Grace igazgató és Irving Sandler kuratóriumi elnök, akik korábban a NYSCA-nél voltak vezetők, úgy rendelkeztek, hogy a galéria állja a kiállítások összes költségét, s amennyiben eladás történt, a vételár teljes egészében a művészt illette. Ezen felül a művészek szerényebb, egyszeri ösztöndíjat is kaphattak kiállításuk elkészítéséhez. 1975-1980 Amikor 1975-ben a kuratórium Helene Winert szerződtette igazgatónak, nyilvánvaló volt, hogy nem kap teljesen szabad kezet, az új vezető mégis joggal bízhatott abban, hogy lesz valamennyi szabadsága a szervezet működésének átalakításában. Winer szerint a kiválasztási rendszer egyik gyengéje a (kurátori) konzisztencia és kontinuitás hiánya volt, másrészt így is csak korlátozott számú művész jutott kiállítási lehetőséghez, azon belül is elsősorban azok, akiknek volt valamilyen nexusuk valamelyik ismertebb alkotóval. Ez így meglehetősen nepotista rendszer volt. S mivel a kuratórium ezidőtájt nem volt olyan mélységesen érdekelt a művészeti programban, csak bizonyos demokratikus kiválasztási elvekben, Winer a továbbra is sokszínű kiállítási programon belül végre tudott hajtani némi szelekciót is. A művészeti intézményrendszer ekkor még kevéssé figyelt a fiatal alkotókra, akik így ezen alternatív közegben szoros csoportot alkottak. Hasonló volt a helyzet a többi, kevésszámú független hely esetében: a finanszírozók számára igyekeztek minél világosabban megkülönböztetni magukat, követték egymás programjait, bár formális találkozókat nem tartottak. 1980-1985 1980-ban ismét új igazgatót fogadott az Artists Space, Linda Shearer személyében. Shearer azt megelőzően tizenegy évig volt a Guggenheim Museumnál kurátor, így egy intézményesültebb, biztonságosabb közegből érkezett, ráadásul a Reagan adminisztráció művészetfinanszírozás-ellenes korszakában. Ám Shearer már a Guggenheimben is úgy érezte: sokkal izgalmasabb számára, ha műtermek látogatása során válogathatja össze az új tehetségek műveiből kiállítandó anyagot, mint ha már befutott művészek ismerős képeit emeli be egy-egy mozdulattal a kiállítandók közé. Másrészt ami döntése szempontjából legalább ilyen fontos volt már 1975-től részt vett abban a bizottságban, amelyet Helene Winer az Artists Space-nél állított fel és működtetett mint kollektív kurátori testületet. Winer távozásakor így kézenfekvőnek tűnt Shearer kinevezése.
. |
|
---|---|
Tüntetők az Artists Space előtt, a Witnesses Against Our Vanishing c. kiállítás (1989. november 16 — 1990. january 6., kurátor: Nan Goldin) megnyitója alatt © fotó: Thomas McCovern |
|
1985-1991 Az Artists Space hajóját 1985-től Susan Wyatt navigálta tovább, miután Linda Shearer távozott és visszatért a nagy intézmények körébe, a MoMÁba. Wyatt ekkor már 11 éve, az intézmény és egyben saját pályájának kezdeteitől fogva az Artists Space kötelékében dolgozott különböző munkakörökben. Vezetői koncepciója lényegében a Linda Shearer által kialakított gyakorlatot követte. Az egyik változás az volt, hogy mivel a nyolcvanas évek második felére már a kereskedelmi galériák is ráálltak a fiatal művészek kiállítására (frissen végzett, 22 éves művészek sora állított ki jelentős kereskedelmi galériákban), Wyatt nemzeti, illetve nemzetközi kiállításokkal is megpróbálkozott. A nemzeti kiállítások keretében az ország különböző városaiból hívtak meg kurátorokat, hogy az Artists Space fórumán mutassák be az általuk kiválogatott művészeket, ami azzal is összefüggött, hogy az Artists Space stábjának sűrű utazásait nem tudták volna finanszírozni. A nemzetközi kiállítások pénzügyi fedezetét is hosszabb időn keresztül gyűjtötték, szervezték. A Wyatt ciklus talán legjelentősebb ilyen kiállítása, amelyen két évig dolgoztak, történetesen éppen közép-európai témájú volt, Metaphysical Visions / Middle-Europe (Metafizikai víziók / Közép-Európa) címmel. E kiállítást, ami New Yorkban úttörőnek számított, még éppen az államszocialista rendszerek összeomlása előtt mutatták be2. 1991-1993 Susan Wyatt végül is annyira belejött a makroszintű kultúrpolitizálásba, hogy az Artists Space-nél igazgatóként töltött hatodik évében, 1991-ben elhajózott az újonnan felfedezett dimenzió irányába az Artists Space felségvizeiről. Helyébe a NYSCA Képzőművészeti Programjának igazgatói pozíciójából érkező Carlos Gutierrez-Solana lépett, talán a külső konfliktusok hatására. Gutierrez-Solana ismét visszakanyarította az Artists Space-t az eredeti művész-demokrata irányba. Egyik első projektje egy AIDS Forum kialakítása volt, amire egyrészt a téma kiemelt fontossága, aktualitása motiválhatta, másrészt az, hogy ő maga is HIV pozitív volt. E fórum keretében 1-2 hetente változó kiállításokat tartottak a művészek munkáiból, s csak az érkezési sorrend korlátozta a kiválasztás demokratizmusát. 1993-1999 1993-tól újra a kurátorok világa köszöntött be az Artists Space-ben, Claudia Gould újonnan szerződtetett igazgatónő vezetésével. Claudia Gould és kurátora formálisan is saját hatáskörben választották ki a bemutatandó művészeket az esetek mintegy felében, míg a tárlatok másik felét a Gould által élvezett nyitottság keretében a szintén általa meghívott művészek határozták meg, szabadabban. A lényegileg kurátori modellen belül az igazgatónő rendkívül szórakoztatónak és termékenynek találta a terep átengedését másoknak, mivel az esetek többségében így nem nagyon lehetett előre tudni, hogy mi fog történni, ugyanakkor rengeteg tehetséges fiatal művész mutatkozhatott be. Hogy ezt a gyakorlatot és azt a nyitottságot, hogy a műteremlátogatás során érdekesnek talált művész akár egy hónapon belül kiállíthasson, továbbra is fenntarthassák, egy mini projekt-teret is kialakítottak az intézmény egyik helységében, miközben a fő terekben nagyobb kiállításokat is rendezhettek. 1999-2006 2006- A jelenlegi kurátor, a Németországból áttelepült Christian Rattemeyer mellé tehát még igazgató kerestetik, de ha az Artists Space kuratóriuma folytatja a legutóbbi modellt mint ahogy ez szándékában áll , s ha nem történik újabb nem várt fordulat, amely ismét átszabná az Artists Space belső térképét, akkor az intézmény művészeti világát az elkövetkezendő időszakban döntően Rattemeyer művészeti elképzelései fogják meghatározni. Ezek alapján, a kereskedelmi galériák versenyét is figyelembe véve, egy erősen intellektuális programra lehet számítani, kevesebb művésszel, valamint európai, latin-amerikai, stb. művészek a versenytársakhoz képest alaposabb bemutatásával. 1 E cikk megírásakor döntően a 5000 Artists Return to Artists Space: 25 Years (25 év, 5000 művész: az Artists Space története, Szerk.: Claudia Gould, Valerie Smith. Artists Space, New York, 1998) című kiadvány kiváló történeti anyagára támaszkodtam, amelyet a későbbi időszakra vonatkozóan kiegészítettem az Artists Space jelenlegi kurátorával, Christian Rattemeyerrel 2005 végén készített interjúmból nyert információkkal, valamint internetes adatokkal. |
Mr. Dead and Ms. Free: A Squat Theatre története (1969—1991), installáció, Artists Space, 1996. március 30 – július 13. • © fotó: Bill Orcutt |