Mint életünk megannyi más területén, a világháló és a virtuális valóság a szenvedélyes kertészeknek is számtalan pótmegoldást kínál. A kertépítők és tájkertészek által használt grafikai programok laikusok számára is hozzáférhetőek. (www.gardenweb.com, www.gardendesigner.com, www.landscaping-software-review.toptenreviews.com). Az összes felhasználási lehetőség ismeretének hiányában is csodákra képes a virtuális térben kertészkedő laikus. A programok általában felhasználóbarát módon, gyakorlatilag a fel sem tett kérdésekre is kész válasszal szolgálnak.2 Nemcsak az óriási növényválaszték, de annak rendszerezésében rejlő lehetőségek (talajszükséglet, virágzási idő, növekedésének mértéke, stb.) is megrészegítik az embert. Bőségesen ellátnak stílusötletekkel – itt lépnek be a kerttörténetből ismert toposzok – alkothatunk formális vagy természetesen burjánzó vadon kertet, vagy ha elég nagy a birtok – és a virtuális térben ugyan mi szabhatna nekünk korlátokat – akár tájképi kertet is. De ha megfelelően trendérzékenyek vagyunk, inkább a mediterrán, vagy a minimalista, esetleg a meditatív kerttípusra klikkelünk. Az általában gyenge grafikai minőség ellenére az általunk megkomponált háromdimenziós térbe lépve hatásos látvány tárul elénk, mely követi a szemünk (kezünk) mozgását, és ami a gyakorlatban kertészkedőknek csak vágyálom, akár több tíz évet átugorva beléphetünk jövőbeli kertünkbe is. Persze akár a szorgalmasan művelt kiskertek, ezek sem szükségszerűen (kert)művészeti alkotások. A világháló legismertebb műalkotásként regisztrált kertjét, a Ken Goldberg – Joseph Santarromana nevéhez és csapatához fűződő TeleGarden projektet (www.telegartenaec.at) viszont nem a magányos alkotás terepének szánták. A TeleGarden kifejezett célja egy virtuális közösség létrehozása a virtuális térben, egy valóságos térben létező kert ürügyén, amellyel azonban a közösség tagja csak a világhálón keresztül kerülhetett kapcsolatba. Az 1995-ben az University of Southern California fejlesztéseként létrejött kertművelő robotot és a földet tartalmazó konténerkertet 1996-ban Ausztriába, a linzi Ars Electronica Center előterébe szállították, majd nyolc évvel később, a projekt lezárásakor az aec múzeumába került. A valóságos térben létező kertet egy távirányított ipari robotkar segítségével figyelhették és művelhették a távkertészek, akik a kiválasztott növény fejlődését a mag kiválasztásától, elültetésétől kezdve a növény kifejlődésén át a pusztulásáig követhették. A TeleGardent átfogó kertkoncepció híján inkább hasonlíthatnánk a növények véletlenszerű kiválasztása és egymás mellé helyezése miatt a természetes kertekhez, ha paradox módon nem egy meglehetősen steril környezetben létező, napfény helyett komputer-irányította mesterséges fénynek kitett konténerkertről lenne szó.
A beugró látogatók mellett olyanok is akadtak szép számmal, akik mindennapos bejelentkezésük során gondosan felmérték növényük aktuális szükségleteit, és egy új világ kertészeként annak megfelelően öntöztek, trágyáztak, átültettek és akár szüreteltek. Már az első évben kilencezren kertészkedtek, a bezárásáig pedig több mint kétmillió felhasználót regisztráltak. Igaz, több körben számos bejelentkezéssel kellett biztosítani a közösséget, hogy az új érdeklődő is komolyan gondolja az együttes tevékenykedést. Várólistán hetekig tartott, míg magot választhatott és el is ültethette azt, addig csak a többiek munkáját és más növényeinek fejlődését követhette a robotkarra szerelt kamera közelképeinek segítségével. Ha betartotta a szabályokat, a közösség tagja lehetett. Csányi Vilmos a telekerttel kapcsolatban megjegyzi, hogy ezt a projektet is – az amerikai szociobiológia atyja, E.O. Wilson alkotta fogalommal élve – az ember „biofíliája” (az élők kedvelése) és genetikailag kódolt tájkedvelése hozta létre. „A modern életben a városi betonkuckókban is mindig felszínre tör a liget és a mozgó állatok utáni olthatatlan vágyunk. (…) Ez az aszfaltozott, komputeres, világhálós technikai pokol, amelyben élünk, a legfejlettebb technikáival is képes a szavanna utáni vágyunkat szolgálni. (…) A telekert a technika csodája és az ember öngúnyos fintora saját vágyairól.”3
A kertművészet más jeles alkotásaihoz hasonlóan mégiscsak teremtett világ, amelynek vannak organikus és nem-organikus összetevői, szerkezete és alkotója, sőt alkotói és fenntartói, ám az elmélet itt is messze meghaladta a gyakorlatban megvalósítható lehetőségeket. A TeleGardent azonban sokan a virtuális közösségek (jól sikerült) metaforájának tekintik. A közös kert közös felelősséget jelent, a közösség akár kontinensnyi távolságra lévő tagjainak együttes tevékenységét igényli. „A TeleGarden-t azért találták ki, hogy reflektáljon a posztnomád magatartásra, amely azoknak kínálja a túlélés kedvezőbb esélyeit, akik együttműködnek.” Igaz ugyan, hogy az eredeti terv szerint is bizonyos időszakonként (2-6 hónapig tartott egy-egy telekert-évszak) a robotkar rendbehozatala mellett letisztították volna a terepet, kicserélték volna a földet (különösen ha szigorúan limitált számú napi kertészeti beavatkozás ellenére túlburjánzott volna a kert), de szemtanúk állítása szerint a növényzetet nem egy esetben az aec dolgozói mentették meg a tökéletes pusztulástól, a gyakori árvizek lecsapolásával, sőt teljesen hagyományos módon (saját kezükkel) is ültettek néha, hogy ne legyen olyan sivár látvány a növények tömeges kipusztulása idején. (Persze ezt is tekinthetjük az együttmunkálkodás részének...) Talán ha az egész a virtuális térben zajlik, és az alkotók nem engednek a kísértésnek, hogy olyan kiszámíthatatlan elemeket vegyítsenek a tiszta koncepcióba, mint amilyenek a növények vagy a föld maga… Egyetértek Tillmann J. A. megállapításával, miszerint „ez a távkert kétségkívül a világméretű közösség tükörképe", amennyiben híven mutatja az élet látszatával felruházott kultikus technológia mítoszának kiterjedését, hatását és működését. No meg felhasználóinak mentalitását, akik már csak közvetítőrendszereken keresztül igénylik az elemi és szerves érzékelését. Ehhez máskülönben elég kilépni a szabad ég alá vagy ültetni egy cserépnyi kertet. Persze, ami mesterséges, az zárt teret kíván, ezt már Goethe megállapította a maga korában, azóta pedig nagyot lépett előre a – bezáródás felé – haladó világ. A kert és a kertészet ellenben valami egészen más. Ehhez nem is kell különösebben tevékeny kertésznek lenni, elég csak a körülöttünk lévő kerteket szemügyre venni.4
Lois és Franziska Weinberger InternetGarten (www.loisweinberger.net/internetgarten/index.htm) projektje (2003) más alapokról indul. Lois Weinberger művészi pályája során számos kertet alkotott5, melyek közül a legismertebbek: az 1997-es kasseli documenta X vágányok mentén viruló gyomkertje, a tokiói kortárs művészeti múzeum tetőkertjének betelepítése (Watari-um, 1998–1999), a Jeruzsálem és Tel-Aviv között elterülő óriási szeméttelep kertté alakításának terve (Hiriya Dump, 1998) vagy az újabbak közül a bécsi városháza tetőkertje (2005). Ezenfelül 1994 óta készít hordozható kerteket is a nejlonszatyortól a konténer-méretűig. A Weinberger házaspár világhálóra telepített kertje jóval tágasabb teret biztosít a növényeknek, mint a TeleGarden konténerkertje.
A felhívás szerint bárki beküldheti kedvenc növénye vagy bármilyen érdekesnek tartott növény fotóját, rövid ismertetővel kiegészítve, névvel vagy anélkül. A kerttelepítés minden esetben sok időt vesz igénybe: a begyűjtés és feldolgozás folyamata ma is tart. Weinberger kertterve, amely a második körben jelenik meg a honlapra látogató képernyőjén, egy szabadtéri színpad nézőtér alaprajzára emlékeztet.6 A színpaddal (performance area) szemben teraszosan emelkedő, különböző szélességű sávok (feltehetően ágyások) helyezkednek el, kétoldalt a páholyok helyén (area/Gebiet) négy-négy sorba rendezett négyzetes konténerek és lejtős elemek kapnak helyet. A kiemelt színpadra klikkelve az eddig beérkezett növények között tehetünk sétát. A képek egy raszter részeiként jelennek meg, egyik sem kap kitüntetett helyet, érdeklődésünknek megfelelően válogathatunk, milyen sorrendben járjuk végig a virtuális növénylerakatot. Weinberger, a kertész tervei szerint ha lezárul a gyűjtés, a növények a talaj- és éghajlati adottságaiknak megfelelő elhelyezést nyernek majd a kertben, a hozzájuk kapcsolódó adatok (lelőhelye, begyűjtője neve és növényével kapcsolatos asszociációi, gondolatai) pedig katalogizálva, válogatás formájában kiállításokon szerepelnek majd. A terv ilyenformán egy sajátos botanikus kertet idéz, mert a kiválasztott növények többségükben saját világunk, elsősorban a városi környezet beszűkült keretei között az életben maradásért küzdő fajokból kerülnek ki. A repedésekből, házfalakból előtörő, tetőkön, vágányok között és a civilizációs romokon diadalmaskodó, újjáéledő természet képviselői maguk is egzóták a maguk nemében. A heroikus növényportrék kiemelik az egyedet a tömegből, tulajdonságokkal ruházzák fel, asszociációkat keltenek.7 A gyomok apoteózisa, a túlélésért folytatott küzdelmük túlmutat önmagán. Weinbergert mindig a természet és kultúra határmezsgyéjén, „a percepció perifériáján” mozgó jelenségek foglalkoztatták. Kertjeinek lényegét azonban nem a véletlenszerűen felfedezett természeti jelenség határozza meg, hanem az a gyakran észrevétlen maradó emberi beavatkozás, amely műalkotássá (kertművészeti alkotássá) formálja a természeti jelenséget. Nem a teljes, tökéletes természeti környezet (és annak pusztulása) áll érdeklődésének középpontjában, hanem az általa „láthatatlan/intellektuális természetnek” nevezett jelenség.8 Művészeti akciói során a lényegtelennek tűnő, észrevétlen jelenségek feltérképezéséhez különböző kulturális kódokat, kifejezési formákat alkalmaz. Épített tér, archívumok létesítése mellett térképek, tudományos illusztrációk, fotók és diatárak, laboratóriumi elemzések segítségével rögzíti a kiválasztott és egyébként állandó változásnak kitett jelenséget.9 Költészete is a kertalkotás része, szinte minden művét kísérik feljegyzések, erőteljes képi asszociációkat előhívó szövegtöredékek, szabadversek.10