Sebastian Preuss |
---|
Az utóbbi években rossz hírbe keveredtek az ehhez hasonló kiállítások. A művészek már nem lelkesednek azért, hogy nemzeti skatulyába dugják őket. Művészet Kínából vagy Afrikából, Lengyelországból vagy Litvániából – viszolyognak az efféle címkéktől. Jogos kívánságuk ehelyett, hogy egy nemzetközi művészközösség egyenrangú tagjaként érzékeljék őket. Nem kevés kritikus és teoretikus, de egyre több kurátor is mindinkább így látja ezt. Ezzel szemben felhozható, hogy például Németországban még mindig túl keveset tudunk az Európán kívüli világ művészeti tájairól, de arról is, ami keleti szomszédainknál zajlik. Nem szabad alábecsülnünk a közönség ez irányú kíváncsiságát. Ilyesfajta ország-szemléknek azonban csak akkor van értelmük, ha valamelyest átfogóak, s ennélfogva hangulatokra, életkörülményekre és termelési viszonyokra, valamint esztétikai áramlatokra következtethetünk belőlük. No és vállalniuk kell a tézisek kockázatát. |
László Gergely-Rákosi Péter Tápióvidéki hagyományőrző tüzéregylet tagjai, 2006, lambda print, 85100 cm |
---|---|
Benczúr Emese Sosem juthatSZ elég közel a dolgokhoz, 2002, pukkanós fólia, üvegfesték, változó mére |
|
Ám e fellengzős és meglehetősen homályos megfogalmazások nem segítették hozzá a nézőt, hogy fölismerjen valami összetéveszthetetlent, valami „magyart”, ami a bemutatott művészeket összekötné. Létezik ilyesmi egyáltalán? Hasznot e kiállításból csak akkor meríthettünk, ha külön-külön vettük szemügyre az alkotókat. Németországban eddig – igazságtalanul – alig lehetett látni őket. Nekem mindenekelőtt Gerber Pál meghatóan abszurd rajzai maradtak emlékezetesek a maguk titokzatos kombinatorikájával. A gyengéden megrajzolt és leheletfinoman vízfestett, szűkszavú kompozíción egy férfi áll valahol a semmiben egy konzervdobozon, s úgy fülel egy keresztre, mintha az antenna volna a föld gyomrának mélyéből. Egy háztartási és barkácskellékekből komponált, különös csendéletet nyilak fúrnak át. Első látásra abszurdnak ható jelnyelv, amely hosszabb szemlélésre azonban mindenestül öntörvényű logikát bont ki. Ugyanez igaz Gerber kép-szöveg projekciójára, „A művész útjai”-ra, amely mélyenszántó humorral követi nyomon a művész alteregójának fiktív, egyszersmind nagyon is reál-szatirikus pályáját. A kiállítást „Tiefebene hochkant – Aktuelle Kunst aus Ungarn” címmel mutatta be a Neuer Berliner Kunstverein (NBK). Sebastian Preuss a Berliner Zeitung műkritikusa.
|
|