A videóművészet felfedi a rejtőzködő világát
A 20. század ötvenes éveiben John Lilly amerikai tudós számos kísérletet végzett izolációs tartályokkal, amelyekben az agyat leárnyékolták az érzéki ingerektől. Már néhány évvel korábban megfogadta, hogy nem fog olyan tudományos kísérleteket végrehajtani más élőlényeken, amit azt megelőzően saját magán ki ne próbált volna. Az ember az izolációs tartályban olyan állapotba kerül, ami nagyon közel jár a semmi élményének megtapasztalásához. Sötétség és csönd van körülöttünk, a víz hőmérséklete megegyezik a vérünkével, a gravitáció enged a szorításából, ami a lebegés érzetét kelti. Ebben az állapotban az érzékelés számára eltűnnek a kint és bent határai.
Lilly sok-sok időt töltött ebben a környezetben, és nagyon szemléletesen jegyezte le tapasztalatait. Meglepő módon nem a semmit élte meg, még csak nem is egy sötét hiányt, ürességet. Ezzel szemben gyönyörű, intenzív képek árasztották el a tudatát. Nekem mint művésznek ez bizonyíték volt arra az intuitív meggyőződésemre, hogy az emberek, akik az érzéki ingerek megvonása miatt az ürességgel, a hiánnyal kénytelenek konfrontálódni, képeket gyártanak önmaguk számára, amire azért van szükségük, hogy ezt a hiányt betöltsék. Ezek a belsőnkből származó képek vezérelnek minket újra és újra arra, hogy a magunk számára eleddig ismeretlen területeket fedezzünk föl. A képek az életünk motorjai, és legalább olyan alapvetőek, mint a szexualitás, vagy mint az a képességünk, hogy lélegzünk. Azok a víziók, melyek megállás nélkül bomlanak ki bennünk, az emberi kreativitás minden formájának alapját alkotják, a kőkorszaki ember barlangjától a szuperszámítógépig. Más szavakkal: lényünk, lényegünk, fejlődésünk egyik központi alkotóeleme az a szükséglet, hogy képeket tudjunk előállítani.
Houston Smith amerikai valláskutató egyik könyvének bevezetője mélyen megérintett erejével és egyszerűségével. Szerinte manapság két erő befolyásol minket (akár kívülről, akár belülről) – a technológia és a kinyilatkozatás (Offenbarung). Az emberi kreativitás eme két pólusa között pozicionáljuk, definiáljuk magunkat. Ezek nem is olyan különbözőek, mint első ránézésre. Azt rögtön megértettem, hogy mindez pontosan leírja az én művészi munkámat. A művésznek sugallatban, kinyilatkoztatásban van része, egy teremtő vízióban, melyhez bizonyos technikákat illeszt a megfelelő anyagot úgy alakítván, hogy ez a vízió mások számára is lelepleződjön, testet öltsön, elérhetővé váljon.
A műalkotások sajátos szerepet játszanak a technológia és kinyilatkoztatás eme folyamatában. Mindig lenyűgöz, hogy egy múzeumban megnézhetek egy ötszáz éves műalkotást, és hogy ezzel a munkával összekapcsoltnak érezhetem magam, holott csak keveset tudok arról a korról, melyben létrejött és arról a helyről, ahol keletkezett, vagy akár a művész mindennapjairól. Létrejön egy valódi kapcsolat, mely áthidalja az időt és a teret. Minden ember készítette tárgy, mely körülvesz minket, magába foglalja egy tudat nyomait, és a műalkotásokban ezek a nyomok különösen jól követhetők. Ezek a hangok olyan kapcsok, amelyeken keresztül a dolgokkal és végül egymással is összekötve érezzük magunkat. A videofelvétel médiuma egészen különleges bepillantást ad ezekbe az értékes pillanatokba, amelyekben a tudat nyomai megszólalnak.
A fény megérintése
Teremtő eszközöm a kamera. Lehetővé teszi számomra, hogy fizikai kapcsolatot teremtsek a dolgok világával.
Az antik filozófiában a látást a tapintás egyik formájaként tartották számon. A fény egy távoli pontból ered, ami több kilométerre, vagy – mint az égitestek esetében – akár milliónyi fényévre is lehet, és a kontaktponton találkozik a kamera lencséjének fényérzékeny felületével. A videokamerával való munka ezért mindig magába foglalja az utazást, a kilépést a fizikai világba, hogy kapcsolatba tudjunk lépni a képpel és rögzítsük a fényét. De minden egyes alkalommal, amikor kamerát vettem a kezembe, egy ki nem mondott izgalom lett úrrá rajtam, egy érzés, hogy „felveszek” vagy „befogok” egy képet – szavak, melyeket arra használunk, hogy a fotóművészet döntő fontosságú aktusát leírjuk. Úgy tűnik nekem, mintha meg kellene fognom, ragadnom a képet, mielőtt elillan előlem, mintha le kellene „lőnöm”, mint a vadászaton. A kamera miatt érzem úgy, hogy ott kint a világban képek találhatók, amiket csak le kell szedni, szüretelni, mint az érett gyümölcsöket, és hogy az én feladatom a teljes képnek,
a pillanat látványának felkutatása.
De újra és újra rá kellett jönnöm, hogy ezek a képek bennem voltak, nem a kamerában, és
a tájjal, a motívummal való kapcsolatom egyre inkább egyfajta táncra, egyensúlymutatványra kezdett hasonlítani, amelyben egybeesett az érzékelés és az emlékezés.
A videokamera nagyon különleges technikai eszköz. Az érzékelés és az emlékezés összekapcsolásának megtestesítője. Az események spontán sorrendjét rögzíti, a képek özönét, áradását, amik az élettéren belül, megszakítatlanul bomlanak ki és változnak, és a befogott érzékelés majd a visszajátszás alkalmával, egy későbbi ponton visszakapcsolódik az időáramba. Természetesen a moziban is valami hasonló történik, de itt a kép csak később áll elő, amikor a filmet előhívják.
A videofelvételben a kép közvetlenül, direkt módon adódik át. Az idő folyásával párhuzamosan létezik. A technológia fejlődés iránya a fotográfiától a moziig, majd a videotechnikától a digitális médiumokig vezet. Az élő, dinamikus képek és az emberi képcsinálás egyetemes képnyelvének részei olyan privát és nyilvános területeken kapcsolódnak össze, melyre az emberi történelem során még nem volt példa.
De a kamerának van még egy döntő funkciója: behatárolja az információkat. Semmiképpen nem a „világra nyíló ablak”, mint azt oly sokszor feltételezik, hanem éppen hogy szűkíti a képteret, csökkenti a vizuális információ tömegét, ami ránk zúdul. Amikor a kamerát egy helyre irányítjuk, nem látjuk, mi történik egy másik helyen. Ebben rejlik a médium nagyon is valóságos politikai ereje.
Ugyanakkor a kamera, mindenekelőtt a videokamera, fokozza az élményt. Fénylő, sugárzó elektronikus képeket hoz létre ugyanabban a pillanatban, amikor azok megtörténnek.
A művészi folyamat felől nézve, leveszi a művész válláról azt a súlyt, hogy a képeket kétkezi munkával hozza létre – időigényes processzus ez, ami a befogadót az élménytől még jobban eltávolítja.
A kamerával a kép készítője egyszerre lesz megfigyelő és résztvevő, azaz egyszerre az élményen kívül és belül találja magát. Nem véletlen, hogy ennek a pozíciónak a leírása megfelel annak a helynek, ahol az individuum található a mai mediális társadalomban.
Az iránypont
...
Vadállatokkal élni
Amint az egyén rendelkezik azzal a szabadsággal, hogy az összes lehetséges képet feltárja, közzétegye, felteszi magának a nem kívánatos, nem elfogadható képekre vonatkozó kérdést is. A delphoi orákulum szörnyű, ijesztő képeket is megosztott velünk, csakúgy, mint jóságosokat és életigenlőket. Egy őszinte művész nem fest mindig szép képeket. A kreativitásnak ez a fenyegető oldala végighúzódik a világtörténelmen; ez az oka annak, hogy művészeket, misztikusokat és prófétákat veszélyesnek nyilvánították, s nekik viselniük kellett ennek a következményeit. Minden művész tudja, hogy a képek meg akarnak születni, és önálló életet élnek. A perzsa misztikus, költő Dschalaluddin Rumi számára már a 13. században világos volt ez, amikor azt írta: „a képek, amiket megalkotunk, vad bestiákká válhatnak, és szétmarcangolhatnak minket”.
Azóta nyilvánvalóvá vált, hogy a képek, amik manapság elkápráztatnak minket, ugyanilyen veszélyt rejtenek magukban. Az elektronikus médiának bővülnek azon lehetőségei, hogy a képeket konzerválja a jövő számára. Mindeközben mindennapjainkat oly sok, szinte megszámlálhatatlan helyről és időből való kép uralja, hogy úgy érezzük, elárasztanak, megostromolnak, lebombáznak, arcon csapnak, megfojtanak, megerőszakolnak minket. Feltűnő, hogy ezek közül a legtöbb szó használata természeti csapásokhoz és háborúkhoz köthető. A világunk tele van olyan zajongással, amely megpróbálja felhívni a figyelmünket magára. Az új médiatechnológiáknak köszönhetően belefolyik életünk minden apró zugába.
A kereskedelmi képgyártók, akik a tömegpiacra termelnek, olyanok, mint a konyhafőnökök: egyesek ügyesebbek, és ennek megfelelően jobb minőségű nassolnivalót állítanak elő, melynek csodálatos az íze, mások, akik kevésbé tehetségesek, csak átlagos fogásokat tálalnak, vagy junkfoodot tömegtermelnek. Viszont mind hasonlítanak egymáshoz abban, hogy azt a pillanatot tartják döntőnek, mikor kreációik az ínyt érintik, az ízlelés élvezetes pillanatát. Ezt a pillanatot összehasoníthatjuk azzal, amikor a szem a képet megpillantja. A görög „esztétika” szó a vizuális érzékelésre és az ízlésre is vonatkozik. Napjaink médiaszakácsai az evés egyetlen pontjához nem értenek semmit: a tápláláshoz. A test felveszi magába a táplálékot, és a vérkeringésben raktározza, hogy egy egészséges és működőképes szervezet létfontosságú alkotóelemévé változtassa. Azok a képek, amelyek birtokában vannak a túlélés képességének, még évszázadokig, évezredekig táplálják utána a testet és a lelket.
A legtöbb kép, amivel a mindennapokban találkozunk, eldobható. Nem hogy az örökkévalóságnak, még csak a közeljövőnek sem szánták őket. Azt hiszem, ez az az aspektus, amiről az emberek akkor beszélnek, amikor azt mondják, hogy napjaink izgatott, gyorsan elévülő képkreációi nem kielégítően táplálóak, vagy tán el is rontják a gyomrukat, legyen szó akár a tömegmédia vagy a kortárs művészet képeiről. Csak néhány profi képcsinálónak van lehetősége arra, hogy elgondolkozzon képeinek hosszú távú hatásáról, sőt felelősséget is vállaljon értük. Így készülnek jóízű fogások, amelyek nemcsak a testnek, hanem a léleknek is jót tesznek. Ezek a képek ugyanis azután is velünk maradnak, hogy magunkhoz vesszük őket, némán és láthatatlanul bennünk maradva észrevétlenül és öntudatlanul befolyásolnak minket.
Ott, az emberi lélek mélyén ébrednek föl igazán. Ahogy Rilke írta a 20. század elején: „A képnek ahhoz, hogy kifejtse hatását, az emberi testbe kell kerülnie”.
Ez a döntő pont. Életünk motorjává kell válnia. Mint ahogy a tibeti buddhizmus egyik legfontosabb szövege, a kétezer éves Vimalakirti Szutra megfogalmazza: „Az ember a valóságot az egész testével tapasztalja.” Ezért az egyik legfontosabb döntésünk, amit manapság meghozhatunk, az, hogy mely képeket engedjük be a testünkbe, hogy gondolatainkat és érzéseinket táplálják. A túlkínálat korában létfontosságú, hogy rendelkezzünk azzal a képességgel, hogy eldöntsük, mikor kapcsoljuk ki a képáradatot, mikor csukjuk be a szemünket, mikor akarunk offline lenni. A tömegmédiák miatt ez egyre inkább létfontosságú, ha olyan társadalmat akarunk, amely önálló, önállóan gondolkodó és megkülönböztethető emberekből áll. Mindaddig, amíg képesek vagyunk kikapcsolni, képesek vagyunk gondolkodni, mert elemezni csak reflektív pillanatokban lehet.
A láthatatlan megjelenítése (részlet)
Már a 70-es évek elején, amikor elkezdtem installációkat készíteni, a mindenkori művel egyben reflektáltam a befogadó testének helyzetére is. Az architektonikus-mediális installációimnál a tér maga válik műalkotássá, és a befogadó alámerül a képek világába. Az ember belép a térbe, és a képben találja magát. A befogadó számára nem létezik külső pozíció, test és médium összeolvadnak.
Az idő formája
2001-ben készítettem a Silent Mountain című videómunkámat. Az installáció részeként ezek két lapos plazmatévén láthatók, egymás mellett vannak a falra illesztve, ezért olyanok, mintha táblaképek lennének. Minden képernyőn egy személy látható, egy férfi és egy nő, akiken változó érzelem-intenzitások hullámai söpörnek végig. A feszültség olyan hosszú ideig növekszik, hogy ettől a terheléstől a testük kicsavarodik, mígnem mindketten egyidejűleg megrázó sikolyt hallatnak. Utána kimerültek és elcsigázottak, és látható, hogyan szedik össze lassan magukat. A munkának nincs hangja,
8 perc 18 másodpercig tart.
Mint a munkáim legtöbbjét, ezt is időbe helyezett szobornak szántam. Ahelyett, hogy lerajzolnám, írásban dolgozom ki a részleteiket, mert az írott szó formája alapvetően időbeli. Amikor mégis rajzolok, a szabályokat időtáblázatokban vázolom, amelyek zenei partitúrák vizuális megjelenítéseire hasonlítanak, és az eredményt grafikusan egy időtengelyre rendezem. Ilymódon körvonalazom az eredményeket egy időbeli zajlásban, és így tudom az egyedi formákat és méreteket pontosan helyükre illeszteni.
Az „időforma” kialakítása a munkám legfontosabb része. Ebben nagyon sokat segít zenész múltam, dobos voltam egy rockegyüttesben, de később művészként is dolgoztam David Tudor zeneszerzővel, John Cage munkatársával.
Az „időforma”, amit a Silent Mountain számára választottam, a hirtelen robbanás formája, az időtengelyen kirajzolódó csúcspont. A természetben végtelen sok „időformával” találkozhatunk. A két legszélsőségesebb „időforma” az alig észrevehető, a mozdulatlanságot súroló minimális változás, és a hirtelen kitörés: az a mód, ahogyan egy vízcsepp lyukat váj a kőbe, vagy ahogy hirtelen, egy vulkánkitörés őserejével lecsap egy dühroham, egy gondolat, egy orgazmus, vagy beáll a halál. A művészetben a legáltalánosabb „időforma”, amit mindnyájan jól ismerünk, a drámai elbeszélés-struktúra, amit először Arisztotelész írt le 2500 évvel ezelőtti Poétikájában. Ezzel a bevezetés-csúcspont-lezárás modellel nap mint nap találkozunk a színházban, a filmeken, vagy a tévében, és az azóta eltelt évszázadok alatt ennek az alapsémának meglepően kevés alternatívája alakult ki.
Arisztotelész az elbeszélés formáját az irodalomból vezette le. A Silent Mountain nem ismer forgatókönyvet, sem dialógusokat, sem cselekményt, mégis az arisztotelészi hármasságot testesíti meg. Van elbeszélése, még ha az nagyon sűrített is. A tartalma mégis rejtve marad a kép mögött. A két embert szenvedni látjuk, de kínjainak forrását nem ismerjük. Csak sejtéseink lehetnek, amelyeket a történetükre alkalmazunk. Így a kép egy kreatív, teremtő interpretáció kiindulópontja, ahelyett, hogy magyarázatok végpontja lenne, mint általában.
Úgy gondolom, minden munkám magja, alapja egy bizonyos „időforma”, amelyhez minden egyes munka specifikusan hozzá van rendelve. Az elektronikus zenével a háttérben kezdtem az arisztotelészi sémára úgy tekinteni, mint ami csak egy a számtalan hullámforma közül, melyen keresztül a természetet nézhetem. Az biztos, hogy alapvető forma, mégis azon kezdtem el gondolkozni, hogy milyen formák adottak még odakint. Vannak-e más energiaáramlatok, amelyekkel dolgozhatok?
Azok a művészettörténészek és kritikusok, akik a videóművészettel foglalkoznak, alapvetően eltekintenek az időforma koncepciójától. Művészeti tanulmányim befejezése után jó pár évvel, amikor régi festményekkel kezdtem el komolyabban foglalkozni, vált nyilvánvalóvá számomra, hogy a képzőművészetek számára az idő már régóta kulcsfontosságú elem. Amikor meglátogatok egy múzeumot, mindig feltűnik, hogy a régi mesterek mennyit fáradoztak azon, hogy az időt ábrázolják. Látom az összes Vizitációban, Keresztlevételen, Feltámadáson. Technikaibb formában látom a predellákon, amelyek a szárnyasoltárok lábán egymást kronologikusan követő képeikkel a mai forgatókönyvekre emlékeztetnek.
Négyszáz évvel később az impresszionisták is azon fáradoztak, hogy a fény és a szín elillanó benyomásait kézzelfoghatóan megragadják a festés aktusában. Cézanne azt mondta egyszer: „Pont most repül egy pillanat! (…) Nekünk ennek a pillanatnak kell lennünk.” Ezekből a mondatokból erős Zen-hatást hallok kicsendülni. Cézanne nem arra szólít fel minket, hogy a pillanatot befogjuk, hanem hogy a pillanattá váljunk – hogy meglovagoljuk a most valóságának hullámát, ahelyett, hogy megpróbálnánk fogva tartani. Ez a Zen-buddhizmus egyik alapvető célja. A kapcsolat a léten keresztül alapozódik meg, és nem a nézésen keresztül. A festés aktusa a létesülés aktusa, az időfolyam megtestesülése. Talán Cézanne egy régi Zen-mester reinkarnációja volt – vagy esetleg az első videóművész