Stepanović Tijana |
---|
Reflektáljunk mindenek előtt arra – hiszen ez volna a kiállítás tétje –, amire a Coolhunters kurátorai mintha elfelejtettek volna: mi is az a cool mint kultúrtörténeti fogalom? |
Coolhunters – Youth Cultures between the Media and the Market / Fiatalok a média és a piac között • Részlet a kiállításról |
---|---|
Jürgen Teller Ana, London, 1998 szeptember • Desiree & Candice Neil, London, 1998. május • Lauren, London, London, 1999. február • Christie Foley, London, 1998. május 4 fotó a GO-SEES sorozatból, 1999, egyenként 24×30,5 cm |
|
A szociális pubertás fenntartása elemi érdeke a piacnak, mely számtalan lehetőséget kínál fel, de a következményekért nem vállalja a felelősséget, ahogyan az Allnighterben a Mayday egyik szervezője kifejti: mindenki maga dönti el, hogy mit csinál. Arról azonban kevés szó esik, hogy a választás szabadsága illúzió. Erről szól a FemPol, mely a szociális helyzet általi determináltságot tematizálja (legalábbis teoretikusan, mivel a munka meglehetősen ritkán működik úgy, ahogyan azt alkotói, EDELTRAUD HANAPPI-EGGER, HARDY HANAPPI, JUTTA STROHMAIER és MATTHIAS STROHMAIER feltehetően eltervezték), valamint DANIELE BUETTi printjei, melyeken a művész híres márkák modelljeinek bőrébe bélyegként égeti bele a reklámozott logókat. Buetti „húsbavágó” képein nemcsak a megbélyegzettségtől való megmenekülés lehetetlensége jelenik meg: a kurrens szépségeszmények szatírái is ezek a munkák, a modelleken olyan roncsolások jelentkeznek, melyek egyből diszkreditálnák őket a piacról. Buetti nem vádol, nem mutogat ujjal senkire, képeiről rezzenéstelen analitikus szemléletmód sugárzik, ez a sorozat valóban cool, a szó klasszikus értelmében. A szépségeszmény kritikájának legkézenfekvőbb szimbólumai közé tartoznak a Barbie babák, hiszen olyan ideált közvetítenek, melyeknek képtelenség megfelelni: ugyanezen arányokat megtartva 270 cm-esnek kellene lennie egy nőnek. STEFANIE SCHOLL Brav Girl című története azonban meglehetősen ügyetlenül és érdektelenül használja Barbiet, egyszerűen behelyettesítve egy, a Bravo magazin stílusában előadott szerelmi történetbe. A behelyettesíthetőség ugyanakkor fontos kérdés, és akad, aki valóban produktív módon közelít hozzá. PAUL M. SMITH loopjai közül a My Round egy rövid, de pontos szociálpszichológiai szemléltetőanyag a csoport dezindividualizáló hatásáról, RINEKE DIJKSTRA The BuzzClub című videója pedig – melyben discóban táncoló fiatalokat kér meg, hogy egy üres szobában mozogjanak úgy, mint az imént a tánctéren – megmutatja, milyen esetlenné válhat az egyén a csoport nélkül. Világossá válik az a Gestalt-pszichológiai alapvetés, miszerint az egész nem azonos a részek összességével. Csoportba kerülve az individuum átalakul, elveszti egyéniségét, a másság homogenizálódik – ez a témája ANDREAS GURSKY nagyméretű fotójának, az Union Ravenek is. De mi történik akkor, ha az egyén nem illeszthető be, ha nem tud azonosulni egyetlen csoporttal sem, ha folyamatosan kívülállónak érzi magát? A Boygirl, AURORA REINHARD munkája erről az érzésről szól, arról, hogy a csoporthoz tartozás teljes hiánya épp olyan szorongató érzés lehet, mint a totális homogenizálódás. Az egyén öndefiniálásához az individualitás mellett csoportidentitás is szükséges, ha azonban képtelen magát olyan, a társadalom által legtöbbször kézenfekvőnek tartott kategória mentén azonosítani, mint a nemi identitás, akkor egyszerre válik kitaszítottá és „csodálatos androgünné”. A csoporthatárok áthágása más szemszögből, de legalább ennyire gondolatébresztő módon jelenik meg Nevin Aladag A Tezcan családról készített filmjében. Dzsingisz és családja a legkülönfélébb, egymást kizáró táncstílusokban mutatja be tudását, Nike tréningben hastáncolnak, indiai vagy Britney Spears dalokat énekelnek, az egyetlen, ami fontos számukra, az a zene és a tánc zsigeri élvezete, ami tökéletesen átüt a munkán. A határok ilyen problémátlan áthágása, a konvencióknak való efféle felszabadult ellenszegülés az egyén szabadságának kivételes példája a kiállításon. Hasonlóan üdítő a KINGS OF CONVENIENCE I’d raher dance with you című videoklipje, melynek főhőse egy csoport, egyéniségét teljesen a balettnak alávetni készülő öt-hatéves kislányt táncoltat meg a break dance stílusában. |
Daniele Buetti Do You Really Believe You Choices? 2003, City-Light, 120× 160×10 cm |
Muntean / Rosenblum Disco, 2005, HDTV, loop |
|
A Coolhunters különös figyelmet szentel a fiatalok tárgyi kultúrájának, ami adekvát elképzelés, hiszen tárgyaink egy része identitásunknak – ún. materiális énünk létrehozásán keresztül – épp olyan fontos eleme, mint a csoportok, melyekhez tartozunk. A JUGEND KULTUR ARCHIV pólókat, kitűzőket, cipőket, sapkákat felvonultató gyűjteménye azonban problematikus ezen a kiállításon. A látogatók többsége pont úgy nézelődik a kiállított darabok között, mint a boltokban, a kurátorok mintha nem tennének különbséget a tárgyak megmutatása és bemutatása között, és ez még akkor is kérdéseket vet fel, ha a Coolhunters hangsúlyozottan nem kizárólag művészeti, hanem inkább kulturális kiállítás. Igaz, a leltár meglehetősen kimerítő, de mégis csak leltár marad. Felszínes kapirgálás, ahogyan a kiállított street art művek – gördeszkák és graffitik – is. Elég felmenni például a www.woostercollective.com-ra, hogy ezt belássuk. A kiállítás pozicionálása – első sorban a fiataloknak szól – ezen a ponton mintha nem lenne egészen eltalálva. A fiatalok többsége jól ismeri ezeket a tárgyakat, az a gyanúm, hogy a kurátorok sokkal erősebben csodálkoztak rá ezekre a darabokra, mint implikált látogatóik. A Coolhunters magyar kurátorainak legnagyobb érdeme annak felismerése, hogy a kiállítás társadalmi és szociológiai problémafelvetései fontos eszmecserékre adnak alkalmat. Több beszélgetést is szerveztek a kiállításhoz, melyek alkalomanként más és más részproblémát jártak körül meglehetősen kimerítő alapossággal, bár időnként olyan mondatok is elhangzottak, melyeknek nem gondolom, hogy itt lett volna a helyük: „A mai fiatalok szinte már semmit sem olvasnak a Harry Potteren kívül”. Érdekes, hogy a magyar értelmiség eme prominens, amúgy pszichológus képviselőjének ez az egyik első dolog, ami eszébe jut a kiállításról. Úgy tűnik, ő is úgy viszonyul a szubkultúrák itt bemutatott képviselőihez, mint a külföldi kurátorok: sok kicsi UFO, de azért szerencsére talán nem mindenki ilyen. A beszélgetések szervezése ugyanakkor jelzi a Műcsarnok új vezetésének pozícióját is, mely úgy tűnik, szélesebb kontextusban kívánja magát értelmezni, mint ahogyan azt a korábbi években megszokhattuk ettől az intézménytől. A magyar kurátorok – Készman József és Nagy Edina – további érdeme, hogy a tárlatot együtt mutatták be MUNTEAN és ROSENBLUM kiállításával, akik egyébként kifejezetten a Coolhuntershez válogatták össze a bemutatott anyagot. Ennek két következménye van: a cool fogalma sokkal pontosabban és mélyrehatóbban tematizálódik Budapesten, mint a korábbi helyszíneken – Bécsben és Karlsruhéban –, de egyben le is lepleződik a Coolhunters felszínessége. Muntean és Rosenblum munkáin a cool valódi mélységében, reflektáltan és önnön lényegiségében jelenik meg, nem pedig üres pózként, az ő szereplőik valóban hordják azokat cuccokat, melyek a szomszédos termekben vigasztalanul lógnak a vállfákon. Köszönettel tartozom Kacsuk Zoltánnak értékes megjegyzéseiért, melyek segítségemre voltak a cikk megírásában.
|
Rineke Dijkstra Annemiek, 1997, videó • The BuzzClub, Liverpool, UK / Mysteryworld, Zaandam, NL, 1996/97, videó |