Fuchs Péter Artpool P60, Budapest |
---|
Az Artpoolban megrendezett Folyamat feltárva, EvoMUSART 2006, azaz
|
Bret Battey cMatrix10-es program • © Bret Battey „Nincs olyan, hogy stabil állapot, mindig minden változik. ...A cMatrix10 nem más, mint audiovizuális élmények egyismeretlenes matematikai egyenletekké való redukálása. Majd pedig az egyenlet határozza meg a mű térbeli elrendezését...” |
---|---|
|
|
Derek Gerstmann Minden dolgok eredője (szoftver és a szoftver által készített animáció) • © Derek Gerstmann „Miközben egyre mélyebben merültem el kutatásaimban az evolúciós programozási módszerek területén, illetve számítógépes grafikai megjelenítésbeli alkalmazhatóságukban, kidolgoztam egy evolúciós alaprendszert, amely következetes grafikai felületeket emel ki a látszólag teljes káoszból...” |
|
Stanza Folyamatosan változó tájak III. (valósidejű generatív audio-vizuális festmények) • © Stanza „Olyan festményt képzeljünk el, amely figyel, követ, gondolkodik, megállapít, és végül megváltozik, át- és újjáalakul. Ahogyan a látogatók elhaladnak a festmények előtt, azok a mozgásból, hangból és egyéb együtthatókból újabb és újabb formákat vesznek fel. A modernista absztrakció, csak a kötelező unalomfaktor nélkül. Végre egy kép, amely minden látogatónak más arcát mutatja.” (további információ: www.stanza.co.uk, www.amorphoscapes.com) |
|
Günter Bachelier Metamorphosen, 2004 • © Fotó: Rácz Márta „Egy evolúciós művészeti módszert fejlesztettem ki, mely egy mintaszerkezet-poolt használ, ahol az egyedeknek egy-egy kép felel meg. ...A kiválasztott képegyedek matematikai szimmetriaműveletekkel lettek átalakítva... Az így generált képek a mintamémek, melyek a következő generációnál a képegyedek új kombinációját eredményezhetik.” |
|
Jeremy Thorp fa.növesztés • © Fotó: Rácz Márta „A fa.növesztés projekt egy év munkáját mutatja be, amelynek célja algoritmus-fák növesztése volt. Kizárólag egyszerű matematikai kódok által vezérelve, négy fa indult növekedésnek... a végeredmény nagyméretű digitális nyomatokon látható.” |
|
Az egyik csoport a már említett digitális munkákból tevődik össze, amelyek az Európai Genetikus Programozás konferencia és az ahhoz kapcsolódó művészeti workshop címében is szereplő evolúciós algoritmusok segítségével próbálnak meg új, művészileg és technikailag is haladóbb műveket létrehozni. Egy ilyen új digitális grafikai megjelenítés, Pascal Dombis Mikado vagy Derek Gerstmann amerikai művész Spawner (Minden dolgok eredője) cimű munkája, illetve a cMatrix10-es program Bret Batteytől vagy Stanza folyamatosan változó tájai, amelyek látszólag véletlenszerű grafikai motívumok összevisszaságából állnak, ugyanakkor összevisszaságukban mégis tökéletes rendszerek. Az eseményhez kapcsolódó hibrid DVD-CD kapható * |
Stanza Folyamatosan változó tájak III. Derek Gerstmann Minden dolgok eredője • © Fotó: Rácz Márta |
Dennis Miller faktura (videóinstalláció) • © Fotó: Rácz Márta „A faktura egy olyan videó-munka, amely virtuális környezetek egész sorát járja be, hogy bemutassa a formák és textúrák világának végtelen variációs lehetőségeit. (...) a mű kilenc perces időintervallumban teljesedik ki, és néző számára egy időtlen, állandóan változó, sőt talán azt is mondhatjuk, dezorientáló tapasztalás lehetőségét nyújtva...” |
|
Tao G. Vrhovec Sambolec „Saját hajódnak ugyan lehetsz ura, de a széles kék tengert nem uralhatod” (kinetikus audiovizuális installáció) © Fotó: Rácz Márta „A pingponglabdát négy ventillátor fújdogálja egy asztalon össze-vissza. A labda mozgását egyfelől az asztalon elfoglalt pozíció határozza meg – azaz a saját maga ura, másfelől a címadó ősi Krk-szigeti horvát népdal két verssorához híven, egy másik láthatatlan külső tényező, ami nem más, mint a népdal maga. Ugyanis a ventillátorok forgási sebességét a népdal dallama szabályozza...” |
|
David Whitcraft A bekerített terület • © Fotó: Rácz Márta „A mű voltaképpen egy önreflexív rendszer, amely egy körbezárt területen lévő robottojások mozgását alakítja át hangeffektusokká (...) a tojások egymással való interakciója arra enged következtetni, ha még csak esztétikai tapasztalat szintjén is, hogy természetes rendszerek mégiscsak modellezhetőek számokkal.” |
|
Thanos Chrysakis Hangkert (hangszínkezelő automata; generativ elektronikus zene n számú mini-hangszóróra) © Fotó: Rácz Márta „A Hangszínkezelő automata egy netrádió-adás részét képezte, amelyben a műsorok szerkesztői valamennyien generatív eljárással dolgozó művészek és programozók voltak. A művész csak egy alapképletet ad meg ebben a munkában, amely aztán önműködően végzi a rendelkezésre álló zenei elemek permutációját és kombinációját. Csakhogy a képlet nem csak matematikai együtthatókkal dolgozik, hanem igyekszik minél több környezeti hatást tényezőt – térbeli elhelyezkedés, napszak, külső időjárás, stb. – kombinálni a zenei hangzással, a minél holisztikusabb végeredmény érdekében.” |
|
Pascal Dombis Mikado, 2006 (video-installáció; zene: Thanos Chrysakis) © Pascal Dombis „Több mint tizenöt éve kutatom, hogyan tudhatnánk egyszerű, ismétlődő folyamatokat algoritmusok és számítógépek segítségével modellezni... Azok a számomra már kész, irracionális tényként elfogadott környezetek, amelyek mintegy véletlenszerűen körülhatárolnak, és amelyeket talán én magam, magunk alakítunk, mintha sok mindenben az ausztrál bennszülöttek dalaihoz hasonlítanának... Mintha az egész világot egy másfajta, más hálózatok mentén felépülő úton közelítenénk meg...” |
|
Ollie Bown és Sebastian Lexer Kísérleti elektronikus és nem hagyományos, szabadfogású, improvizációs, interaktív viselkedésmodell-rendszerek © Fotó: Rácz Márta „A művészpáros szerint a hangszer nem ‘csak’ zongora, hegedű vagy dob, hanem ember, anyag, véletlen, permutálás, előadó, közönség, azaz szinte végtelen lehetőségek tárháza. Matematikai algoritmusokon alapuló rendszerük szétszedi, csoportosítja, majd újra összerakja a hangzást, hogy ezzel segítse azok munkáját, akik elengedhetetlen feltételei a zenei előadásnak: az előadóét, hangszerét és a közönségét. Számítógépes programjuk – virtuális hangszerük? – rengeteg új lehetőséget kínál, hogy az előadó és a hangszer közötti interakció még a megszokottnál is innovatívabb és kreatívabb legyen azáltal, hogy gyakorlatilag lehetetlen eldönteni, melyikük irányítja a kompozíciót. Bár a művészek már rendelkeznek némi tapasztalattal saját élő, intelligens és felettébb öntudatos hangszereik megszólaltatásában, mégis állandóan fel kell készülniük, hogy valami radikálisan új zenei jelenséggel találkoznak az előadás folyamán.” |
|
Janis Jefferies és Tim Blackwell A megérinthető hang (textil, hang, vetítés) © Fotó: Rácz Márta „A nézők közreműködésével jön létre a Megérinthető Hang. Először is, a hallgatóság megérintheti a virtuális szövetet, érezheti, ahogyan a textildarabok újabb és újabb mintákba rendeződnek, másodszor pedig a hangokból álló szövetből a mű élő zenei előadást sző...” |
|
|