Seres Szilvia: 2000-ben a Mimi nem felejt című csoportkiállítás meghívóját az Új fedél nélkül című lapban fizetett hirdetésként jelentetted meg, melynek példányait a Trafó meghívóként postázta címlistájára. E projekttel a hajléktalanokat támogattad. Honnan ez a szociális érzékenység?
Várnagy Tibor: Szerintem a szociális érzékenységem átlagos, inkább arról van szó, hogy a jövedelemkülönbségek másfél évtizede folyamatosan nőnek, melynek következtében a társadalom jelentős része elszegényedett.
Az elszegényedést, hajléktalanságot reflektáló rendszerváltás utáni első művek 1993 körül születtek, mint pl. Szili István kolduló-táblákat felsorakoztató installációja (Barbie hátsó gondolatai), amit nála két évvel később a Sovány hóember követett, de ugyancsak 1995 végén került bemutatásra A Létminimum Társasulás program-vázlata is, amit StAuby kezdeményezett. Igazi áttörés azonban szerintem 1997 után jött, amit én Erhardt Miklós és Dominic Hislop Saját szemmel projektjéhez kötnék. Dominic Hislop korábban is készített street art műveket Pesten, de azok egy szűkebb szakmai körön kívül észrevétlenek maradtak (www.c3.hu/collection/homeless/). 1998 előtt nem találtunk művészt aki be tudott volna kapcsolódni a zürichi Sheedhalle Moneynations projektjébe, holott a szervezők kétszer is szétnéztek Budapesten (a Bécsben élő Fogarasi Andrást e projekt kapcsán ismertem meg). Aztán a rákövetkező években a Saját szemmel beutazta Európát, megjárta Német-, és Svédországot, Dániát, s a végén még Kínába is eljutott. A 90-es évek végén induló nemzedékek esetében bizonyára súlyosan esett latba a szociális állapotok további romlása, 1999-től a globalizációkritikus mozgalom, valamint a public art és a street art térhódítása.
A Mimi nem felejt meghívója a maga módján ebbe a sorba illeszkedik, s Kristóf Krisztián 2004-es Folkloridjához hasonlóan azt vetette fel, hogy e lapokat meg kellene próbálni beemelni a kulturális/művészeti diskurzusba.
S.Sz.: Hogyan fér meg a galerista és a művész benned?
V.T.: Sose éreztem ellentmondást, de ez a Liget független, non-profit státuszának köszönhető. A Ligetet követően az Újlakosok élhették meg, milyen az, amikor egy hely nagyon rövid időn belül sok művész számára válik fontossá. Itt is, ott is a közönség túlnyomó többségét művészek adták, akik előbb-utóbb maguk is kiállítottak ott, hozták-vitték az információkat, úgyhogy a kiállítási programok gyakorlatilag az ő javaslataikból álltak össze. Ebből rengeteget lehet tanulni.
S.Sz.: Mennyire vagy „bevállalós” galerista?
V.T.: Az intézmények közt létezik egy munkamegosztás, még ha ez nem is minden résztvevőben tudatos. Ezen belül a múzeum jellegű kiállítóhelyek dolga az, hogy megismertessék a szélesebb nyilvánossággal, amiről a szakemberek úgy vélik, fontosak a korszak szempontjából. Ezzel szemben az olyasféle független, non-profit kisgalériáknak, mint a Liget, az a dolguk, hogy kikísérletezzék azon műveket, amelyek később bekerülnek a kereskedelmi galériákba, nagyobb kiállítóhelyekre, külföldi anyagokba, végül a múzeumokba, gyűjteményekbe, tankönyvekbe is. Így én mindig azzal dolgozhatok, ami új szempont, új téma, másféle megközelítés. Szóval ami a korábbi művészet-felfogás határterületén helyezkedik el, és nem bizonyosan művészet, csupán a művészet lehetőségeiről való gondolkodás. Ebből adódik a kísérleti vagy műhely-jelleg, illetve az, hogy többnyire fiatalokkal – s most már nálam jóval fiatalabb kollégákkal – dolgozhatok.
S.Sz.: A Liget Galériában, melyet megalakulása óta vezetsz több mint 310 kiállítás volt: rengeteg kezdő, fiatal művész kapott induló lehetőséget. Vannak kifejezetten a Liget Galériához köthető, kötődő művészek, művészeti csoportok?
V.T.: Vannak, akik nálunk csinálták az első kiállításukat (Ujj Zsuzsi, Minyó Szert), vagy első magyarországi bemutatójukat, akár azért, mert évekkel, évtizedekkel előbb máshová költöztek – disszidáltak – (Palotai Gábor, Perneczky Géza, Medve András). Viszont legalább ennyire érdekes, kik azok, akiknek kettő (Várnai Gyula, Szirtes János, Ádám Zoltán, Czeizel Balázs, Farkas Gábor, Eike, Werner Degreif, Michaela Moscouw, Kirsten Dehlholm, Forgács Kristóf, Szabó Ágnes, Szabó Dezső, Rutkai Bori, Erhardt Miklós, Ménesi Attila, Christoph Rauch, stb), vagy akár három-négy kiállítást is rendeztünk (Imre Mariann, Fe Lugossy Laca, Vető János, Swierkiewicz Róbert, Halas István, Szilágyi Lenke, Palotai Gábor, Lódz Kaliska, Medve András, Tandori Dezső, Sugár János). Aztán lehetne folytatni olyasmikkel, hogy kinek a műveit mutattuk be, vagy közvetítettük külföldre (Hajas, Vető, Szilágyi, Big Hope), miközben – valóban – az is nagyon fontos, mit mikor csináltunk.
S.Sz.: Ha ma kiállítanál Hajas Tibort a Liget Galériában más lenne a kontextus?
V.T.: A Liget története két és fél évvel az ő halála után kezdődött. Mi 1986-ban állítottunk ki Hajas műveket, egy olyan időszakban, mikor azok már évek óta nem szerepeltek kiállításokon. A korabeli kultúrpolitika szemében Hajas vörös posztó volt, amit érzékletesen támasztott alá az is, hogy bár halála után minden számottevő művésznek igen gyorsan múzeum jellegű intézmények szoktak emlékkiállítást rendezni, az ő esetében ez elmaradt. Amit mi csináltunk 1986. októberében, az ráadásul egy csoportkiállítás volt, de mert nem lett belőle balhé, a rákövetkező év tavaszán a székesfehérvári Szent István Király Múzeum bemutatta az első Hajas retrospektívet. Én azonban ennél sokkal büszkébb vagyok arra, hogy 1988. júniusában Hajas és Vető műveit egy külön teremben mutattuk be a Fotogalerie Wien-ben – ahol Hermann Nitsch és Heinz Cibulka még rendezés közben megnézze őket –, vagy hogy Hajas első amerikai retrospektívje is annak köszönhető, hogy Hajas fontos volt a Ligetbe járó művészek és szakemberek számára. Gondolj csak a new wave-re, aztán Ujj Zsuzsi műveire, aki akkor a legradikálisabb magyarországi nőművész volt. Ausztriában, az Egyesült Államokban, s Lengyelországban is, mindenütt fölfigyeltek rá, kivéve itthon.
Hajas művészeti kontextusa ma a public art és a street art, így a tavalyi Ludwig kiállításon a fiatalabb nemzedékek számára az utcai akciói, vagy az Öndivatbemutató című filmje revelatívabbnak bizonyult, mint késői performanszai. Hogy Hajasnak – vagy bárkinek – melyek az igazán fontos művei, arról újra és újra érdemes elgondolkodnunk, végtére is minden csupán addig érdekes, amíg valami újat lehet tanulni belőle. Addig viszont nagyon is az.
|