Patrick Zachmann: Magyarország
„Nem kétséges, hogy a magyar zsidók deportálásának tragédiája valahol ott bujkált a tudatom mélyén.” Patrick Zachmann tudatos és eminens fotográfus, aki még idelátogatása előtt, Franciaországban gondosan felkészült Magyarországból. Többek között elolvasta a Párizsban élő Bíró Ádám önéletrajzi könyvét,
Az Ulisses őseit, amelyben nemcsak a zsidó származású Bíró család, de
Magyarország történelmi odüsszeiája is kibontakozik.
Amikor először megláttam Zachmann Magyarország fotóit, azt gondoltam, hogy nagyon avíttak és érdektelenek ezek a képek, és nemcsak a tragédiákból táplálkozó, azoktól elszakadni nem tudó történelemrajz értelemében. De avíttnak tűntek a hazai fotográfia utóbbi húsz évében kibontakozó stiláris és szemléleti változásokhoz képest is. Még a 2004-es Budapest Parádén felvonuló, proteszt cicimutogató csaj is olyan a Zachmann készítette fotón, mintha egy évtizedekkel korábbi házibulin a szomszéd lányról fényképezték volna. Szomorú és lesújtó ez a magyar körkép. Az a legfőbb baj vele, hogy valószínűleg igaz. Egy ehhez hasonló országimázs is jellemzi Magyarországot, hiszen a szegény, alternatíva nélküli és kopott Hungária mindenütt jelen van körülöttünk.
Zachmann vizuális koncepciója nem csupán felidéző, de a jelenre vonatkozó állító erővel is bír. Ezeken a fekete-fehér képeken nyilvánvalóan egy régies szemléletű, saját történelmi örömtelenségét ballasztként magával cipelő ország bontakozik ki, ami nem csak az eszmékben, de elsősorban az arcokba, egzisztenciákba, a tájba és öltözetekbe beleivódott drótfüggönyön inneni állapotban reprezentálódik. Zachmann fényképein még 2004-ben is egy 20-30 évvel ezelőtti Magyarország-kép tűnik fel. A fotós saját bevallása szerint a „múlt nyomait” kereste, és egy olyan állapotot rekonstruált, amiből éppen máig ható kínjaink és mentális, egzisztenciális tehetetlenségünk miatt nem tudunk szabadulni. Zachmann Magyarországa számomra idegesítő és idegen, ráadásul ezek a fényképek esztétikai értelemben sem nem vonzók, sem nem keresnek egy új, bizsergető hatású hi-tech ábrázolás formát vagy reményteli valóság-víziót. A múlt iránti felelősség terhétől Zachmann nem akart szabadulni, és el kell fogadnunk, hogy mi sem tehetünk másként, legfeljebb talán nem azzal a szolid és szürke alázattal nézünk a tükörbe, amellyel Zachmann viszonyul a magyar történelemhez.
Chris Steele-Perkins: Szlovákia
Chris Steele-Perkins fényképei a szlovák vidéki életet annak spontán és életerős mivoltában örökítik meg. Ez a felfokozott aktivitás és áradó izgágaság mindent magába habzsol, amivel kapcsolatba kerül, majd bukolikus mázzal és ganajszaggal nemesített formában köp vissza a valóságba. Mintha Jindrich Streit falusi Szlovákiájában kóborolnánk. Steele-Perkins a Szlovákiában készült képeiből 14 vékony kötetet állított össze, melyek mintegy 400 képet tartalmaznak olyan címek alatt, mint állatok, fény, éjszaka, emberek, szórakozás stb. A csoportosítás archetípusok, zsánerek mentén történt, és fényképek kötetbe foglalása lehetővé tette, hogy a jellegzetes fényképek kapcsolatba léphessen több másikkal, ezzel a tematika számtalan lehetséges narrációját nyitva meg. Az olyan nagy etnográfiai témák, mint a halál, a farkasvadászat, a bálozás vagy az ember és a háziállatok élet-halál viszonya alkotja egy-egy könyv vázát. Ezzel a fogással a témák, képek és a könyvek közti áthallások válnak gazdagabbá, így maga az összeállítás azt sugallja, hogy a képek jelentéstartalma nem választható el az interpretatív és kontextuáló narrációtól. A fotográfus egyszerre válik a valóság megfigyelőjévé, majd interpretátorrá és a valóság jelentésének, valóságosságának megformálójává. A valóságképet sokszorosan manipuláló szerep ez, melynek ellensúlyozására nem véletlenül deklarálja Steele-Perkins, hogy „a tiszta fotográfia bármit leír, de nem mond semmit”. Ez a mondat a dokumentáló szándék „ars photographia”-jának tűnik, ami a fényképész ártatlanságát és esztéticizmusát hivatott megerősíteni. De sajnos az állítás nem teljesen igaz: a fotográfiának igenis van köze a valóságról alkotott képünkhöz, és ezt éppen Steele-Perkins Szlovákia-víziója mutatja.
Martine Franck: Csehország
„Célom az volt, hogy három generáció életén keresztül mutassam be a kommunizmus bukása óta eltelt időszakot.” Martine Franck a legkonszolidáltabb és talán a legelmélyültebb anyagot állította össze a tíz fotográfus közül. A fotográfusnő cseh kapcsolata és képeinek egyik szereplője a francia kultúrán nevelkedett Anna volt, aki ma már nagymama korú. Anna egyik aláírója volt Charta 77-nek, majd ezt követően üldözött lett saját hazájában. Lánya Gabina, ma a negyvenes éveiben járó szobrásznő, aki két 20 év körüli lány édesanyja. Ők a család három generációs női szekciója, akiket eltérő életvitelük és különböző gondolkodásmódjuk ellenére mégis valamilyen harmónia, valami közös önazonosság jellemez. Ez nem lehet véletlen, és benyomásunkat nagyban elősegíti, hogy mindegyikük életének háttereként ott látjuk Prágát, patinás, macskaköves utcáival, ódon kapualjaival, régi hídjaival, a váratlanul felbukkanó szobortöredékeivel. Martine Franck talán nem is a generációk életének a bemutatására vállalkozott elsősorban, hanem egy Prága interpretációt kreált, három eltérő nézőponton keresztül. Az nyilvánvaló, hogy a belga fotográfusnő maga is kötődik a cseh fővároshoz, ezért a képanyag bizonyos mértékig az ő Prága albumának tekinthető. A projekt hatásosságát nagyban elősegíti, hogy Martine Franck nem csak képeket vett fel, hanem a szereplők hangját is rögzítette. A fényképeket filmként készítette el, miáltal lehetővé vált, hogy a kivetített fotók mozdulatlan képkockáit nézve hallhatjuk, olvashatjuk a szereplők személyes és őszinte vallomásait.
Mark Power: Lengyelország
A lengyel monumentum, a nagy motívum jelenik meg Mark Power lengyelországi fényképein. Szélesen elterülő horizont, szürke, tömött felhők és élénk, telített színek. A lengyel táj atmoszférája, ellentmondásos fényviszonyai erős hatással voltak a brit fotográfusra. Mindez arra ösztönözte Powert, hogy „a lengyel táj és a portré viszonyának legvonzóbb kombinációját” keresse. A megoldást a képek hátterének és előterének radikális szétválasztásában találta meg. A kiállított tíz nagyméretű fényképen éles ellentétben áll a lágyan és selymesen fényképezett táj háttere, valamint az előtér színes, arányaiban kiemelt nagy motívuma. Egyik fotóján például a szürkés-fehér tónusú, puha havas háttér, valamint az egész előteret betöltő, sötéten magasodó gólyafészkes fa kontrasztja dominál, egy másik fényképen pedig egy úszómedence gyorsan elmosódó háttere, valamint az előtérben magasodó nagykabátos, élénk tónusokkal fényképezett nőalak ellentéte biztosítja a hatásos dramaturgiát. A „nagy motívum” Power minden lengyelországi képére jellemző, és ez valószínűleg a Becher házaspárnak köszönhető, akik a Düsseldorfi Művészeti Akadémián tanárai voltak. Mark Power sejtelmes hangulatú fényképei bizonyítják a fényképész kivételes atmoszférateremtő képességét és vizuális fantáziáját. Az „Európa Vízió” szempontjából azonban a képek nemigen árulják el nekünk, hogy mi van ma Lengyelországban. Power alapvetően festői hatásokra törekedett, és a legkevésbé sem a dokumentatív vagy narratív szándék vezette, ugyanakkor talán a mezőny legjobb fényképeit készítette el.
Donovan Wylie: Észtország
Arra még jó néhányan emlékezünk, hogy 20-25 évvel ezelőtt Budapest utcáin járva azonnal felismertük az endékás honpolgárokat, akik öltözködése, viselkedése utánozhatatlan keletnémet légkört árasztott, mintegy igazolván, hogy a lokális báj igenis létezik, és ha egyszer ránk ragad, akkor levakarhatatlanná lesz. Ez jutott eszembe, amikor Donovan Wylie projektjét megnéztem, majd elolvastam a képekhez fűzött magyarázatát. Ő ugyanis Észtország különböző településein lesben állva, a magányosan közlekedő embereket fényképezte, azonos beállításban, azonos nagyságban stb. Mintegy antropológiai és szociológiai castingot végzett a felbukkanó járókelők között. „Ösztönösen felkeltette az érdeklődésemet az emberek öltözködése és kinézete” – magyarázta Wylie a projekt alapmotivációját. A fotográfus képcsapda jellegű alkotómódszere egy jól tipologizált, utcai divatbemutató hatású képanyagot eredményezett, amelynek filozófiai gyökerei a 70-es évek konceptuális képzőművészetéig vezetnek. Wylie alapvetően azt vizsgálja, hogy az ösztönös és spontán jelenlét, a prezentáció miként veszi fel a megjelenés reprezentatív, önkifejező jelentéseit. Bár a fényképész által felállított képcsapda színpadán a magányos járókelők az egyéniség különféle szerepeit képviselik, az egységes vizuális beállítás és a következetes metodika az elkülönült fényképekből egységes, de messze nem teljes Észtország tablót eredményez.