Rényi András |
---|
1956. október 19-én – a Hazafias Népfront, az Országos Béketanács valamint a Magyar Tudományos Akadémia ünnepi rendezvényének keretében – a festő születésének 350. évfordulója alkalmából Fülep Lajos nagyszabású előadást tartott Rembrandt és korunk címmel az ELTÉ-n. Szövegét a Magyar Tudomány című lap még az év vége előtt le is közölte.1 Fülep ezután – levelezése tanúsága szerint2 – még éveken át dédelgette egy Rembrandt és mi című önálló kötet tervét, amely amúgy egyáltalán nem pusztán a holland mesterről szólt volna. Noha ez a terve sem valósult meg, már az előre eldöntött címválasztás is jól mutatja, hogy maga is milyen, messze az évfordulós protokollon túlmutató jelentőséget tulajdonított a Rembrandt nevével jelölt hagyománynak – épp a magyar jelen szempontjából. Időközben: vége a művészettörténetnek? Fülep és a modern humanitás művészettörténete |
Fülep Lajos |
---|---|
Rembrandt van Rijn
Simeon dicshimnusza, 1639 körül, rézkarc és hidegtű © Museum het Rembrandthuis |
|
Rembrandttól „Rembrandt”-ig Hogy ötven év alatt miként változott meg a művészettörténeti beszédmód, hogy a posthistoire korában miként adta fel a szaktudomány a Fülep által még vehemensen (bár nem minden aggodalom nélkül) képviselt humanista-fejlődéstörténeti diskurzust, és miként hagyta maga mögött a klasszikus alkotásesztétika esszencializmusát és erőteljes moralista felhangjait, annak látványos példáját találjuk a holland irodalomtudós-szemiotikus, Mieke Bal 1991-ben megjelent és zaklatottan fogadott Reading „Rembrandt” című vaskos munkájában,17 amely explicite is hivatkozik Beltingnek a művészettörténet végét beharangozó pamfletjére, s amely – vitatván a tiszta történeti tudás lehetőségét – már a művész nevét is rendre idézőjelbe téve használja. Balt persze nem a szaktudomány önmegértésének kényszere és a kitörési pontok keresése hajtja: ennek megfelelően Belting képantropológiai horizontváltásával szemben egy általános posztstrukturalista kultúratudomány és kultúraelmélet18 felől közelít a jelenséghez, hogy így járuljon hozzá a művészettörténet „újjáélesztését” szorgalmazó erőfeszítésekhez. A művésznév idézőjelbe tételének fő indoka, hogy Balt nem a valós történelmi személy, az életút és életmű mint objektív történelmi realitás, a művészi szándék, illetve a művek egykori történelmi értelmeinek hermeneutikai rekonstrukciója, „a történelem Logosza” érdekli; nem is az ezeket determináló egykori „társadalmi szituáció”, a szociológiai és eszmetörténeti körülmények feltárása vagy a hosszú recepciótörténeti folyamat szakszerű fölfejtése (tehát a művészettörténet-tudomány standard kérdései) foglalkoztatják. Valójában a három évszázados kanonizált „Rembrandt”-imázs derridai indíttatású dekonstrukciójáról van szó. Saját megközelítését „radikálisan befogadás-orientáltnak” nevezi, „Rembrandt”-ot pedig mint az ezredvégi nyugati kultúra egyik meghatározó, de nyitott „kulturális szövegét” tekinti, amely különféle aktuális kortársi kontextusokban különféle olvasatokat inspirál, illetve tesz lehetővé. E heterogén problematizálások azonban biztosan nem vezetnek valamilyen teljesebb, koherensebb, igazabb Rembrandt-összképhez – ellenkezőleg, épp az ilyesmire törekvő régimódi történészi-esztétai eszmények ellenében fogalmazódnak meg. Mégis, Bal ugyanazon okból választja a kortárs kulturális gyakorlat demonstrációjának tárgyául ezt a mestert, amiért Fülep is épp róla beszélve érzi szükségét az esszencialista művészetfilozófiai-világtörténelmi hitvallásnak: Rembrandt kultúránkban betöltött paradigmatikus szerepe okán. Belting felől nézve a Reading „Rembrandt” a művészettörténeti beszédmód bizonyos diszkurzív kliséinek, mindenekelőtt „szó” és „kép” dichotómiájának meghaladására tesz kísérletet, amely nemcsak az „önelvű vizualitás” azon elvét kérdőjelezi meg, amelyen Fiedler, Hildebrandt és Riegl óta a normatív képzőművészet-esztétikák és a hagyományos stílustörténeti beszédmódok alapultak, de a zárt mű eszményét, „tartalom és forma egységének” azt az esztétikai normáját is, amelyben – láttuk – Fülep e formalizmus meghaladásának garanciáját látta. Bal dekonstruktív kritikai stratégiájának része a szerzőség (az individuális sajátkezűség és személyesség, mint a művészi jelentés eredete) a Rembrandt-kutatásban különösen irracionális méreteket öltött fetisizálásának bírálata, egyáltalán a „szerző”-nek nem valós történeti személyként, hanem – Foucault és Barthes nyomán – a kép/szöveg olvasását/befogadását orientáló, utólagosan konstruált fikcióként való felfogása is, ami értelemszerűen alapjaiban rendíti meg a Rembrandt személyére, emberi-érzelmi „mélységeire”, „lényeglátó” képességeire stb. hivatkozó hagyományos értelmező stratégiákat. A vizuális retorika, a pszichoanalízis, a feminista kritika és megannyi más, eddig idegen elemzési szempont és kontextus bevonása a képekről való mai beszédbe, illetve a velük folytatott dialógusba azt a célt szolgálja, hogy a „Rembrandt”-jelenséget kiszabadítsa a bevett művészettörténeti és esztétikai beszédmód rutinfordulatainak fogságából, a „zseni” és a „remekmű” fetisizált pózaiból, a vitathatatlanság és problematizálhatatlanság múzeumi bűvköréből, és mint „nyitott szöveget” a kortárs szellemi-kulturális környezet kritikai kérdéseivel, sokszor provokatív, profán vagy vállaltan ideologikus, érdekvezérelt szempontjaival, alternatív olvasási stratégiáival szembesítse. Mieke Bal 1991-ben azonban még kizárólag kortárs teoretikus szövegekkel konfrontált bizonyos műveket (hogy miért épp azokat, amelyeket, arról kevés szó esett), kortárs művészeti kontextualizálásról ebben a könyvben még nem esett szó. Ezzel a feladattal néhány évvel később egy másik nagy barokk művész kapcsán néz szembe. A Quoting Caravaggio19 számunkra azért figyelemreméltó kísérlet, mert a hagyományos művészettörténet egy további reflektálatlan kényszerképzetét segít eloszlatni. A „hatás” vagy „befolyás” korábban futólag érintett fogalmáról, a művészettörténeti genealógia e különösen elterjedt rutingyakorlatáról van szó. „Ezek a genealógiák családfák mechanizmusai és alapelvei szerint készülnek, organikusan fejlődnek és hierarchikusak: az idősebb mester veti el annak magvát, amelyet a fiatalabb arat le. Az ifjabb művészek a régi művészetből élnek. Ifjabb művészek fontos sajátosságai korábbiak műveiből vezethetők le, mintha a jelen a múlt DNS-ét hordozná magában” – jellemzi az eljárást Ernst van Alphen, ironikus módon aktualizálva az organikus fejlődéstörténetek úgyszólván szükségszerű biológiai metaforikáját.20 Ehhez képest Bal fordítva közelít: már könyvének paradox alcíme is – Contemporary Art, Preposterous History („kortárs művészet, visszájára fordított történelem”) – azt sejteti, hogy a kortárs műveket nem Caravaggio „hatásának” eredményeként olvassa, mintha itt a barokk mester lenne az aktív fél, és a kortársak csupán mintegy megadnák magukat ennek az erőnek. A művészettörténet hajlamos a művészi munkafolyamatot merőben tudattalanul ható erők (külső, mechanikus hatások és belső, egyéni vagy kollektív pszichés késztetések) automatikus eredőjének tekinteni, és figyelmen kívül hagyni, illetve marginalizálni a tényt, hogy a művésznek is megvan a maga „kritikai tudata”, hogy a kreatív munka döntési helyzetek sorozatából áll, amelyek felismeréséhez kompetenciára, reflexióra, elhatározásra stb. van szükség. Bal ezért a régiek „hatását” inkább az újak által keresett, általuk kezdeményezett és gyakran ekként reflektált művészi gyakorlatnak, a hagyománytörténésbe való kreatív beavatkozásnak tekinti.21 Ennélfogva szükségképpen parciális, elfogult, „félreértésekkel” teli, kreatív viszony támad: Alphen egész arzenálját sorolja fel azoknak a lehetséges módozatoknak, ami az utókor művészeinek rendelkezésére áll, s amelynek sokféleségét a „hatás” rutinkifejezése eltakarja előlünk. A későbbi művész „utalhat az elődre, menedéket kereshet nála, elsajátíthatja, másolhatja, rekonstruálhatja, kivonatolhatja, leegyszerűsítheti, idézheti, adaptálhatja, asszimilálhatja, félreértheti, kiaknázhatja továbbfejlesztheti – de el is határolódhat tőle, parodizálhatja, travesztálhatja stb. Az efféle, a múltat aktívan problematizáló művészi praxis vizsgálata új horizontot nyit a kutatás előtt, amennyiben a művészettörténetet, sőt a hagyományt mint olyat – a pozitivista-historista látszattal ellentétben – utólagos, a mindenkori kortárs művészet intervenciói által erőteljesen alakított, ennélfogva folyamatos átépítésnek kitett konstrukcióként, pontosabban alternatív konstrukciók versengésének terepeként láttatja. Ha Fülep Lajosnak még ma is igaza van abban, hogy Rembrandt „kortársunk, honfitársunk”, és hogy munkáinak, miként a barlangfestészet csodáinak is, „kell olyan aspektusának lenni, amely ma is él, amelyre úgy tudunk reagálni, akárcsak korunk művészetére”,22 akkor a ma művészettörténész-kutatója jól teszi, ha kortársai művészi praxisát és az őket foglalkoztató, alkalomadtán önkényesnek vagy bizarrnak tűnő kérdésfelvetéseket is gondosan tanulmányozza, mielőtt elhamarkodottan Rembrandthoz fordul, hogy egyből róla – pontosabban arról, amit annak vél – kezdjen beszélni. 1 Fülep Lajos: Rembrandt és korunk. Magyar Tudomány, 1956. I. évf. 7-12.sz, 341-359. Újraközli: Fülep L., Művészet és világnézet. Cikkek, tanulmányok. Szerk. Tímár Árpád. Magvető, Budapest, 1976. 588-616. 2 Fülep Lajos levelezése, VI. köt. (1951-60) MTA Művészettörténeti Kutatócsoport, Budapest, 3 Fülep, Rembrandt és korunk, 591. 4 Hans Belting: Das Ende der Kunstgeschichte? Deutscher Kunstverlag, München 1983.; Hans Belting: Das Ende der Kunstgeschichte. Eine Revision nach zehn Jahren. C.H.Beck, München, 1995. 5 Michael Podro, The Critical Historians of Art, Yale University Press, New Haven-London, 1982. 6 Fülep, Rembrandt és korunk, 600. 7 Csak a legfontosabbakra hivatkozom: Alois Riegl Historische Grammatik der bildenden Künste. Hrsg. K. M. Swoboda, O. Pächt, Graz, 1966. Heinrich Wölfflin: Művészettörténeti alapfogalmak. A stílus fejlődésének problémája az újkori művészetben. Corvina, Budapest, 1968. August Schmarsow: Zur Frage nach dem Malerischen. Sein Grundbegriff und seine Entwicklung. Leipzig, 1896. Vö. még Adolf Hildebrand, Das Problem der Form in der bildenden Kunst, Strassbourg, 1893. 8 Vö. Fülep Lajos: Magyar művészet (1923), in: Fülep: Magyar művészet. Művészet és villágnézet. Corvina, Budapest, 1971. 98-99. 9 Hogy Fülep ennek alapját részben a magyar táj sajátos éghajlati és fényviszonyainak a hollandokéval való rokonságában látja, az szintén esztétikájának a riegl-i-wölfflini stílustörténettel való közös (hegeli) eredetéről tanúskodik: a stílus (a „látás”) objektív alapját e felfogás szerint mindig valamely, a készen talált természethez fűződő, történetileg kiképződött szubjektív-érzéki viszony képezi, s ezért a „természet” fenomenológiai állandója mint a művészet konstans külső viszonyítási pontja a stílustörténeti diskurzus megkerülhetetlen eleme. 10 Fülep, Magyar művészet, 77. 11 Uo, 81. 12 Fülep, Rembrandt és korunk, 604. Talán több puszta véletlennél, hogy Rembrandtot Lukács is Cézanne kifejezésével jellemzi. Lukács György: Az esztétikum sajátossága. Akadémiai, Budapest, 1966. II. 670. 13 Fülep Lajos: Derkovits helye, in: Fülep, Magyar művészet, 210. 14 Persze Fülep már a 20-as évek elején is tisztában volt az evolúciós modell kapacitásainak végességével, már akkor világosan látta, hogy az „autonómként” felfogott modern stílus- és formafejlődés „logikai absztrakciók” végpontjai között ingázik („a naturalisztikus elem kiiktatása csakúgy az önkényhez visz, mint teljes uralomra jutása” ). vö. Fülep, Magyar művészet,. 125. 15 Fülep, Rembrandt és korunk, 615. 16 Uo., 616. 17 Mieke Bal, Reading „Rembrandt”. Beyond the Word- Image Opposition. Cambridge Unicersity Press, Cambridge etc. 1991. Szemelvények magyarul az Enigma c. folyóirat Rembrandt-számában, 14-15. (1997), 132-164. és a Narratívák 1. Képelemzés c. kötetben, szerk. Thomka Beáta, Kijárat, Budapest, 1998. 155-182. 18 Bal, Reading „Rembrandt”, p. 6. 19 Mieke Bal: Quoting Caravaggio. Contemporary Art, Preposterous History. Chicago-London, University of Chicago Press, 1999. Bevezetése és egy fejezete magyarul: Idézni Caravaggiót címmel Enigma, 30 (2001) 76-107. 20 Ernst van Alphen: „Reconcentrations”: Bacons Neuerfindung seiner Vorbilder. In: Francis Bacon und die Bildttradition, Hrsg. Wilfrid Seipel, Barbara Steffen, Christoph Vitali. Wien, Basel, 2004. 57. 21 Mieke Bal, Idézni Caravaggiót, 77. 22 Fülep, Rembrandt és korunk, 590. |
|