Fenyvesi Kristóf – Erdély Dániel Beszélgetés a spidronokról
|
---|
Matematikus-fizikus berkekben egyre kevésbé hangzik szokatlanul a „spidron” kifejezés, különösen, mióta a világ egyik legjelentősebb tudományos folyóirata, |
|
---|---|
Az első 18 szám törzstényezőinek ábrázolása spidronokkal. |
|
A Leuwaarden melletti Bos van Ypeij, Tytsjerk, Friesland parkban a „Passages” kiállításra 2005-ben készített Spidrohedron felállítás közben. Erdély Dániel, Rinus Roelofs és Marc Pelletier a Spidron0 találkozón Wijk van Aalburgban, 2006 Számok és törzstényezőik ábrázolása 1-től 6-ig spidronkarok segítségével. A Jövő házában felfüggesztett spidronplasztika munka közben. Walt van Ballegooijen, Marc Pelletier és Erdély Dániel Splatonics (spidronfészkekből összeállított mind az 5 platoni test) |
|
A Jövő házában felfüggesztett spidronplasztika munka közben. |
|
F. K.: A virtuális térben kiállított és különböző on-line kiállításokon megtekinthető spidronokon kívül immár számos, a fizikai-reális térben is műalkotásként érvényesülő spidronnal büszkélkedhetsz. A hollandiai Wijk van Aalburg-ban, Walt van Ballegooijen birtokán elhelyezett, már említett spidronon kívül például a Millennáris Park bejárati csarnokában függ egy 4,5 méter átmérőjű spidron-plasztika, ezen kívül a budakeszi Országos Rehabilitációs Intézet egyik falát is egy nagyméretű spidron-relief díszíti. Ha munkád nemzetközi elismertségének köszönhetően megbíznának egy hazai köztéren felállítandó spidron-plasztika elkészítésével, akkor hogy nézne ki és mit testesítene meg a kiállított alkotás? E. D.: Több elképzelésem is van. Az első irány a síklefedés. Mivel soha nem látott periodikus és nem-periodikus kétdimenziós burkolatokat, csempéket, parkettákat és reliefeket is tudunk készíteni különböző spidron-alakzatokból, nagyon szép belső tereket, padló- és falfelületeket valamint álmennyezeteket tudunk ezekből kialakítani. Csupán három-négyféle elemből kimeríthetetlen gazdagságú vizuális és plasztikai világot tudunk teremteni. Meggyőződésem – és ebben a mérnök ismerősök is megerősítettek –, hogy a háromszögek rendszeréből kialakított formarend nagyon masszív térbeli alkotmányok létrehozását is lehetővé teszi. A Hollandiában kiállított, több mint két méter átmérőjű szobornál sokkal nagyobb méretű, fából, fémből vagy akár betonból készített izgalmas plasztikákat is el tudok képzelni. Egy fokkal talán még jobban érdekelne valamiféle épület vagy medence kialakításához felhasználni a spidron-geometriát. Ebben van tapasztalatom, hiszen apámmal sok murális mozaikalkotás mellett a Gellért fürdő és a Dagály uszoda medencéinek burkolatán is együtt dolgoztunk. Több száz sík és plasztikai terv elkészült már, amely mind-mind az spidron-rendszer szinte kimeríthetetlen lehetőségeit mutatja. Tényleg rengeteg ötletünk van, ezért leginkább a hely, a környezet, a funkció és a materiális peremfeltételek határozzák meg, hogy mit fogunk azok közül vagy azokon felül elkészíteni. Ami még elengedhetetlenül fontos: a háttérben elkészített matematikai számítások, az idő-tényező, az anyag hozzáférhetősége, a szerszámigény és a szaktudás. A tapasztalt és ügyes szakemberek, akik közül külön kiemelném Sági István asztalosmestert, akivel a legbonyolultabb munkákat csináltuk, rendkívül elegáns és szellemes megoldásokkal járultak hozzá a spidron-plasztikák megvalósításához. Ezek sokszor bonyolult, rengeteg különböző darabból álló formák, mégis, mivel az egész rendszer a síkból építkezik, viszonylag egyszerű megoldásokkal létrehozhatók. Ha nem lenne egy igen odaadó és kiválóan felkészült, önmagát állandóan továbbfejlesztő team „mögöttem” (de sokszor előttem), akkor mindez tulajdonképpen megvalósíthatatlan lenne, ezért elmondhatom, hogy nemigen félek attól, hogy a spidronokat valaki lemásolja. Azt hiszem, addig kellene megpróbálni az építészet, a különböző művészeti, tudományos és ipari alkalmazások kifejlesztésével előrelépni, ameddig ez a spontán szerveződött, de hihetetlenül lelkes és aktív társaság együtt van. Nem széthúzásra gondolok, de előfordulhat, hogy ha nincs megfelelő fogadókészség a megrendelők részéről, akkor előbb-utóbb más irányba fognak fordulni ezek a mostanában integrálódott alkotóenergiák. Ha így történik, akkor is elmondhatjuk, hogy letettük az alapjait egy újfajta tudományos és művészeti alkotói programnak. Ez lehet, hogy nagyképűen hangzik. Nem az én saját véleményemet mondom, hanem igyekszem összefoglalni azoknak a kollégáknak és kreatív tudósoknak, művészeknek, mérnököknek és a legkülönbözőbb területeken dolgozó szimpatizánsainkak a véleményét, akiktől az utóbbi években visszajelzéseket kaptunk. A tudományos kutatás lényegéből adódóan problémákat old meg vagy elméleteket gyárt. A spidron esetében teljesen másról volt szó. Rubik Ernő – akinek az órájára 1979-ben elkészítettem az első spidron-reliefet – személye és teljesítménye iránti tiszteletem lehetővé tette a számomra, hogy egy pillanatra megálljak, ne arra építsek, amit már tudok, hanem valami előzmények nélküli újjal próbálkozzak. Elgondolkoztam azon, hogy mi állhat eredeti ötletek útjába. Miért ismétli magát annyiszor, aki tudományos vagy akár művészeti tevékenységet folytat? Miért egyre ugyanazokat a gondolati ösvényeket járja be, és miért jut annyiszor hasonló eredményre? Ez a környező világ természetéből, az arra vonatkozó igazságkonstrukcióink visszaigazolt, tehát helyesnek vagy igaznak bizonyuló, igaznak vélt törvényeinek logikai szövetéből következik? Vagy esetleg a gondolkodás óvatosan és nagy nehézségek árán megszerzett, de később túlságosan rutinszerűen használt kényszerűségekké és beidegződésekké csontosodott mintázatait követi? A tudás ilyen fajta genealógiájából az is következik, hogy nem lehetséges valódi újat létrehozni, csak a már „meglévő kardigánt lehet tovább horgolni”. Mindezeknek az elképzeléseknek ellent mond az a – mondhatni művi – beavatkozás az alkotó folyamatba, amelyet az első spidron elkészítésekor önmagamon „ejtettem meg”. Szerintem csak akkor tudunk ilyet végrehajtani, ha a feladat kellőképpen inspiráló, nyitott és nem hajt célirányos teljesítménykényszer. Rubik még jellegében sem határozta meg, hogy milyen harmonikára gondol. Az, hogy az egyetemi vitrinben és a könyvtárban mindenütt ugyanazokat a hajtogatási trükköket láttam, csak még inkább feltüzelt. Kár, hogy a nemzetközi elismertséget díjazza a magyar megrendelő és nem fordítva. Ezt sok kollégámnál tapasztalom. Előbb a világban kell megmutatni, hogy érvényes a munkánk, kizárólag ezután figyelnek fel ránk itthon. Ennek a kegyetlen, kritikai és kissé sznob hozzáállásnak ugyan vannak előnyei is: az ember megtanul nyelveket és megtanul küzdeni. De vajon ez a legfontosabb képesség egy alkotó ember számára? Nem lehetnének az erre a szerepre kiképzett művészettörténészek, pedagógusok, szabadalmi szakértők és maga a magyar közönség az érdekes eredmények respektálói, tehetségek felismerői? Még a lelkesedést is importálnunk kell ebben az országban? Én azért nem panaszkodhatom, mert nem egy lapra tettem fel mindent. Nyomdaipari képesítést is szereztem az egyetem mellett. Mindig volt kisebb-nagyobb vállalkozásom is, ami ugyan a mai Magyarországon elég nehéz dolog, de mégis, meg tudtam néhány ötletemet valósítani. Ilyen volt az Internet.galaxis sorozat, amelyet kollégáimmal 1995-től 2000-ig csináltunk, és a közben azóta nagyon népszerűvé váló Freemail, amely a mi aDamStudio-s műhelyünkből indult útjára, igaz, a haszon máshol realizálódott. Gyerekeket neveltem, három fiam és egy lányom van. Évekig a szüleimmel dolgoztam, és amikor el kellett búcsúznom tőlük, akkor az ők és a nagyapám hagyatékával való törődés jelentett számomra hatalmas és gyönyörű munkát. Úgyhogy sohasem unatkoztam. Most, hogy két fiam már felnőtt, a ránk hagyott értékeket valamennyire rendbe raktuk, lett időm és energiám ismét a magam dolgaival foglalkozni. Most belőlem a világnak a spidron kell. Szeretettel adom, amit tudok. Ez a projekt kimeríthetetlen és izgalmas, szeretném, ha nagyszerű dolgokhoz vezetnének a belőle kifejlesztett alkalmazások, és az általa lehetővé váló tárgy- és formaalakítási potenciál is megérlelné a benne rejlő gyümölcsöket. F. K.: Kiállításaidon nem csak esztétikai élménnyel igyekszel megajándékozni a szemlélőket, hanem a felvonultatott anyag sokszor ismeretterjesztő, pedagógiai funkciókat is teljesít. Mire számíthatnak mindazok, akik felkeresnek egy spidron- kiállítást? E. D.: Én a világos beszéd és a szemléletes oktatás híve vagyok. Ugyanakkor azt szeretném, hogy olyan kérdésekkel kelljen a diákoknak foglalkozniuk, amelyek valóban kérdések. A tanárral együtt fedezzék fel a világot, és ha mégis olyan kérdést kapnak, amelyet már korábban megoldottak, akkor is legyen valahogy helye a kreativitásnak. Nemrégiben részt vettem a SuliNova oktatásfejlesztési projektjében. Azt a feladatot kaptam, hogy írjam le a gondolataimat arról, hogyan lehetne kedvet csinálni az iskolásoknak a matematikához, matematikaórán kívül. Ha jól belegondolunk, szinte bármivel foglalkozunk, szerepet kap valamilyen módon a logika, a matematika vagy a geometria valamelyik ága. A spidronokat rendkívül jól tudjuk hasznosítani az általános iskolai, a középiskolai, de még az egyetemi oktatásban is. Különleges térbeli tulajdonságaik alkalmassá teszik őket arra, hogy az iskolai tananyagokhoz többféle módon hozzákapcsolhassuk őket. A tanulás alapvető funkcióin túl gondolnunk kell a felzárkóztatásra és a tehetséggondozásra. A SuliNet internetes portálon több cikkem megjelent. A matematika rovat főszerkesztőjét kértem meg, hogy próbálja összegyűjteni azt, hogy hány dolgot lehetne a spidronok segítségével megtanítani. Válaszában több mint 30 ilyen területet említ, ami azt hiszem, nem kis szám. Készültem képekkel, szobrokkal, animációkkal gazdagított bemutatóval is. Az amerikai barátaim, akik egyben a munkatársaim is, legyártottak egy szép adag összeilleszthető mágneses spidron-lapot, amelyek a különböző illeszthetőségi lehetőségek miatt, szinte megunhatatlan szórakozást nyújtanak kicsiknek és nagyoknak. Észrevettem magamon, hogy a didaktikus kiállításokat nagyon kedvelem. Miközben élvezem vagy firtatom a műveket, elindul egy folyamat, amelynek révén közelebb kerülnek hozzám. Ebből a szempontból is nagy jelentőséget tulajdonítok a kiállítás-rendezőknek, kurátoroknak, de még az események meghirdetésének is. A Budapest Galériabeli kiállításom meghívóján már igyekeztem a spidronokkal kapcsolatos alapinformációkat megismertetni a közönséggel. Persze nem minden képzőművészeti alkotás magyarázható el ilyen módon. Tavalyelőtt láttam Rotterdamban egy XVII. századi németalföldi életkép-kiállítást.6 Szeretem az életképeket, de inkább a legújabb művészeti alkotásokra szoktam mozdulni. Ha Vermeer neve nem csalogat be, talán ki is hagyom a tárlatot. Rengeteget vesztettem volna. És nem csak a művek miatt. Olyan bravúros érzékenységgel voltak a művek egymás után elhelyezve, minden képnek a megfelelő teret és időt engedve a befogadáshoz, hogy egyszerűen nem lehetett megúszni, hogy az ember ne érezze magát a megjelenített világban, ne ismerje meg személyesen az ábrázolt embereket, bűneikkel, kacérságaikkal, szorongásaikkal, eleganciájukkal, trehányságaikkal, esendőségükkel és vidámságaikkal együtt. Egyre több részletre lettem figyelmes. Ezek pedig – akár egy túlságosan rövidre sikeredett, de különösen kedves városban eltöltött vakáció gyorsan, de mélyen bevésett emlékei – elraktározódtak a tudatomban. Amikor a végül mégis meglepően hosszúra nyúlt kiállításlátogatás utolsó termét is elhagytam, egy sötét szobába értem, ahol több ember állt. Egyszer csak gyönyörű zeneszó mellett egy vetítés indult el a szoba egyik falán. Ugyanúgy, ahogy az emlékezetemben elraktározódtak a képi információk, egymás után jelentek meg, hívódtak elő a tudatalattinkból előttünk ugyanazok a kedves részletek, amelyeket amúgy sem szerettünk volna soha többé elfelejteni. Az egyes ruhagyűrődések, a sarokban lapuló kiskutya szemének csillogása, egy rendetlenül ottfelejtett fajáték, egy félig teli borospohár szívhez szólóan megjelenített képe rövid magyarázatokkal, a festőkről szóló rövid elbeszélésekkel és a kor szokásainak, viseleteinek, tárgy- és viselkedés-kultúrájának bemutatásával elmélyítette a friss vizuális információkkal gyarapodott tudásunkat, és élményszerű szövedékké változtatta az addig csupán tankönyvekben, kiállításokon felvillanó fragmentált ismereteinket. A kiállítás és annak tálalása így felejthetetlen élményt adott. Annyira, hogy szinte megváltoztatta a festészethez való viszonyomat. Szeretném én is így bemutatni a munkáimat. Ezért készítek a munkáimhoz ismertetőket, képeslapokat, összehajtogatható modelleket és munkafüzetet. Remélem, hogy a bemutatásnak ezt a módját a közönség is értékeli. 1 A szabályos sokszögeknek minden oldala és szöge azonos, a félszabályosok esetén kétféle szög váltakozva szerepelhet. 2 Az összemérhetőséget Thomas Kuhn a Tudományos forradalmak szerkezete (The Structure of Scientific Revolutions [1962]) című művében a paradigmák között véli problematikusnak, valószínű azonban az, hogy érdemes ezt a legalapvetőbb tudat-valóság kontextuson is számon kérni. 3 Ha összeszámolom, akkor nem több mint kb. 200 órát töltöttem el összesen a Second Life elnevezésű fejlesztésben kialakított virtuális térben. A belépés mindössze 2000 forint volt, sőt, ma már ingyenes. Emiatt jelentősen megváltozott a résztvevők társadalmi összetétele is. Egy informatikus barátom javaslatára látogattam el a játéknak is nevezhető szoftver világába, amely azonban egyáltalán nem játékszerű, csak annyiban, hogy a mindennapi „valós” élethez képest egyszerűbben és gyorsabban lehet különböző dolgokat véghezvinni és létrehozni. Ezen barátom fő tevékenysége a neten például az, hogy minden vasárnap este összehív egy csomó embert, és lehetőséget ad különböző új fejlesztések bemutatására mindazoknak, akik ilyen igénnyel jelentkeznek nála és elég érdekesnek bizonyulnak ahhoz, hogy a meghívottak végignézzék a prezentációjukat és megbeszéljék a bemutatók témáját. 4 Ezt a kifejezést Dr. Fáy Gyula állami díjas kvantum- logika professzor használta a spidronokra, annak érdekében, hogy ezzel is demonstrálja, hogy a spidronokat nem lehet elkészíteni, csupán a végtelenségig építeni, illetve szétbontogatni. 5 A spidronmozgásokat algoritmusokkal sikeresen leíró Dr. Szilassi Lajos matematikus kimutatta, hogy a spidronkar 123 lépésben a teljes megismert világot átérné a legapróbb atomrészecskéktől a világegyetem felételezett méretéig. 6 A kiállítás címe „Érzékek és bűnök” volt. A tárlaton huszonkét ismert és kevésbé ismert holland életképfestő nyolcvankét alkotása szerepelt. Köztük olyan nagyságok, mint Vermeer, Pieter de Hooch és Adriaan van Ostade. |
Walt van Ballegooijen, Marc Pelletier és Erdély Dániel Spidronminta (10-6-4 rendszer) A geometriai összefüggéseket értelmező színezéssel. Spidronmobil. Az első fa-gumi-fa rétegből összeállított szendvicsmodell. Az első térben illeszkedő Spidronhéj papírmodellje, 1983 k. Platón Timaioszában szereplő Világlélek reprodukciós kísérlete spidronokkal. |