Skócia egyik leghíresebb kortárs műalkotása (műalkotás-komplexuma) a 2006. márciusában elhunyt Ian Hamilton Finlay magánkertje. Finlayt, akit Angliában kezdetben elsősorban a konkrét költészet egyik legjelentősebb képviselőjeként tartottak számon – miközben szobrászi alkotásaival hazáján kívül Európa számos országában képviselteti magát1 – mégis kertje tette világszerte ismertté.2
1966-ban telepedett le feleségével, Sue Finlay-vel a Skót Felföld Glasgow-tól délre elterülő dombvidékén, a „Stonypath”-nak (Sziklás-ösvénynek) elnevezett farmon, melyet haláláig csak igen ritkán hagyott el. A nehezen megközelíthető kopár vidéken a javításra szoruló régi tanyaházon és gazdasági épületeken kívül akkoriban mindössze egyetlen fa volt. A birtokot a környező tanyákhoz hasonlóan juh- és marhalegelők fogták közre.
A politikusok és költők közélettől való visszavonulása, az önkéntes száműzetés, melynek helyszíne a várostól távol eső villa vagy tanya, már a rómaiak idejében is a kertészkedés és a vidéki élet bukolikus örömeivel kapcsolódott össze. Plinius, Vergilius és Varro írásai szolgáltatták a mintát nemcsak a XVI. századi itáliai manierista kerteknek, hanem két évszázaddal későbbi angol utódaiknak is. A „ferme ornée” (ornamented/ornamental farm: művészien kialakított, rusztikus tanya)3 ifjabb Plinius leírását követve, a lakó és gazdasági épületek körül elterülő legelőkön és szántókon kívül formális kertet, valamint egy sziklákkal, vízesésekkel, tavakkal és ligetekkel kialakított festői ideáltájat (ruris imitatio) foglal magába. Ennek a hagyománynak örököse Finlay is, aki a hetvenes években végleg visszavonult az intézményesített kultúrát jelképező, „észak Athénjaként” emlegetett Edinburgh ellenpólusaként „Stonypath”-ról „Little Spartá”-ra (Kis Spártára) átkeresztelt birtokára, ahol negyven éven keresztül építette Alexander Pope és William Shenstone elvei nyomán, a XVIII. századi angol tájkertek, azok közül is elsősorban a moralizáló-polemikus irodalmi kertek (Stowe, Stourhead, Twickenham) mintáját követve saját „poétikus kertjét”.4
A kert „szubverzív klasszicizmusa”5 –
XVIII. századi előképeihez hasonlóan –
(művészet)politikai állásfoglalás: a kortárs művészeti élet, a kultúra minden területén tapasztalható szekularizáció, haszonelvűség és bürokrácia elleni tiltakozásnak tekinthető. „Egyes kerteket visszavonulónak neveznek, holott valójában támadnak” – írja Finlay a „Neoklasszicista Fegyverkezés” (Neoclassicist Rearmament) időszakában, 1978-ban, meghirdetve a „Hellenizáció Ötéves Tervét” (Five Year Hellenisation Plan)6. A fegyverkezés kiváltó oka a Scottish Art Council-lal évekig tartó, tulajdonképpen máig le nem zárt pereskedés, ami a korábban galériaként funkcionáló kerti szentély (garden temple) megadóztatása nyomán kezdődött, és valódi háborúba torkollott. Finlay elvi alapon megtagadta az adófizetést, mivel a vallásos célra használt épületek egyébként adómentességet élveznek Nagy-Britanniában. A háború következményeként
a kert a nyilvánosság előtt bezárta kapuit.7
Little Sparta a klasszikus tájkert összes kertépítészeti elemét felvonultatja: a kerti szentély, grotta, liget, patak vízeséssel és híddal, tó szigettel, síremlékek, szobrok és feliratok közül semmi sem hiányzik, de mindez egy alig másfél hektárnyi területen sűrűsödik össze. A ház előkertjének részeként kiépített Süllyesztett Kert (Sunk Garden) és az Apolló-szentély előtti szabálytalan alakú kis tó, a Szentély Medence (Temple Pool) voltak az első kezdemények, melyekből a kertek füzére létrejött. Charles Jencks, akinek Univerzum-kertje (Garden of Cosmic Speculation) szintén Skócia déli részén található, kertjét a kínai kertek additív struktúrájával veti össze, ahol a folyamatos előrehaladás és a változatos összkép a kis alapterület ellenére a végtelenség – a végtelen változatosság – érzetét kelti. A kis, lehatárolt kertegységeken belül Finlay a miniatürizálás eszközével éri el ugyanezt a hatást.8 „Minden kertrészlet magába foglal egy-egy apróbb műtárgyat, amely helyi istenségként uralkodik kis birodalmán, vagy egyszerűen a »hely szellemét«9 juttatja érvényre. (...) Az emberek úgy gondolják, hogy a műtárgy a műalkotás, de ez nem igaz: a mű a kontextusba helyezett műtárgy. A műalkotás nem egy környezetéből leválasztott, izolált tárgy, hanem annak fákkal, virágokkal, növényekkel és vízzel megkomponált egysége, maga a kert.”10 Az első műtárgyak, amelyek köré a kert szerveződött, a konkrét költészeti műfaj képviselői, az egyszavas versek, azaz az egyetlen szóból (és tetszőleges hosszúságú címből) álló költemények voltak. A kőbe, fába vésett feliratok (szó-versek, aforizmák, idézetek) címét a kertben, növényekből komponált környezetük helyettesítette. A nyelvi elemek térbeli megjelenítéséhez kezdetben a tradicionális „felirat-hordozó” kerti elemeket, a padot és a napórát használta fel, később a fák ágaira függesztett, fatörzsre applikált plaketteket készített, majd sajátos emlékoszlopokat állított, ahol a gyökérzet fölé helyezett, felirattal ellátott kőlábazatból „élő oszlopként” emelkedik ki a fa. Anyaghasználatára a kő és a bronz túlsúlya jellemző. A kővésetek és az építmények szobrászokkal és kőfaragó mesteremberekkel folytatott együttműködés eredményei.11 Az antikvitás építészeti örökségének, a klasszikus formaelemeknek – mint például az oszloprendeknek és az antikva betűtípusnak véseteknél történő alkalmazása – néha meghökkentő ötvözete12 az aktuális tematikával biztosítja a kert stílusegységét. Finlay kertkoncepciójában kitüntetett szerepet kap a XVIII. századi klasszicista formanyelv megújítása. Általa válik lehetővé, hogy a letűnt „aranykor” harmóniáját, az árkádiai hagyományt a francia forradalom szigorú morális alapokon nyugvó eszméivel ötvözze. A harmóniát a terrorral, a hősi erényeket a destruktív hatalommal való egységében ábrázolja. Charles Jencks Finlay alkotásait a posztmodern nosztalgikus-moralizáló irányzatához sorolja (Leon Krier, Rita Wolff, Hans Haacke, Ron Kitaj, Paul Georges, James Valerio és Milet Andrejević műveivel állítja párhuzamba)13, melyre jellemző, hogy a múlt iránti nosztalgia nem introvertált mánia, hanem extrovertált, kreatív erő formájában jelentkezik, amely a múlt értékeit idealizálva, a jelenkort kritizálja.14
A kert struktúráját tekintve nagyobb egységekre és azokon belül alkertekre bontható. Az első, a lakóépület előtt elterülő rész egy többszörösen tagolt formális kert zárt egysége, melyet a kocsibejáró felőli két oldalán a „A cottage, a field, a plough”/”There is Happiness” felirattal ellátott kapun keresztül közelíthet meg a látogató. A Saint Just-nek tulajdonított sor „A tanya, a mező, a szántó” a kertet körülölelő világot jelképezi, a kapu pedig átvezet a kert boldog birodalmába. A Előkert (Front Garden) és az annak tengelyében kialakított Süllyesztett Kert (Sunk Garden) kőfaragványai: a járólapként földbe ágyazott versek, napórák és reliefek nagyrészt a Little Spartától oly távol eső tengert idézik.15 „A nagy fák tengerzúgással töltik meg a kertet.”16 A kert sarkában egy fatörzsre applikált MARE NOSTRUM plakett az antik világ központjára, a Földközi-tengerre utal, a Római Kert (Roman Garden) ciprusligetében a cserepes hosták (árnyékliliomok) között felállított miniatűr csatahajó-arzenál pedig a Villa d’Este hajószobrainak állít emléket. A kertben mindenütt felbukkanó hajóazonosító számok, nevek a tengert hol a halászhajók békés világaként, hol a hadihajókban17 testet öltő pusztító erő jelképeként tárják elénk.18 A Süllyesztett Kert egyik árnyas sarkában áll Poussin „Árkádiai pásztorok” („Et in Arcadia Ego”) című festményének parafrázisaként készült relief, amely a klasszikus memento mori (síremlék és koponya) helyett az Árkádiában is jelenlévő Halált egy tank-emlékművel idézi.19
Finlay iróniát sem nélkülöző hipotézise szerint a tankok és más hadijárművek álcafestése a klasszicista tájképfestészet kortárs utódja, mivel ez sem a különöset, az egyest ragadja ki az ábrázolni kívánt természeti elemek közül, hanem az általános jellemzőket erősíti. A tank álcázása – Shenstone szavaival élve – „a veszélyes komolysághoz a kellemest társítja, a fenségest a széppel, a dobokat fuvolákkal egészíti ki.”20 Poussin tájképével „álcázott” páncélosa, vagy az évszakokra jellemző növényekkel láthatatlanná tett virágos tankok21 az előkert idilli környezetében rejtőzködő hadihajókkal állíthatók párhuzamba, ahol a hajómodell méretű, II. világháborús repülőgép-anyahajók madáritatóként szolgálnak, a páncélosok (Panzerleader) teknősbékák alakját öltik magukra, a málnás és az eperágyások terepszínű karókkal és álcahálóval egészülnek ki, Apolló íj és nyílvessző helyett géppisztolyt tart kezében, lantját pedig gépágyú helyettesíti. A kert minden pontján hol lírai-elégikus, másutt akár ironizáló, játékos formában felbukkanó háziasított fegyverarzenál, az idilli felszín alatt fenyegetően meghúzódó romboló erők állandó jelenlétére utal. A militáns jelképrendszer gyakorta a hősi emblematika (heroic emblems) klasszikus stílusában jelenik meg.22 A kép és a mottó közti feszültségből fakadó, végtelen interpretációs lehetőséget magába foglaló „szabadon lebegő metafora” meditációra biztatja, de nem kényszeríti a szemlélőt.23
A heroikus múlt eszméinek átültetése az értékválsággal küzdő, a hatalmat és a hatalom erejét tabuként kezelő jelenkorba Finlay részéről provokatív gesztusnak tekinthetjük, és valóban számos támadást váltott ki; militánsnak, sőt neofasisztának bélyegezték, mert a megszokott – és ezáltal erejüket vesztett – haláljelképeket aktuális és hatásos képekkel helyettesítve, néhány műve esetében a terror és a kegyetlen erőszak (legtöbbször a könyörtelen Természet) szimbólumaként az SS jelet használta.24
A háborús szimbolika vezeti át a látogatót a lakóépület és a gazdasági épületből kialakított Apolló-szentély körül elhelyezkedő kertegységhez, mely magába foglalja Julie Kertjét (Julie’s Garden), magát a kerti templomot, a hozzá tartozó kis tavat (Temple Pool), Philemon és Baucis szentélyét (Temple of Philemon and Baucis), az Epikureuszi Konyhakertet (Epicurean Garden vagy Allotment), és a szentélyekhez kapcsolódó Vadon Kertet (Woodland Garden), mely szinte észrevétlenül olvad bele a legnagyobb méretű vízfelület, a Lochan Eck mentén kialakított tóláncolat körül elterülő ligetbe.
A trikolór színeit viselő, álcahálóval borított eperágyások és a ház fala menti védett helyen sorakozó palánták cserepeinek sora fölötti piros-fehér-kék felirat: A FORRADALOM ASSZONYAI (LES FEMMES DE LA REVOLUTION) egyértelműen jelzik, hogy a Nagy Francia Forradalom eszméinek és vezető alakjainak szentelt emlékhelyen vagyunk. Rousseau, Robespierre és Saint-Just mellett Michelet, a Nagy Forradalom történetírója és Lükurgosz, a spártai törvények megalkotója, Poussin, Lorrain és Corot kap helyet Finlay hősi Pantheonjában. Az „Apollónak / Muzsikájának / Fegyvereinek / Múzsáinak” (TO APOLLO / HIS MUSIC / HIS MISSILES / HIS MUSES) szentelt templom XVIII. századi elődeinek mintáját követi. Elsősorban Stowe, a történelmen átívelő, a múltat a jelennel összekapcsoló antik és modern erényeknek dedikált kerti szentélyeinek példáját követi, és az ókori görögök által a művészetek és tudományok védnökeinek épített templomához, a „Musaea”-hoz hasonlóan „szent liget” zárja körül. Little Sparta szimbólumrendszerében Saint-Just jelenik meg Apolló képében mint a „halál arkangyala” (Michelet), akinek személyében a forradalom eszméinek tisztasága és a terror borzalma ölt testet.25 A szentély installációja minden részletében ezt a kettősséget ragadja meg. A tér középpontjában álló Erény (VIRTUE) feliratot viselő klasszikus oszloppár a „TERROR” feliratú guillotinnal áll szemben. A kerti szerszámoskamra ártatlan, hétköznapi tárgyai (az öntözőkanna, sarló, kasza, a fejsze és a vadvirágok vázája), ereklyeként piedesztálra állítva és feliratokkal ellátva forradalmi emblémává lényegülnek át.26 „A kertekkel ugyanaz a helyzet, mint a társadalmi berendezkedésekkel; vannak dolgok, amiket meg kell javítani, másokat pedig a helyükre kell rakni.” „A terror közelebb áll a teremtéshez, mint a pusztításhoz.”27 Finlay a Saint-Just képében megjelenő „Terrort” a kortárs XVIII. századi esztétikai terminológia „Sublime” (fenséges, emelkedett)28 fogalmával kapcsolja össze. A már említett miniatürizált művekkel szemben a „félelmetes szépség” ölt testet az óriásira nagyított, antik templomok romjaihoz hasonló, tonnányi töredékekből összeállított idézetben: THE PRESENT ORDER IS THE DISORDER OF THE FUTURE. SAINT-JUST (azaz: „A jelen rendje a jövő káosza” – Saint-
Just), valamint a hatalmas méretű, aranyozott „Terrorista Apolló” (APOLLON
TERRORISTE) Saint-Just-portréjában.
A szentélytől nem messze, a főkapuhoz közeli sarokban alakította ki Finlay a rousseau-i kertideált kis alapterülete miatt csak jelzésszerűen megtestesítő Julie-Kertjét (Julie´s Garden). A Rousseau-idézeteket, Julie és Saint-Preux nevét hordozó feliratok mellett cseresznyéskosár és virágóra egészíti ki az alig néhány négyzetméternyi árnyas ligetben, mely minden részletével az „Új Héloise” főhősnőjének kertjére utal. Az „Elysée”, Julie gyümölcsöskertje zárt, bensőséges tér, „mesterséges vadon”, ahol a természetet megzabolázó emberi beavatkozás nyomát gondosan elrejtették.
Finlay számára a természetes az, amit Rousseau értett rajta, tehát a „mesterséges” ellentéte, a Természet pedig a Kultúra ellenpólusa. Ellentétben az ecological art képviselte természetszemlélettel szemben Finlay az ökológiát szekularizált természetfilozófiának nevezi29 és semmiképpen sem tekinti a természetet az alapvető „Jóság” megtestesítőjének. A természet „a könyörtelen pusztítás, a tragikum birodalma”30 is, ahol az élőlények élethalálharcot vívnak egymással és amelyben „a Harmóniát a különböző elemek bizonytalan egyensúlya jelenti”.31 Little Sparta struktúrája, – a városi agorával, a közélet színterével szembehelyezett – platóni akadémia, az autonómiát, szabadságot jelképező locus amoenus, tehát a liget koncepciójára vezethető vissza. Finlay kertje a par excellence liget, amely a természet és a kultúra metszéspontjában helyezkedik el. A látogató a házat körülvevő zárt, intim hangulatú ligeteken – az Előkert, Julie Kertje, a Vadon Kert valamint a Felső- és Középső-tó körül kialakított és a legújabb kertegység fával sűrűn beültetett láncolatán – halad át, mielőtt a Lochan Eck, a kert többi kis alapterületű részletéhez viszonyítva hatalmas vízfelületén tükröződő égbolt és a távolabb elnyúló kopár domboldalak képében a végtelenre nyitott tájjal, a zabolátlan természettel találja szemben magát.
|