Ha a képek láncolatában kibomló megsejtésekre, elképzelésekre egy, a működésében ismert eszközt irányítanak, pontosabban a fényképezőgép lencséje számára és azon keresztül, azzal együtt konstruálják meg a képet (Crewdson és Casebere ezt teszi), akkor az apparátus ismerete mintegy grammatikaként működik, és általa válik értelmezhetővé az elé helyezett kép. A fotóeljárással születő, szcenírozott és beállított állóképek nem a környezetük alapján értelmezhető, kód nélküli felmutatások, hanem önálló, autonóm jelrendszert létrehozó világok. A szóban forgó műtípust gazdagító alkotók a „jelentés nélkülivé” váló fénykép9 „jelentés telivé” alakításának aktusát hajtják végre, hiszen a megjelenített tárgy megkonstruálásával, majd fotografikus leképezésével (képobjektummá alakításával) olyan szüzsét hoznak létre, olyan tartalmakat generálnak, amelyek a művészettörténeti hagyománnyal is párbeszédet folytatnak. De nemcsak ikonográfiai szinten, hanem az alkotói processzus, a képteremtés módszerének szintjén is, hiszen mind Casebere, mind Crwedson a fotografikus leképezés tárgyát a különböző művészeti ágak eszközrendszerét alkalmazva hozza létre. Az alkotói folyamatot megismerve olyan fázisokat, stratégiai lépéseket fedezhetünk fel, amelyekben a szobrászat, a film és a festészet tanulságai is szerephez jutnak, a különböző képteremtő eljárások beépülnek a hosszú munkafolyamatba, s végül a tér- és tárgyépítés, a jelenet kialakítás, valamint a fotográfia és annak dokumentum értéke szervesül.
A Caseberével készült beszélgetésekből kiderül, Crewdson filmesen szcenírozott képei esetében pedig nyilvánvaló, hogy a fényképezőgép objektívének látómezejében felépített „valóságok” a sikeres felvételek után azonnali megsemmisítésre ítéltetnek. Azon túl, hogy ennek gyakorlati okai is vannak (tárolás, illetve a filmes jelenetezés efemer volta), ettől a ponttól kezdve már csak az indexikus fotó őrzi a megépített jelenséget, egyben felerősítve annak illékony, törékeny természetét. A fotografikus kép az érzékileg megtapasztalható, konkrét elemeken keresztül megformált elképzelés nyomát hordozza, annak a realitás érzetét adja, vagyis fikciót teremt.10 Crewdson és Casebere képeinek a nézőre gyakorolt hatása, illetve ennek minősége magából a fotó természetéből is adódik, hiszen minden kis szemcséjükben a leképezett érzéki valóság nyomát hordozzák és erősítik fel, ugyanakkor a megjelenítés érzéki és sajátos karakterjegyeinek nagy része a munkafolyamat exponálás előtti fázisaiban alakul ki. Logikus tehát, hogy az értelmezői kíváncsiság ezekben a fázisokban is próbál bizonyos elemeket megragadni, a megjelenített világok megformálásának folyamatát vizsgálva olyan felismerésekhez jutni, amelyek nemcsak Casebere és Crewdson, de a fent említett összes alkotó munkáinak differenciáltabb megértésében is segítenek: az alkotói folyamat stációinak szentelt figyelem
a munkák téridő-élményét is érinti. Elképzelésem szerint a – kortárs – képzőművészet körébe tartozó műveket nem választhatjuk szét idő és térbeli műfajokra. Mind az időbelinek tartott film, mind a folyamatot generáló, térbeli állókép határozottan kódolt téridő dimenzióval bír, ami a befogadói aktus során bomlik ki. A mozi „késleltetett befogadása és analízise” (delayed cinema) valamint a szcenírozott képzőművészeti fotográfiát éltető alkotók módszerei egyszerűen kikényszerítik, hogy a képek terébe lépjünk. Az előbbi esetben a vetített kép térbeli alapegységeit járhatjuk végig: a beállításokat, a kamera és a világítás koreográfiáját. Vagyis feltérképezhetjük azt a területet, aminek a kétdimenziós kép a vetülete. A fotografikus eljárással születő képeknél pedig ugyanígy adódik ez a képfelszín mögé tekintő, a kép alakulásának tér-idejét végigpásztázó, a kép topográfiáját feltérképező befogadói cselekvés. Casebere és Crewdson több évtizede kidolgozott alkotómódszere jól példázza, a Hans Belting11 és Bill Viola12 által is megfogalmazott véleményt: a világról nem kapunk képet, ha csupán kihasítjuk a bennünket körülvevő látvány egy darabját, a képeket nem lehet levadászni, a tartalmas képeket meg kell konstruálni. Ráadásul Casebere és Crewdson munkáinak esetében nem csupán a stációkra bontható alkotófolyamat kényszeríti ki, hogy belépjünk a képek terébe és ott elidőzve a létrehozott mikrovilág elemeire és azok viszonyaira is ráirányítsuk figyelmünket, hanem a képeken tematikusan is megjelenő terek szívó hatása is ezt inspirálja.
A képek topográfiai értelmezéséhez, „bejárásához” az alkotókkal készített interjúk nyújtják a legtöbb információt és inspirációt. Casebere a ’70-es évektől (!) építi műterme asztalán fotografikus leképezésre szánt miniatűr architekturális tereit, Crewdson a ’90-es évek elején kezdte el az idillikus makett kisvárosokat állat preparátumokkal és saját végtagjairól készített öntvényekkel kiegészítő Natural Wonder című sorozatát. Érdemes tudni, hogy két, egymás pályáját figyelemmel kísérő alkotóról van szó. Egy 1993-as beszélgetésükből kiderül, hogy bár első ránézésre képi világuk stílusában határozott különbségek vannak, egyértelmű összefüggések húzódnak a felszín alatt. Crewdson ezt a szellemi kapcsolódási pontot leginkább témaválasztásukban látja, amit ő az amerikai kultúra és élet nagy mitológiája, az amerikai álom sötét oldalára való „rávilágításként” definiál. Casebere szellemi közösségük magvának sokkal inkább a fényképezőgép kezelésének hasonló módját tartja: annak „ablakként való rányitását egy illuzionisztikus térre, egy olyan teremtett világra, amely csak az objektív számára és kedvéért létezik, ami maga a színtiszta kitaláció (fake).” Nem lehet Casebere kijelentése mellett elmenni anélkül, hogy eszünkbe ne jusson Leon Battista Alberti kép-ablak párhuzama. Ezzel az utalással Casebere egyrészt saját képeinek a helyét – s így a hasonló elven létrejövőkét is – a táblakép hagyományában jelöli ki, másrészt mivel itt a kamera keresője nyílik rá a teremtett világra és nem a festmény kerete, a gép objektívének „látása” is a kép elválaszthatatlan, szerves részévé válik. Egy másik, mindkettőjük által megnevezett kulcsfontosságú mozzanat képteremtő eljárásukban a nézőt megragadó, a kép terébe behúzó és ott tartó, vagyis egyfajta behatolásra és elidőzésre sarkalló érzéki minőség kialakítása. Ennek módozataiban azonban már nagyon is eltérnek, mondhatni éppen ellentétes utat járnak.
Casebere módszere a minimalizmus örökségének jegyében formálódó reduktivizmus, ami saját bevallása szerint végső soron a szépséget és az élvezetet (beauty and pleasure) elutasító angolszász-protestáns felfogásból is táplálkozik. Ide nyúlnak vissza a képkonstrukcióihoz kialakított fáradságot és precizitást igénylő, rengeteg időt felemésztő alkotómódszerének gyökerei. Nem árt azonban utalni arra sem – Crewdson észrevételét alátámasztva –, hogy az amerikai kultúrának legalább annyira forrása a protestáns értékrend azon oldala, amelyben fontos helyet foglal el az önvizsgálat, a puritanizmus és a fegyelmezett, szorgalmas munka, mint a „sötét oldal” elhallgatásával az ál-idilli állapotban való elégedett létezés. Casebere felfedi, hogy számára mindig is küzdelemmel teli terepet jelentett az élvezetek és a szépség, valamint a szigorú munka világa közötti választás, illetve ennek az esztétika szférájában megnyilvánuló vetülete. A képelemekben, a monokróm színvilágban, és a kompozíciókban szigorú önfegyelmet és visszafogottságot tükröző redukció érvényesül. A kartonból megépített, egy színben tartott, végig a kamera keresőjének kissé ellaposított képet adó viszonylataiban megkonstruált miniatűr, üres architektúrák azonban, színes filmre fotózva, majd felnagyítva felfokozottan érzéki, a hiány szívóhatása által szinte vákumként működő terekké válnak. Végsőkig lecsupaszított minőségükben erősen stimulálják a néző érzékeit és fantáziáját. Cinematikus hatást érnek el, nemcsak az emberi alak nélküli terek által generált drámai pillanatok előérzetének beindításával, hanem a látáson kívül, a hallás, a hallucináció élményének megidézésében is. Casebere modelljei, építményei csak a munkafolyamat végéig léteznek – az utolsó exponálásig, akár a filmjelenetek beállítása –, elpusztításuk után az architekturális plasztika eggyé válik a fotóval és a dokumentációval. Ebben a szervesülésben ráadásul a kép olyan érzéki minőségekkel egészül ki, olyan többlettel telítődik, amelyek a modellen még nem voltak észrevehetőek: a bevilágítás következtében a fényképezőgép az emberi szem számára láthatatlan fényjelenségeket képes rögzíteni.
A megjelenített architekturális tereket Casebere képein az intézményrendszerek és emberek viszonyaiként szokták értelmezni. Az utóbbi években börtön belsők architektúráit jelenítette meg, s amint egy interjúban elmondja, konkrét példákból kiinduló elképzelését még tovább redukálja. Élete végéig már csak egy bizonyos börtöncella lemodellezését és fotózását tűzte ki célul, ez pedig nem más, mint a saját műterme: a világot kirekesztő cella, ahová egy kis résen át fény árad be, s camera obscuraként értelmezve magának a fényképzőgépnek is modellje. Az elkészült fotografikus kép, mint fikció egy speciális, kirekesztő nézőpont, illetve egy vízió reprezentánsa. Ez a végsőkig feszített önreflexió és redukció, magára az eszköz működésére irányuló, minden sallangtól megtisztított figyelem a radikális festészet kérdésfelvetésével analóg, s egyben a szubjektivitás határainak kérdését feszegeti. Úgy záródunk be saját víziónkba, mint egy cellába: miközben lehetővé válik a vízió kibontása, a zavartalan munka, más területek kirekesztődnek. Ezek a befogadást inspiráló, érzéki felülettel bíró, mély terek egy magába forduló, reflektált működés szülöttei. Kritikája és egyben felszabadító ünneplése is a magányosan kutató, individuális alkotótevékenységnek és fikcióinknak.
Crewdson teátrális színvilágával és tárgyelrendezésével, fülledtségig zsúfolt kompozícióival, barokkos bevilágításaival az álomfejtést alkalmazó, de a szellemidézéstől és a bizarr jelenségektől sem idegenkedő szürrealizmus örökségéhez kapcsolódik. Gyökeresen más út a minimalizmus és a radikális festészet örökségéhez képest, főleg, ha emlékezetünkbe idézzük, hogy már az absztrakt expresszionizmus alkotói is elutasították a Breton által az Egyesült Államokba átplántált, irodalmias képtermésben bővelkedő szürrealista festészetet.
Crewdson világa azonban koherens. Mivel a jólét békés és idilli nyugalma mögötti lidérces jelenségek feltárására törekszik, Lynch filmjeinek, illetve az otthon nyugalmát földön kívüliekkel feldúló Spielberg-mozik ikonográfiájához kapcsolódik. Tudatos felvállalása ez az amerikai filmkultúra hagyományának: Twilight, Dream House és Beneath the Roses című sorozatainak szcenírozott fotográfiáit keretezett és „egyképes” filmekként határozza meg. A nézők „álomvilágát idéző” Crewdson képek lényegét a kollektív és egyéni elfojtásoknak utat engedő erejükben szokták meglátni. Ez az értelmezés tényeken alapul, hiszen 1. saját bevallása szerint is meghatározó gyerekkori élménye, amint pszichoanalitikus apja rendelőjének ajtajára szorítja fülét, és a páciensek mondatfoszlányaiból próbálja kirakni és elképzelni történeteiket; 2. a szcenírozott fotográfia általa is képviselt válfaja a kollektív félelmek és fantáziák vizualizálását vállalja fel, hangsúlyozva a borzongatót és a rejtélyest; 3. jellegzetessége, hogy a hátborzongató, a szociálisan szubverzív vagy nehezen megfogalmazható, a szemnek gazdag és csábító formában jelenik meg. A probléma ezzel a frappáns értelmezéssel csak az, hogy maga is klisé, illetve ebben az esetben a kép válik az elméleti szövegek illusztrációjává, holott egy műalkotás esetében ennek fordítva kellene történnie. Crewdson „egyképes filmjeivel” a kép nézőjét a megjelenített pillanat előzményének és következményének elképzelésére szeretné stimulálni, vagyis az akkurátusan, független filmes stábok világosítóinak és díszletezőinek segítségével megjelenített pillanatnak a narratíva ívét kell hordoznia. Azt gondolom, hogy Crewdson vagy nem tudja pontosan megfogalmazni alkotói szándékait, vagy a gondos elmélyülés és a kitartó munka következtében egy olyan jelenség állt össze a képeken, amit maga sem gondolt. A mindent a néző szeme elé pakoló, ritmust és dramaturgiát nélkülöző alkotói módszer ugyanis fantáziánkat nem fogja stimulálni, mint láttuk a hiány, az űr annál inkább. Viszont a pazar képi elemek, a vizuális bőség, a barokkos bevilágítás és tárgyhalmozás a képbeli terep, a jelenet bejárására, egyfajta ritmusváltás nélküli kószálásra kényszeríthet minket, ahol nézelődhetünk és gyönyörködhetünk az érzéki felületekben és megoldásokban. Fantáziánkra semmi szükség, megerőltetni nem kell magunkat. Nincs más dolgunk, mint lépésről lépésre bebarangolni a jelenetek helyszínét, ahol vezetnek minket a gondosan eltervezett fények, színek, egymásra utaló motívumok és a beállított figurák megfagyott gesztusai. Crewdson Dream House című sorozatán a „megdermedt” Gwyneth Paltrow-t és Julian Moore-t is körbe sétálhatjuk. Európai tekintetem eleinte az elbeszélés, a beleélés áramlását megakasztó zárványokat látott a népszerű hollywoodi színészeknek a képeken való megjelenésében. Magukkal hozzák a személyükkel összeforrott, a hollywoodi filmipar és a sztárkultusz által működtetett hírverést, az üzleti(es) mechanizmusokat is. Ám a képek lassú, nyugodt bejárásával itt jön a felismerés. Nem az a hátborzongató, hogy a képek ikonográfiájából lidérces álmokat, gyötrődést és fojtogató magányt lehet leolvasni, hanem, hogy e pszichés állapotok megjelenítése klisék és közhelyek mentén halad. Fokozatosan hatalmába kerít minket az érzés, hogy ha belépnénk a jelenetbe és végighúznánk ujjunkat az asztalon, biztosan poros lenne. A nappalit elárasztó vízben lebegő „Ofélia” könnyű, merev babaként lebegne el mellőlünk, Julian Moore fahasábként dőlne előre, ha véletlenül meglöknénk. Crewdson illékony álmok megragadását tűzte ki célul, azok azonban már szavakba foglalásuknál is elillannak, nem, hogy a gondosan kidolgozott, súlyos érzékiséggel megjelenített formába öntésüknél! Az álmainknak sem gyönyörűsége, sem lidércessége nincs jelen e képeken, annál inkább a lelki jelenségekre rátelepedő, vagy azokat bitorló klisék fikciója, ami Crewdson képein panoptikummá merevedve bejárható és megszemlélhető. Már nemcsak az idilli boldogság hamisítvány (fake), egy élettelen preparátum, mint David Lynch Kék bársony-ának „happy-endjében” az ablakpárkányra röppenő, csiripelő fülemüle, hanem az amerikai álom sötét oldala is élettelen, már a rémálom és a lidérces élmény sem húsvér valóság, legalábbis az nem, ami a filmipar kliséiben élni látszik. A teátrálisan bevilágított panoptikumi jelenteket bejárva nem a rémálmok filmes kliséinek leolvasása, hanem az életet utánzó, magát organikusnak feltüntető filmipar halotti dermedtsége borzaszt el. Crewdson képeinek sematikus protagonistái hideg színpadi fényben a keresés, a felszínre hozás és a várakozás állapotába merevedtek, de az alkotójuk és mi a befogadóik, talán még aktívan kutathatjuk a lelkünkbe markoló és húsunkba vágó, az élet leheletét hozó lelki rezdüléseket.
1 Ways of Worldmaking. Gabriela Albergaria, Lois
Renner, Szabó Dezső, Thomas Wrede, Edwin Zwakman kiállítása. Műcsarnok, Budapest, 2001; Teremtett valóság. / La fabrication du réel. / Fabricating the Real. Magyar Fotográfusok Háza, 2002. dec. 16 – 2003. febr. 16.
2 Why Pictures Now. Fotografie, Film, Video heute.
MUMOK, Bécs, 2006. jún. 9 – okt. 1.
3 www.galerie.tanit.com
4 ArtBasel37, Art Unlimited szekció, 2006. jún.
5 Gregory Crewdson. 1985–2005., Kunstverein
Hannover, 2005. szept. 3 – okt. 30.
Gregory Crewdson. Fotografien 1985–2005.,
Fotomuseum Winterthur, 2006. jún. 3 – aug. 20.
Gregory Crewdson. Fotografien 1985–2005.,
Landesgalerie Linz, 2006. szept. 7 – nov. 19.
6 The Uncanny, Art and the Image. Goethe – Institut,
London, 2006. június 23. A konferenciát Thomas Demand Serpentine Gallery-beli kiállítása és Freud születésének 150. évfordulója alkalmából rendezték.
7 Laura Mulvey: Death 24x a Second. Stillness and the
Moving Image. Reaktion Books, 2006, London.
8 Hans Bellmer, Cindy Sherman, Hiroshi Sugimoto
és maga Gregory Crewdson.
9 Pl. Michelangelo Antonioni Nagyítás (Blow up, 1966) című filmje.
10 A fikciót sokszor a testnélküli álom, vagy az
elképzelés és a fantázia szinonímájaként alkalmazzuk, én jelen esetben fikción a formába öntött kitalációt értem.
11 Hans Belting: Kép-antropológia, Kijárat Kiadó,
Budapest, 2003
12 Bill Viola: A bennem lévő kép. Balkon, 2006/6., 15-20.
A szerző Kállai Ernő művészettörténészi-műkritikusi ösztöndíjas, az írás az OKM támogatásával készült.