Képzőművészet és doktorképzés |
---|
DLA-képzés (Doctor of Liberal Arts) az 1995/96-os tanévtől van a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A Doktori Iskola vezetője Szabados Árpád. Kicsiny Balázs — a témavezetők mellett — második éve tanítja azokat a hallgatókat, akik a művészképzés legmagasabb fokozatát kívánják megszerezni. |
Kerezsi Nemere Szövetség és Melléknap, 2007, fa, papír, üveg, fény, 133×44×33 cm |
---|---|
Erhardt Miklós Havanna u. 50/9, 2006, 2 hónapos projekt a Havanna lakótelepen; videó, 15min; 2 db fotó, 40×30 cm |
|
• A te munkáidra is jellemző ez a szemlélet? • Igen. Az oktatás csak úgy mehet és csak addig, amíg kölcsönhatás van az oktatói és alkotói tevékenységem között. • Konfrontálódtál már a képzőművészet taníthatóságának vagy taníthatatlanságának problémájával? • Szerintem a doktori és benne az én munkám másról szól, ezért nem. A hallgatók nincsenek évfolyamonként és szakonként csoportokra osztva, mint a graduális képzésben. Egy héten egy napig együtt van harminc különböző végzettségű, különböző médiumokban alkotó, nagyon eltérő életkorú hallgató. Őket kell terelgetnem, segítenem, hogy tovább haladjanak a saját útjukon, a korábban leírt műhelymunka keretében. • Bizonyára ismersz külföldi doktori iskolákat. Vettél át onnan módszereket? • Ismerek ugyan, de nem. Nem gondolnám, hogy a különféle országok különböző doktori iskoláinak programjai egyszerűen átültethetők. Speciálisan a helyi viszonyok között felmerülő problémákat kell valamilyen módon megoldani, én jelen esetben a kontemplatív, a folyamatokat gondosan átbeszélő, végiggondoló megoldást találtam célravezetőnek. Ráadásul mindegyik doktori iskola problémás, az elméleti és gyakorlati munka között mindenhol feszültség van. Gyakran előfordul, hogy az egyik leblokkolja a másikat. Épp azt kell nekem segíteni, hogy ez ne történjen meg, vagy ha megtörténik, segíteni kell a hallgatót a továbblépésben. Erre való az előbb bemutatott alkotói mechanizmusok feltérképezése. • Milyen a budapesti Doktori Iskola és ezen belül a te megítélésed? • Mivel ez az iskola nincs a közfigyelem fókuszában, nem tudom megmondani, hogy milyen általános vélemény alakult ki róla. A Dorottya Galériában rendezett, öt egységből álló kiállítás-sorozat (Hírtelen, 2007. április 24—május 26.), ahol minden hallgatónk megmutatkozott, a DLA-képzésre irányította a szakma figyelmét. Részt vettem az ennek kapcsán rendezett (vita)fórumokon, ahol több kritikai megjegyzés is megfogalmazódott a doktori képzéssel kapcsolatban. Ezek többségét nem tudom magamra venni; én a legjobb tudásom szerint igyekszem eleget tenni annak a két feladatnak, amiért engem idehívtak oktatónak. A DLA-képzés már nem ugyanaz, mint ami a kezdeti években volt. A legharcosabb bírálók nem tudtak arról, hogy milyen változások zajlottak le az utóbbi időben. A doktori iskolával szemben leggyakrabban elhangzó kritikával, miszerint ez a mesteriskolának ún. „fedőszerve”, ahova a tanszékvezetők küldik kedvenc hallgatóikat — akik már kinevelődtek tanársegédnek — komolyan foglalkoznunk kell. Egyetértek azzal, hogy ennek véget kell vetni. Ennek már egy éve folyamatosan hangot adok a Doktori Tanács ülésein. Véleményem szerint a felvételi rendszer is változtatásra szorul: legalább öt év intézményen kívül töltött művészi gyakorlatot kellene megkövetelni, és olyan anyaggal kellene felvételizni, ami arról ad számot, hogy hogyan állta meg a helyét a művész, miután kilépett az egyetem védettségéből. • Kinek vagy kiknek a döntésén múlik a felvételi rendszer megváltoztatása? Némiképp a tiéden is, nem? • Nem áll módomban a felvételi rendszer megváltoztatása, erre jelenleg nincs felhatalmazásom, de úgy gondolom, ha a mi Doktori Iskolánk munkája egy-két éven belül eléri azt az intenzitást, amit célul tűztem ki, a felvételiző számára nyilvánvalóvá fog válni az, hogy az iskola milyen elvárások szerint működik. A jelenlegi helyzetben a felvételizők nagy részének nagyon kevés elképzelése van arról, hogy mit is kezdjen magával ebben a három évben. • Jelenleg melyek a felvétel kritériumai? • Szó szerint idézve: minden professzionális képzőművészeti tevékenységet folytató, egyetemi végzettséggel rendelkező személy felvételizhet, akinek van középfokú nyelvvizsgája. Ezenkívül a felvételizőnek be kell mutatnia addigi pályáját és egy három évre szóló munkatervet. • Van-e túljelentkezés? A felsőoktatási törvény fejkvóta-rendszere nem nyomja rá a bélyegét a hallgatók számára? • Nem, nem. Szerencsére ebben a kérdésben teljes az összhang a döntéshozók között. Adott a nappali és levelező tagozatos hallgatók száma, valamint az is, hogy hány hallgató részesül állami ösztöndíjban (ez tavaly is, idén is négy főt jelent). Évfolyamonként tehát tíz hallgatóval kell számolni. Ez a szám valószínűleg nem fog nőni. Általában harminc körüli a jelentkezők száma, idén kiugró: közel negyven. Merem remélni, hogy az általam bevezetett változtatásoknak van némi köze ehhez. • Előfordult már, hogy valakit fel szerettél volna venni, de a felvételi bizottság végül máshogy döntött? • A felvett hallgatókról a Felvételi Bizottság és a Doktori Tanács dönt, mint minden más egyetemen. Még csak egy felvételin vettem részt, szerencsére akkor nem alakult ki ilyen helyzet. Hozzá kell tennem — nehogy félreértés legyen ebből —,hogy a felvételin én részt veszek ugyan, de szavazati jogom nincs. • A Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karán és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen is van DLA-képzés. Kialakult-e együttműködés az intézmények között? • Úgymond hivatalos, tanrendi együttműködés nincs, de tudunk egymás munkájáról. Oktatói tevékenységem megkezdése előtt volt két közös kiállítás a pécsi Doktori Iskola hallgatóival, közös kirándulás a Velencei Biennáléra, illetve a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Doktori Iskolájának tanárai közül Janáky István, Ferencz István, Tillmann József, Horányi Attila meghívott előadóként többször tartott előadást nálunk. Mindkét Doktori Iskola hallgatói alkalmanként részt vesznek az előadásainkon, továbbá a Képzőművészeti Egyetem tihanyi művésztelepén szervezett programokon, vitákon. • A munkatervedben írod, hogy feladatod a hallgatók kommunikációs képességeinek fejlesztése különféle interpretációs gyakorlatokon keresztül. A Dorottya Galériában megrendezett kiállítás-sorozatot ennek tekinted? • Igen, s ráadásul egy szerencsés véletlen is közrejátszott ebben. Eredetileg egy lengyel kurátort bíztunk meg a feladattal, aki a kiállítás időpontjának megváltozása miatt nem tudta a feladatot elvállalni, így arra kényszerültünk, hogy magunk állítsuk össze a kiállítás koncepcióját, amelyet persze azóta többen bíráltak. Nem annyira a kiállítás és a kiállított művek azok, amik számunkra tanulságot jelentettek, hanem maga a folyamat, ahogyan a kiállításra készültünk, és ahogy végül összeállt az anyag. Harminc ember csoportos bemutatkozásától, akik a legkülönfélébb médiumokat használják, a legkülönbözőbb utakon járnak, és csupán annyi a közös bennük, hogy DLA-fokozatot kívánnak szerezni, nem várható el, hogy egy közös koncepció égisze alatt egyfajta azonosságot mutassanak, miszerint ők a jól beazonosítható, képzős DLA-sok. Épp azt tartanám problematikusnak, ha ez így lenne. A kiállítást mint gyakorlatot, amihez minden hallgató pozitívan, konstruktívan állt, sikeresnek tartom, bár nem sikerült olyan kiállítási módot kidolgoznunk, amely dokumentálná annak létrejöttét, és azt, hogy az adott térben végül milyen elvek szerint helyeztük el a műveket. Biztos vagyok abban, hogy ennek a közös munkának a bemutatása lesz a következő DLA-kiállítás legfontosabb célkitűzése. Egyéni eredményeket pedig nem kívánok értékelni, ahhoz ott a műhelymunka. |
Szacsva Y Pál Perimedia lab, 2007— www.perimedialab.hu Albert Ádám o.T., 2007, zománc, vaslemez, fotó: Rosta Józse |