• Nádudvari Noémi: A Gallery by Night rendezvényei kezdetektől fogva programszerűen koncentrálnak a fiatal, kevésbé ismert képzőművészekre, számukra teremtenek lehetőséget bemutatkozásra. A kurátori munkádban ez „egyszerű” hagyománykövetést jelentett, vagy más jelentősége is volt számodra a fiatal művészek bemutatásának?
• Fenyvesi Áron: Az idei Gallery by Nighton részt vett művészek között vannak „generációs” különbségek: az eltérő életkorokon túllépve más helyet foglalnak el a szcéna — adott esetben — intézményi keretein belül is. A kiállítók fiatalsága és ismertsége így talán inkább a befogadók pozíciójának függvénye. Másrészt nem vagyok abban biztos, hogy egy tudatosan felépített hagyományról beszélhetünk-e a Gallery by Night kapcsán, mert az, hogy „fiatal” művészek munkái láthatóak, az sokkal inkább a kiállítás kerete, a Stúdió kontextusa és a kurátor által generált szituáció eredménye. Mivel ez egy elég sok kísérletezést is megkívánó kiállítási kerethelyzet, ami ráadásul csak egyetlen estig áll fenn, ezért az ebben valamilyen okból kihívást látó művészek részvételének kedvez. És ezt a kihívást nem biztos, hogy csak a bemutatkozásban lehet megtalálni, hanem akár a technikában is.
• Még egy kicsit a Gallery by Night hagyományainál maradva: vállalt célkitűzésének, igényének tekinthetjük a társadalmi jelen idő, az aktualitás, az adott társadalmi helyzet értelmezését. És akár ennek függvényében is: mindehhez, hogyan kapcsolódik a 2007-es téma, a horror? Vagy ez jelen esetben nem volt mérvadó szempont?
• Mint szempont, nem lebegett a szemem előtt, sőt... Volt bennem egy kis kontrapozicionális dac, vagy vágy is, mivel én inkább egy formaanalízis alapjaira igyekeztem lefektetni a koncepciót, ami nem primer szinten foglalkozik, mondjuk a „társadalmunk égető kérdéseivel”. Ettől függetlenül szerintem a horror azért is sikeres műfaj, mert a brutális hatások maszkja mögött közösségek, csoportok pszichológiai térképein alapszik, s ezek csomópontjait találja telibe. Akármilyen didaktikusnak véli ezt bárki is. Még mélyebbre ásva, azért tartom kifejezetten okosan kifordított jelenségnek, mert vállaltan egyszerű, sőt primitív — saját maga gesztusszerű „lebutítását” egy minimalista esztétika jegyében hajtja végre —,ami pedig már nem is olyan egyszerű feladat. De a kiállításra visszatérve, akár a szponzorkoporsó, akár az Erdély Miklós szeánsz, igenis érthető jelen idejű társadalmi lenyomatként is a kiállítás tanulságai alapján.
• Sokféle művészt és technikát vonultatott fel az idei kiállítás-sorozat, amit nyilván a témában rejlő lehetőségek is elősegítettek. Milyen szempontok alapján válogattál?
• A Stúdió Galéria néhány éves múltra visszatekintő hagyományának megfelelően pályázatot írt ki a tagságának, amire egy-estés „projektötletekkel” lehetett jelentkezni. Így voltak, akikkel a pályázatra benyújtott anyagaik alapján kezdtük el a terveik továbbgondolását. De a kiállítók nagy részével ezen a kereten kívül egyeztettem, illetve megkerestem őket, ha sejtettem, hogy lehetnek olyan, még meg nem valósított ötleteik, amik illeszkednek a kiállítás koncepciójába. Mindenkitől igyekeztem olyan új munkákat beemelni, amik máshol még nem voltak bemutatva. A véletlen faktorának pedig abban volt szerepe, ahogyan néhány ötletről tudomást szereztem, mint például Verebics Ágneséről és Péterfy Ábeléről.