Szakács Eszter |
---|
Varsó, Wrocław, Brno és Trnava után érkezett Budapestre Katarzyna Kozyra |
Katarzyna Kozyra Pelagói Madonna, 2005, fotó: F. Cavallucci, © Katarzyna Kozyra |
---|---|
Katarzyna Kozyra Fassadenconcerto, Kunsthalle, Wien, 2005, részlet a videóból, © Katarzyna Kozyra |
|
Katarzyna Kozyra Il Castrato (A kasztrált), Teatro San Leonardo, Bologna, 2006, fotó: M. Oliva Soto, © Katarzyna Kozyra |
|
A művészetben az álmok valóra válnak című sorozatában Kozyra még tovább játszik a nemi szerepekkel, még esetlegesebbnek, még jobban bizonytalannak mutatja őket, a műpéniszekkel, a hirtelen nemi szerepváltásokkal. A születésnapi ünnepség Gloria Viagra tiszteletére című videón is ez történik, ahol Kozyra volt a meglepetés ajándék. Kozyra ismételten a drag queennel azonos ruhában, parókában, sminkben, táskával jelenik meg. Egy sztriptízt adott elő Kozyra, ám a nemi szerve „helyén” egy műpéniszt volt, amit az utolsó pillanatban kezével letépett és táskájába rakott. Kozyra munkájából a társadalmi nemi szerepek instabilitása bontható ki. Ahogy Harald Fricke fogalmazott a kiállítás katalógusában: Katarzyna Kozyra levetkőzik, hogy férfivá váljon — majd tovább vetkőzik, hogy újra nő legyen. Hasonlóképpen jár el a Cheerleader című videóklipben is, ahol a mai (amerikai) popsztárság, popkultúra adja a keretet. Kozyra pomponlánynak öltözve előadja az amerikai énekesnő, Gwen Stefani „What You Wainting For” című számát egy férfiöltözőben. (Gwen Stefani ehhez a számához más tematikájú klipet forgatott, azonban az énekesnő is használta a soron következő kislemezének a videoklipjéhez a pomponlány szerepét, imidzsét, mégpedig a Hollaback Girlben). Katarzyna Kozyra a pomponlányból, aki a klip elején, a már jól ismert vörös parókában ugyanúgy húzza maga után a bőröndjét, mint Gloria Viagra a Gloria csodálata című videóban, ami a Negyedóra című performanszhoz készült; hirtelen a Díva-reinkarnációban viselt jelmezét ölti magára. Míg a táncoló pomponlány nem keltette fel az öltözőben lévő férfiak érdeklődését, addig az pomponlány „ideális” női testétől eltérő kövér, mezítelen test figyelmet parancsol. Kozyra azonban tovább változik, és a Kasztrált (Il Castrato) nyitó jeleneteiben feltűnő „férfi” (?) szerepébe bújik. A nemi szerve előtt a születésnapi bulin már bemutatott műpénisz látható, nyakában egy fehér törölköző. Ezzel az utolsó szerepével tudja csak elnyeri Kozyra a férfiak csodálatát, üdvrivalgását. A Kasztráltban hasonló módon többrétegű nemi szerepben látható Kozyra. Az egyfelvonásos barokk operában nőket alakító transzvesztitákból Gloria Viagra és a Maestro kiválasztanak egyet, akit kasztrálnak. A kasztrált szerepet játssza Kozyra. Katarzyna Kozyra a nőművész nőként férfi transzvesztitát alakít, aki a nőiességet imitálja, majd megfosztják „nőies” ruháitól, és kasztrálják, miközben Schubert Ave Mariáját énekli (a színházi változatban) mint férfi, amit a (női) testére erősített protézissel old meg; így egyúttal a pszichoanalízisből ismert kasztrált nő képére, szerepére is utal; tehát újfent meghatározhatatlan eredetű nemi identitást tár elénk. Bollobás Enikő az ilyenfajta megsokszorozott identitást, a rögzítetlenséget látja a nő ágenssé válásának feltételének, velejárójának. A „valóság” és az „eredeti” elbizonytalanítása Katarzyna Kozyra projektjének egészére jellemző. A művész egy történetet tár a néző elé, azt, hogyan tanult meg énekelni és hogy vált „nőiessé”. Azonban Kozyra játszik is a nézővel. Számos videómunka tartalmaz utalást egy másik, de ugyanebben a projektben bemutatott videóra, például a már ismertetett Cheerleader, miközben ugyanannak a témának kétféle megvalósításával is találkozik a néző. A Kasztrált a bolognai Teatro San Lorenzo-ban előadott a 2006-os performansz dokumentációjaként is látható videón, azonban elkészítették a filmes változatát is 2007-ben, amit a Teatro Settecentesco di Villa Mazzacorati belső terében forgattak. Kozyra más „valóságelemeket” is vegyít a projektjében. Egyrészt Kozrya mint művész (és tanuló, operaénekes, díva, Maria Callas, Madonna, kövér operaénekesnő, sztriptíztáncos, Hófehérke, pomponlány, kasztrált transzvesztita), Gloria Viagra mint drag queen (és gonosz mostoha, operaénekes), a Maestro mint énektanár (és karmester, „Patkány” kardinális, herceg, operaénekes) különböző szerepekben mutatkoznak. Kozyra továbbá bevonja a kiállítás kurátorát, Hanna Wróblewskát és a Zachęta igazgatóságát is a projektbe; a Cheerleader videoklipjében háttérénekesként, táncosként tűnnek fel. Egy áldokumentumfilm is készült a projekthez, A művészetben az álmok valóra válnak — tehát a projekt, a kiállítás címével megegyező — címen, ahol a három szereplőn kívül, a kurátor, a kameraman, a koreográfus, Kozyra testvére és még többen, a projekt létrejöttében közreműködők is megszólalnak. Egy befejező forgatókönyv is íródott (Nyári mese. Forgatókönyvvázlat), ami a kiállítás katalógusában olvasható, mi több, a projekt reklámját, értékesítési kísérletét is lefilmezték a The Midget Gallery című munkában (ez most is folyamatban lévő akció), ahol törpék a hátukra erősített képernyőn mutattak részleteket a Téli Mese videóból, illetve Kozyra-munkák internetes megvásárlására biztatták a közönséget a 2006-os berlini Biennálén és a 2007-es londoni Frieze Art Fairen. De hol ért véget a projekt? Van-e vége egyáltalán? Valóra váltak az álmok? Ezek „valóban” a (nő)művész álmai, vagy csak a projekt kedvéért bújt mások bőrébe? Austin, John L.: Tetten ért szavak. A Harvard Egyetemen 1955-ben tartott William James előadások. (Oxford University Press, Oxford, 1973), ford. Pléh Csaba, Budapest, Akadémiai Kiadó, 1990, 33. o. Austin továbbá bizonyos körülményeket is említ, amelyek szükségesek a performatív kijelentéshez és a cselekvés kivitelezéséhez: például a hajó elnevezéséhez szükséges, hogy a beszélő „én” legyen erre a feladatra kijelölve (35. o.) Austin, John L. i. m. , i. h. Butler, Judith : Problémás nem. Feminizmus és az identitás felforgatása. (London, New York, Routledge, 1990), ford. Berán Eszter, Vándor Judit, Budapest. Balassi Kiadó, 2006, 16. o., 238. o. Illetve, Butler, Judith: Jelentős testek — a „szexus” diszkurzív korlátairól. (London, New York, Routledge, 1993), Ford. Barát Erzsébet, Sándor Bea, Budapest, Ú-M-K, 2005, 23. o. Bollobás Enikő. Performansz és performativitás — A női, a meleg és a nem fehér szubjektumok nagy előadásai az irodalomban. In: A nő mint szubjektum, a női szubjektum. Szerk. Séllei Nóra, Debrecen, Kossuth Egyetemi Kiadó, 2007, 21. o. Butler, Judith: i. m. (1990/2006), 27. o. Butler, Judith: Gender is Burning. Questions of Appropriation and Subversion. In: Dangerous Liaisons. Gender, Nation, and Postcolonial Perspectives, Szerk. Anne McClintock, Aamir Mufti, Ella Shohat, Minneapolis, University of Minnesota Press, 1997, 384. o. (az angol nyelvű szöveg szerzői fordítás) Bollobás, Enikő: i. m., 17. o. Butler, Judith: i. m. (1990/2006), 233-235. o. Fricke, Harald: Nemi zűrzavar és tündérmesék: Katarzyna Kozyra a Művészetben az álmok valóra válnak című művéről (Gender Troubles and Fairytales: On Katarzyna Kozyra’s In Atr Dreams Come True). Ford. Péti Miklós. In: Katarzyna Kozyra: In Art Dreams Come True — A művészetben az álmok valóra válnak (kiáll. kat), Hatje Cantz Verlag, Budapest, Ludwig Múzeum, 2007, 30. o. Bollobás Enikő: i. m., 38, 53. o. Idézett irodalom: Austin, John L.: Tetten ért szavak. A Harvard Egyetemen 1955-ben tartott William James előadások. (Oxford University Press, Oxford, 1973), ford. Pléh Csaba, Budapest, Akadémiai Kiadó, 1990 Bollobás Enikő: Performansz és performativitás — A női, a meleg és a nem fehér szubjektumok nagy előadásai az irodalomban. In: A nő mint szubjektum, a női szubjektum. Szerk. Séllei Nóra, Debrecen, Kossuth Egyetemi Kiadó, 2007, 17-57. o. Butler, Judith: Problémás nem. Feminizmus és az identitás felforgatása. (London, New York, Routledge, 1990), ford. Berán Eszter, Vándor Judit, Budapest, Balassi Kiadó, 2006 Butler, Judith: Jelentős testek — a „szexus” diszkurzív korlátairól. (London, New York, Routledge, 1993), Ford. Barát Erzsébet, Sándor Bea, Budapest, Ú-M-K, 2005 Butler, Judith: Gender is Burning. Questions of Appropriation and Subversion. In: Dangerous Liaisons. Gender, Nation, and Postcolonial Perspectives, Szerk. Anne McClintock, Aamir Mufti, Ella Shohat, Minneapolis, University of Minnesota Press, 1997, 381-395. o. Fricke, Harald: Nemi zűrzavar és tündérmesék: Katarzyna Kozyra a Művészetben az álmok valóra válnak című művéről (Gender Troubles and Fairytales: On Katarzyna Kozyra’s In Atr Dreams Come True). Ford. Péti Miklós. In: Katarzyna Kozyra: In Art Dreams Come True — A művészetben az álmok valóra válnak (kiáll. kat), Hatje Cantz Verlag, Budapest, Ludwig Múzeum, 2007, 26-31. o. Ktarzyna Kozyra: In Art Dreams Come True — A művészetben az álmok valóra válnak (kiáll. kat), Hatje Cantz Verlag, Budapest, Ludwig Múzeum, 2007 A nő mint szubjektum, a női szubjektum. Szerk. Séllei Nóra, Debrecen, Kossuth Egyetemi Kiadó, 2007 |
Katarzyna Kozyra Téli mese, 2005, fotó: T. Mielech, © Katarzyna Kozyra |