Tillmann J. A. |
---|
Lehet-e a radikális a szelídség? És lehet-e szelíd az, ami radikális? Megférhetnek-e egymás mellett a végletek? Bár Kaszás Tamás újabb munkái kapcsán vetülnek föl ezek a kérdések, a probléma meglehetősen régi. Paradoxonokkal időtlen idők óta találkozik az ember, és a kiúttalanság, az apória, már az antik filozófiát foglalkoztató alapkérdések egyike volt. Mindezt a posztmodern mentalitás is észleli, az ellentmondásokat azonban egymásba olvasztani, és elegyengetni törekszik. Amitől persze nem szűnnek meg, csak éleik kevésbé szakítják föl a megszokás szövetét. |
Kaszás Tamás Propaganda Barrikád, 2003, Demo kiállítás, Kortárs Művészeti Intézet, Dunaújváros, fotó: Várnai Gyula |
---|---|
Kaszás Tamás Akik az igazat ismerik, nem hirdetik, 2007—2008, Museum Folkwang/RWE Turm, Essen (Kaszás Tamás, Csákány István, Loránt Anikó, Kristóf Krisztián, Sophie Dodelin |
|
Kaszásra e téren vélhetően a magyar neo-avantgarde művészet néhány kiemelkedő példája hatott, így a pszeudo műfaját megteremtő és művelő Pauer Gyula Tüntetőtábla-erdője (1978), melynek ihletője ugyan a maitól eltérő közeg volt, de mégiscsak a transzparensek és tüntetések intézményét helyezi egyszer és mindenkorra ironikus megvilágításba. Kaszás Propaganda-barikád (2003) című munkája esetében még közvetlenebb kapcsolat mutatkozik egykori tanára, Szentjóby Tamás: Háromszemélyes hordozható lövészárok (1969) című művével. Az övé ugyan nem „hordozható”, viszont kerekeken gurítható, praktikusan kezelhető, a propaganda-anyagok változandóságára is tekintettel lévő kelléktár egy — jószerivel tetszőleges — barikádhoz. A jelek jelentésváltó „vibrálásának”, a végletek egymásmellettiségének észlelését bizonyára az is elősegítette, hogy Kaszás a reálisan létező szürrealitásba született bele, amit akkoriban „reálisan létező szocializmusnak” neveztek. A tények és eszmények, a tárgyi és emberi minőségek e tarka halmaza nem utolsó sorban az emberek, intézmények, a dolgok iróniájának átérzésére indított, amiről Hofmannstahl mint általános modern tapasztalatról írt: „A nagy ideális összefoglalások kontrasztjának iróniája a makacs realitások zagyvalékával szemben, melyekkel fel kell venniük a küzdelmet; a szerszám iróniája a kézzel szemben, mely a szerszámot irányítani véli; a valóságban meglévő ezerféle részlet iróniája az elkapkodott és tudatosan valótlan szintézisekkel szemben.” Egy további motívum a globális világ, benne különféle kultúráinak és jelképrendszereinek jelenléte — és egymásmellettisége. Kaszás újabb munkáiban szimbólumok szintézise is megjelenik. Mondhatni szinoptikusan látja a szimbolikus formák, a szimbolikus gondolkodás megjelenését és működését — az ember különböző kulturális alakzatokban kifejeződő antropológiai jellemzőjét. Ezért válhatnak eggyé nála akár a buddhizmus és a kerszténység alapvető jelképei is. És ha képtelennek tetszik is második ránézésre (mert első látásra a giccs ökumnenéjében minden megfér!) egy Buddha, ölében a kis Jézussal, annyira korántsem (volt) valószínűtlen. Amit mi sem mutat jobban, mint — az elfogultsággal nem vádolható — Lévi-Strauss gondolatmenete a Szomorú trópusok végén a buddhista-keresztény konnexusról: „Térjen hát vissza a Nyugat a szétszakítottság forrásához: az iszlám a buddhizmus és a kereszténység közé ékelődött, és így iszlámosított bennünket, amikor a Nyugat keresztes hadjáratokba hagyta sodorni magát, hogy szembeforduljon az iszlámmal, és ezzel hasonlóvá váljon hozzá, ahelyett, hogy engedett volna — ha nincs az iszlám — a buddhizmus lassú hatásának, amely jobban elkeresztényesített volna bennünket, és annál is keresztényebb értelemben, hogy magán a kereszténységen belül tértünk volna vissza.” Ezért is figyelemre méltóak Kaszás radikálisan szelíd munkái. |
Kaszás Tamás Akik az igazat ismerik, nem hirdetik, 2007—2008, Museum Folkwang/RWE Turm, Essen (Kaszás Tamás, Csákány István, Loránt Anikó, Kristóf Krisztián, Sophie Dodelin Loránt Anikó, Kaszás Tamás Erősebb-e a vízesés nélküli folyó hangja a patakénál? 2007, Liget Galéria, fotó: Kaszás Tamás Loránt Anikó, Kaszás Tamás Javasablakok, vázlat ólómüveg ablakhoz, 2007 |