Hermann Veronika |
---|
„mégis mintha dallama lenne az időnek” |
Lendvai Ádám Időnyomat (simulation 2, simulation 3), 2007 |
---|---|
Lendvai Ádám Időnyomat (Videospace), 2007 fotók: Kerekes Zoltán |
|
Vagyis egy közös egyidejűség a valós tér kivetített másában, vagy ha úgy tetszik, tükrében. Látható, hogy a tér-idő fogalmak, és a hozzájuk kapcsolódó leírások könnyen keverhetők Lendvai Ádám installációjának értelmezésekor. „Jelenlegi korunk talán inkább a tér korszaka lehet. Az egyidejűség, a mellérendeltség, a közel és a távol, jobbra és a balra, a szétszóródás korát éljük. Olyan pillanat ez, amelyben a világ nem annyira az időn keresztül kibontakozó életként, hanem pontokat összekötő és szálakat keresztező hálóként tekint önmagára.”2 A háló azonban az Időnyomatban tér és idő egyidejű formációja, ahol nem az idő van alárendelve a térnek, hanem a tér értelmezése önmagában is csak az időn keresztül történhet meg. Peternák Miklós Moholy-Nagy Lászlót, és rajta keresztül James Joyce Ulysess című regényét idézte megnyitóbeszédében: „the narrow space of time through the narrow time of space”, vagyis, szó szerinti fordításban: „az idő szűk tere a tér szűkreszabott idején át”. Valóban az idő teresítéséről beszélhetünk, és ezért talán nem olcsó trükk Marcel Proust regényfolyamát fölidézni. A megtalált időt tárja a befogadó elé az installáció, kiemelve azonban, hogy nem létezhet egy helyes megoldás, mint ahogy nem létezhet csupán egy dimenzió sem. A tér-idő keveredés miatt a néző hirtelen a megértés labirintusában találja magát, mely labirintus önmagába vezet, az időfogalom föltárásának csak az idővel való szembesülés lehet az eredménye. Az idő, mint egyfajta térkonstrukció interpretálja magát, mint a történetiség két-és háromdimenziós kivetülése. Az egyszerre kivetített és valójában is látható hangszerek pedig többszörös átkapcsolással válnak az idő médiumává a médiumokon keresztül, mint az inskripció eszközei, az idő írásának a szó szoros értelmében vett instrumentumai. „Most pedig arra hajlunk, hogy minderre és sok egyébre is az ’írás’ szót használjuk … mindannak jelölésére is, ami az inskripciót lehetővé teszi; így „írásnak” mondjuk mindazt, ami általában inskripciót hozhat létre.”3 A hangszerek az installációban nem rendeltetésszerűen jelennek meg, hiszen éppen az hiányzik belőlük, ami hétköznapiságukban nem leválasztható róluk: a hang. Hangzás helyett az idő írásának eszközei lesznek a valós és virtuális térben egyaránt, egy sajátos logika által válnak a dimenziók kapcsolóelemeivé. Nem lehet megkerülni viszont hatást, a mesterségesen létrehozott hiányérzetet, amit az elnémított hangszerek látványa okoz. A hangszerek nyomán hangtalanul íródó idő ellentmond a hétköznapi tapasztalatnak. A kirajzolódó szavak pedig — végtelen egyirányú változás dimenzió — ellentmondanak a dimenziókról élő hétköznapi felfogásnak. A négy szó ívében azonban egyszerre van jelen tér, idő és hang, elválaszthatatlan egységet alkotva, ezáltal mintha nem csak dallama, de tere is lenne az időnek. 1 In: Collection of non-languaged based works from 1998 to 2005 — Compiled by János Sugár. Copyright by MKE Intermedia Institute, 2005. |
Lendvai Ádám Időnyomat (Videospace), 2007 fotók: Kerekes Zoltán Lendvai Ádám Időnyomat (simulation 4, timeline 2), 2007 Lendvai Ádám Időnyomat (simulation 1, timeline 3), 2007 |