Hermann Veronika

A megtalált idő

Lendvai Ádám: Időnyomat

Videospace Budapest
2007. október 17—november 18


„mégis mintha dallama lenne az időnek”
(Schein Gábor)

Bár közhely, hogy a médium alapvetően meghatározza a műalkotás minőségét és értelmezési lehetőségeit, Lendvai Ádám munkáinak elemzésekor különösen fontos ezt kiemelnünk. A médium — ez esetben a videó — megkerülhetetlen tényezővé válik. Már korai munkáiban is érzékelhető az a fajta művészeti-technikai szemlélet, amely a jelenleg tárgyalt installációban is megmutatkozik. Jó példa erre a 2000-ben készült Home video1, melyben a kamera mint eszköz válik az installáció mozgatórugójává. Szobabelsőt látunk, amelyben egy kislány — gyerekzsivajjal a háttérben — kamerával a kezében járkál. A tárgyak a kamera mozgásának megfelelő ívben és szögben mozdulnak el eredeti helyükről: absztrakt módon átrendeződik a szoba, miközben — a címmel együtt értelmezve — a videó ironikusan forgatja ki az átlagos családi videók narratíváját. Az Időnyomat mellett kiállított Novi Sad című videóinstalláció is hasonlóan autoreflexív, egy tájról készült felvétel látható a keretben, különböző nézőpontokból. Az egységes egészből kiindulva lassan több síkra csúszik szét a kép, miközben egyszer sem ismétli önmagát, majd végül újra összeáll a kezdeti egésszé, gyakorlatilag állóképpé. Video in frame, azaz videó keretben, olvasható a cím fölött a falon, ez pedig megerősíti egyrészt a videót, mint önmagára reflektáló médiumot, másrészt pedig a táblaképekre való „rájátszás” lehetőségét. A videó hossza kicsit több mint öt perces, ami nagyjából megfelel egy átlagos múzeumi látogató „képnézegetési” idejének, és ahogy ennek a mozgóképnek az egysége előbb szétesik, majd — hasonló metodikával — egyfajta körkörös öntükrözésként, visszatér ehhez a kezdeti „egészhez”, úgy egy hagyományos képet is először egészben szemlélünk, majd saját percepciónkkal szétbontjuk, hogy aztán új egészként értelmezhessük. Nem véletlenül hangsúlyoztuk a szétbontás folyamatát, és az egészben rejlő részletek dekonstruktív összerakásának mozzanatát, hiszen ezek a megközlítésmódok az Időnyomat című interaktív videóinstalláció értelmezésénél is fontos szempontokat nyújthatnak.
Az installáció négy részből áll. A valós teret egy kvázi-szobabelső képviseli: fotel, benne csörgődobbal, kávéházi asztal — rajta furulya —, gitár és egy szintetizátor. A falon, az egyik kivetítőn, ugyanezen a helyszínen készült felvételt látunk: emberek játszanak a hangszereken. Szó szerint játszanak: hiszen nem zenélnek, hanem lassan és láthatóan pontos ritmus szerint, szinte eszközként használják őket. Egy másik kivetítőn a hangszerek ritmusának megfelelő sávokat láthatunk, melyek a következő szavakká állnak össze: VÉGTELEN, EGYIRÁNYÚ, VÁLTOZÁS, DIMENZIÓ. A kép meglepően hasonlít egyes számítógépes programok hangsávjához, azonban mindvégig néma marad. Mint kiderül, amikor a „metszés” a hangszerek helyét eléri az idősávban, a hangszereken játszó ujjak mozgásából íródnak ki az időben a szavak. Mindezeket az installáció negyedik része fogja egybe, egy kis képernyős televízió, melyben egy téglatest metszéspontjában közös horizonton jelenik meg az idő, és az általa generált tér




Lendvai Ádám
Időnyomat (simulation 2, simulation 3), 2007

Lendvai Ádám
Időnyomat (Videospace), 2007
fotók: Kerekes Zoltán

Vagyis egy közös egyidejűség a valós tér kivetített másában, vagy ha úgy tetszik, tükrében. Látható, hogy a tér-idő fogalmak, és a hozzájuk kapcsolódó leírások könnyen keverhetők Lendvai Ádám installációjának értelmezésekor. „Jelenlegi korunk talán inkább a tér korszaka lehet. Az egyidejűség, a mellérendeltség, a közel és a távol, jobbra és a balra, a szétszóródás korát éljük. Olyan pillanat ez, amelyben a világ nem annyira az időn keresztül kibontakozó életként, hanem pontokat összekötő és szálakat keresztező hálóként tekint önmagára.”2 A háló azonban az Időnyomatban tér és idő egyidejű formációja, ahol nem az idő van alárendelve a térnek, hanem a tér értelmezése önmagában is csak az időn keresztül történhet meg. Peternák Miklós Moholy-Nagy Lászlót, és rajta keresztül James Joyce Ulysess című regényét idézte megnyitóbeszédében: „the narrow space of time through the narrow time of space”, vagyis, szó szerinti fordításban: „az idő szűk tere a tér szűkreszabott idején át”.
Valóban az idő teresítéséről beszélhetünk, és ezért talán nem olcsó trükk Marcel Proust regényfolyamát fölidézni. A megtalált időt tárja a befogadó elé az installáció, kiemelve azonban, hogy nem létezhet egy helyes megoldás, mint ahogy nem létezhet csupán egy dimenzió sem. A tér-idő keveredés miatt a néző hirtelen a megértés labirintusában találja magát, mely labirintus önmagába vezet, az időfogalom föltárásának csak az idővel való szembesülés lehet az eredménye. Az idő, mint egyfajta térkonstrukció interpretálja magát, mint a történetiség két-és háromdimenziós kivetülése. Az egyszerre kivetített és valójában is látható hangszerek pedig többszörös átkapcsolással válnak az idő médiumává a médiumokon keresztül, mint az inskripció eszközei, az idő írásának a szó szoros értelmében vett instrumentumai. „Most pedig arra hajlunk, hogy minderre és sok egyébre is az ’írás’ szót használjuk … mindannak jelölésére is, ami az inskripciót lehetővé teszi; így „írásnak” mondjuk mindazt, ami általában inskripciót hozhat létre.”3 A hangszerek az installációban nem rendeltetésszerűen jelennek meg, hiszen éppen az hiányzik belőlük, ami hétköznapiságukban nem leválasztható róluk: a hang. Hangzás helyett az idő írásának eszközei lesznek a valós és virtuális térben egyaránt, egy sajátos logika által válnak a dimenziók kapcsolóelemeivé. Nem lehet megkerülni viszont hatást, a mesterségesen létrehozott hiányérzetet, amit az elnémított hangszerek látványa okoz. A hangszerek nyomán hangtalanul íródó idő ellentmond a hétköznapi tapasztalatnak. A kirajzolódó szavak pedig — végtelen egyirányú változás dimenzió — ellentmondanak a dimenziókról élő hétköznapi felfogásnak. A négy szó ívében azonban egyszerre van jelen tér, idő és hang, elválaszthatatlan egységet alkotva, ezáltal mintha nem csak dallama, de tere is lenne az időnek.

1 In: Collection of non-languaged based works from 1998 to 2005 — Compiled by János Sugár. Copyright by MKE Intermedia Institute, 2005.
2 Foucault, Michel: Eltérő terek. In: uő.: Nyelv a végtelenhez. Latin Betűk, Debrecen, [1967] 2000, p.47. (A szövegnek egy másik, Erhardt Miklós által fordított változata is olvasható az interneten: Michel Foucault: Más terekről /1967/ Heterotópiák. http://www.exindex.hu/index.php?l=hu&page=3&id=253)
3 Derrida, Jacques: Grammatológia. Életünk-Magyar Műhely, Szombathely, [1967] (1991) p.29.


Lendvai Ádám
Időnyomat (Videospace), 2007
fotók: Kerekes Zoltán


Lendvai Ádám
Időnyomat (simulation 4, timeline 2), 2007


Lendvai Ádám
Időnyomat (simulation 1, timeline 3), 2007