Stepanović Tijana |
---|
„Egy szerelem története bizonyos értelemben az idő elleni harc drámája” |
Šejla Kamerić Mit tudok? videoinstalláció, Trafó, Budapest, 2007, fotók: Rosta József |
---|---|
Šejla Kamerić Mit tudok? videoinstalláció, Trafó, Budapest, 2007, fotó: Rosta József |
|
Šejla Kamerić Mit tudok? videoinstalláció, Trafó, Budapest, 2007, fotó: Csoszó Gabriella |
|
A hiány és az elmúlás megjelenítése elképesztően pimasz. Hűvös őszi táj lehullott falevekkel, hosszú állóképek hervadó virágokról és egy antik óráról, csöpögő kerti csap, üres székek és kávéscsészék, masszív csend. Egy sztereotípia-katalógus, nehéz elképzelni, mi lehetne ennél érdektelenebb. Mialatt a filmet néztem először, másodszor, majd harmadszor is egymás után — és legszívesebben még tovább maradtam volna —, folyton saját szkeptikus befogadói attitűdöm ellenkezését kutattam — de nem leltem. És azóta is nehezen találom a magyarázatot arra, hogyan képes Kamerić ebből a kliséhalmazból olyan egyedi és izgalmas művet létrehozni, amilyen a Mit tudok? Az alábbiakban néhány idevonatkozó részjavaslattal élek. Az egyik az anyag professzionális vágása. A négy, párhuzamosan futó videósáv összhangja, helyenként kérdés–válasz-szerű struktúrája és disszonanciái egyetlen tökéletes zenei dallammá alakulnak. A linealitás felszámolása, az álomszerű működésmód háttérbe szorítják a logikát, az érzések olyan szabadon áramlanak, ahogyan csak a legkivételesebb és legkitüntetettebb pillanatokban. A második felvetés a kivételesen tudatos időkezelésre vonatkozik. A Mit tudok? egyik leglényegesebb eleme, hogy a szerepeket gyerekek játsszák. Az emlékezet-kutatások szerint a legtöbb spontán felidézett emlék fiatalkorunkból származik, mintha az emlékeinkben mindig fiatalok lennénk. A mások életébe öregedő gyerekek az idősíkok fentebb feszegetett bonyolult összjátékának újabb rétegét jelentik, egyfajta fatális és elkerülhetetlen sorsszerűséget sugallva, mely gyermekkorunktól kíséri életünket a beteljesedés felé. Különösen igaz ez arra a testvérpárra, akik egy életen át elválaszthatatlanul együtt élték mindennapjaikat, és apró szellemekként tartják szemmel a családi szálak minden alakulását, változását. Végtelenül nyomasztó hatása van annak, ahogyan az arcukról letörölhetetlen gyermeki ártatlanságot igyekeznek láthatatlanná tenni egy elmúlt élet szenvedésinek megjelenítésében. Kamerić a videó végén szerencsére megkegyelmez a nézőnek, amikor megengedi, hogy a gyerekek egy rövid pillanatra kiessenek szerepükből, és önmagukkal azonos gyermekké váljanak. Az újrajátszás — re-enactment — szintén fontos rétegét jelenti a műnek. Hogy ez a stratégia mennyire komoly potenciálokat rejt magában, arról a jelenleg a berlini Kunst-Werkében látható History Will Repeat Itself5 című kiállításon győződhetnek meg a szerencsések. Az amúgy is kiemelkedő színvonalú kiállításba csont nélkül illeszkedne Kamerić munkája is, még ha esetében nem is történelmi esemény újrajátszásáról van szó. Az újrajátszás, csakúgy mint a gyermekek szerepeltetése, szintén a videó időkoncepcióját erősíti, hiszen a jelen és a múlt(ak) között számolja fel az egymásra következés hierarchiáját és teszi lehetővé a tudatos újraértelmezést, amit Kamerić ki is használ. Végül a Mit tudok? egy olyan vonatkozására térnék ki, amelyről a posztmodern óta kevéssé illik beszélni: a szerző viszonyára a munkához. Šejla Kamerić saját családja történetét dolgozza fel. Egykori házukban forgat, nagyapja pizsamájába bújtatja az egyik kis színészt, a számára ismerős és kedves tárgyakat örökíti meg. Hogy ehhez nekünk mi közünk van? Nyilván nem sok. A videót nézve azonban nem csak arról van szó, hogy az egyedi történet általánossá válik — ez önmagában még nem ritka és nem is túl felkavaró esemény —, hanem arról is, hogy minden egyes képkocka és minden egyes tárgy árasztja magából, hogy fontos volt valakinek. Mindegy, hogy kinek és hogyan volt fontos, de a fontosság megmagyarázhatatlan módon a tárgyak, a ház és a kert saját tulajdonságává lényegül. Ettől válik nyomasztóan és felemelően súlyossá a sok önmagában érdektelen kacat is. Mindegyik, egytől egyig. A túlmisztifikáló értelmezés vádját felvállalva fontosnak tartom kitérni még egy apró, idevonatkozó részletre: a véletlenek szerepére, melyekről sokan gyanítjuk, hogy nincsenek. A videó egyik legdominánsabb eleme az a hét fehér fonott szék, mely újra és újra felbukkan a kertben. Először egymásba illesztve várnak türelmesen — mintha évtizedekkel ezelőtt felejtették volna ott őket -, később szépen elrendezve, egy képzeletbeli színpad előtt sorakoznak. A mindig üres székek és átrendezésük — átrendeződésük — a hiányt teszik jelenvalóvá: feltételezik az embert, aki nincsen jelen. A hét széken a hét szereplő ült élete saját színpada — a családi ház — előtt? Egy a klisék közül, melyek mégis hatnak. A túlzott megrendezettség potens teatralitása azonban nem szándékos művészi intenció, hanem a véletlen eredménye, a forgatás alatt véletlenül volt éppen annyi szék a kertben, ahány szereplő a videón. Mintha a ház várta volna vissza azt a hét embert, akikről ez a történet szól. A szerző a Magyar Oktatási és Kulturális Minisztérium Kállai Ernő műkritikusi ösztöndíjában részesül. 1 !Forradalom? / !Revolution? Műcsarnok (www.mucsarnok.hu), Budapest, 2007. szept. 27—nov. 11. 2 Szűcs Attila: Bubble Memory — festmények, rajzok 1991-2007. WAX Kultúrgyár (www.waxbudapest.hu), Budapest, 2007. okt. 6—nov. 18. 3 Nemes Csaba: Remake I-X. BTM Fővárosi Képtár / Kiscelli Múzeum (www.btmfk.iif.hu) Budapest, 2007. okt. 18—2008. jan. 13. 4 www.sejlakameric.com 5 Az Európai Kulturális Parlamentet olyan elismert személyiségek képviselik, mint például Julia Kristeva, tagjai közé eddig három magyar szakembert választottak: Néray Katalint, Tamás Gáspár Miklóst, valamint a Berlinben élő Breier Zsuzsát. 6 History Will Repeat Itself. Strategies of re-enactment in contemporary (media) art and performance. PHOENIX Halle (www.hmkv.de), Dortmund, 2007. jún. 9— szept. 23.; Kunst-Werke (www.kw-berlin.de) ) Berlin, 2007. nov. 18—2008. jan. 13. |
Šejla Kamerić Mit tudok? videoinstalláció, Trafó, Budapest, 2007, fotók: Rosta József |