Szombathy Bálint
|
---|
Deli Ágnes műterme egy volt asztalosműhely falai között található. Ő maga is ott fűrészeli a fa- és fémlapokat, illeszti össze a síkokat, rögzíti egymáshoz, majd burkolja a formákat. A helyiség – eredeti rendeltetését tekintve – műszaki értelemben nem sokat változott, csupán annyit, hogy most nem bútorok készülnek benne, hanem műtárgyak. A kisipari műhely tehát szellemi vonatkozásban jelentős fokú átlényegülésen ment át, szó szerint szakrális hangulatot kapott. A lelkülete változott meg, költészete átment prózaiból líraiba, filozófiája levetkezte pragmatikus köntösét, és metafizikai burkot kapott. Valami különös, légies szubsztancia lengi be a külvárosi műhely-műtermet, amelyben egy nő a mester, az anyagokkal bánás atipikus szakértője. Amolyan konstruktőr-ezermester, aki úgy tartja jónak, ha lehetőleg mindent egymaga visz végbe abból, amit művészként elképzelt. Nem fél az anyagtól, holott az általa használtak alaptulajdonságai nagyon is ellentétesek, kizárólagosak. Csak indokolt esetben szaladgál vázlataival különféle mesterekhez. Ha csak lehet, ő maga a mester, keze alatt a természetes és a művi anyagok egyformán jól viselkednek, a kellő anyagismeret túlzás nélkül létkérdés a számára. Az általa épített univerzum-modell formai-nyelvi egyszerűsége ugyanis nem egyenértéke a technikai igénytelenségnek, a műszaki tájékozatlanságnak. Ellenkezőleg. |
|
---|---|
Deli Ágnes Odaát |
|
Deli Ágnes Odaát |
|
Az egymásba erőszakoltság küzdelmes szituációiban az ellenkező tulajdonságú energiák elfojtják egymást, miközben ez alatt egy harmadik típusú erő indukálódik, amely tudományosan meghatározhatatlan, csak egyénileg, az egyén szenzibilitásán átszűrődve érzékelhető és megfogható. A szubjektív felismerés lépcsőfoka. Ez az energia a határokon, az anyagok, illetve a gestaltok egymás közötti átjárásain indukálódik, és talán annak az üzenetét hozza felénk, hogy nincsenek kibékíthetetlen dolgok, minden ellentmondást fel lehet oldani. Néha a lelkünk is olyan, hogy hol lágyabb, hol keményebb; hol nyitottabb, hol rejtőzködőbb, aztán belül van egy kis dulakodás, keveredik, fortyog a lélekmassza a vélt megoldás halmazállapota felé. Kijön belőle a meg nem tapasztalt, a még ismeretlen, amin magunk is elcsodálkozunk. Így változunk, így megyünk megújultnak hitt énünk felé. Jóleső érzéssel hisszük, hogy kicsit mindig átalakulunk. Önmegismerésünk útján sokszor úgy érezzük, mindig lépéshátrányban vagyunk, csupán önnön árnyékunkat tapossuk. S ami ugyancsak lényeges: öndefiníciónk mindig mással szemben, egy másik lélekkel ütközve lehetséges. Vagyis párban. Ahogy az Árkád Galériába lépünk, a belső terembe vezető folyosón fényképeket látunk. Régi szokásához híven, Deli Ágnes ezúttal is megidézi a valóság természetes látványát, hogy utaljon a forrásokra, minden kezdetek emlékezetére. Ez is ütköztetés a maga módján, összekoccan általa a spontán – ezúttal tengeri halászhálók ága-boga – és a tervezett forma. De nem csak szembehelyezkedik, hanem egyben visszautal. Arra emlékeztet, hogy az emberi formakultúra mindegyik eleme természeti adottság egyben, a legszabályosabb alakzatok is megtalálhatók a kövületekben, a kristályokban, a vegyi láncok kötődéseiben, az univerzum ősködében. Legalább is az alapjai mind ennek. A holtnak vélt anyagnak is van lelkülete, és ez rendre tükröződik szerkezetiségén. Pontosabban: holt dolgok nincsenek, csak átmenetek két létforma között. Installációiban Deli ilyen létformák között mozog, megpróbál csapást taposni közöttük, hogy könnyebben odaférkőzhessen valaminek a vélt lényegéhez. Ezért kellenek az egymásnak ellentmondó tulajdonságok. Csak a közöttük levő feszültség vihet valami rendhagyó megoldáshoz, ami kihordja az új minőséget. Most egy ilyen állomásán vagyunk mind ennek. Deli Ágnes szobrai (plasztikái) és installációi már-már szúró egyszerűségükkel, puritán formakultúrájukkal kiválnak a jelenkori magyar plasztikai és installációs művészetnek abból az áramából, amely a komplexitást úgy értelmezi, hogy dúskál a részletekben és a technológiai tökéletességben. Megőriztek valamit annak a hagyományából, amit a hatvanas évek némileg esztétikaellenes szegény művészete (arte povera) hagyott hátra, vagy még korábbra ásva, a korai avantgárdtól öröklődött át. Ez pedig a sallangmentes lényegláttatás, a fajsúlyosság behatárolásának a képessége, az erős konceptuális mátrix. S ezen belül – immár a tárgy- és anyagszimbolika lingvisztikai állományán áttételeződve – jelenik meg az érzéki fogalmak kifinomult világának az individuális modellje. Deli Ágnes valamennyi kiállításán új munkákat vonultat fel, ám azoknak mindig erős kapcsolódásuk van az előzőekhez. Nála nincsenek törések, szakadások, látványos ugrások – csak folyamatosság létezik. Az alkotások mindig visszautalnak elődeikre, ugyanakkor a legfrissebbek csírái rendre megelőlegeznek valamit a még nem létezőből, a feltételezett elkövetkezőből. Deli következetes öröklődés-mechanizmust mozgat, gondolati íveket teremt régi és új énje között. Elliptikus pályán mozogva körüljárja önmagát, miközben hol távolabbról, hol közelebbről tesz szemlét világa felett, amelyet a külvilággal ütköztet. Energia-összpontosító manővereket végez, mindegyik önálló vagy többelemes munkája egyedi tulajdonságokat tömörítő erőmű-modellálás. Annak legszebb költői értelmében. |
Deli Ágnes Odaát |