Ivacs Ágnes |
---|
A Trafó műsorfüzetét lapozgatva az angol színház provokatív elnevezése – FORCED ENTERTAINMENT – és a darab bizarr címe – Bloody Mess – fogott meg. Kultúrterror, kurva kavar – nagyjából ez ugrott be elsőre (bár angolul nem alliterálnak), és a frivol fordítás örömében előre láttam a szörnyű pusztítást, amit majd a színpadon végeznek, a rettenetes káoszt, amibe az előadást – s vele együtt remélhetőleg a közönséget is – taszítják. Véres látomásomba azért némileg az ismertető is besegített, amikor úgy hirdette a művet, mint ami a „backstage” káoszába kalauzolva a nézőt szó szerint felforgatja mindazt, amit színházról és színpadi cselekményről gondolunk. És így is történt (a britekben meg lehet bízni!). Fantasztikus színházi élményben volt részem, ami itthon olyan ritka, talán csak az „alternatívak” tudják és a más műfajból ide tévedők. Kezdetnek két egymással versengő bohóc igyekezett kialakítani a játékteret a szintúgy lépten-nyomon egymás elé tolakodó, rivalizáló szereplők számára. Az egyik szereplő, egy szexéhes gorilla a közönség vágya tárgyának képzelte magát. Egy csápoló hippilány palackszámra öntötte a fejére a vizet. Az előadásbeli előadás kulcsjelenetében egy nő a halál fájdalmát szerette volna megosztani velünk, de többszöri próbálkozásra sem sikerült eljátszania, mert két ügyefogyott parókás technikus rendre elcseszte a hangulatot. Ugyanez a két technikus a füstgép bűvöletében újra meg újra megakadályozta az okos bohócot, hogy elmesélje a világ vége történetét. Erre a két meztelen, a nemi szervét stílszerűen ezüstcsillaggal takaró varietéfiú megelégelte a dolgot és öt perces néma csendet hirdetett, de elhallgatás helyett a csend morbid történeteivel szórakoztatta a nézőket. Egy agresszív, mackós pompomlány pedig élvezettel szította a bohócok vérre menő tusáját, melyben egy csepp vér sem folyt, csak az egyik bohóc kesergett, hogy még holtában is kinevetik. Kaotikus helyzetek, önmagukat játszó exhibicionista szereplők, folyton újra kezdett, elmesélhetetlen történetek, világvége-hangulat és súlyos akasztófahumor – ezek jellemezték az előadást, ami sehogy sem akart összeállni. Ám végül mégis összeállt, mikor végszóra rádöbbentünk, hogy mindez a mi életünket és a világ jelenkori állapotát tükrözi, csak épp úgy, ahogy mi sosem látjuk: a kulisszák mögött, mégis reflektorfényben. … A dolog elbeszélésének a nehézsége (ezért a három pont) abban áll, hogy túl nagy volt az élmény, ezért folyton hezitálok, honnan kezdjem és hol folytassam, miközben a vég, az írás vége az abszolút kavar káoszába vész. De ha már a végszónál tartottunk, hát onnan folytatom. A darab végén a halál fájdalmát eljátszani próbáló színésznő arról beszélt, hogyan ér majd véget az előadás, amikor szép lassan kialszanak a fények, egyik a másik után, s hogyan szakad majd ránk a veszteség. Hosszan, élvezettel ecsetelte a ránk váró szenvedést, az űrt, melyet az ő hiánya kelt, s valóban, paradox módon úgy éreztem, szeretném, ha ez a végjáték örökké tartana, ugyanakkor a késleltetés kínzó feszültsége és a beteljesülés hiánya megviselt. Annál is inkább, mert a feszültség már jó két órája gyülemlett körülöttünk a folyton csak elkezdett, de be nem fejezett történetekkel, végig nem játszott jelenetekkel, az örökös újrapróbálkozással és be nem váltott ígéretekkel. Jó lett volna azonnal pontot tenni a darab végére, s a többiek is így érezhették, mert többször tapssal sürgették a befejezést jóval a finálé előtt – az is igaz persze, hogy ami el sem kezdődött, arról nem tudni, hol fog végződni. A vég pontosan úgy ért minket, ahogy megmondták: csalóka katarzis, végre valami beteljesült (de hisz egyedül a vég a biztos), s a veszteség is ott volt, csak furcsamódon, pozitív előjellel. Mit történt: kijátszották az elvárásainkat, vagy éppen ellenkezőleg, megmutatták, hogyan generáljuk őket a nézői pozícióból mi magunk? A Forced Entertainment honlapján1 az egyik interjúban TIM ETCHELLS, a színház művészeti igazgatója így nyilatkozik: „Az előadás voltaképpen arról szól, hogy megjelennek és eltűnnek a dolgok. Megtöltjük a teret hanggal, azután visszatérünk a csendhez. A fénytől a sötétséghez. A történetek elbeszélésével arra sarkalljuk a nézőt, hogy ő maga teremtsen világokat, tájakat, szereplőket. Minden alkalommal összezúzzuk ezeket a képzelt alkotmányokat, hogy újra kezdhessük az egészet.” Azért kell mindig visszatérni a nullapontra, „hogy felhívjuk a figyelmet az alkotási folyamatra: a darab létrejöttét kísérő munkára, kísérletezésre, kudarcokra, próbákra”, melyek mélyen beépültek az előadás szövetébe. És valóban, a Bloody Messt nézve nem kell hozzá háttérismeret, hogy megcsapja az embert a színházi próba érzete, mintha egy olyan művet látnánk, ami még épp formálódik, nincs teljesen kész, s mi, nézők valami kolosszális tévedés folytán érvényes jeggyel, mégis jogtalanul lessük ki a kulisszák titkait. De nincs tévedés, ilyen a live art, ledönti a korlátot néző és előadó között, ezért nincsenek titkai sem: a kulisszák maga a színpad és a próbák nyilvánosak. Az alkotás esztétikájáról és munkafolyamatáról részletes tájékoztatást kapunk a honlapon; megtudhatjuk, hogy a Forced Entertainment számára a színház a szó szoros értelmében csoportos alkotás, improvizációra, valamint a felmerült helyzetek és szerepek közös elemzésére épül. Állításuk szerint, amit csinálnak, színháznál több is, kevesebb is. Az előadások létrejöttének folyamatáról olvasva úgy tűnik, nem is a színházon van itt a hangsúly, hanem a közös „csináláson” és a módszeren. |
Forced Entertainment Bloody Mess, fotók: Érmezei Lili |
---|---|
Forced Entertainment Bloody Mess, fotók: Érmezei Lili |
|
Csaknem minden előadásnak már a kezdetben megvan a maga szabályrendszere vagy szervezőelve, melyből, mint egy metodikai alapvetésből, kibontakozik a játék. A szabályok hol egyszerűbbek, hol bonyolultabbak: van, hogy csak a nyelvi forma kötött (kérdezni és válaszolni kell), van, hogy minden egyes szereplőnek más-más viselkedési mintát kell követni vagy a közös minta változik meg a darab bizonyos szakaszában. Nem egy történet mentén születik tehát a dráma, hanem maga az „élő” előadás teremti meg a mintaképzés dinamikájával: azzal, hogy a nézőnek mindvégig tudatában kell lennie, hogy amit lát, nem más mint játék, a tulajdon szeme előtt fejlődő hús-vér színház az első perctől az utolsóig. Maga az alkotói folyamat is érdekes: az első egy-két hónapban szabadon improvizál a csoport, ez az anyaggyűjtés fázisa, melyben bármilyen véletlenszerűen felmerülő ötletet felhasználnak, melyek többségét aztán elvetik. A próbákat videóra rögzítik, hogy később lássák, honnan indultak. Idővel elkezdik kialakítani az előadás szerkezetét, meghatározni, melyik anyag kerüljön előtérbe és melyik háttérbe, melyik szereplő közvetíti a drámát a közönség felé, és hogyan lehet a részletekből összeállítani az előadást. Az utolsó hónapra tartogatják a lényegi kérdéseket: mi, miért és miért pont ott szerepel az előadás szerkezetében, ilyenkor naponta változik és visszaváltozik a darab. Végül kis számú próbaközönség előtt „tesztelik” a művet. A kész darabok esetében már minden szó, helyzet le van írva és el van tervezve, de az improvizáció szellemét ez nem törli ki az előadásból. |
Forced Entertainment Bloody Mess, fotók: Érmezei Lili |