Schuller Gabriella
|
---|
I. |
![]() Drozdik Orshi Testhajlatok 8742 Lotto, 2007, enduracrome/ vászon/ 150×230 cm |
---|---|
![]() Artemisia Gentileschi Zsuzsanna és a vének, 1610 |
|
![]() Drozdik Orshi Vénuszok. Testhajlatok és Drapériák, Budapest Kiállítóterem |
|
III. Az életműnek most, ehhez a kiállításhoz legszorosabban kapcsolódó művei az Akt és a Transzparens akarok lenni című performanszok és a Rúzsfestmények à la Fonatana sorozat képei. Az Akt (1977) és a Transzparens akarok lenni (1980) című performanszok egyaránt a látványnak a nézőtől való megvonásával kérdeznek rá a tekintet irányára, eredőjére, pályáira. Az Akt a materiális képet megelőző és létrejöttét követő intézményes háttér implicit nőgyűlöletét teszi láthatóvá azzal, hogy az akadémiai oktatás részét képező élő modell utáni rajzolás illetve a kiállításmegnyitó mint kanonizálás nemi pólusait mutatja fel. A Transzparens akarok lenni esetében a kritikai rákérdezés tárgya elsősorban a néző pozíciója; a látogatók számára a test és mediális közvetítéseinek egyazon térben, de nem egyforma módon voltak hozzáférhetők, így szükségszerűen a közöttük tapasztalható szakadék válik reflexió tárgyává. A performanszok a saját test használatára épülnek, és egy személyes, erősen autobiografikus dimenziót hoznak játékba. A két performansz a korabeli női body art munkák esztétikájával mutat analógiát, ami az Akt esetében különösen figyelemre méltó, hiszen a vasfüggöny mögött, egy, a nyugati feminista művészeti mintáktól elzárt közegben született. A Rúzsfestmények à la Fontana (2002—2006) a festészeti hagyománnyal lép dialógusba. A kritika tárgya nem a figurális festészet, hanem Lucio Fontana lyukasztott és vágott képfelületei. A kisajátítás eszköze a rúzs: Drozdik egyfelől megismétli a vásznat kilyuggató és felhasító gesztust, de rúzzsal körberajzolja, megjelöli a lyukakat és hasítékokat, így azok sebekhez hasonlítanak. A sorozat többi tagján pedig az egész képfelületet bedörzsöli, így ezeken a vásznakon a rések inkább vaginális ikonográfiát jelenítenek meg. A rúzs metonimikusan kötődik a női testhez, de nem esszenciális eleme a nőiségnek, bármikor kisajátítható. Ez „a nőiség, mint maszk” („álarcként viselhető nőiség”) feminista értelmezéséhez vezet. E stratégia lényege, hogy nem a nőiségnek a patriarchátusban kijelölt értelmezéseinek ellendiszkurzusát keresi, hanem a szerepek túlzó megismétlésével kérdez rá a rendszer logikájára. |
|
![]() Drozdik Orshi Drapéria 0065 Róma, 2005, enduracrome/fotópapír, 100×278 cm |
|
IV. Drozdik Orshi a Testhajlatok sorozatban a nyugati festészeti kánon műveit reciklikálja, festmények és manipulált fotók formájában. A képek egy-egy részlet ismétlésével, sorjáztatásával, stilizált megidézésével jöttek létre. Az így elkészült művek látni tanítanak: a képekhez, az ábrázolt jelenthez, de legfőképpen a női testekhez való új viszony kialakítására késztetnek. A részleteken eltűnik a mitológiai történet és az egész alakos figura, csak a bőr redői, a mell és ágyék marad. Ugyanakkor a címek visszautalnak a kiindulópontként használt művekre, így Drozdik művei dialógusba lépnek, feleselnek Rubens, Paolo Veronese, Tiziano Vecellio műterme, Lorenzo Lotto, Giampietrino (Giovanni Pietro Rizzoli), Jacques Louis David festményeivel, miközben új perspektívába helyezik azokat. A Drapériák sorozat részben hasonló elveket követ. Egy csoportjuk festmények részleteiről készült, ám a testrészek helyett itt a test láthatatlan részeinek tömegét redőkkel érzékeltető anyagok válnak a fotók tárgyává. A sorozaton belüli másik sorozat, a Piros drapéria, Róma (Drapery Red Rome, 2002—2005) címet viselő képeken, bár a látvány a festészetből ismert hullámzó kelméket idézi, nem konkrét művészettörténeti referenciákból metszi ki saját felületét, hanem beállított műtermi fotók alkotják. A Drapériák sorozatban az anyag elrendezése olyan tagolt felszínt alkot, mely szinte tapintható; ugyanakkor sejtetve, allúzióként nemi szervek képe is felismerhető. Ez főleg a művészettörténeti idézetek esetében jelent sajátos helyzetet a befogadó számára, hiszen olyat lát, amiről tudja, hogy nem láthatná, a nemi szervek ilyen szögből, méretből, elszigetelten való megjelenítése ellentmond az adott kor vizuális kultúrájáról szóló ismereteinknek. A részlet kiemelése és az ismétlés olyan műveletek, melyeket a pszichoanalízis az ösztönök, illetve vágyműködés megnyilvánulásaiként elemez. Ha a pszichoanalízishez fordulunk értelmezői keretért, utalnunk kell a feminizmushoz való viszonyára. Freud elsőként fogalmazta meg a nemi szerepek konstrukcionista értelmezését, de maga is kora előítéleteinek, így többek között a nőket alacsonyabb rendűnek tekintő 19. századi előítéletek foglya volt. Ezért az általa feltárt pszichés jelenségek és fogalmak a feminista értelmezés alapkövei, de női perspektívában való újraértelmezésre szorulnak. A feminista pszichoanalitikus műértelmezés nem az alkotó pszichobiográfiájával foglalkozik, hanem a kép, a tekintet, a néző és az azonosulási minták rendszerét kutatja egy átfogóbb szinten. Drozdik Orshi képein a leginkább figyelemre méltó a szexuális töltetű pszichés energia részlettárgyakhoz való megkötése: a libidómegszállás ezen fajtája voltaképpen fetisizmus. Ha Drozdik Orshi képeire nézünk, azokon nyoma sincs a vizuális kultúrából ismert fetisiszta tárgyaknak. Olyan képeket látunk, amelyek a feminista pszichoanalitikus elmélettel egybehangzóan a libidó fallikus ökonómián kívüli működéséről, a Freud által leírttól eltérő útjairól tanúskodnak. A pszichoanalízis alapító atyja ugyanis a fetisizmust speciálisan férfiakra jellemző faktorként értelmezte, az anya kasztráltságának tagadásaként, a fallosz valamely testrésszel vagy élettelen tárggyal való helyettesítésként interpretálta. Az ismétlés pszichoanalitikus dimenziója elsősorban a kanonikus művek részleteit megismétlő alkotói gesztus megragadására alkalmas. A Drapériák és Testhajlatok sorozat értelmezhetők úgy, mint a nyugati művészettörténetét saját előtörténeteként maga mögött tudó feminista szubjektum számára traumatikus mozzanatok átdolgozása az ismétlésben. Ez az alapja a terápiás helyzetnek is: a beteg egy interszubjektív viszonyban éli újra a tünet eredetét, amely helyzet éppen dialogikus volta révén vezet(het) a lereagáláshoz, gyógyuláshoz. A képmezőn belüli tükrözések és szerialitás kapcsán az egészalakos testkép eltűn(tet)éséből célszerű kiindulnunk. A Testhajlatok sorozat „eltünteti” az eredeti képeken a kompozíciót szervező aktok harmóniáját és arányait. A részlet képmezőn belüli szerialitása másféle viszonyt alakít ki a nézőben, mintha csupán a fantáziájával kellene kiegészíteni egy töredéket. Pszichoanalitikus szempontból itt a fallocentrikus látásrendszerbe kódolt nézői helyzet felszámolásáról van szó. A festészeti kánon művei egy látszólag rögzített helyzettel, szkopikus bizonyossággal ajándékozzák meg nézőjüket, aki a látvány eredőpontjában érezheti magát, ahonnan a látvány megragadható, értelmezhető, leírható. Drozdik Orshi kiállított művei radikálisan deformálják és visszaveszik ezt a nézői pozíciót. Ez a deformált nézői pozíció azt a kényelmetlenséget idézi, amit Freud érzett Leonardo egyik rajza kapcsán. A reneszánsz mesterről szóló tanulmányának hosszú lábjegyzete azzal a vázlattal foglalkozik, amely egy közösülő pár anatómia metszete, ám több ponton ellentmond a művein megfigyelhető kitűnő rajzkészségének. A nő karok és fej nélküli torzó, melle megereszkedett, a férfi feje nőére hasonlít, undort fejez ki, és ami a legfontosabb: a lábfejek alapján a lábak anatómiailag lehetetlen helyzetben vannak ábrázolva, felcserélődött a jobb és baloldal, illetve a férfi és a nő helyzete. Az idézett rész csupán egyike annak a sok-sok freudi szöveghelynek, melyek a szexualitás, nemi különbség reprezentációjának vizuális mezőhöz való kötődésére utalnak. Freud a női test e töredékes és diszharmonikus ábrázolását a túláradó, erotizált anyai szeretet és az apa hiánya miatt tévútra kényszerült vágyműködéssel, Leonardo homoszexualitásával hozza összefüggésbe. Pedig az inkriminált leonardoi skicc éppen annak a bizonytalanságnak a belátását teszi láthatóvá, mint a freudi (és lacani) elmélet, hiszen a pszichoanalízis maga is szakít a nemiség kétpólusú, eleve adott, stabil és átjárhatatlan kategóriáik szerinti elgondolásával, amikor azt egy eredendő biszexualitásból bonyolult azonosulási folyamatok mentén előálló helyzetként írja le. A nemiség és test töredékes, a vizuális mezőt felszabdaló posztmodern képzőművészeti reprezentációi, Leonardo vázlata, és az egora, illetve az abszolút nemi különbségre vonatkozó bizonyosságok pszichoanalitikus szövegekben történő felszámolása olyan feminista olvasáspolitika alapjai lehetnek, amely aláássa a nőiségnek és a női testnek a patriarchális rendszerekben tulajdonított helyét, szerepét és kodifikált ábrázolását. Felszámolás, lerombolás, felülírás — csupa tagadó terminus, melyek e képeknek a kánonhoz való viszonyát ragadják meg. De e művek esetében nem csupán negatív viszonyulásról kell beszélnünk, hanem adományairól is: a vágy és a test új vizuális nyelvének kereséséről. Drozdik Orsi a Testhajlatok sorozatban olyan képrészleteket emel ki, ahol a testek önmagukat érintik meg. (Valamelyest kivételt jelent a Rubens-kép, itt azonban Adonis keze egy ruhával fedett részt érint, míg Vénusz megkettőzött testén bőre saját bőrét érinti). Az önérintés eme érzéki képisége a női szexualitást önmagára vonatkoztatva értelmezi, míg az eredetiken Vénusz erotikája a férfitekintet viszonylatában értelmezett. Az önérintés a kiindulópontja Luce Irigaray Ce Sexe qui n’en est pas un című esszéjének is, melyben radikálisan felülírja, visszaperli a női test és nemi szervek freudi értelmezését: „A nő folytonosan ’magához nyúl’ anélkül, hogy ezt bárki is megtilthatná neki, mivel szexusát két folytonosan érintkező ajak alkotja. Így eredendő kettősséget hordoz magában, e két folyamatosan egymást érintő felet azonban nem lehet egymástól elkülöníteni.” Irigaray esszéje, amennyiben szó szerint értelmezzük, a nőiség esszencialista értelmezéséhez vezet, mely ráadásul a nőket a testbe írja vissza, nemi szerveikre redukálja. Kontextusát is figyelembe véve viszont árnyaltabb kép bontakozik ki. A női test morfológiáját taglaló esszéit értelmezhetjük úgy, hogy kiindulópontja és tárgya nem egyszerűen a magánvaló női test, hanem az ehhez a pszichés konstruktumhoz a patriarchátus szimbolikus rendszereiben (például a pszichoanalízisben, filozófiában) kötődő helyi érték, melyet provokatívan próbál átértelmezni. Nem biztos, hogy a szöveg pontosan, kimerítően és végérvényesen ragadja meg a női libidó működését; de olyannak írja le, akként nevezi meg, amire korábban nem volt példa — főleg, hogy Freud a libidót alapvetően férfiasnak tekintette. A plurális erogén zónákként megragadott női test mellett Irigaray idézett szövegének másik fontos eleme, hogy a látás helyett a tapintásra hivatkozik. Irigaray szerint a nyugati metafizikus kultúra a látás felsőbbrendűségére épít, ami Platón barlanghasonlatától fogva végigkíséri a nyugati metafizika történetét. A freudi elmélet maga is részese ennek a tünetnek, hiszen a nemi különbséget a látáshoz köti, illetve expliciten hivatkozik a látás felsőbbrendű voltára.A tekintet egy alany-tárgy dichotómiát vezet be, és a nyugat története során az alany pozícióját a férfi töltötte be, míg a nők a tekintet, spekuláció, spekularizáció tárgyaiként csupán egy csalhatatlanul fallikus önmegjelenítés támasztékai voltak. Irigaray-nak az okulocentrizmusra vonatkozó meglátása egybecseng a nyugati festészeti kánonra vonatkozó feminista kritikával, bár néhány fontos különbség is adódik. Míg a művészettörténeti perspektíva egy történeti korszakhoz köti a tárgyiasító tekintet uralmát, az Irigaray számára vonatkoztatási keretet jelentő freudi és lacani szövegek univerzális törvénynek, megkerülhetetlen pillanatnak tekintik a szimbolikus mező kapcsán. Ennek megfelelően Irigaray korai szövegeiben a szubjektum határait eltörlő pozíciókat hoz létre és az ilyen kulturális gyakorlatokat és jelenségeket (pl. a misztikusok eksztázisa) állítja fókuszba. Luce Irigaray a női írással foglalkozó szövegeiben a test és a nyelv mint reprezentációs közeg viszonyát vallatja; Drozdik Orshi a festészet kapcsán kutatja a test anyagiságának, tapinthatóságának, erotikusságának kétdimenziós felületen való megjelenítését. 1 Svetlana Alpers: Art History and Its Exclusion: The Example of Dutch Art In Norma Broude — Mary D. Garrard (eds.): Feminism and Art History. Questioning the Litany, New York: Harper & Row, 1982. 184.; Donna J. Haraway: Magzat. Virtuális tükör az új világrendben. In: Drozdik Orsolya (szerk.) Sétáló agyak. Kortárs feminista diskurzus, Budapest: Kijárat, 1998. 86-87.; Lynda Nead: The Female Nude: Art, Obscenity, and Sexuality, London: Routledge, 1992 2 Whitney Chadwick: Women, Art and Socitey, New York, N.Y.: Thames and Hudson Chadwick, 1990.109 3 Martin Jay: A modernitás látásrendszerei. In Vulgo 2000/1-2. 212. 4 A Tassira vonatkozó adathoz vö. pl. www.efn.org/~acd/Artemisia.html#Gals 5 A performanszok leírásához lsd. Hegyi Dóra (ed) Orshi Drozdik. Adventure & Appropriation 1975—2001, Budapest: Ludwig Museum, 2002 és Drozdik Orsolya: Individuális mitológia. Konceptuálistól a posztmodernig, Budapest: Gondolat, 2006. 6 A pszichoanalízisből eredő elmélet bővebb kifejtéséhez lsd. filmre való alkalmazását: Mary Ann Doane: Film és maszk. A női néző elmélete. In Metropolis 2000/4. 24-36. 7 Elizabeth Wright (ed) Feminism and Psychoanalysis. A Critical Dictionary, Oxford: Blackwell, 1992. 14. 8 Elmélete szerint a nemi különbségét felfedező gyermek az anyai „hiányt” azzal a tárggyal pótolja, amit utoljára megpillantott. A feminista olvasatok vitatják, hogy a fetisizmus a férfiak kiváltsága lenne; az összefoglaló áttekintéshez vö. Elizabeth Wright (ed) Feminism and Psychoanalysis. A Critical Dictionary, Oxford: Blackwell, 1992.113-118. 9 Sigmund Freud: Leonardo da Vinci egy gyermekkori emléke. In Esszék, Budapest: Gondolat, 1982. 262-263. 10 E paradoxont (Freud elégedetlen, pedig inkább analógiáról van szó) Jacquelin Rose fogalmazza meg; az itt következő mondat az ő tanulmányának belátásait összegzi. Vö. Jacquelin Rose: Sexuality in the Field of Vision in Sexuality in the Field of Vision, London: Verso, 1991. 225-233. 11 Vö.: Freud Ösztönök és ösztönsorsok. In Ösztönök és ösztönsorsok. Metapszichológiai írások, Budapest: Filum, 1997. 41-62.; A kísérteties. In: Bókay — Erős (szerk) Pszichoanalízis és irodalomtudomány, Budapest: Filum, 1998. 65-82.; A nőiség. In Újabb előadások a lélekelemzésről, Budapest: Filum, 1999: 126-151. 12 Vö. Luce Irirgaray: The Speculum of the Other Woman, Ithaca, N.Y.: CUP és A diskurzus hatalma, a nőiség alárendeltsége. In Csabai — Erős (szerk.): Freud titokzatos tárgya. Pszichoanalízis és női szexualitás, Budapest: Új Mandátum, 1997. 225-232. |
![]() Drozdik Orshi Rúzsfestmény à la Fontana 6, 2004, rúzs/vászon 50×50 cm ![]() Drozdik Orshi Drapéria 2434 David, 2007, eduracrome/vászon, 91×204 cm |