Rügyeznek a fák. Tavasz van. Megkezdődtek a kerti munkák — mondja Bukta Imre teljes komolysággal és egy kis mosollyal a szája szegletében. Nézi a falut (Mezőszemere), ahol él, és az ő szemén keresztül látjuk, ahogy Margit sír, vagy épp a templomban imádkozik. Látjuk, amint a falu főutcájára cipőárus érkezik, és azt is, hogyan indulnak el az asszonyok reggelenként egy kis főznivalóért.
A szemünk előtt telik meg alkonyatkor különös fényekkel az utca. És persze látjuk az öregotthont is csipketerítővel, és egy másik képen cigánylányokat rózsaszín tüll ruhákban, ahogyan korcsolyával a lábukon anyjuk szoknyája felé igyekeznek. És mivel itt a húsvét, természetes, hogy Krisztus köré gyűlnek a különböző korú, szép cigányemberek. Hisz tavasz van, minden új életre kel: megkezdődnek a munkálatok a kertben és önmagunkban is. Ideje tehát elmenni az OBI-ba. Ez ilyen egyszerű és magától értetődő, mint ahogy az is, ahogy Bukta ezt az eseményt a maga realitásában elénk tárja. Tehát tolja a néni a sárga festékes vödrökkel teli fém bevásárlókocsit, szabad kezében botot tart, lábán hímzett otthoni papucs, fején fejkendő. Valami sárga-rózsaszín ködbe burkolózva élünk mi is, pont így, ahogy a néni a realitás és a már-már szürreális határmezsgyéjén. Akár faluban élünk, akár a fővárosban.
Egy másik képen a fejkendős nénit ismét a falu főutcáján találjuk, cipősdobozok között. A nyitott kartondobozok katonás rendben fekszenek az úton, és a néni — egyik lába mezítláb, másik egy rózsaszín, „márkás” darabba bújtatva. A többi fehér kontúrú cipő gazdára várva pihen a dobozokban. Pillanatnyiság és időtlen nyugalom. Bukta rögzíti és ikonszerűvé emeli ezt a mindennapi pillanatot. Éppúgy, mint az MMS-ező nénit a veteményeskertben: az egyik kezében egy tök, a másikban a mobilja. A megszokott barnák, zöldek, vörösek közt, a nyitott készülék kijelzőjén rikító kék vízpart tárul elénk pálmafákkal, és valószínűleg a néni két unokájával egyetemben. Az ágyásokban a tökök sárga lámpásokként világítanak.
Egyrészt tehát reális portrék, másrészt pedig archetipikus képekké formált pillanatok. Elfogadó, és nem elítélő rögzítés, tökéletesen kiegyensúlyozott kompozíciókban. A realitás és az irrealitás határán. Mosolygunk, majd elkomolyodunk — egy pillanattal később. A templomi zászlók előtt pöttyös labdák hullanak mannaként az égből, miközben Margit imádkozik odabenn. Egymásra rétegezett festői felületekkel válaszolnak egymás létére a dolgok: egy madeirás terítő, a geometriába illesztett mezőkkel, pöttyös labdákkal, Krisztussal és a tavaszi széllel együtt akár. A technika is igen kiérlelt, többrétegű. Finoman egészíti ki egymást az akvarell és a grafit, a tus és a papír, vagy épp az olajfesték a gyufákból „épített” házzal. Éppúgy a természetből vett vörösek, barnák, kadmiumsárgák a műanyag rózsaszínekkel, lilákkal, zöldekkel. Az organikus sokféleség játszik a geometriába simuló renddel.
Bukta Imre klasszikus zsánerképeket fest. Igen ám, de ezek a munkák jócskán kilógnak a megszokott falusi életképek közül. Pedig tulajdonképpen azok: egy imádkozó asszony, vagy épp a földeken dolgozó paraszt. Valahogy úgy, ahogy Tóth Menyhért festette a falujabeli embereket. Reálisan és sok-sok szeretettel. Nézzék meg az első teremben lévő kisméretű, vegyes technikájú — ceruza-, akvarell-, tus — képek finom kidolgozottságát és komolyan feszülő kompozícióit. Olyanok ezek, mintha egy finom szőttes darabjai lennének, melyeket az isteni szövőszék készít, minden nap újra és újra, soha el nem múló életörömmel.
|