A szervezők pontosan tudták, hogy egy ilyen múlandó műfaj, mint a képzőművészeti műhelymunka, csak akkor éri el célját, ha a kortárs művészeti management is részesévé válik. Gondosan megszervezték a több alkalommal is sorra kerülő művészeti fórumokat, hol a művészet-politika, hol a stílus-politika témakörében (ld. például: demokrácia és kiválaztása művészeti életben). A fórumokon beszélgetőtársaink voltak többek között a New York-i New Museum of Contemporary Art, a Brooklyn Museum of Art, valamint a MOMA kurátorai, illetve, a Los Angeles-i Angela Hanley Gallery és a Visual Arts Center direktorai. A workshop időtartama alatt folyamatosan bukkantak fel galériavezetők, kritikusok és művészeti újságírók, akikkel a baráti és szakmai gondolatainkat is kicserélhettük.
Ebben az alkotói környezetben kezdtem a Mennyország (Heaven) című installációm megépítéséhez. Mint, mondtam, mentálisan folyamatosan készültem erre a feladatra. Az óceán fölött repülve úgy láttam, hogy a kompozícióm elemei között és fölött közelítjük meg földi célunkat. Az alattunk, körülöttünk feszülő, gyönyörű felhőpaplanokról fotósorozatot készítettem. Ezek nyomatai a mű inspiratív részeként kerültek az oszlopokra. A kapott, hatalmas, fehér falfelületet érintetlenül hagyva a kompozíció hátterévé minősítettem. Az installációt a faltól elválasztva a térbe mozdítottam, így, a hatalmas terem részévé tettem. Valóban, a művészeti produktumokkal belakott ipari csarnok végében, messziről is jelentkezett az új „lakó”.
Valahol szemmagasságban, vízszintesen feszítettük a térbe a 2×3 méteres üvegszál paplant. A fehérből felfelé zöldülő, különös páraréteg egyszerre megváltoztatta a tér értelmezését. A lebegő sáv hirtelen a csendet varázsolt a térbe. Ezt nem volt könnyű megteremteni, mert az utcáról kétpercenként jelentkeztek a sípolva tolató kamionok és a vaskonténerekbe pakoló munkagépek „finom” háttérzajai. A mű hátterébe függőlegesen egy speciális, kék réteget függesztettünk, mintegy az ég kékjét megidézve. A vízszintes, hatalmas réteg alatt egy-egy finom és lehelet vékony zöld, illetve felhőszerű, újabb réteget helyeztünk el, láthatatlan szálakon a térbe függesztve.
A kompozíció alatti padlón a fenti elemek geometrikus darabjai, illetve a speciális művészeti anyagok raktárában szerzett műhó fehér szálaiból álló részletek jelentek meg. A kék háttér és a felhőréteg közé került az ember jelenlétére utaló, lebegő, női üvegtorzóm. A közeli, hatalmas redőny, felnyitásakor — de mert kellően elgyötört ipari nyílászáróról van szó, így még csukott állapotában is — beengedte az East River felől örökké fújó szelet. Ez azután ingyen gondoskodott pihekönnyű felhőrészleteim állandó repüléséről, mozgásáról. Hatalmas mobil installációként állandóan változó látvánnyá lett tehát a mű. A kompozícióról látszólag leszakadó, de mégis annak szerves részét képező folytatása, egy a helyszínen, poliuretán habból készített szék-imitációm volt. Ezt a megszokott fogyasztói környezet reprezentánsaként kívántam a perspektivikus eltávolodottság állapotába száműzni. Eredeti tervem szerint mindezt a redőnyön túli világban, az utca túloldalán álló homlokzatra vezető függesztő szálak kifeszítésével képzeltem el. Kellő engedélyek hiányában azonban végül is a nagy belmagasságot kihasználva az épületen belül oldottam meg a számomra nagyon fontos feladatot.
A térben tovább fordulva, egy, a vasbeton bontásának félbehagyott állapotát rögzítő, goromba téri szituációban folytattam a kompozíciót. A Triangle Arts Association vezetőinek biztató együttgondolkodása adott kedvező lelki környezetet a tér teljes belakásához. Az említett téri környezetben sikerült erőteljes kontrasztként, egy, a semmiben lebegő felhő-lépcsősort építenem.
Az elkészült műveket egy szerencsés egybeesésnek köszönhetően több ezer ember láthatta. A Triangle Artists Workshop záróeseménye épp a DUMBO Arts Festival-lal egy időre esett. A raktárházak és ipari épületek környékét hömpölygő tömeg lepte el. A galériák, az utcák, de még a speciális kialakítású kamionok is a képzőművészek és a művészetkedvelők terepévé váltak. Ez az amúgy állandóan rohanó New York-i lakosság járta a mi csarnokunkat is. Fantasztikus volt ennek a vég nélküli alkotó-befogadói párbeszédnek az életszerűsége és emberközelisége. Folyamatosan beszélgettem a már „sokat látott és tapasztalt” közönség képviselőivel.
A nemzetközi műhely úgy tűnt, képes volt megállítani a rohanó városlakókat. Óriási meglepetésként ért, hogy az egy évvel korábban, New Jersey-ben megismert, kiváló amerikai szobrász, Isaac Witkin lánya váratlanul elém toppant, régi ismerősként kiabálva, hogy „Andras, Andras”. Nyakamba ugorva jelezte örömét, hiszen egyike vagyok azoknak, akik, imádott édesapjával, Henry Moore egykori asszisztensével utoljára találkoztak, annak hírtelen halála előtt. Azon az őszön a kiállításunkról (Magyar Szobrász Társaság kiállítása a Grounds for Sculpture-nél) forgattam filmet Hamiltonban, és Witkint meglátogatva kamerára rögzítettem az ő tanyasi, műtermi életét. Izgalmas és változatos szakmai pályafutásáról szóló önvallomását kedvenc olasz éttermében,az együtt elfogyasztott vörösbor mellett rögzítettem filmre, leánya, Nadine szerint az utolsó filmre. Boldogan öntötte ránk, no nem a bort, hanem Henry Moore-ral, tanárával, Anthony Caroval és David Smith-szel való kapcsolatát felidéző jókedvű meséjét.
A reakciókból leszűrve úgy láttam: a Heaven lehetővé tette, hogy a látogatók egy pillanatra megélhessék a saját elképzelt mennyországukat. Megálltak, és leginkább a meditációhoz hasonlatos nyugalomban tudtak egymással és saját magukkal kommunikálni. Volt olyan jól öltözött üzletember, aki az installációhoz mellékelt, falra függesztett, írott gondolataimat szerette volna hazavinni. Azt meglepő módon mindenki beismerte, hogy tisztában van életmódja abnormitásával, és a mű egyik legfontosabb lelki válságába talált bele.
Valóban, New York vagy a világ bármely utcáján egymás mellett elrohanva nem derül ki, hogy nagyon sok közös érték van a gondolkodásunkban, még akkor is, ha komoly életmódbeli különbözőségek jellemeznek bennünket. Különösen érdekes volt a legfrissebb generáció ösztönös reakciója a műre. A workshop után Barry Parker amerikai szobrász-professzor meghívására előadást tartottam a Philadelphia University of the Arts hallgatóinak és professzorainak. Az egyik szobrászhallgató srác közreműködésével az egyetem videó szakán az előadáshoz egy rögtönzött filmet állítottunk össze a New York-i installációmról frissen forgatott anyagból. A korábbi, nemzetközi workshopokon szereplő, vízen úszó üvegszobraimról (Freedom, Virtual Bridge, Past or Future) vetített filmjeim után elvileg lejárt volna az előadásra szánt időm, de a hallgatóság sajátos eszközeivel jelezte és megszavazta, hogy szívesen hallgatja és látja további beszámolóimat. Ott az egyetem termében létrejött valami nemzetek és korosztályok feletti szellemi közösség. Úgy gondolom, hogy ezzel a gondolati attrakcióval lett teljes a New Yorkban elkezdett installáció.
*
üvegszobrász,
filmrendező-
operatőr,
földönfutó