Bodor Kata |
---|
Stílszerű lenne a Műcsarnok médiaművészeti és történeti kiállításáról olyan ellentétpárokban beszélni, mint tudomány és trükk, valóság és látszat, fekete és fehér, egykor és ma, stb., de a tartalom ez esetben cáfolná a formát. Fogalmak diskurzusa helyett inkább, koncentrikus köröket látunk, bár a Kempelen — Ember a gépben „középponti egység” néhol csak Kempelenre vagy csak Ember a gépben (vagy ember és gép) részhalmazokra töredezik szét. A látszólag egy személy köré rendezett, összekapcsolódó témák (tevékenység, művek, kor, hatás, ihlető-mivolt) többnyire egymástól függetlenül adják ki a sokféle megközelítést vegyítő tárlatot. A nyitást Kempelen sakkautomatája jelenti, míg a végjáték a jelenben, a médiaművészet világában zajlik, hogy láthassuk, mi is a helyzet ma, az ember a gépben gondolattal. A két pont közé azonban néhány elterelő manőver is becsúszik, mely ugyan színesíti a játékot és a végkifejletet sem zavarja, de az összhatásban talán mégis fölösleges kitérőként jelenik meg. |
Robotlab (Matthias Gommel, Martina Haitz, Jan Zappe) Autoportré, (ipari robot-installáció), 2002, fotó: Rosta József |
---|---|
Jovanovics György Liza Wiathruck Jovánovics Györggyel vakon sakkozik és lép, miután a tenyere az automatában megbújt személytől eredő gyenge fényjelet érzékeli, 1979, fotó: Rosta József |
|
Ezzel átlépünk a koncentrikus körök közül lényegében abba, melyre a címben a médiaművészet kifejezés utal, s amely arra predesztinálja ezt a kiállítást, hogy a Műcsarnokban, s ne egy technikatörténeti kiállítóhelyen álljon. A „hogyan hatott Kempelen az utókorra, s leginkább a képzőművészetre” iskolás kérdésfelvetés azon ritka esetével találkozhatunk, ahol nem erőltettet, egy kurátori felkérésre jobb híján született válaszokat látunk. Köszönhető ez nyílván annak is, hogy a művek többsége valóban nem kurátori megkeresésre készült, hanem többé-kevésbé a kiállítástól függetlenül. S míg eddig gyakran csak kapkodtuk a fejünket az információk özönében, az apszisba érve, hirtelen kitisztul a kép. Bonyolult technikai szerkezetek, messzevivő kultúrtörténeti aspektusok, elméletben zajló sakkpartik után szembe találjuk magunkat Lizával és egyből minden a helyére kerül: láthatóvá válik a híd, ami a korunkba vezet Kempelentől. A „miért is fontos ez nekünk” kérdést válaszolja meg érthetőbben, mint bármely didaktikus szemléltető eszköz vagy szöveges magyarázat (persze ezek is fontosak: a számítógép megértése is a kettes számrendszer ismeretével kezdődik, de a gép használatához mégsem ez visz közelebb). Jovánovics György Liza Wiathruck: Holos Graphos című műve többször szerepelt kiállításon, ismételt bemutatása e helyütt nem trouvaille, hanem kötelező elem, némi képzavarral élve: a játszma közepén meglépi a játékos a valódi nyitást. E mű bemutatására már többször kimerítően sor került1, de a híd szerepre az elemzés helyett talán leginkább mégis a művész saját interpretációja ad magyarázatot: „A világ egyik legszebb, legzseniálisabb játéka épp egy magyar alkotása. Kempelen Farkas sakkautomatája az egyik legnagyobb ős. A csalásnak, a nemes csalásnak a művészethez és a teremtéshez való köze az, amit Kempelenben feltétlenül és folyamatosan csodálok. A magas fokú kockázatot, amiről azt mondja Erdély, hogy nem pillanatnyi, mint a cirkuszban, hanem életre szóló, mint a művészetben. (...) Ahogy Kempelen csalt, úgy energiát is lehet energiaforrás nélkül létesíteni. Nincs konnektor, nincs vezeték, nincs áram. A kocka, amire Liza teszi a figurát, pauszból volt kivágva. A fényt becsaltam erre a kockára. Ez a rejtett emanáció. Egyfajta magyarázat arra, hogy csalt Kempelen a törpe által vagy nélküle. Hogy tudja meg az asztalnál játszó törpe vagy Liza, hogy mit súg neki a játszani valóban tudó? Liza úgy csal, úgy csapja be Jovánovicsot vagy Kempelent, hogy, noha vakon játszik, és a sakkjáték ismerete nélkül, mégis győz, mert a jeleket, a gyenge fényemanációt érzékeli a keze.”2 Liza további aspektusaira most nincs is igazán szükségünk, Kempelen szempontjából éppen elég, hogy a fejkendős nő megbiccentette fejét a turbános férfinak, és viszont.
|
Waliczky Tamás Marionettek, 2006, számítógépes animáció |