Nagy Barbara
|
---|
A művészetben az ember hajlékot épít saját maga számára, írja Heidegger. És azzal folytatja, hogy a művészet nem más, mint az egzisztencia gondja, gondolkodása. Világkép, ami a létezőt a maga egészében önmaga elé állítja, felmutatja. Nem lenyomat. Tudatos aktivitással mutatjuk fel önmagunk számára, állítjuk magunk elé a dolgok összességéről alkotott képeinket: az európai tudat képként felfogott világról beszél. Ez a kép pedig, az előbbiekben leírtak miatt, aktivitás eredménye: ezáltal leszünk otthon, és így tudunk lakozni benne. |
Csontó Lajos Emberkovácsolás, 2005, videoinstalláció, világító dekorcső, videó, 2:05 perc |
---|---|
Csontó Lajos Lecke, 2006, videoinstalláció, világító dekorcső, 204 db tízezer forintos bankjegy, 204 db 7×15,5 cm-es papírlap, áttetsző ragasztószalag, 2 videó, 10:45/10:45 perc, részlet |
|
A más munkáira való reflektálás egy közös kiállításban teljesedik ki Gerhes Gáborral a Miskolci Galériában, 2007. áprilisában.7 Anonimitásukat megőrzendő, kisméretű rajzok felnagyított változatait láthatjuk a galéria falain. Hatásos és banális, pop art-os jelek, figurák általában angol feliratokkal, melyek nem értelmezik, csak sejtetik az egyébként lényegi mondanivalókat. Lehunyt szemű, csókokat küldő női fej „Best Restart” felirattal, vagy épp az egyetlen magyar szövegű rajz, az „igaz szerelem” kijelentéssel, ami egy ugyancsak lehunyt szemű féfi szájából hangzik el, és a képen egy elhagyatott, kitört ablakú ház siralmas látványát jelöli. Egy kalapos cowboy „együtt fogunk sírni” figyelmeztetéssel, , majd egy „Blue Heart” felirattal ellátott szívre és női nemi szervre egyaránt utaló rajz, két felfelé mutató ujj, fekete gyűrűkkel körülvéve, amint a Twins (Ikrek) szóra mutat, vagy épp két összegabalyodott szív, melyek artériáiból a „lovelord” felirat tűnik elő. De találhatunk itt két fonott copfba kapaszkodó emberi kezet is, felettük két kijelentés áll csak: Your God, My Guest. Banálisnak tűnő rajzok, amelyekről egyszer csak azt vesszük észre, hogy mindenhova követnek, egyszerű szövegeik pedig aforizmaként rögzülnek éppúgy, mint ahogy azt már Csontó korábbi munkáin megszokhattuk. Ennek a közös, és így anonim munkának egy személyesebb változata a 2006-ban, a szentendrei MűvészetMalomban bemutatott videó installáció,8 melyben Csontó, egy rózsaszínből kékre változó gyerek tüllruhára vetít feliratokat: „Yes Daddy, No Daddy, Yes Mummy, No Mummy.” Ezzel ad választ az emberi létezés gyerekként is ugyanúgy megtapasztalható összes kérdőjelére és kényszerítő egzisztenciális szorongattatására. Mint egy sűrű amerikai film: kívül a látszatvilágnak szóló tökéletesség, miközben a mélyben létünket befolyásoló változások történnek. Csontó legújabb egyéni munkájával, a Pintér Sonja Galériában bemutatott9 videóműveivel is az eddigi utat folytatja, de most, létbe vetettségünk szellemi volta mellett, az anyagi oldalra is rákérdez. A két videón gyereklábak himbálását, illetve himbálózását látjuk. Az egyiken az angyalruhába öltöztetett, ülő gyerekek végtagjai tele vannak kék-zöld foltokkal, miközben a háttérben csengőcsilingelés hangját hozza a szél. A másikon a gyereklábak felakasztva lógnak a szélben, alattuk a tenger monotonul ismétlődő hangjával. Eddig egzisztenciális a történet. Igen ám, de az „angyallábak” egy valódi tízezres bankókból összeállított-ragasztott vászonra vetülnek, háttértörténetet adva — vagy épp előterévé válva — a vetített képnek. Tud-e a pénz anyaggá válni, puszta dologgá, vagy megmarad önmaga? Képes e művészetként deszakralizálni önmaga természetét, miközben sokkal inkább szakrálissá válik? Hátterét adja-e létezésünknek, nyomott mintát rajzolva a szent, fehér ruhadarabokra? Megsokszorozva elveszti-e jelentőségét, mint mondjuk Andy Warhol munkáin, vagy képtelenek vagyunk elvonatkoztatni a mintegy kétmillió forint anyagiságától? A művészet pénz, mondhatjuk, melynek jelenléte a másik munka „alatti”, ugyanakkora üres papírdarabokból összeragasztott vászon felületétől erősödik fel. Lecke, mondja a kiállítás címe. Materiális és egzisztenciális lecke ez, kiszolgáltatottságunk megjelenítése, akár a pénz, akár a szellemi élet formájában. A valódi bankók biztonsági csíkjai karácsonyi girlandokként csillognak a csengettyű-hangok ritmusára. A tenger újra és újra kiáradó majd visszahúzódó evidenciális létezésére. Önfeledt és időtlen állapot ez, melynek végén a lóbálás lengéssé válik? Kivételezettek vagyunk mi mindannyian? A csillogó, vékony csíkok pedig, mint a korai Hűséges eső című munkán, megállítják és esőfüggöny mögé rejtik gondolataink feloldhatatlan, mégis egymást kiegészítő természetes lakozását. 1 Mindent értek, Apa. Csontó Lajos kiállítása, Vintage Galéria, Budapest, 1999. szept. 7—okt. 15. 2 Antianyag. Csontó Lajos képzőművész kiállítása. Szentendrei Képtár, Szentendre, 2005. nov. 26—2006. jan. 8.; Csontó Lajos: Emberkovácsolás. MG Galéria, Budapest, 2006. febr. 10—17. 3 Csontó Lajos: Egy sima, egy fordított, Vajda Lajos Stúdió Pinceműhely, Szentendre, 2006. ápr. 9—24. 4 Többek között: Visible-invisible. Benczúr Emese képzőművész gyűjteményes kiállítása. Csók István Képtár, Székesfehérvár, 2005. szept. 24—nov. 12.; Magánügy? Intim, személyes, közvetlen művek. Műcsarnok, Budapest, 2005. dec. 17—2006. febr. 26. ; Tiefebene hochkant — Aktuelle Kunst aus Ungarn. Neuer Berliner Kunstverein, Berlin, 2006. márc. 11—ápr. 23. 5 V. Kortárs Magyar Fotó. Pécsi Galéria, Pécs, 2003. szept. 12—okt. 5. 6 Szerviz, Klíma. Műcsarnok, Budapest, 2001. szept. 6— okt. 7. 7 Csontó Lajos, Gerhes Gábor: Special Life — Magic Days. Rákóczi-Ház (Miskolci Galéria), Miskolc, 2007. ápr. 25—máj. 19. 8 Kód — Installációk. MűvészetMalom, Szentendre, 2006. aug. 26—okt. 1. 9 Csontó Lajos: Lecke. Pintér Sonja Kortárs Galéria, Budapest, 2006. nov. 17—dec. 5 |
Csontó Lajos Yes Daddy, 2006, videoinstalláció, gyerekszék, gyerekruha, videó, 4:18 perc Csontó Lajos Egy sima, egy fordított, 2006, videoinstalláció, két videó, 5:00 perc/10:00 perc, műanyag szövés, 225×1350 cm |