Nagy Barbara

Arché

Csontó Lajos legújabb videómunkáiról


A művészetben az ember hajlékot épít saját maga számára, írja Heidegger. És azzal folytatja, hogy a művészet nem más, mint az egzisztencia gondja, gondolkodása. Világkép, ami a létezőt a maga egészében önmaga elé állítja, felmutatja. Nem lenyomat. Tudatos aktivitással mutatjuk fel önmagunk számára, állítjuk magunk elé a dolgok összességéről alkotott képeinket: az európai tudat képként felfogott világról beszél. Ez a kép pedig, az előbbiekben leírtak miatt, aktivitás eredménye: ezáltal leszünk otthon, és így tudunk lakozni benne.
Csontó Lajos — egyfajta önterápiaként is — maga elé tartja a világról alkotott képeit. Általában szöveggel együtt, ami látszólag magyarázza az „alatta” szétterülő képet, de a válasz mindig nyitott marad, nem mond ki örök érvényű igazságokat: nem tud, és nem is akar feltétlen világmagyarázatot adni, de épp ennek a nyitottságnak az okán munkáiban mégis benne van az, a maga teljességében. Épp úgy, mint az archetipikus képek mindannyiunkban. Álmunkban ezek a képek maguktól értelmeződnek, Csontó viszont egy lehetséges irányt ad megközelítésükre, de anélkül, hogy lezárná a többi lehetséges utat.
Már a kezdeti talált, illetve manipulált képekhez társult szövegek is ebből a csendes, türelmesen magunk elé állított világértelmezésből keletkeztek. A Mindent értek, Apa (1999) írógépbetű-felirat mögött elúszó hajó képe, vagy a Hűséges eső (1998) fakeretre feszített szövege magában hordozza — egyszerre ironikusan és dokumentumszerűen — a művészet, illetve az élet megválaszolandó helyzeteit.1
Csontó látszólag banális képeket használ, melyek akár idillikusak és émelygősek is lehetnének, de a rajtuk szereplő szövegek elbizonytalanító „megnyitása” által sokkal inkább megrendítővé vállnak, mint szirupossá. A szöveg anyagként működik, textúrája lesz: teret hoz létre maga körül, melynek segítségével a kép átlép egy kitágított létlehetőségbe, és ott szelíden várakozik. Kibontásra váró csomagok a lét elviselhetetlen könnyűségében.
Bill Viola szerint, ha egy kérdést kellő szertartásossággal teszünk fel, az univerzum válaszolni fog. A kimerevített fotók mindig egy sűrített történetet mesélnek el, melyek kinyílnak, és az idő múlásával videókká alakulnak.
Ezek a videók, videó-installációk ugyanezen tömör képekből állnak össze, és talán a kezdeti „ikonok” még árnyaltabb kifejtése révén válnak videó-munkává.
Egy vizuális napló részei, mely a képek és a szövegfoszlányok szabad képzettársítása révén „kényszerít” egyfajta saját világértelmezésre: monológra, nem párbeszédre. Nem a létezés mindenáron való értelmezése, inkább saját magának — és önmagán keresztül a nézőnek — a világhoz való viszonyára kérdeznek rá ezek a sztereotip, archetipikus képek.
Ilyen az Emberkovácsolás (2005) című videó-munka2, melyen egy római zúgóba vetett kis piros labda bukdácsolását követhetjük nyomon egy fekete jelzőkör segítségével úgy, mintha távcsöves puskán keresztül látnánk valakinek az örvényben fel- és alámerüléseit, viszontagságait. A jelzőkör itt is rámutat az egzisztenciális problémára, de megoldást nem ad, nem oldja fel ezt a szorongatott helyzetet. A videót neonfelirat egészíti ki a kiállítótér falán: Emberkovácsolás. A betűk vásári volta, és a kovácsmesterség ősi istene által a művészethez kapcsolódása, miközben egy ceruzás kéz írja őket gyerekes betűkkel, jelzi a munka továbbemelését az egzisztenciális létezésbe.
A 2006-ban a Vajda Lajos Stúdióban kiállított3 videó-installációnak Egy sima egy fordított a címe. Itt az előbb említetteken kívül egy nyitás is történik a kortárs művészeti szcéna felé: a kapcsolódási pont Benczúr Emese Sohasem juthatsz elég közel a dolgokhoz című csomagolófóliából készült, majd kifeszített installációja.4
A reflektálás gesztusa Csontó korábbi munkáin is megjelenik, gondoljunk a Gerhes Gábort idéző My Family-sorozat (2003) printjeire5, melyeken a művész családtagjai, a háttérben a mindennapi megszokott környezetükkel, filmsztárokként jelennek meg. De felidézhetjük akár, a már sok helyen elemzett, Egy illúzió áldozata lettél (2001) című munkát is6, melyen a kortárs művészeti élet szereplői egy-egy, a testükre „tetovált” betűvel együtt „adják ki” a címbeli feliratot: ironikusan utalnak a művészet és a művész helyzetére, valamint szerepére ebben a szűk szellemi klímában, miközben egyfajta kedves összetartozást érzetét is felkeltik.
Az egy sima egy fordított kifeszített fekete fólia-szövetébe a „Ne félj” felirat van „belehímezve”, utalva ezzel is Benczúr Emese műveire, de míg ott a finom női anyagok és szerepek válnak hangsúlyossá, itt a hulladék gyűjtésére való műanyagzsákokból áll ez a bátorító üzenet. A csomagolófólia a műalkotásokat védi, a zsákok azonban már nem ezt a nemes feladatot látják el, ennek ellentmondásosságát és kiúttalanságát oldja fel itt a fekete műanyag segítő szövege. A VLS kiállítóterének két, egymással szembeni falára kivetített videómunka egy lebomló, illetve egy felépülő kötött anyagot mutat. A lebomló és felépülő szálakba a „Van még idő”, illetve a „Nincs még idő” szövegeket, bontja le, illetve építi fel egy láthatatlan kötőmester. A bomló feliratok, és a „Ne félj” imperatívusza tágas gondolati teret eredményez. Ez a számomra rendkívül tömör és feszes munka, a benne lévő filozófiai tartalommal, bölcs mosolygással és emberi féltéssel, na meg a korunk művészeti közegére való nyitással és válaszadási kísérlettel összegzi Csontó Lajos korábbi műveit. Mindaz, ami eddigi munkáiban megjelent, itt kiteljesedik.






Csontó Lajos
Emberkovácsolás, 2005, videoinstalláció, világító dekorcső, videó, 2:05 perc






Csontó Lajos
Lecke, 2006, videoinstalláció, világító dekorcső, 204 db tízezer forintos bankjegy,
204 db 7×15,5 cm-es papírlap, áttetsző ragasztószalag, 2 videó, 10:45/10:45 perc, részlet
A más munkáira való reflektálás egy közös kiállításban teljesedik ki Gerhes Gáborral a Miskolci Galériában, 2007. áprilisában.7 Anonimitásukat megőrzendő, kisméretű rajzok felnagyított változatait láthatjuk a galéria falain. Hatásos és banális, pop art-os jelek, figurák általában angol feliratokkal, melyek nem értelmezik, csak sejtetik az egyébként lényegi mondanivalókat. Lehunyt szemű, csókokat küldő női fej „Best Restart” felirattal, vagy épp az egyetlen magyar szövegű rajz, az „igaz szerelem” kijelentéssel, ami egy ugyancsak lehunyt szemű féfi szájából hangzik el, és a képen egy elhagyatott, kitört ablakú ház siralmas látványát jelöli. Egy kalapos cowboy „együtt fogunk sírni” figyelmeztetéssel, , majd egy „Blue Heart” felirattal ellátott szívre és női nemi szervre egyaránt utaló rajz, két felfelé mutató ujj, fekete gyűrűkkel körülvéve, amint a Twins (Ikrek) szóra mutat, vagy épp két összegabalyodott szív, melyek artériáiból a „lovelord” felirat tűnik elő. De találhatunk itt két fonott copfba kapaszkodó emberi kezet is, felettük két kijelentés áll csak: Your God, My Guest. Banálisnak tűnő rajzok, amelyekről egyszer csak azt vesszük észre, hogy mindenhova követnek, egyszerű szövegeik pedig aforizmaként rögzülnek éppúgy, mint ahogy azt már Csontó korábbi munkáin megszokhattuk.
Ennek a közös, és így anonim munkának egy személyesebb változata a 2006-ban, a szentendrei MűvészetMalomban bemutatott videó installáció,8 melyben Csontó, egy rózsaszínből kékre változó gyerek tüllruhára vetít feliratokat: „Yes Daddy, No Daddy, Yes Mummy, No Mummy.” Ezzel ad választ az emberi létezés gyerekként is ugyanúgy megtapasztalható összes kérdőjelére és kényszerítő egzisztenciális szorongattatására. Mint egy sűrű amerikai film: kívül a látszatvilágnak szóló tökéletesség, miközben a mélyben létünket befolyásoló változások történnek.
Csontó legújabb egyéni munkájával, a Pintér Sonja Galériában bemutatott9 videóműveivel is az eddigi utat folytatja, de most, létbe vetettségünk szellemi volta mellett, az anyagi oldalra is rákérdez. A két videón gyereklábak himbálását, illetve himbálózását látjuk. Az egyiken az angyalruhába öltöztetett, ülő gyerekek végtagjai tele vannak kék-zöld foltokkal, miközben a háttérben csengőcsilingelés hangját hozza a szél. A másikon a gyereklábak felakasztva lógnak a szélben, alattuk a tenger monotonul ismétlődő hangjával. Eddig egzisztenciális a történet. Igen ám, de az „angyallábak” egy valódi tízezres bankókból összeállított-ragasztott vászonra vetülnek, háttértörténetet adva — vagy épp előterévé válva — a vetített képnek. Tud-e a pénz anyaggá válni, puszta dologgá, vagy megmarad önmaga? Képes e művészetként deszakralizálni önmaga természetét, miközben sokkal inkább szakrálissá válik? Hátterét adja-e létezésünknek, nyomott mintát rajzolva a szent, fehér ruhadarabokra? Megsokszorozva elveszti-e jelentőségét, mint mondjuk Andy Warhol munkáin, vagy képtelenek vagyunk elvonatkoztatni a mintegy kétmillió forint anyagiságától? A művészet pénz, mondhatjuk, melynek jelenléte a másik munka „alatti”, ugyanakkora üres papírdarabokból összeragasztott vászon felületétől erősödik fel. Lecke, mondja a kiállítás címe. Materiális és egzisztenciális lecke ez, kiszolgáltatottságunk megjelenítése, akár a pénz, akár a szellemi élet formájában. A valódi bankók biztonsági csíkjai karácsonyi girlandokként csillognak a csengettyű-hangok ritmusára. A tenger újra és újra kiáradó majd visszahúzódó evidenciális létezésére. Önfeledt és időtlen állapot ez, melynek végén a lóbálás lengéssé válik? Kivételezettek vagyunk mi mindannyian? A csillogó, vékony csíkok pedig, mint a korai Hűséges eső című munkán, megállítják és esőfüggöny mögé rejtik gondolataink feloldhatatlan, mégis egymást kiegészítő természetes lakozását.



1 Mindent értek, Apa. Csontó Lajos kiállítása, Vintage Galéria, Budapest, 1999. szept. 7—okt. 15.
2 Antianyag. Csontó Lajos képzőművész kiállítása.
Szentendrei Képtár, Szentendre, 2005. nov. 26—2006. jan. 8.; Csontó Lajos: Emberkovácsolás. MG Galéria,
Budapest, 2006. febr. 10—17.
3 Csontó Lajos: Egy sima, egy fordított, Vajda Lajos Stúdió Pinceműhely, Szentendre, 2006. ápr. 9—24.
4 Többek között: Visible-invisible. Benczúr Emese képzőművész gyűjteményes kiállítása. Csók István Képtár, Székesfehérvár, 2005. szept. 24—nov. 12.; Magánügy? Intim, személyes, közvetlen művek. Műcsarnok, Budapest, 2005. dec. 17—2006. febr. 26. ; Tiefebene hochkant — Aktuelle Kunst aus Ungarn. Neuer Berliner Kunstverein, Berlin, 2006. márc. 11—ápr. 23.
5 V. Kortárs Magyar Fotó. Pécsi Galéria, Pécs, 2003. szept. 12—okt. 5.
6 Szerviz, Klíma. Műcsarnok, Budapest, 2001. szept. 6—
okt. 7.
7 Csontó Lajos, Gerhes Gábor: Special Life — Magic Days. Rákóczi-Ház (Miskolci Galéria),
Miskolc, 2007. ápr. 25—máj. 19.
8 Kód — Installációk. MűvészetMalom, Szentendre, 2006. aug. 26—okt. 1.
9 Csontó Lajos: Lecke. Pintér Sonja Kortárs Galéria, Budapest, 2006. nov. 17—dec. 5

Csontó Lajos
Yes Daddy, 2006, videoinstalláció, gyerekszék,
gyerekruha, videó, 4:18 perc









Csontó Lajos
Egy sima, egy fordított, 2006, videoinstalláció, két videó, 5:00 perc/10:00 perc,
műanyag szövés, 225×1350 cm