Dékei Kriszta

Kiköpni vagy lenyelni?

FUORI USO 2006 — Módosult tudatállapotok.
Elég tapasztalt vagy?


WAX Kultúrgyár, Budapest
2007. május 5—június 10.


Kissé átverve érezhetjük magunkat, ha a kiállításhoz társuló két alcímet — egy állítást („Módosult tudatállapotok”) és egy kérdést („Elég tapasztalt vagy?”) —, illetve a sajtóanyaghoz csatolt képet a legkézenfekvőbb módon szeretnénk értelmezni. A borzas (fűtől vagy LSD-től vigyorgó) hippi szerepeltetése mintha arra utalna, hogy — még ha a teremőrök jegy helyett nem is spanglikkal vagy színes bélyegekkel kínálgatják a betévedőket — valamiféle elszállás képi lenyomataival találkozhatunk. Lehet persze, hogy betépve sokkal izgalmasabbnak és mélyebb értelműnek éreznénk az elénk táruló látványt — bár módosult tudatállapotban még egy fogkrém is hihetetlenül érdekes lehet.
A Fuori Uso kiállítás-sorozat (mint neve is mutatja) használaton kívüli és elhagyatott épületekben megrendezett nemzetközi kiállítások gyűjtőneve, melyet Cesare Manzo pescarai galériás „talált fel” 1990-ben. A mostani, 17. válogatást két kurátor jegyzi (Nicolas Bourriaud és Paolo Falcone), és a WAX után Bukarestben, a Galeria Noua tereiben is kiállítják.
Miután egyre kevesebb az olyan kiállítás, melyet sorvezető nélkül is lehetséges „olvasni”, nem árt megismerkedni a kurátorok által rendelkezésünkre bocsátott teória1 zanzásított formájával, amely két kifejezés köré csoportosul. A szociális szürrealizmus, bármennyire is érdekes szókapcsolatnak tűnik, nem jelent mást, mint az adott, esetünkben a kapitalista társadalomban megbúvó kollektív tudattalant, ahol az elérhetetlen szükségletek vággyá, egyfajta folyamatos képi hallucinációvá válnak. Identitásunk puszta projekció, amely a vágyakozástól remeg, hiszen valóságosnak érzékeljük vízióinkat. A művészet — figyeljünk! — kreatív hallucináció, amely a szociális szürrealizmus kívánságait, vágyait dekódolja és jeleníti meg. Freud és Jung lepacsizik, felkészül Lacan, melegítőben a pszichológusok, a bírók közben szublimálgathatnak is. Tom Wolfe kifejezésénél maradva az effajta írott közhelyek, tágas elméleti burokba gyömöszölt malasztok roppant szórakoztatóak lehetnek, csak néha úgy megakadhatnak a torkunkon, hogy nemcsak rövidre zárják a lehetséges értelmezési mezőket, hanem megnehezítik a mögöttük elbújtatott valódi tartalom felismerését.
Ha csak olyan művész létezne, aki „egy részt kihasít a bőséges társadalmi párbeszédből, dekódolja, belenyúl, átalakítja, és nyilvánossá teszi”, akkor már a kiállított művészek névsora is szegényesebb lenne. Kiesne rögtön az a műcsoport, mely leginkább a percepció megváltozását/megváltoztatatását állítja középpontba — s rögtön elvesztené lényegét, ha pusztán vágykiéléssé, tárgyiasuló hallucinációvá vagy a művészetre vonatkozó posztkonceptuális statementté degradálnánk. Az ötlet, amely Anca Banera művében (egy fekete, bejárható szoba, melyben az UV fénnyel megvilágított pingponglabdák sora egy másik, megdőlt szobát rajzol ki), vagy Janina Tschäpe tengerben lebegő, alig mozduló labdái mögött sejlik fel, elég egyszerűnek tűnik. Lényegesen izgalmasabbak Christelle Familiari video-performanszai, melyekben a lepelbe burkolózó művész lelassult, töredezett mozgásából és mechanikusan ismételt gesztusaiból, a ritmikus táncból (hernyószerű mozgás egy keskeny padon) és a különös testszobrászatból szorongató álomvilág, repetitív víziók sora épül fel. Tárgyiasult hallucináció? Lehet, de a kiállítás két legjobb művében azért ennél jóval mélyebb tartalmakat is felfedezhetünk. Csörgő Attila Spherical vortex (Gömbörvény, 1999—2002) című munkája a forgatás és a fény hatására létrejövő virtuális tárgyak, illetve a tökéletes testek iránti érdeklődésének egyik fontos darabja — itt nemcsak a föld felett lebegő mágikus fénygömbről készített fotósorozatot, hanem magát a fényforrást mozgató gépezetet is megtekinthetjük. Egy olyan mechanikus szerkezetet, amely képes egy illékony mégis megtapasztalható univerzum megteremtésére. Mint ahogy maga a kép is egy síkba fordított önálló világ, amely csak akkor kezd élni, ha a befogadó kész arra, hogy értelmezze, mintegy puzzle-szerűen összerakja a rajta felbukkanó elemeket. Mindez akkor izgalmas igazán, ha ezek a fragmentumok magára a percepcióra utalnak, amikor a három, egymás mögé helyezett transzparens réteg felületére írt írásjel-töredékek egyetlen nézőpontból összeállnak egy képpé (Benczúr Emese: GET THE PICTURE, 2006).


Benczúr Emese
Get the picture, 2006, light box, szúnyogháló, Fotók: Rosta József

Michael Lin
Cím nélkül 3, 2005,
akril, fa, ø 160 cm
Madeleine Berkhemer
Molly lába, 2006,
bronz,
Fotók: Rosta József






Christelle Familiari
Körhinta, 2004, Átvonulás, 2005, Apad, 2004, videó loop, 3'56", 22', 9', Fotó: Rosta József
Ha a kurátorok által vázolt szövegből nem is, de válogatásukból világosan kitűnik, hogy melyik az a művészi magatartásforma, amely leginkább releváns a szociális szürrealizmus leképezésekor: az, amely felismeri, és elénk tárja a kielégítetlen vágyakat mozgató társadalmi berendezkedés kétarcúságát. Vagyis azok a művészek, akiknek műveiből kiolvasható a fogyasztói társadalom kritikája. Érdekes paradoxon, hogy ezek a művészek egy olyan képi nyelvet használnak fel, amelynek már keletkezésekor sem volt más célja, mint hogy furmányos módon belesimuljon abba a világba, ahol minden a fogyasztást dicsőíti. A pop-artban (mint ahogy ezt a már idecitált Tom Wolfe is oly vitriolosan kifejti2) nehezen lehet bármiféle kritikai attitűdöt fellelni (Warhol a Village Voice-ban saját telefonszámát megadva tette közzé, hogy pénzért bármilyen munkát elvállal) —, de kétségtelen, hogy ez a művészi nyelv állt a legközelebb a reklámok, hirdetések vagy a divat világához. Persze akad olyan alkotó, akinél a pop-art kissé édeskés felmelegítését, imitációt figyelhetjük meg: Justin Lowe szobájában a puha, narancssárga-rózsaszín pszeudo-hangfalak mellett, a manipulált újságfotókon feltűnő ikonikus alakok is a hatvanas évekre emlékeztetnek. Gunilla Klingberg Mandala-tapétái viszont olyan hatalmas (hatásukban eléggé pszichedelikus) meditációs objektumok, melyeken a spirituális tartalmat konzumalizált jelek közvetítik; a relaxációt, az önmagunkba fordulás élményét előhívó körkörös formák ugyanis mind-mind ismert áruházláncok logóiból alakulnak ki. A fogyasztói társadalom szája íze szerint megcsócsált mutációk tehát, amelyek már réges-rég elvesztették eredeti jelentésüket. Klinberg markáns, mégis humoros állásfoglalását nehéz utolérni — a Vidya Gastaldon és Nathalie Rebholz-páros például egy olyan didaktikus vetítést mutat be, melyben a világvége hangulat vizionálása keveredik az emberiség képi toposzainak felvillantásával. Kelly Walker legtöbb alkotása a hatvanas évek képi világát használja fel, s az itt kiállított művének alapja is egy már évtizedek óta létező férfimagazin-forma (hárombetűs lapcím alatt félpucér lánykák) egyik mai változatán alapul. A borítókra fröccsenő fogkrémcsíkok (mint a maszturbáció imitált nyomai) több mint két méteresre felnagyítva láthatóak — óriásplakátként hirdetve a férfimagazinok lényegét; hogy ti. könnyen hozzásegíthetnek egy kis tárgyiasult vágykiéléshez. A reklámokban megbújó öncélú szexualitás felismeréséhez elég néhány perces séta a városban3, ezért egyáltalán nem megrázó, ha mindezzel egy kiállítóterem falán találkozhatunk. Liz Cohen maga a főszereplője azoknak a C-printeknek, melyeken színes és lenge ruhákban, körömcipőkben láthatjuk, amint soft-pornó beállításokban pózol egy autószerelő műhely alkatrészei és szerszámai között. Kritikának egy kicsit kevés — bár rosszmájúan megjegyezhetnénk, hogy a közszemlére kitett alany mellmérete sajnos nem éri el azt az ingerküszöböt, amelynél már jogosan kéredzkedhetne fel az eladó testek képeit felhasználó médiafelületekre.
Az utolsóként említendő három mű elsősorban a nézők sokkolásában jeleskedik.
Ez lehet egy olyan (a szó eredeti, nem a kurátorok által használt jelentését alkalmazva), egészen szürreális installáció, melyhez provokatív cím társul — mint a Savario Lucarillo aranyló kockája fölé belógatott óriási haj-, vagy szőrfonatot értelmező Mama, viszket a seggem felirat. Vagy az osztrák Gelitin csoport munkája, amely a bécsi akcionizmus teatralitását hangszereli át a mai viszonyokra. A manipulált fénykép síkjából — melyen meztelen (néhol végtaghiányos) férfiakat láthatunk — egy hosszú, vastag fadarab mered a néző felé: meghökkenésünket nem katarzis, hanem vihogás fogja kísérni.
A subREAL évek óta folyó Városi interjúk sorozatának legmeglepőbb darabjai olyan, földre helyezett fényképek, melyek négy kis kerekük segítségével bármerre eltologathatóak. A WAX összes termében felbukkanó fotók egy-egy aszfaltdarabra fókuszálnak. A kövezeten különféle állagú és körvonalú köpésnyomok láthatóak; megannyi turha-állam egy mesterséges műtárgy (a természetes talajviszonyokat elsimító és megszüntető civilizációs termék) felületén. Egy olyan ősi és emberi megtisztulási folyamat lenyomata, amellyel — nem úgy, mint egykor4 — elég ritkán szembesülhetünk. Pedig mennyivel könnyebb lenne az élet, ha nem kellene mindent lenyelni.


1 Ez természetesen nem Nicolas Bourriaud most megjelent könyveiben (Nicolas Bourriaud: Relációesztétika /fordította: Pálfi Judit, Pinczés Bálint/, Műcsarnok könyvek 1. 2007; Nicolas Bourriaud: Utómunkálatok /fordította: Jancsó Júlia/, Műcsarnok könyvek 2., 2007) hanem a kiállításhoz kapcsolódó szórólapon olvasható.
2 „Így támadt a pop-art új hitágazatnak a régi anyaszentegyház (az absztrakt expresszionizmus) kebelében. Néhány éven belül Roy Lichtenstein háborús és szerelmi képregényeinek nagyított képkockái és Andy Warhol Campbell-féle leves konzervjei és Brillo-dobozai lettek megtestesítői az új irányzatnak. Ámde nem realizmus ez véletlenül? Nem, még véletlenül sem. Éppen nem. […] A képregények, címkék, védjegyek nem a valóság ábrázolásai, hanem az amerikai kultúra ’jelrendszere’. […] Ezt talán nem mindenki érte fel ésszel, de az igazolás pecsétjét világosan láthatta: emberi fogyasztásra alkalmas, realizmustól nem kell tartani. […] Akárhogy volt, köpönyegforgatás volt… mindenki tudta, bár harapófogóval sem lehetett volna kihúzni senkiből, hogy a pop-art népszerűségének titka éppen a könnyed fordítása. A fogyasztók a gyűjtőktől le a legelcsöppenőbb kulturháig (kiemelés: DK.) mind csaltak! […] Titokban a realizmust élvezték!” Tom Wolfe: Festett malaszt. Európa Könyvkiadó, Budapest /Mérleg sorozat/, 1984. 58-59, 62.
3 Akinek ez nem elég: a mindennap látható, sematizált nőképekből összeállított kiállítás képanyaga megtekinthető a www.reklamokesnemek.hu weboldalon.
4 „E tanév elején a belügyminiszter rendelete értelmében kiküszöbölték az iskolákból a régi kőporos köpőládákat és új köpőcsészékkel látták el a főváros összes iskoláit. […] Kétségtelen, hogy jobbak lettek a régieknél, mert vízzel töltetvén meg, a köpet elporladását, s így a tuberkulózis csíráinak a levegőbe jutását általuk meg lehet akadályozni a folyosókon és a lépcsőházakban. Magukban a tantermekben azonban nem felelnek meg a rendeltetésüknek, mert nem lehet az osztályokban annyit elhelyezni, hogy minden tanuló kizárólag csak a köpőedényekbe köpjön, azt pedig pedagógiai szempontokból nem lehet elrendelni, hogy ha a tanuló az órák alatt akarna köpni, padjából kimenjen s köpőcsészébe köpjön. Ebből a rakoncátlan gyerekek tréfát űznének. Előadás alatt tehát vagy a földre köp a tanuló, vagy pedig ha jól nevelt, a zsebkendőjébe. Az új köpőcsészék különben sokkal tisztábban kezelhetők, mint a régi köpőládák. A szolgaszemélyzet azonban meglehetősen undorodik eme új köpőcsészék tisztogatásánál.”
Dr. Gerlóczy Zsigmond iskolaorvosi jelentése 1900-ból (Hegedüs Katalin: A 150 éves Eötvös Gimnázium története. Budapest, Reáltanoda Alapítvány, 2006. 116.)

Justin Lowe
Narancssárga hangszórók, 2006, papírkarton, textil, Cím nélkül, 2006, videó, 21'10", szőnyeg






















Henrik Plenge
Jakobsen
Angst Tree, 2005,
12 lámpa, ø 50 cm, egyenként
subREAL
Városi interjú, 2005,
40 C-print alumíniumlemezen, 160 keréken
Fotók: Rosta József