Ligetfalvy Gergely |
---|
Trieszt haldoklik. A hajdanvolt Monarchia legfontosabb kikötője, Joyce városa, mely egykor olyan nyüzsgő és fényes volt, mint Alexandria, alig emlékeztet már elmúlt nagyságára. Tikkasztó iparváros — de szlovéniai főhadiszállásomhoz, Koperhez Trieszt a legközelebbi közlekedési csomópont: itt lehet felszállni a Trenitalia járataira is, ha mindössze három óra alatt Velencébe szeretnénk érni, de innen indulnak a buszok a csak harminc kilométerre lévő horvát határ irányába is. Este fél hatkor szállok fel az egyikre, hogy másnap reggel, valamivel nyolc óra után elérjem Dubrovnikot, majd onnan hajózzak át Lopud szigetére. Velence után ezen a horvát szigeten épült fel ismét a Thyssen-Bornemisza kortárs művészeti alapítvány (TB-A21) jóvoltából David Adjaye Pavilonja, melyben Olafur Eliasson Your Black Horizon című installációját mutatják be.1 A majdnem hétszáz kilométernyi út felét éjszaka tesszük meg. Alig egy órával Rijeka után besötétedik, és hiába fut az autópálya a tengerpart vonalán, csak a hajnali órákban pillanthatjuk meg a jellegzetes horvát szigetvilágot. A zaklatott, félálomban töltött órák során megfordul a fejemben, miért is nem repültem inkább Budapestről mindössze másfél óra alatt Dubrovnikba. De talán jó így, nyugtatom magam, hiszen nem véletlenül került kissé periférikus helyre — és San Lazzaro után újból egy szigetre — a TB-A21 Pavilonja, amely a bécsi székhelyű alapítvány új múzeum-koncepciójának a modellje is. Az alapítványnak ugyanis kifejezetten célja, hogy alternatívát kínáljon a városi művészeti turizmusra (art destination travel). A természeti környezetben felépített kiállítótérbe nem lehet csak úgy ellátogatni; a Pavilont inkább felkeresni kell. Helyének kiválasztásakor a táj szépsége mellett ugyanolyan fontos szempont, hogy távol — de elérhető távolságon belül — essen a város, az iparvidék vagy a bazárturizmus környezetétől, és a természetben tett kirándulással együtt a Pavilon felkeresése spirituális élményként is szolgálhasson. Az önmagában is eszményi természeti környezet kiválasztásával az is célja a TB-A21-nek, hogy ne csak a kulturális turizmus jegyében utazók keressék fel kiállítóhelyüket, hanem azok is, akik egy városnézés során nem feltétlenül a MUMOK-ba látogatnának el. Kontemplatív környezet könnyen megközelíthető természeti helyen — így foglalhatjuk össze az Alapítvány koncepcióját (persze nem az én buszomra gondolva). |
Thyssen-Bornemisza Art Pavilion in Lopud, Horvátország, © fotó: Michael Strasser / Thyssen-Bornemisza Art Contemporary, 2007 |
---|---|
Thyssen-Bornemisza Art Pavilion in Lopud, Horvátország, © fotó: Michael Strasser / Thyssen-Bornemisza Art Contemporary, 2007 |
|
Ez a vékony fénycsík lenne a végtelen horizont, a kozmikus fényjáték színtere? Az installáció címe nem erről árulkodik. A horizont, a látvány tündöklésének — majd eltűnésének — helye inkább a sötét, belső tér: minden elme sötétkamrája. Résnyire összehúzott szemem nem pusztán határvonal a világ és közöttem. Hiszen ezen keresztül jön létre az én és a külvilág kapcsolata, amelyből megszületik a látvány. A világot látom — de én látom a világot. Így lesz az enyém; a tiéd, a tiétek, mondja Eliasson: Your Black Horizon. A szem camera obscuraként működő szerkezetében a külvilág éles, fordított, és kicsinyített képe jelenik meg, ezt jeleníti meg agyunk életnagyságú tájképként. A Your Black Horizon terében hosszan nyúlik el a résnyi, homályos fénycsík, amely az elme láthatatlan és megfigyelhetetlen vakfoltjára nyílik. |
|
Olafur Eliasson Your Black Horizon, 2005, installáció Thyssen-Bornemisza Art Pavilion in Lopud, Horvátország, © fotó: Michael Strasser / Thyssen-Bornemisza Art Contemporary, 2007 |
|
A TB-A21 nemzetközi művészetpolitikájának újabb állomása a Pavilon-projekt, melynek prototípusát a korábban Velencében, majd most Lopudon felépített, mobil és ideiglenes kiállítótér kívánja nyújtani. Von Habsburg elképzeléséhez híven a Pavilon és az installáció építész és képzőművész szoros együttműködésének terméke. A kívánt eredmény egy olyan kiállítótér, amely a természeti és kulturális környezettel harmonizál, a „landscaping architecture” szellemében megfelel az ökológiai elvárásoknak, műszaki felszereltsége pedig alkalmassá teszi a legkomolyabb technikai hátteret igénylő multimediális művek bemutatására is. Tervük szerint hasonló pavilonok épülnek majd rövidebb vagy hosszabb időre különböző természeti helyeken, és a pavilonból pavilonba költöző installációk megteremtik a művészek nemzetközi bemutatkozásának lehetőségét. 1 Az 52. Velencei Biennále keretein belül, 2005-ben épült meg először a Pavilon, San Lazzaro szigetén. Az installáció nem változott sokat, csak annyiban, hogy Lopudon a helyi fényviszonyokat figyelembe véve kalibrálta a fényt Eliasson. |