Ligetfalvi Gergely |
---|
Nem bántam meg, hogy Klagenfurtba jöttem, bár eredetileg arra számítottam, hogy ez a kiállítás jóval szélesebb körben mutatja majd be a Germano Celant műkritikus által alapított mozgalom, az arte povera történetét a kiválasztott két alkotó életművén keresztül. A művészek egyike az 1925-ben született Mario Merz, aki 2003-as halálával lezáruló életművében több, mint ötven éven keresztül a civilizációs metaforából kibomló, gyakran atavisztikus, tudományos misztikával átitatott tárgyegyütteseket hozott létre. A másik az 1936-ban a görögországi Pireuszban született Jannis Kounellis, a rendhagyó, helyspecifikus installációiról elhíresült, emlékműépítő művész-mágus. Nagyon vártam a klagenfurti kiállítást, hiszen a magyar múzeumokban Celant mozgalmának alkotói sosem voltak túl jól reprezentálva. Kounellis egy installációját még Hegyi Lóránd hozta a Műcsarnokba valamikor a kilencvenes években; a tükröket művészi védjegyévé tevő Michelangelo Pistoletto az egyetlen, akinek retrospektív kiállítást rendezett a Ludwig Múzeum, még 2001-ben. Most, 2007-ben pedig Pistoletto, Mario Merz, Jannis Kounellis és Giuseppe Penone egy-egy művével is találkozhatott az érdeklődő, aki az Olasz művészet 1945-től című kiállításra látogatott el a Szépművészeti Múzeum alagsorába. |
Jannis Kounellis Cím nélkül, 1969, © MMKK — Museum Moderner Kunst Kärnten / Museum of Modern Art Klagenfurt |
---|---|
Mario Merz Towards Black Stones, 1994—95 |
|
Mindhárom leitmotiv együttese a múzeum első termében kiállított Merz installáció. A könnyű fémelemekből formázott, áttetsző szürke műanyaghálóval borított iglu mellett, fémállvány műanyagháló-darabot és vászonlemezt tart. A vászonra meghatározhatatlan élőlény körvonalait festette Merz. A dinoszaurusz-szerű állat egyik lábán nincsenek paták: az őslény gyökerei visszanyúlnak a vegetatív növényi létformába is. A műanyaghálón és a vásznon pedig a Fibonacci-számsor néhány neonfénnyel világító tagját helyezte el. Atavisztikus állat foglalja el a majdnem tíz méter széles Pittore in Africa című vászon tér-kép sávját is. Ebben a művében Merz a festészet és a művész allegóriájaként és médiumaként a mindenkori környezetét a saját testével megfestő kaméleont teszi meg. Míg Merz az élőlények és az épületek, a természeti és az emberi működés együttesének organikus-civilizációs metaforájából bontott ki művészeti programot, Jannis Kounellis a történelmi és személyes emlékezet jelenségét; formálódását és szüntelen átalakulását mutatja be konceptuális tárgyköltészetében. Számos művet szentel különös történelmi események emlékezetének is, mint amilyen a francia forradalom, vagy a holokauszt. Kounellis hely- és időspecifikus installációkban ’rendez meg’ szüntelen változásban lévő folyamatokat, mint amilyen az emlékezés és az elmúlás. Számos műve leginkább hosszas, csendes akciónak tekinthető, mely később jórészt csak dokumentációk formájában marad fenn, vagy épp újra és újra fel kell őket állítani. A gyertya, amely a halottakért ég, visszatérő motívum Kounellisnél: koromfekete, Marat-nak és Robespierre-nek állított, vasból készült emléktábláján éppúgy megtalálható, mint 1969-es cím nélküli művében. Ez utóbbi meditatív szimbóluma az antropológiai képfelfogásnak, amely az ábrázolást az emberi emlék megőrzésén fáradozó próbálkozásnak tekinti. Emellett a valóságteremtést célzó mimetikus leképezés per definitionem végzetes lehetetlenségének allegóriája is: a képkeret szerű vasnégyzetre vászon helyett csak egy horizontálisan húzódó fémcső illeszkedik. A fémcsövön gyertyatartók függenek, a bennük égő gyertyák árnyékképeket rajzolnak a falra, amelyek mindegyre változnak és sosem válnak valóságos gyertyákká, nemhogy gyertyalánggá. Kounellis lángokat lobbant: kiállításainak rendezésekor nemegyszer festett lángpisztollyal koromcsíkokat a falra, és fémlemezeket is sötétített hasonló eljárással. A (kép)keret mint az emlékezés aktusának szerkezete áll előttünk. Múló gyertyaláng benne csak az élet, fényét újra és újra fel kell lobbantani, ha csak árnyékát is akarjuk látni. Ezért rajzolja csak krétával a graffitiszerű feliratot francia forradalmi emléktáblájára: az emlékezés aktusát korról korra újra kell alapítani. Kétrészes, Frammenti di memoria című művét itt nem installálták, de fotódokumentumként is megrendítő hatást vált ki. A mű első része egy fehér négyzet, amelyre két eltépett fényképet rögzített Kounellis. Az egyiken bútorozott, de üres szobát látunk, míg a másikon a kép két felén az asztalnál ülve két idősödő hölgyet, akiket szabálytalan szakadás választ el egymástól, melyet Kounellis satírozott grafitvonallal szélesített. A mű második része egy vízzel töltött fehér tálka, melybe lapjára fordított kést fektetett a művész, úgy, hogy a kés hegye a tál aljához ér, vége pedig a peremet támasztja. Ugyanez a kés vágta ketté a fényképeket is. A vízben két hal úszkál, amik talán látják a kés halvány árnyékát az edény alján, de esélyük sincs, hogy meglássák a vékony és éles pengét. A véletlenen múlik, mikor sebzik meg magukat, és csak az időn, hogy mikorra véreznek el. Külső szemlélőként pontosan látjuk a pengét, de az objektivitás még így is alapvetően kérdéses: a nyugati filozófia egyik legrégibb szkeptikus argumentuma: „hogyan is bízhatnánk az érzékeinkben, ha a vízbe tett tárgy töröttnek látszik, holott jól tudom, hogy egyenes?” (Korrekciós hipotézissel persze ellentmondásmentessé alakítható a paradoxonnak tűnő optikai tény. Ki lehetne talán számolni? Ám Sartre figyelmeztet: hiába számíthatunk rá folyamatosan, a halál mindig váratlanul érkezik.) A fekete négyzet már három évtizede visszatérő művészeti ősformája Kounellis művészetének. A szuprematista alapelem eredendően nem egy absztrakt és meghatározatlan, szabályos geometriai forma: először is valójában nem négyzet, hanem négyszög: oldalai enyhén ferdék, és a fekete szín végtelen mélysége miatt szélei kétdimenziós területdarab helyett belső kiterjedéssel bíró térdarabot teremtenek. Ebben a térformában jelenít meg Kounellis gyakran csak néhány belekarcolt vonallal antik torzókat, szoborportrékat. Az elemi formát gyakran alakítja tovább: a malevicsi ’fekete négyzet’ szabálytalansága az ikonportré sajátos ábrázolás-formai szabályát követi, Kounellis pedig a sűrű, szénpuhaságú, fekete ködből szabálytalanul gömbölyű, sejtszerű elemeket formáz, amelyeket néha az emberi figura arányaihoz mértre vékonyít. Ilyen őssejt alapú metamorfózis történik a La Ronda di Ferro című 1997-es sorozatban is. Az egymáshoz szinte a felcserélhetőségig hasonlító, ám mindig egyedi és különböző emberformák akár vissza-visszatérő kísérőtanulmányoknak is tekinthetők Kounellis 1981-ben a British Royal Academy A new Spirit in Painting című kiállításán bemutatott installált képéhez, amely bámulatos egyszerűséggel teszi szemléletessé a társadalmi test cellafalainak végtelen tömegbe vesző sorozatát. Michelangelo Pistoletto: La porta dello specchio (A Tükör Ajtaja). Kortárs Művészeti Múzeum — Ludwig Múzeum Budapest., 2001. május 4—július 1. Utazás az olasz művészetben 1950—1980. 100 mű a Farnesina gyűjteményből, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2007. július 12—2007. szeptember 9. Paul Hoffman: A prímember — Erdős Pál kalandjai a matematika végtelenjében. Scolar Kiadó, Budapest, 1999, 210. o. |
Jannis Kounellis Cím nélkül, 1982, © MMKK — Museum Moderner Kunst Kärnten / Museum of Modern Art Klagenfurt |