Ébli Gábor |
---|
Az elsötétített teremben két életnagyságú árnykép a falon. Egy férfi áll, mellette egy nő ül, guggol, gubbaszt — ha jól megnézzük, mindketten éppen vizelnek. A néhány méterre, a földön elhelyezett fényforrás és az árnyképek között félúton egy-egy rakás hulladék. Ipari szemét: kidobott fémdarabok. Ebből a két halomból születne az árnykép? Bizony, a brit művészpáros, Tim Noble és Sue Webster önmagukat megidéző portréja (He/She, 2003) úgy jön létre, hogy a látszólag véletlenszerűen egymáshoz idomuló fémdarabkák egy adott, speciális pontról megvilágítva az illemhelyen dolgukat végző két alakot adják ki árnyképben. |
Tim Noble—Sue Webster He/She, 2004, Courtesy The Dakis Joannou Collection, Athens |
---|---|
Nari Ward Amazing Grace, 1993, 280 babakocsi, tűzoltóslag, CD-lejátszó, Courtesy The Dakis Joannou Collection, Athens |
|
Ugyanilyen az összesen mintegy negyven alkotót felvonultató tárlatnak a szépség és brutalitás egymásba fonódását, elválaszthatatlan kettősségét legnagyobb tudatossággal kihasználó művésze, az amerikai Barnaby Furnas 36 méteres vászonképe. Amint a cím (Red Sea — Parting II, 2005) és a művésszel a katalógusban olvasható interjú elárulja, a gesztusos absztrakt pannón az alkotói asszociációk Mózes Vörös-tengeri átkelésétől a női menstruáció „traumatikus megtisztulásáig” terjednek. A vörös hullámok, áradásszerű kilövellések, robbanás-pacák egyszerre teszik a festményt drámaivá és fenségessé. Chris Ofili fehér kobrájának és kék lovasának ölelkezése a sejtelmesen fénylő telihold előtt nem kevésbé gyönyörködtető és hidegrázós mese-látomás. Az ilyen, álomként és rémálomként is értelmezhető képek, képzetek, víziók miatt lett a kiállítás címe Traum und Trauma (Álom és trauma); a szójáték magyarul jobban visszaadható a (rém)álom kettősséggel. Többségben mindazonáltal az emberi lét, fantázia fekete oldalának, eltitkolt, elfojtott motivációinak megjelenítése szerepel. Cindy Sherman, Kiki Smith, Paul McCarthy és mások munkáin egyértelműen a tudatalattinak az erőszakkal, torzulással, halállal, a nem polgárian jól nevelt erotikával kapcsolatos rétegei dominálnak. Sigmund Freud városában alighanem lehetetlen is volna csupán a kortárs művészet negédes álmaiból kiállítást rendezni. Ám a két intézmény — amelynek ez volt az első közös kiállítása — nyitottságán, a két (egyébként igen eltérő karakterű) igazgató ilyen irányú érdeklődésén túl kellett ehhez egy harmadik személy is: a műtárgyak kölcsönadója. A tárlat a világhírű görög Dakis Joannou Gyűjteményből mutat be egy szerény merítést. A nagyiparos Jeff Koons egy műve láttán kezdett el gyűjteni 1986-ban (One Ball Total Equilibrium Tank, 1985; nem szerepel a kiállításon, de Koons két másik kompozíciója igen). Más milliárdosokkal szemben, azonnal a kortárs művészekkel foglalkozott, és nem részesíti előnyben hazája alkotóit, bár a kollekciójába bekerülő görög művészeknek — a bécsi kiállításon is — természetesen óriási rangot jelent a közös szereplés a globális műtárgypiac mai üdvöskéivel. Számos alkotóval személyesen is jó barátságba keveredett Joannou. Koons mellett Maurizio Cattelan tekinthető az egyik kedvencének, akitől rendszeresen rendel vagy még terv-szintű állapotban megvásárol már kompozíciókat, ezzel is mecénási szerepet keresve. Kezdettől fogva együtt él a művekkel athéni otthonában, majd 1998-ban létrehozta a Deste Alapítványt, egy régi athéni gyárépületet Christian Hubert New York-i építésszel átalakíttatva. Gyűjteménye két évvel korábban még más athéni helyszínen mutatkozott be először átfogó jelleggel — tízévnyi szerzeményezés után többek között Rineke Dijkstra, Pipilotti Rist, Gilbert és George vagy éppen Martin Kippenberger alkotásaival a The Factory területén, Everything That’s Interesting Is New címmel. A Deste megnyitása óta a kollekció új szerzeményei (Vanessa Beecrofttól Takashi Murakamin át Shirin Neshatig) és egyéb kiállítások immáron rendszeresen az athéni központban tekinthetőek meg. A kurátorok jól ismert nemzetközi szereplők (Joannou leginkább Jeffrey Deitch műkereskedő, kiállítás-szervező szavára hallgat), s ez nagyot lendített Athén kortársművészeti életén. A kollekció bemutatkozásai általában tematikusak; a Destében például Panic Room címmel tártak a közönség elé egy anyagot, ennek tematikus rokona a mostani bécsi tárlat. Az eddigi legnagyobb szemle Párizsban valósult meg 2005-ben, ahol Joseph Kosuth munkája adta a kiállítás címét is: Monument To Now. A bécsi kiállítás lehetőséget nyújtott Joannou számára, hogy folytassa a gyűjtemény külhoni utaztatását, a két vendéglátó intézményigazgatónak ahhoz, hogy példát mutassanak a bécsi közönség, művészetpártolók és gyűjtők előtt az athéni kollekció három erényét kidomborítva. Joannou mindig új munkákból, az elmúlt két-három év alkotásaiból vásárol; nemzeti hovatartozástól függetlenül, egyetemes művészetben gondolkodik; és nem etetős, könnyen befogadható, dekoratív festményeket, hanem nyers, kutató-szembesítő jellegű műveket keres. A traumatikus kiállítás ugyanakkor ne legyen megtévesztő: ezek nem a gyűjtő sötét vágyainak kivetülései, hanem reflexiók egy általános emberi létállapotra. S hogy milyen ő maga, az unokáitól körülvett műgyűjtő? Amint a katalógusban egy amerikai pszichoanalitikus tanulmányában ő maga fogalmaz, a kiállítás nem erről szól: „A művészet védőpajzs, amely megvéd attól, hogy valóban lássanak.” |
Pawel Althamer Cím nélkül, 2006, 3 figura, vegyes technika, Courtesy The Dakis Joannou Collection, Athens |