Ágoston Zoltán |
Hölgyeim és uraim, kedves barátaim, most, hogy férfiak, nõk, gyerekek lejöttünk ide, és széttapostuk a két kiállító mûvész által vödrökben lehordott és az imént szépen elsimított homokot, nézzünk körül e kertben. Merthogy ott állunk, dacára annak, hogy pincében, annak viszont nem ellenére, hanem amellett, hogy nõben. Ha a közönség csak férfiakból állna, s a
megnyitó beszédet mondó személy számára
kellõképpen léhának tûnne, közeledhetnénk
úgy is e kiállításhoz, hogy azt mondanánk:
kapcsoljuk le a villanyt, itt van a sötét
pincében ez a kõnõ, teremtse meg ki-ki a maga
számára a legautentikusabbnak gondolt
befogadói, mûélvezõi viszonyt. Ez persze csak elsõ,
felületes olvasatban lenne lehetséges.
(Egyik irodalomkritikus kérdi a másiktól ad
notam Juhász Gyula : milyen volt Jolán elsõ
olvasatban?" De félre a macho viccel, és bár
más kontextusban lesz még szó
férfiasságról, hagyjuk az erotikát másra.) Ugyanis ezek
a szobrok a tüzetesebb szemügyrevétel,
a taktilis érzékelés bevonása, a
tapogatás után nem bizonyulnak erotikusaknak. Nem véletlenül mondtam azt az imént, hogy
a két mûvész saját kezûleg hordta le és
egyengette el a homokot. A szobrászat amúgy
is olyan mûvészet, amelyben az anyaggal
kemény küzdelem zajlik, s én néha
irigykedve gondolom el ezeket a heroikus férfiakat,
máskor meg, persze, amikor
rohammunkában, például egy kiállításra, éjt nappallá téve
dolgoznak, a talpuktól a fejük búbjáig kõporosan,
s látom, hogy a fáradtságtól még a beszéd
is nehezükre esik, nos, ilyenkor sokkal
jobban kedvelem az irodalmat. Nyári Zsolt
és Kotormán Norbert azonban ízig-vérig
szobrászok, akik számomra emblematikus figurái
e mûvészetnek, amely a legközvetlenebbül
õrzi az antik görögök techné szavában
szétválaszthatatlanul benne rejlõ egységét a
gondolati-érzelmi-indulati munkának, valamint a
megcsinálásnak, a mesterségnek. Jirí Menzel egy
a filmcsinálás hõskorát életre keltõ
filmjének címét és szellemét kis változtatással
ideidézve: Mesés férfiak vésõvel. Van bennük
valami nemes archaizmus, amely nem csupán
abban mutatkozik meg, hogy nem kenyerük a
videoinstalláció (ha szabad ezzel a szándékolt
képzavarral élnem). Az általuk elgondolt és
gyakorolt mûvészet nem trendi, nem
konceptuális, nem ironikus, ugyanakkor nem patetikus, nem pusztán ösztönös és nem
is olyan, amely valami homályos õsiség vagy bármiféle ideologikum által
lenne vezérelve. Úgy gondolom, az általuk megtestesített attitûd a Nietzsche-féle
korszerûtlenséggel tart rokonságot, amely egyszerre próbálja meg tekintetét
az eredetre (vagy kevésbé metafizikus kifejezéssel szólva: keletkezésre), valamint
a végre vetni, s nem sandít a kor
szempontjaira. Nem közvetlenül kritikai
intenciójú mûvészet ez, de segédfogalmait nemegyszer (mint most, e kert
létrehozásánál is) a japán kultúrából veszi, s ez áttételesen jelzi, hogy szerinte az európai
olykor korrekcióra szorul. | ||
De térjünk vissza megint a vödrökhöz. Vagy inkább ejtsünk szót arról a három köbméter homokról, amely most a lábunk alatt elterül. Hogy ezt is képesek voltak lecipelni ide, ez már szinte a Kopár sziget képsorait indítja el a befogadóban, s adaléka lesz egy olyan mûvészi magatartás megjelenésének, amelyben jó adag szenvtelenség van a nehézségek elviselését illetõen. Talán azért is nem az alázat" kifejezést tartanám itt megfelelõnek, mert egyrészt a gályázás-romantika" kontextusában eléggé elcsépelt, másrészt nem fejezné ki pontosan a kedélynek és a léleknek azt a rendíthetetlenségét, amelyre gondolok, s amelyet a görögök az ataraxia szóval illettek. Meglehet, még alkalmasabb lenne keleti, buddhista konnotációt keríteni a dolognak, amely megerõsítené, hogy esetükben nem a modern, európai mûvészöntudat, hübrisz patetikus-fájdalmas feláldozásáról kell beszélnünk, hanem a világgal szembeni szenvedélymentes elfogadásról, belátásról. Azt hiszem, e vonatkozásban is lényeges, hogy ketten faragták ezeket a szobrokat, tehát valóban közös kiállítást, közös munkát látunk, s ez a mozzanat is olvasható az individuum egyediségének eszméjével szorosan összekötött európai mûvészi magatartás egyfajta korrektívumaként. Nyári Zsolt és Kotormán Norbert kiállítása megcsinált" kavicsokból áll, ezúttal nem talált kõvekbõl jöttek létre, nem egy már eleve meglévõ formát teljesítettek ki" a szobrok, mint azt az alkotók eredetileg szerették volna. (Igaz, talán a korábbi terv jelzéseként elhelyeztek itt egy igazi kavicsot, egy ready stone-t is.) Ám a természeti formához és az anyagszerûséghez való vonzódás így is nyilvánvaló, a bizalom az ekként adottban, a ráhagyatkozás a nem ember által teremtettre. Az a véletlenszerûnek tûnõ tény azonban (mármint hogy a munka kiindulópontja most nem talált kavics volt) akár a fentebb vázolt mûvészi vagy szélesebb értelemben egzisztenciális pozíció nehezen megvalósíthatóságáról, ellentmondásairól is hírt adhat, s arról is, hogy egy efféle megnyitóbeszédben leegyszerûsítve megfogalmazott mûvészi habitus mennyire nem evidenciaként valósul meg. De arról is, hogy miféle tétje, személyes kockázata van, és mennyivel gazdagabb létezõ ez a mû, mint amit itt akár csak jelezni is tudnánk. A japán kertmûvészetben kialakult egykor az úgynevezett szárazkert, amelyben a folyócskát homokkal helyettesítették, s abban köveket elhelyezve jelezték a vízesést. Itt most egy nõt jeleznek nekünk. Ez a nõ azonban, megint csak azt mondom, nem erotikus. Számomra ez a nõ sokkal inkább kert, amely az Édent idézi, ahonnan az ember kiûzetett. Kedves Közönség, kertrongálók és más
erõszaktevõk! |
||
|
||
* Elhangzott Kotormán Norbert és Nyári Zsolt kiállításának megnyitóján |