Beke László |
(A katalógus számára elõzetesen megírt elõszót most a helyszínen
A Treptow-i Tornyokban (Treptowers) székelõ Allianz Biztosító mint mûvészeti mecénás megteremtett néhány olyan feltételt a mai mûvészet és közönsége számára, melyek mindegyike megkérdõjelezi a mûvészet általunk megszokott fogalmát. Azt ugyanis, hogy mi a mûvészet, nagyban befolyásolják azok a körülmények, melyek között a mûvek keletkeznek, és amelyek között találkozunk velük. Ezek a körülmények kérdéseket vetnek fel: ahol e mûvek láthatók, irodaház-e (köztér, azaz öffentlicher Raum", munkahely, vagy egyszerre mindkettõ), mûvekkel díszítve, vagy múzeum (mûgyûjtemény), sajátos helyszínen berendezve? Azonosulhat-e egy mûalkotás egy corporate identityvel (vállalati arculattal)? Változik-e a mûvek jelentése azáltal, hogy itt vannak kiállítva? Milyen intézmé nyes kapcsolatok keletkezhetnek egy biztosítótársaság és a mûvészet mint intézmény között? Korunkra jellemzõ kérdések ezek, melyekre nyilván tudja a választ minden helybeli látogató, de nem biztos, hogy az ideiglenesen itt kiállított munkák megtekintésekor fel is teszi õket magának. Javaslom tehát, hogy gondoljon arra: a kiállításra készülõ mûvészeknek ezek a feltételek megannyi megoldandó problémát, sõt olykor leküzdendõ akadályt jelentettek. Hasonló kihívásokra egy mûvész kétféleképpen szokott válaszolni. Kiválaszt meglévõ mûvei közül egy alkalomhoz illõt és megpróbál neki a helyszínen megfelelõ helyet találni. Vagy éppen hagyja magát a helyszíntõl inspirálni és erre a helyzetre készít egy új mûvet (site-specific work). Maurer Dóra, a kiállítás kurátora szereti az ilyen kihívásokat: mûveket elhelyezni iskolában, mûemlékvárban, bankban, irodaházban, szállodában, mûvelõdési házban, lehetetlen adottságokkal rendelkezõ kiállítótermekben. Számára nincs olyan lehetetlen tér, amelyben nem lehet kiállítást rendezni. Az Allianz Versicherungs-AG bejárati csarnoka és annak környéke egyáltalán nem lehetetlen tér, de az itt kiállítónak számolnia kell azzal, hogy mûve nem lesz fõszereplõ". Nem kap száz százalékos figyelmet, egyfajta kulisszává" degradálódik azok számára, akik üzleti ügyeik intézésére jönnek ide, vagy éppen itt dolgoznak. Másfelõl viszont az ilyen szituáció egyfajta természetes" környezet a mûvek számára, sõt olykor felfedezés-számba is mehet, ha egy ügyfél" véletlenül rácsodálkozik. És még valami: az itt idõszakosan kiállított mûveknek néha még az állandó gyûjtemény mûveivel is konfrontálódniuk kell. Ha valaki idáig eljutott e szöveg
olvasásában, azt hiheti, hogy Maurer Dórának és a
többi kiállítónak (volt és jelen tanítványok) úgy
kell viselkednie, mint egy futballcsapatnak, aki mérkõzni érkezett Berlinbe. Pedig nem
egészen errõl van szó. Akkor hát mi ennek a
kiállításnak az értelme? Mi az üzenete"?
| ||||
A legegyszerûbb azt mondani amire már céloztam , hogy az ide ügyintézés céljából ellátogató mellesleg láthat néhány érdekes, kellemes, figyelemfelkeltõ tárgyat, mert ez megfelel az Allianz filozófiájának". De ez csak a kiinduló feltétel. Elképzelhetõ, hogy e 12 mûvész
mûveinek együttesen egy bizonyos reprezentatív
értéke van. Például: a mûvek bizalmat",
biztonságot", meghittséget" sugallnak. Egy viszonylag
távoli, de törekvõ és barátkozni kívánó ország
üdvözletét hozzák. Egy kortárs mester és
tanítványai harmonikus kapcsolatáról tanúskodnak. Mindez elég pozitívan hangzik, de nem
lehet kizárólagos célja egy jelentõs kiállítás
megrendezésének.
| ||||
Meg kell vizsgálnunk, miért pont ezek a
mûvészek állítanak ki együtt, vagyis van-e
valami közös a munkáikban (túl azon, hogy
valamennyien valamilyen kapcsolatban vannak Maurer Dórával, aki egy több lépésben
levezethetõ geometrikus struktúrát, egyfajta
perspektivikus kompozíciót állít ki mellesleg
rokon mûvet azzal a Gekippte
Fläche-vel (Megdöntött
síkkal), mely az állandó
gyûjtemény részeként jelenleg az épület
konferenciatermében található). Másképpen
perspektivikus Jovánovics Tamás látszólag falba hatoló
munkája, és más értelemben léptéktévesztés"
Radák Eszter közös horizontra felfûzött,
de nagyon eltérõ képi elemeket
felsorakoztató triptichonja. A legtöbben vetített és/vagy
komputergenerált mûveket mutatnak be.
Szegedy-Maszák Zoltán
Szteganogramjai eredetileg számítógép képernyõjén keletkeztek,
egy-egy létezõ fénykép bonyolult program
alapján történõ titkosításával", itt most néhány
nagyméretû print látható közülük.
Kapitány András vetítése meghökkentõ komputeranimáció,
egy ellentmondásos terû Escher-rajz
alapján. Gyõrfi Gábor monitorján játszani lehet
egy csoportképbõl elõbukkanó, majd ismét
elhomályosuló arcokkal. Varga
György magritte-i szituációt épít fel, amennyiben
montázsain összekeveredik a transzparencia és az
üveglapon megjelenõ kép. Fóti
Lázár továbbviszi Varga témáját, amikor filmre veszi annak
kockás padlóit, s rajtuk mesterséges és
természetes emberi alakok mesterséges és
természetes mozgásformáit vegyíti.
Czeizel Balázs fekete-fehér oszlopai annyiban
vetítések", hogy mozgó tárgyak szkennelése révén
keletkeztek. Zsári Zoltán mozgó fényfestménye
és Kokesch Ádám Hinterglas-technikával
kialakított képei más-más formátumúak ugyan,
de egyaránt mûanyagdobozok mely
formátum az egész kiállítás (fogalmilag) szélsõ értéke
is lehetne. Gondolati kvalitásai alapján a
másik szélsõ érték
György Katalin földgömbje, szubjektív síkleképezésekkel ugyan, de Berlin
egyértelmû geográfiai definiálásával s
egyszersmind globális összefüggésbe helyezve
| ||||
Maurer szerint ezek a munkák mind posztkonceptuálisak. De mint láthattuk, vetítettek is egyben. Vetített: itt azt jelenti, hogy a fénnyel kapcsolatos, vagy a geometriával, és létrehozásának eszköze legtöbbször egy képernyõ, általában a számítógép képernyõje. Ez egy ilyen mûvészet. Fölösleges tovább bizonyítani, hogy igyekszik elmélyíteni azt a még mindig friss mûvészeti tradíciót, melyet egy korszerû épület Berlinben magához kötni és folyamatosan re-animálni próbál.
A helyszínnel szembesülés a megnyitó
alkalmából önmagában nem okozott túl nagy
meglepetést, viszont érzékelhetõbbé vált az
a vállalati stratégia, mely a hivatali munka
színtereit mûalkotásokkal kívánja élénkíteni.
Az eredmény egyfelõl banális: az volt a
benyomásom, hogy az épületben dolgozók nagyon
gyorsan akklimatizálódnak a
mûtárgy-felhozatalhoz. Nem okoz számukra különösebb
megrendülést sem az épületben csellengõ
múzeumlátogatók" jelenléte, sem pedig az
idõnként valóban nagyon erõs mûvek látványa. A
Spree felõli homlokzatra rárajzolódik
Jonathan Borofsky vízbõl kiemelkedõ 30 méter
magas Molecule Manje, a bejárati elõcsarnokban
Carl Andre padlóba illesztett járószobrain"
tapodunk. A falakról visszaköszön Josef
Albers, Richard Paul Lohse, Max Bill, Elsworth
Kelly, Henryk Stazewski és még vagy száz
kisebb-nagyobb név. Felice Varini festményei
lendületes, színes szalagok, melyek úgy futnak
végig a falakon, hogy csak a több százméternyi
folyosók egy-egy végpontjából nézve
állnak össze értelmes", perspektivikus képpé.
| ||||
Az egyik emeleten a folyosó közepén
egyenes vonalat képez a padlóba süllyesztett
színes fénycsõ, melynek felvillanásai fotocella
segítségével követik az arra elhaladó járását
(Alexander Rogl). Hozzájuk képest
Osvaldo Cavandoli (nálunk Menõ
Manóként ismert) világhíres
La Lineájának falra rajzolt
irodai jelenetei valóban kissé
karikaturisztikusnak hatottak. Pip Culbert szabásmintára
redukált öltönye és egyéb zsinórból
összecsomózott képei" láttán Vincze Ottó sziluettjei
jutnak eszünkbe. És végül földbe gyökerezett a
lábam Rainer Fetting Potsdamer Platza
elõtt, mely úgy nézett ki, mint egy hortobágyi
tájkép gémeskutakkal utólagos csattanójaként
egy minisztériumi vitának, melynek során a
korszerûtlenséget a gémeskutas alföldi táj
példájával próbáltam illusztrálni, ám az illetékes
hivatalnok rámolvasta: azt is lehet
korszerûen festeni!" És nem neki lett igaza?
| ||||
Fogalmi munka: a konkrét mûvekben
megvalósuló kiállítás és a vállalati környezetben
sajátosan homogenizálódó mûvek
megerõsítették azt a sejtésemet, hogy még ma is van
értelme a mûvészetben, egyes
mûvészcsoportokon belül közös nevezõt" és általános(ítható)
tendenciákat keresni, sõt fogalmi-elméleti munká val ilyen munkák létrejöttét ösztönözni. Ahogy Maurer Dóra a második
világ" fogalmán dolgozik, úgy válik az is nyilvánvalóvá, hogy a vetítéses mûvek
mellett a digitalizációval együtt járó négyzethálós rendszerek, pixeltechnika
segítségével számos mû egy formai ideáltípus vonzatában születik meg. Nevezzük ezt
az ideáltípust egy szabálytalan térbeli sokszögnek vagy kristályformának, s
rögtön látjuk, hogyan idomulnak hozzá Maurer Dóra vagy Jovánovics
Tamás anamorfózisai, Fóti Lázár vagy Varga György négyzethálós, olykor
figuratív vetítései, Szegedy-Maszák Zoltán vagy Zsári Zoltán mátrixai, és hogy
miként függ össze mindez a dekonstrukció látásmódjával Kapitány
András komputeranimációi. Ennek a szubjektív geometrikus gondolkodásnak két
különös megtestesítõje némelyik munkájával György Katalin és Radák Eszter:
elõbbi topológiai és kvantummechanikai alapú formaalakításaival, utóbbi a
kubizmus elveiig visszanyúló tördelt kontúrjaival. Radák triptichonja képes
ugyanazt a fekvõ alakot figuraként, tájképként és csendéletként is feldolgozni.
| ||||
A szabad geometriai alakításnak vannak évtizedekre visszanyúló elõzményei a magyar mûvészetben, vannak jelenlegi párhuzamai valószínûleg a komputertechnikábõl adódóan, elsõsorban a Képzõmûvészeti Egyetem Intermédia Tanszékének munkáiban és végül valószínûleg ilyen irányban kristályosodik ki a Maurer-tanítványok munkássága is, feltéve, ha sikerül jó néhány hasonló közös akció erejéig együtt maradniuk.
| ||||