Volker Harlan |
Negyvenezer év után a mûvészet határhoz érkezett. Amikor az ember barlangjában hozzálátott, hogy alakokat formáljon térben és a falon, ezzel pedig bármily célból is benyomásokat idézzen meg és rögzítsen, az evolúció során elsõ ízben adta nyilvánvaló bizonyítékát a csak rá jellemzõ tudatformának. Bámulatos, hogy ezek az ábrázolási formák a készség olyan fokáról tanúskodnak, amely stilisztikailag ugyan variálható, ám jóformán felülmúlhatatlan. Ezekben az elsõ idõkben az emberábrázolások a legtökéletlenebbek. Csak az idõ múltával válnak egyre tökéletesebbé, míg aztán Görögországban elérik azt a tetõpontot, amely már csak a szobrok egyénítésében lel továbbvitelre. A személyes portrékhoz a reneszánszban aztán hozzájárul még a perspektivikus tér is, amely az ábrázolt személyt végképp kiemeli a vallásos vagy eszmei kontextusból. A mûvészet ezután új csapást vesz: a tárgyiság háttérbe szorul, a szín és forma ürügyévé válik, végül pedig mindenfajta képmás-jellegrõl képes lesz lemondani. S amint aztán a szín- és formagazdagság is redukálódik, a mûvészet olyan határig jut, amelyet például Malevics fekete négyzete, Arp tiszta formái, Klein tiszta színe vagy Beuys egyszerû szubsztanciái jeleznek. Nem véletlen, hogy ezen a határon alkotók sora faggatja az érzékeken túlit, és Mondrianhoz, Kandinszkijhoz vagy Beuyshoz hasonlóan az okkultizmus felé fordul. Mert ha Yves Klein monokróm kékje nem a mûvészet összes útjának végét kívánja tudatosan jelölni, akkor olyan ajtóként érthetõ, amelyet Goethe Színtan"-a már résnyire megnyitott az érzéki-erkölcsi" felé. A 11. Documenta már csak alig-alig
pedzegeti ezt a határt. Steve Badgett és
Mathew Lynch Kevin Drumm kísérleti zenésszel együtt
a Karlsaue mentén található
Orangerie-ben építette meg 24 méter hosszú,
árnyékmentes boltívét, a
Specet. Ha ellátogatunk ide, és
letelepszünk a hosszú padra, olyan
hangtérbe jutunk, amelynek dübörgõ gépzaja
dobhártyánkat rengeti, fokozatosan halkuló
hangjaival azonban a fülelésnek és osztatlan
figyelemnek ama határára vezet, ahol már
jóformán megkülönböztethetetlen, hogy
hangot hall-e az ember, vagy fülelésével maga
hoz létre hangot.
| |||
Steve McQueen sötét helyiségben vetített videóján, a Western Deepen az a fémesen dübörgõ és hosszan tartó gépzaj élhetõ át teljes sötétségben, amely az afrikai aranybányák munkásait veszi körül, amíg a nyitott lift 1200 méter mélyre viszi le õket. A konkrét érzéki élmény egy kiállítócsarnokban olyan mûalkotássá válik, amelyet a munkások valószínûleg át sem élnek, amikor nap min nap alászállnak a mélybe, hogy megkeressék mindennapi kenyerüket. Milyen távol van ez az élmény attól, amelyet a romantikus költõ-író, Novalis beszéltet el Heinrich von Ofterdingen-jében a bányásszal! Mire kell képesnek lennie az afrikai munkásnak, hogy az õt kizsákmányoló nyugati ember" poklában ne veszítse el, vagy éppen meglelje ember voltát? Auschwitz vagy a GULAG túlélõi voltak képesek ekkora teljesítményre. McQueen videója anélkül közelíti a nézõt ehhez a helyzethez, hogy maradéktalanul kiszolgáltatná neki. Riportot készít, de a mûvészet eszközeivel. Luis Camnitzer kettõs tere sajátos fájdalomtér" (Beuys). Egy üres vaságy felett villanykörte gyenge fénye világít, az egyébként üres szoba ablakait könyvekkel falazták be. Csupasz a szomszédos helyiség is: az átlósan kifeszített dróton nem a szél, hanem egy ventillátor szárítja a törülközõt. Ez minden. Az ajtónyíláson enyhén felhõs nyári égre látni sehol egy tárgy. E kubusos tér lakója a magányba számûzetett. Senkivel nem léphet kapcsolatba. Könyvei tartalmukkal erõsítik meg ezt a magányt. Mindarra, amit a világról elmondanak, Hobbes episztemológiai imperializmusa nyomja rá a bélyegét: a világról és valóságáról semmit nem tudunk mondani. A világról alkotott képzeteink foglyai
vagyunk, hiszen: megismerni egy dolgot nem jelent mást, mint to imagine what we can do with
it when we have it" (elképzelni, mit
tehetünk vele, ha megszereztük) legyen az
aranyérc vagy az aranybánya fekete munkása
[Azok
a könyvek, amelyek a fájdalomtér
elszigeteltségébõl kivihetnének, itt nem találhatók meg.] Élete utolsó évében Beuys olyan szociális plasztikát tervezett Hamburgnak a kasseli documentára készített 7000 tölgy városerdõsítés városigazgatás helyett projekt folytatásaként, amelyet a szenátus már jóvá is hagyott, Dohnanyi polgármester azonban önkényesen meghiúsított: a finkenwerderi iszapmezõt, ahová az Elbából kikotort iszapot ürítették, különbözõ fafajtákkal kívánta beültetni, és ilymód méregteleníteni. Julie Bargmann és Stacy Levy Pennsylvaniában fogott hasonló kezdeményezésbe. A bezárt vindondale-i bánya körüli 160 000 m2-es a kiszivárgott folyadékoktól megmérgezett területet 1995-ben kezdték parkká átalakítani. A projekt három részbõl áll: egy pH-medencés tisztítókertbõl" itt tisztítják meg a régi bányából szivárgó, fluoreszkáló szennyvizet , a visszatérõ történelemnek szánt biotópból" és a pihenõhelyekkel ellátott közösségi fennsíkból". A mérgezõ folyadékokat káli-kinyerõ berendezések, hat derítõmedence és mészkõ elvezetõ csatornák alakítják át fokról fokra tiszta vízzé: a harsány narancssárgát világoszölddé, végül pedig semleges türkizkékké. Ezt a vizet végül a biotópba vezetik, ahol még egyszer megtisztítják, mielõtt visszaterelnék természetes forrásába, a Blacklick Creek-be. A tisztítótelepek között lakmusz-kertek" kapnak helyet, amelyek gondosan kialakított tájként szemléltetik a megkezdett átalakulást. Az ide ültetett õshonos fákat és növényeket például a víz mindenkori színéhez illõen választották meg. A Testing the waters olyan tájszobor, olyan landart", amely gyarapítva kívánja visszaadni a természetnek az emberkéz által megmunkált földet olyan emberek szabad kezdeményezésének az eredményeként, akik megértették, hogy a mûterem-mûvészet a múlté. Jónéhány a kasseli documentán bemutatott munkák közül ebben az értelemben csak akkor válhat termékennyé, ha kilép a mûtermek falai közül, s az oly sokféle szociális ínség esztétizáló leírása helyett tevõlegesen foglalkozik azokkal munkálkodva, nem pedig mûvészieskedve. |
|||
fordította: Adamik Lajos |
|||
|