Pika Nagy Árpád |
Az évezred elsõ Documentájáról, sorrendben a tizenegyedikrõl elmondható: nem volt rossz nyitány. Garda László Németországban élõ képzõmûvész barátom szerint akivel közösen néztük végig a kiállítást közel kétszáz év kellett ahhoz, hogy a fotográfia teljes egészében kiszorítsa a hagyományos értelemben vett festészetet a kiállítótermekbõl. Hozzáteszem, nem teljes egészében (bár való igaz, hogy alig látni festészeti anyagot ezen a seregszemlén), és gondolom, nem is végérvényesen. Bár a bemutatott anyaggal kapcsolatban megfogalmazódtak bennem válaszra váró kérdések, tisztázandó bizonytalanságok, az összbenyomásom alapvetõen mégis pozitív. Az elmúlt évek mûvészi gyakorlatával ellentétben az itt bemutatott anyag egyáltalán nem nevezhetõ hûvösen szemlélõdõnek, intellektuálisan távolságtartónak, sokkal inkább tényfeltáró dokumentaristának, szociálisan érzékenynek, politizálónak, helyenként érzelmileg túlfûtöttnek, felfokozottnak. Az a tény, hogy Okwui Enwezor urat választották a rendezvény mûvészeti igazgatója tisztének betöltésére, határozott szándékot fejez ki, nevezetesen a harmadik világ felé való nyitás szándékát a mûvészet színterén, valószínûleg abban a reményben, hogy a vérfrissítés jótékonyan hat majd a Nyugat mûvészetére. Nos, az elképzelés úgy tûnik , helyes volt, hiszen a kiállító mûvészek közel a fele a harmadik világból verbuválódott, igaz ugyan, hogy ezek fele viszont olyan mûvész, akik szülõhelyét elhagyva ma már az USA-ban vagy Nyugat-Európában él és alkot. Ezúttal is mûködött tehát a rossz beidegzõdés, ami mostanság folyton a kulturális globalizmus irányába billenti ki a mutató nyelvét. Megdöbbentõ tény viszont, hogy a kelet-európai országok (volt szocialista államok) szinte egyáltalán nincsenek jelen a nemzetközi mustrán (kivételt képez három horvát és két litván mûvész). Az emberben azonnal felmerül a gyanú, hogy ez nem lehet más, csakis a régió szándékos kirekesztése, ami durvábban fogalmazva diszkriminációt jelent. Egyszerûen elképzelhetetlen, hogy figyelmetlenségbõl maradt volna ki a lengyel, cseh, szlovák, magyar, szerb, bolgár, román, orosz nyelvterületek és kultúrák képzõmûvészetének bármily csekély mértékû bemutatása. Még csak az említett országok menedzsmentjének számlájára sem írható ez a teljes hiány bár elképzelhetõ, hogy õk sem tettek meg mindent mûvészetük propagálásának érdekében. (Ebbõl a szempontból még az aktuálisan fennálló kommunista országok is jobb helyzetben vannak, hiszen Kuba és Kína is képviselve van a kiállításon.) A részvétel azért olyan fontos, mert aki nincs jelen az ilyen jellegû rendezvényeken, az nem vesz részt a nemzetközi szintéren zajló mûvészeti diskurzusban, és a továbbiakban viseli ennek minden negatív következményét. Sajnos, úgy tûnik, akkor lesz majd ennek a régiónak a mûvészete érdemben képviselve, amikor egy innen származó teoretikust bíznak majd meg a rendezvény megszervezésével (ami pedig valószínûleg soká lesz).
Visszatérve a kiállítás koncepciójára, Okwui
Enwezor úrnak különös ötlete támadt, amely nagyon sok
lehetõséget rejtett magában. Úgy gondolta, hogy maga a
kiállítás, a mûvek közszemlére
bocsátása csupán egyik része lesz a rendezvénynek, az
ezt megelõzõ folyamat ugyanolyan fontos a számára. A
négy-öt évig tartó elõkészítõ-,
szervezõmunkát platformoknak nevezett fórumokra osztotta. Enwezor
úr terve megfordítja azt a logikát, amely a
kiállítás középpontjába rendszerint olyan
mûvészi-intellektuális mûveletek eredményeit
állítja, amelyeket kizárólag önmaguk jelentése
határoz meg. Vagyis azt akarta, hogy a Documenta 11-et
elõkészítõ kritikai mûveletek témái ne
csupán a kortárs mûvészetek optikáján és
logikáján keresztül legyenek átgondolva, hanem politikai,
szociális, és kulturális szempontok is
érvényesüljenek. Magát a kiállítást pedig
úgy tekinti, mint a különbözõ szakaszok
akkumulációját, a pillanatok összegyûjtését,
a mûvészi tárgyra vonatkozó perspektívák,
modellek, és gondolkodásmódok bemutatását. Mindezt a
posztkolonializmus korában, a proximitás világában, amit az
egymásmellettiség, az azonosság, és nem a másság
jellemez.
| ||
Az elõkészítõ konferenciák, viták, és
mûhelymunkák platformjai térben és idõben
különbözõ helyeken zajlottak: Európában
Bécsben és Berlinben, Ázsiában Új-Delhiben,
Amerikában St. Luciában, és Afrikában Lagosban.
Ezeknek a fórumoknak feladata a vizuális kultúra alapos
vizsgálata, analízise volt, olyan, a kulturális határvonalak
mentén zajló változások fényében, amelyek az
egész mûvészi processzust jellemzik. A Documenta 11 és
elõkészítõ platformjainak kettõs a célja:
egyfelõl egy tér-idõ dimenziót felölelõ
történés megragadása, másfelõl egy, a
természetbe ágyazott történelmi, és kulturális
dimenzió felmutatása.
1. PLATFORM Bécs, Berlin Az elnyomás tradíciója arra tanít minket, hogy a veszély, a terror állama (the state of emergency), melyben élünk, nem a kivételt képezi, hanem a szabályt... írja Walter Benjamin. Errõl a témáról filozófusok, politikai teoretikusok, aktivisták, és egyetemisták vitáztak.
A viták végkicsengése az volt, hogy napjainkban a demokrácia
etikája és intézményrendszere oly mértékben
hanyatlik, hogy alapvetõen megvalósíthatatlanná teszi a
demokráciát. Erõfeszítéseket kell tehát tenni a
folyamat pozitív irányba való elmozdítására.
2. PLATFORM Új-Delhi Ez a fórum próbált az elmúlt húsz év
társadalmi folyamataira reflektálni. Az az elképzelés, hogy az
államot természetszerûen büntethetetlennek
ítéljük meg, vezetett a genocídiumhoz és az emberi
értékek megerõszakolásához. Mi következik az
erõszakos államok felbomlása után? Hogyan módosul
a kultúra és civilizáció horizontja az államok
büntethetetlenségének revidiálása, az autoritárius
törvények felfüggesztése és az
erõszakstruktúrák lebontása után? Ezek és ehhez
hasonló kérdések vezetnek az igazság strukturális
értelmezésének (újraértelmezésének)
szükségességéhez.
3. PLATFORM St. Lucia A szimpózium résztvevõi a karibi térségben
létrejött kreolság mibenlétére
keresték a választ, a kolonializmus dominanciájának
elmúlta utáni idõszakot vizsgálva, amikor is ezt a
kultúrát többé már nem a totalitarianizmusban
gyökerezõ kollektív tudat, hanem a szabadságban alakuló
etnikai öntudat kiteljesedése, a különbözõség
folyamatossága és a sokszínûség jellemzi. A karibi
térség a kreolság központja nyelvi és kulturális
szempontból egyaránt. Innen indul és ágazik szét a
kreol nyelv a világ minden tájára: Afrikába, az
Indiai-óceán szigetvilágába, Dél-Amerikába,
sõt még az Egyesült Államokba is.
4. PLATFORM Lagos A feladat a város szerkezetének részletekbe menõ
vizsgálata volt a téri relációk és az
ökológia szempontjából, négy afrikai városban. Az
utóbbi húsz évben ezek a városok kiemelt helyszínei
voltak a populáció robbanásszerû
növekedésének, a migrációnak, a törékeny
városi és állami vezetésnek (bukásának),
és a gazdasági összeomlásnak. Ezek az afrikai városok
minden kétséget kizáróan gazdasági, kulturális,
szociális, politikai, és polgári szempontokból egyaránt
törékeny urbánus szerkezetek.
5. PLATFORM Kassel A kiállítás elõkészítésének folyamatában felmerült kérdésekre próbálta megtalálni a választ, amivel egy új mûvészi stratégia kiépítéséhez kívánt hozzájárulni. A 80-as évek kisebbségi mozgalmai, a feminizmus, a multikulturalizmus eredményei utat nyitottak a dekolonizálásra és a fontosabb intézmények megreformálására. A mûvészet (és a mûvész) konkrétan és igen tevékenyen vett részt ebben a folyamatban. A mûvészi tevékenységet nem lehetett sterilen, a társadalomtól elzártan értelmezni. Ez a tevékenység sokkal inkább a közösség életének pozitív irányú megváltoztatására irányuló kulturális misszióként fogalmazódott meg.
A 90-es években folyamatváltás következett be, amely lassan
és szisztematikusan erodálta a társadalom kulturális
dialógusának egészséges, életerõs
milliõjét. A mûvészet önmaga formai
variációinak létrehozásán és
értelmezésén fáradozik, a mûvészi
alapállás legfontosabb ismérve pedig a hûvös,
távolságtartó, lehetõleg érzelemmentes reflexió.
A mû jelentése önmagán belül keresendõ, igyekszik
megszabadulni minden rajta kívülálló jelentésre
való utalástól. Enwezor úr szerint ez a helyzet tarthatatlan.
Fel kell tenni tehát a kérdést: milyen alkotói
stratégia dolgozható ki a mûvész
pozíciójából a multikulturális és
posztkoloniális jellegû modern kortárs kultúrában? A
mûvésznek elkötelezettnek kell lennie az élet minden
formája iránt (all forms-of-life) vallja. A
mûvészet gyakorlata olyan mûvészt feltételez, aki
elkötelezett az élettel (és a társadalommal) kapcsolatosan
felmerülõ feladatok megoldására, teljesen függetlenül
attól, hogy absztrakt festõrõl, avantgarde filmesrõl vagy
politikai provokátorról van szó. Nos tehát, a kiállítási koncepció rövid ismertetésébõl is egyértelmûen kiderül, milyen mûvészetet is preferál Enwezor úr, és hogy milyen mûvészi magatartásnak jósol prosperáló jövõt az elkövetkezendõ periódusra. Ami a kiállított anyagot illeti, csak ismételni tudom magam: nem rossz nyitánya (folytatása) a huszonegyedik századi Documenták sorozatának. A kiállított anyag nagy mennyisége ellenére a mûvek installálása nagyvonalú, elegáns és áttekinthetõ.
A kiállítófelület az elõzõekhez képest
jelentõsen bõvült, egy hajdani sörgyár, a Binding-Brauerei
hatalmas csarnokaival egészült ki. Így nyílhatott
lehetõség arra, hogy jó néhány mûvész
különálló termekben, sõt egyesek több
helyszínen is bemutathassák mûvészi
elképzeléseiket.
| ||
Áttekintve a mûvészek névsorát, szembetûnõ, hogy kevés kivételtõl eltekintve hiányoznak az ilyen rendezvényeken szokásos rendszerességgel kiállított sztármûvészek. A kevés kivétel között találjuk On Kawarát, Hanne Darbovent, Dieter Rothot, Brend és Hilla Bechert és Louise Bourgeoist. Nagyjából ezzel ki is merül a sztárok névsora, ami ugyanakkor nem kelt semmiféle hiányérzetet a látogatóban. Mint azt már tõlük megszoktuk, a sztárok sem pozitív, sem negatív értelemben nem okoznak meglepetést, hanem a rájuk jellemzõ jól bevált profizmussal ismételgetik önmagukat. On Kawara is ezt teszi, amikor jól ismert számsorait és dátumait ismételgetve próbálja illusztrálni az idõ folyását. Még az sem teszi a dolgot izgalmasabbá, hogy üvegkalitkába zárt élõ emberpár olvassa fel az emberi hang monoton színtelenségével ezeket a dátumokat. Hanne Darboven titokzatos számsorokból összeállított privát naptárának többezer lapja sem nyújt igazán mellbevágó élményt. Még ha a misztikus konceptualizmus jelzõvel illetjük is a mûvet, akkor is csak unalmasan ismétlõdõ idõ-számsor akkumulációnak tûnik csupán az alkotás, bármekkora teret töltsön is meg vele. Brend és Hilla Becher fekete-fehér fotósorozatait is már jó harminc éve ismerjük, és igaz ugyan, hogy tökéletes profizmussal elkészített képek ezek a németalföldi lakóházak fagerendás struktúráit dokumentáló fotók, ennél több nemigen mondható róluk. Jóval izgalmasabb az 1998-ban elhunyt Dieter Roth Nagy asztal-rom címû mixed-media installációja, amely az alkotó szubjektív belsõ terének konkrét tárgyi megjelenítése, és amely egy hosszú folyamat eredményeként született. 1970-ben kezdte el építeni a mûvész, amit fokozatosan alakított, bõvített és növelt 1998-ban bekövetkezett halálláig. A szinte minden mûfajban otthonosan mozgó, a fluxus világában is nevet szerzett Roth különbözõ anyagokból, tárgyakból, munka- és technikai eszközökbõl építette össze kaotikusnak tûnõ alakzatát, ami olyan, mintha valamiféle számunkra ismeretlen, organikus, élõ szervezet-szerkezet lenne, amelyet az idõ romboló, pusztító ereje már kikezdett. A New Yorkban élõ sztár, Louise Bourgeois mûvészete is még mindig elemi erõvel képes hatni. Installált objektjei a francia szürrealizmusban gyökereznek. Ezek a zárt térbe komponált, furcsa alakú puha figurák mintha háromdimenziós Magritte-képek lennének, tele fojtott erotikával, titokkal és melankóliával, a legtökéletesebb poétika nyelvén fogalmazva. Külön érdekesség gyermeki õszinteséggel és tisztasággal elkészített rajzsorozata.
Dieter Roth alkotásához hasonló szellemiségû mû
van még néhány a kiállításon. Ilyen
például Kozaric vagy Adéagbo installációja. A
horvát Ivan Kozaric Kozaric stúdió címû,
egész termet betöltõ environmentjének
installálásához több száz festményt, rajzot,
szobrot és különbözõ anyagokat használt fel.
| ||
A látogató úgy érezheti magát, mintha az alkotó
valóban beavatná legféltettebb titkaiba, mintha közvetlen
közelrõl megtapasztalhatná az alkotói folyamatot. A benini
származású Georges Adéagbo A felfedezõ és
felfedezõk szembesülése a felfedezés
történetével címû installációja is ebbe
a kategóriába tartozik. A fluxus jegyeit magán hordozó, az
iróniát sem nélkülözõ, különféle
személyes tárgyak, objektek, nyomatok, fotók
felhalmozásával és installálásával
létrehozott mû a legfurcsább asszociácókat
indítja el a nézõben.
| ||
Az a tény, hogy a fotográfia ilyen mértékben kap teret a kiállítótermekben, nem jelenti azt, hogy ez valamiféle újdonság lenne. Már a 60-as 70-es évek neoavantgarde irányzatai is elõszeretettel nyúltak ehhez a mûformához és használták különbözõ mûveletek demonstrálására, mindenféle tulajdonságokkal ruházták fel, illetve különféle jelzõkkel illették. Használták a mûvészet analízisének eszközeként a mû létrejöttének folyamatát illusztrálva, metaforikus és mágikus tulajdonságokat kölcsönöztek neki, illetve mûvészeti események (performance, happening, akció, stb.) dokumentálását végezték vele. Egyszóval az új eszmék érvényrejuttatásának, demonstrálásának volt az eszköze. De valójában a többi mûforma sem számit újdonságnak: az installáció, az environment, a mixed- és multimedia, a video- és object art, stb. is mind a modernitás korának találmányai. Az itt bemutatott mûvek még sem ugyanolyanok, mégsem ugyanarról szólnak, mint a 20-30 évvel ezelõttiek. Manapság erre azt szokták mondani, hogy a hangsúlyok eltolódtak. Lesújtóbb véleménye van errõl Jean Baudrillardnak. A Rossz Transzparenciája címû mûvében a posztmodern kapcsán az orgia utáni állapotról beszél, amikor is minden, az életre és a társadalomra vonatkozó cél már mögöttünk van, minden játszmát lejátszottunk, minden modellt kipróbáltunk már. A dolgok nem többek önmaguk reprodukálásánál, végtelen sorú variációk létrehozására képesek csupán. ...Amikor a dolgok, a jelek, a cselekedetek megszabadulnak ideájuktól, a koncepciójuktól, a lényegüktõl, a referenciájuktól, a kezdetüktõl és a végüktõl, akkor végtelen önreprodukciójuk veszi kezdetét. Az értékrend felbomlott, valójában nincsenek is már értékek, a dolgok szétszóródtak, és minden irányba elkezdtek sokasodni írja. Ennek a bomlásnak csakis végzetes következményei lehetnek. Minden ideáját vesztett dolog olyan, mint az árnyékát vesztett ember megõrül, és õrültségének áldozata lesz. Nem túl optimista jövendölés.
Visszatérve a kiállított fotó-anyaghoz, úgy
jellemezhetnénk, hogy nagyrészt a dokumentáció
funkcióját töltik be (csak kevés olyan van, amelyeket valamilyen
idea demonstrálására használtak), és mint ilyenek,
elsõsorban társadalomcentrikusak, a szociális problémák
felé orientáltak, így erõs érzelmi és politikai
töltetük van. Ebbe a kategóriába sorolhatók Ravi Agarval
színes printjei, amelyek az indiai városok utcáit,
utcarészleteit, hétköznapjainak életképeit
dokumentálják kegyetlen realizmussal. Az amerikai Michael Ashkin 133
darabból álló fekete-fehér sorozatát az emberi figura
teljes hiánya jellemzi. A kihalt utcarészletek, üres terek, elhagyott
ipari területek mintha valamiféle katasztrófa utáni
állapot torokszorító dokumentumai lennének. Másfajta
hiányt képez le a bécsi Lisl Ponger az Olaszországi
nyár címû sorozatában. A nemrégen
befejezõdött politikai indíttatású események
helyszíneit, rekvizitumait, az esemény hiányát fotózza.
| ||
A feszültséggel teli hangulatok személyes pillanatfelvételei ezek a helyszínrajzok. Drámai hangvételû a Párizsban élõ Touhami Ennarde New York City, september 11 2001 címû, mûvészi igénnyel elkészített fekete-fehér riportfotó-sorozata. A szeptember 11-i tragédiát követõen a mûvész hosszabb idõt töltött a gyászoló családok, az önkéntes véradók és a mentõcsapatok között, így készítve el fotósorozatát, amely a tragédia okozta sokkot, a megrendülést, a segítségnyújtást, és az enyhülés, a gyógyulás folyamatát regisztrálja. Három dél-afrikai mûvész is lehetõséget kapott a bemutatkozásra. David Goldblatt Dél-Afrika ellentmondásait, az apartheid megnyilvánulásának területeit próbálja felkutatni és bemutatni dokumentumfotóiban. Santu Mofokeng is hasonló témákat dolgoz fel, õ a dél-afrikai apartheid drámai hangvételû fotózsurnalisztája. Kendell Geers Külváros címû sorozatában a johannesburgi ellentmondásos állapotokat mutatja be, nem kevés iróniával, amikor a magánlakások és környezetük biztonsági berendezéseit dokumentálja. A nigériai Muyiwa Osifuye is szülõvárosáról, a titokzatos Lagosról készített élvezetes város-portrét, annak minden ellentmondásával és komplexitásával együtt. A város vizuális biográfiáját szerkesztette meg erõs érzelmi töltettel. A japán Ryuji Miyamoto fekete-fehér sorozata egy földrengés kegyetlen dokumentumaként, a felfoghatatlan, érthetetlen pusztítást, a tragédia irracionalizmusát tárja elénk megrázó képeken. Egészen más jellegû a német Candida Höfer 12 darabból álló C-print sorozata. Õt a mûvészet, a környezet, és a közösség viszonyrendszere érdekli. Rodin Calais-i polgárok címû híres szoborcsoportjának bronzöntvényét fotózza a világ 12 különbözõ pontján (múzeumokban és köztereken), azt vizsgálva, hogy milyen hatással vannak a különbözõ helyszínek a szobor arányrendszerére, funkciójára, illetve a közösség általi befogadásra.
A konceptualizmushoz áll közel az USA-ban élõ Allan Sekula
mûvészete. Látásmódját egyfajta kritikai
realizmus jellemzi. Mûvei bemutatását rendszerint konceptuális
keretbe foglalja, esszészerû szövegekkel egészítve ki
azokat.
Ami a videóinstallációkat és videóprojekciókat
illeti, ugyanúgy elmondható róluk, hogy elsõsorban
közösségi, társadalmi problémákat dolgoznak fel,
érzelmileg egyáltalán nem közömbös
megközelítésben. Elég ha csak a Párizsban
élõ Eyal Sivan Itsembatsemba címû filmjének
megrázó képeire gondolunk, amelyben a ruandai genocídium
mûvészi feldolgozására vállalkozik, korabeli
felvételeket és fotódokumentációt is
felhasználva mûve elkészítéséhez. A film
bemutatja a kegyetlen gaztett emberi lélekre gyakorolt romboló
hatását, miközben
a közelmúlt eseményeit megidézve a történelemhez
való viszonyunkat is vizsgálja. Az iráni
származású, New York-i Shirin Neshat 35 mm-es fekete-fehér
filmetûdje az iráni nõ helyzetérõl, társadalmi
kiszolgáltatottságáról, az iszlámban
gyökerezõ férficentrikus társadalom fenyegetõ
erõszakosságáról beszél, megható, lírai
fogalmazásban. Politikai színezetû a párizsi Chantal Akerman
videóinstallációja. Az USA és Mexikó
határvonalán készített film a többezer illegális
határátlépõ próbálkozásait
dokumentálja, akik északra szeretnének kivándorolni, és
akiket a határõrök infravörös
érzékelõikkel levadásznak, vagy a helyi farmerek
fogják be õket improvizált koncentrációs
táborokba. Akerman terve az volt, hogy szimultán mutatja be a filmet
Kasselben és Új-Mexikóban, közvetlen technológiai
kapcsolat létesítésével, így gyakorolva politikai
nyomást a probléma kezelésének illetékeseire.
Másfajta határproblémákat vet fel a moldáviai
születésû, Hollandiában élõ Pavel Bráila a
Cipõ Európának címû filmjében. Az ironikus
hangvételû mû az orosz vagonok európai sínpárokra
való átemelését dokumentálja. A
Kelet-Nyugat régió erõinek szembenállására
reflektálva a centrum és periféria, a bent és kint
viszonyának mûvészi bemutatására vállalkozik.
Kelet-Európa fehér foltjait kutatja a német Ulrike Ottinger is
experimentális dokumentumfilmjében. A kritikai etnográfia
gyakorlatával fogalmazott mû három egységre tagozódik:
egy kelet-európai utazásra és két városi (Odessza
és Isztambul) expedícióra. Ottinger az itt élõ
népek portréját próbálja megrajzolni,
viselkedési szokásaikat, életformájukat, és
gondolkodási módjukat élvezetes humorral és
iróniával mutatva be. A kanadai Igloolik Produktions csoportnak az
eszkimók életét bemutató videófilmje olyannyira az
etnográfia kategóriájába tartozó dokumentumfilm, hogy
valójában inkább a National Geographic TV csatorna
mûsorának programjai közé kívánkozik.
| ||
Rendkívül sokszínû, izgalmas és látványos a
nagy számban teret kapott installáció és environment, amelyek
különbözõ médiákat ötvöznek
(multimédia, mixed media). A központi pavilon (Fridericianum) egyik
legmegrendítõbb alkotása az 1996-ban fiatalon elhunyt párizsi
mûvész, Chohreh Feyzdjou installációja. Az igen
változatos méretû és alakú személyes
tárgyak, rajzok, festmények, anyagok, feltekert olaj-vásznak,
Feyzdjou gyártmány feliratú címkékkel
ellátott dobozokban, ládákban, üvegekben vannak
megõrizve, konzerválva, mintha egy elfeledett múzeumi
raktárban járnánk. A mindent megszálló, betakaró
fekete por a gyászra és halálra utaló jel. Az
állandó és következetes identitáskeresés, az
elmúlás fájdalmas konstatálása és a halál
fenyegetõ jelenléte fogalmazódik meg a mûben drámai
erõvel.
| ||
A 2002-ben elhunyt argentin mûvész, Victor Grippo A reflexió
és a munka asztala címû installációja
néhány talált és a mûvész által
különbözõ íróktól kölcsönzött
asztalból, és ráírt, ráégetett,
belevésett szövegekbõl áll. Az érzéki
tárgyiasságot, és eszmei konceptet ötvözõ
mûben Grippo mûvészi hitvallása fogalmazódik meg, amely
szerint a mûvészet funkciója a mûvész és
társadalmának folyamatos alakítása, formálása.
Az idea, a koncept és az alkotói folyamat viszonyrendszerének
vizsgálata motiválja a brazil Artur Barrio-t environmentjének
megvalósításában. A mûvet a helyszínen hozta
létre 30 nap alatt, mindvégig ebben a térben tartózkodva. Az
alig megvilágított helyiség padlózatát több
mázsa kávéõrleménnyel borította be, ami
már önmagában is különös hangulatot (és illatot)
áraszt. A falakra fölrajzolta, följegyezte az eltöltött
idõvel és
a belakott térrel kapcsolatos ötleteit, gondolatait,
érzéseit. Ebbõl alakult ki a végleges alkotás. A
Londonban élõ Mona Hatoum Otthonhatár címû
térberendezése egyszerû, az ötvenes évekbeli
bútorzatból, a rajtuk elhelyezett különbözõ
háztartási eszközökbõl és tárgyakból,
az õket belülrõl megvilágító
izzókból és elektromos kábelekbõl van
installálva. Hatoumnak a hétköznapi tárgyak
elidegenítésére tett kísérlete e funkciójukat
vesztõ tárgyaknak az otthonhoz és a családhoz való
ambivalens viszonyát vizsgálja. A holland Mark Manders több
darabból álló installációja, az Önarckép
mint építmény címû ciklus egy részét
alkotja. A mûvész vallomása szerint
megpróbál egy, a valós világgal analóg világot
felépíteni, amely állandó konfrontációban van az
elõbbivel, és amelyben fölfedezheti önmaga
lehetõségeit. A manders-i világ, akárcsak a minket
körülvevõ valóság, gyöngének és
tökéletlennek látszik. Meghatározatlan nemû esendõ
agyagfigurái, fülledt atmoszférájú metafizikus terei
és objektjei korunk életérzéseinek sûrített
formájú megfogalmazásait adják. A New York-i Nari Ward
Földetérés címû installációja a
néger spirituálék dallamára leereszkedõ,
földetérõ, fenyegetõ monstrum-mobilból,
és az alatta-körülötte szétszórt
gyerekkocsi-kerekekbõl van installálva. Ugyanabban a térben, a vele
szemben lévõ falakon vannak kiállítva Destiny Deacon
ausztrál mûvész paradicsomi állapotokat idézõ,
megejtõen szép, színes fotói. Ezt a csodálatos
világot fenyegeti ez az ismétlõdõen
földreszálló (majd felemelkedõ), beazonosíthatatlan,
félelmet és szorongást ébresztõ szerkezet. A
látvány így együtt funkcionál igazán. Bár
jól tudjuk, a mû a valóságnak csupán modellje, az
élmény mégis megrendítõ.
| ||
Játékosabb, könnyedebb fogalmazású az angol Yinka Shonibare Szerelmi ügy és házasságtörés címû installációja. Az alapötletet a grand tour, a 18. századi fiatal angol arisztokraták beavatási rítusa adta. A földi örömöket favorizáló, laza erkölcsû rokokó korát, könnyed humorral, és csípõs iróniával megidézõ mû impozáns, de kicsit teátrális látványának középpontjában egy lebegõ hintó van felkötözve. Körülötte a földön szétszórva utazóládák és korabeli ruhákba öltöztetett, fejnélküli (személyiség nélküli) manökenfigurák, meglehetõsen frivol szexuális aktust imitáló pózba dermedve. Nem nehéz felfedezni a párhuzamot összezavarodott, értékét vesztett, a szexualitás gyakorlatát a végsõkig kimerítõ, hanyatló erkölcsû világunkkal. A mû akár korunk emblémája is lehetne. Más elõjelû, a jövõbe tekintõ emblematikus mûként regisztrálhatjuk, a New York-i Asymptote csoport (Lise-Anne Couture, Hani Rashid) FluxSpace 3.0 címû installációját. A rendkívül inventív, lenyûgözõen látványos mû a XXI. század emberének térélményét fogalmazza meg. Tükrök által végtelenített térben forogva lebeg fölöttünk a titokzatos térmobil, amely a virtuális és a reális létezés között oszcillál. Lenyûgözõ látvány ez a végtelenbe transzponált, lassú forgó mozgást végzõ, szinte megérinthetõ ûrbéli objektum, amely a csak most kezdõdõ varázslat nyitányába vezeti be a látogatót.
Amint azt már az elõzõekben említettem, a
kiállított mûvek között alig találni
hagyományos értelemben vett olajfestményt, illetve grafikát. A
kiállítottak közül talán legizgalmasabbak a belga Luc
Tuymans nagyméretû olajképei.
| ||
A valós világ helyett a fotóval és videóval már
leképezett másodlagos valóságot festi meg a
mûvész, mintha a már feledésbe merült platoni gondolatot,
a tükörkép tükrözésének az eszméjét
továbbgondolva, tudatosan akarná azt vállalni. Igaz ugyan, hogy
Platon az eszmék világát tekintette a tökéletes
valóságnak, az anyagi világot tökéletlen
tükörképének, a mûvészet pedig ebben a sorban a
tükörkép tükörképe lehet csupán, és mint
ilyen, a valóságot kétszeresen is torzító
médium. Tuymans törekvése nyilvánvalóan nem
valamiféle torz, hamis valóságábrázolás.
Õ egyszerûen csak tudomásul veszi, hogy a fotográfia, a film, a
videó és a komputer által gyártott képek
világában a festészet már nem lehet ugyanaz, mint ami
azelõtt volt. Képeivel erre a megváltozott helyzetre, erre a
másságra reflektál, amikor ezt a másodlagos
valóságot festi, ahol a részletek és
összefüggéseik elvesztése után a dolgok is szinte teljes
egészében értelmüket vesztik. |