Nagy Edina |
,,Véssük emlékezetünkbe, hogy egy festmény -
mielõtt csataló, meztelen nõ vagy valamilyen
történet lesz belõle - lényegében nem
egyéb, mint egy bizonyos csoportosítás szerint
elrendezett, színekkel borított sík
felület."1 Ám mi történik akkor, ha a festménybõl nem lesz csataló vagy valamilyen történet, és még a meztelen nõk sem olyanok, mint amilyennek lenniük kellene? Ezzel a jelenséggel - ha tetszik, problémával - szembesülünk ugyanis Kõnig Frigyes Fürdõzõit nézve. A több mint száz képbõl álló festménysorozat részei a szó szoros értelmében véve festészeti tanulmányok, melyek zavarba ejtik a látogatót, aki nem vagy csak nehezen tudja eldönteni, mit is kezdjen ezzel a képtömeggel, ahol a mûvész a fürdõzõk-téma számtalan variációjával konfrontál bennünket.
E variációk azonban elsõ ránézésre
vajmi kevéssé hozhatók rokonságba a
festészetben a fürdõzés, strand, tengerpart
témában fellelhetõ számos elõképpel,
konkrét példával. Pedig nem kell nagy
mûvészettörténeti jártasság ahhoz, hogy
a látogatónak már a kiállítás
címérõl is olyan elõképek jussanak
eszébe, mint Seurat Fürdõzés
Asniéresben címû képe vagy az
impresszionisták, Cézanne, Pissarro hasonló
témában készült kompozíciói, Renoir
fürdõzõ aktjai, vagy akár a fentebb idézett
Maurice Denis stilizált, antik szobrokra emlékeztetõ
fürdõzõ nõalakjai. Vagy itt talán
mégiscsak felfedezhetõ valamely párhuzam? Kõnig
kompozícióiban nemcsak az archaikus-antikizáló
háttér, de mintha az alakok testtartása, a ruhák
(leginkább persze törölközõk,
fürdõlepedõk) redõzése is a Nabis-csoport
mûvészeire, Maillol, Vallotton mûveire, illetve
áttételesen a görög szobrokra, pompeji
festmények alakjaira emlékeztetne. De ha már a
festészettörténet kínálta párhuzamokat
vagy hasonlóságokat keresgéljük, nem
feledkezhetünk meg de Chirico kihalt antik városokat
idézõ képeirõl sem, melyek egy-egy
Kõnig-tanulmány hátteréül is
szolgálhatnának, mint például az 1. vagy a 93.
kompozíció esetén.2
| ||
Antikizáló stilizáltságuk mellett feltûnõ még az alakok szokatlan merevsége, élettelensége. A képeken látható figurák - bár többségük mozgás (lépõ, lehajló, felálló, stb. alakok) közben jelenik meg - élettelennek tûnnek. A leképezett mozgásfolyamatokból hiányzik az erõ, a dinamika, így a valószerûség teljes hiányával szembesülünk. (Az egyetlen kivételt, legalábbis számomra, a 98-as kompozíció jelenti, aminek kisformátumú variációja is látható a tárlaton, 17-es számmal, ahol is a kép elõterében egy férfialak felsegít egy törölközõn fekvõ nõt. A két test egymás felé fordulása, összekapcsolódása legalábbis a mozgásfolyamat dinamikus folytatását engedi sejtetni.)
Kõnig fürdõzõi mintha az
árnyékvilágon strandolnának, a való
világgal - így például a Velencei tóval -
meglátásom szerint vajmi kevés köti össze
õket (a kiállítást kommentáló
szöveg szerint a tó és környéke ihletõ
szerepet játszott a tanulmányok
létrejöttében). A fürdõzõk, igen
kevés kivételtõl eltekintve egyáltalán nem
érnek egymáshoz, az esetek többségében a
nézõnek háttal vannak ábrázolva. Amennyiben
szembefordulnak velünk, akkor is mintha csak félig lennének
jelen a képeken, tekintetük a semmibe réved, mint ahogy a
hátukat mutató figurák is a (nem látható)
horizontot kémlelik. Nincsenek gesztusok, az arckifejezések
sematikusak, a mozgás közben ábrázolt figurák
pedig mintha olyan pillanatfelvételek célpontjai lennének,
amelyeknek se reális elõzménye, se folytatása
nincs.
| ||
A képeken feltûnõen sok idõs ember látható, túlnyomórészt férfiak (73., 12. kompozíció), ahol a festõ kíméletlen realitással szembesíti a nézõt az öregedés fizikai következményeivel. Elernyedt, erõtlen testek, megereszkedett hasak és vállak, ráncos bõr, fásult testtartás - a tanulmányok túlnyomó része mintha az elmúlásnak szentelt ajánlás lenne. A hiperreális ábrázolásmód az emberi test bemutatását illetõen természetesen már korábban is jelen volt Kõnig mûvészetében, elég csak az 1987-es háttanulmány-sorozatot, a Három hátat említeni. Ám a látogató a fürdõzésre asszociálva nem az itt látottakra számít - ha fürdõzés és strand, akkor fiatal testek, mozgás, nevetés, gondtalanság, nyár..., vagy legalábbis jól elrendezett nõi aktok klasszikus háttér elõtt. Ezek után a cím szinte paradoxnak tûnik az ábrázoltakhoz képest. Bár a fürdõzés kellékei, napernyõk, evezõlapátok, strandlabdák nagy számban tûnnek fel a képeken, jelenlétük szinte csak fokozza a látogató ambivalens érzéseit. Több kisalakú kompozíción (11, 31, 39) feltûnik színes, pöttyös, csíkos strandlabda, már harsány színeivel is éles ellentétet képezve a képeken látható idõs emberekkel. Szinte egyetlen képen sem látható labda gyerekekkel, akik azt ,,rendeltetésszerûen" használnák, ezeken a kompozíciókon pedig mintha semmi keresnivalója nem lenne. Pontosabban találunk egy fiatal lányt labdával (66.), itt azonban a kép szürke-ezüst árnyalatai, a különös, misztikus, irreális fényviszonyok szintén inkább egy másik világ lakójaként tüntetik fel a labdáját szorongató lány alakját, aki idegenül, elszigetelten áll, mintha nem is egy tóparton, hanem tõlünk fényévekre lenne valahol a világegyetemben. Ugyanígy joggal kérdezhetjuk a 93. kompozíciót nézve, vajon mit keresnek a napernyõk (és a félig látható strandoló férfialak) egy talán görög templom romjai között?
Mint ahogy Kõnig korábbi munkáiban, fõleg Orbis
Pictus címû könyvében részletesen is
kidolgozott tértanulmányokban, a
Fürdõzõk-sorozatban is leginkább a tér
felosztásának, az elrendezés fontosságának
problémája foglalkoztatta a mûvészt. ,,A dolgokat
térbeli vonatkozásukban elemeztem, és azt tapasztaltam,
hogy ez a viszony többirányú, és oly
mértékben válhat bonyolulttá, hogy minden bizonnyal
a tér is a dolgok közé tartozik, a dolgok teremtik meg azt.
A tér egy olyan fajta, anyagilag tetten érhetõ
közeggé válik a dolgok bemutatása során, hogy
formaként kell vele számolni."3 A képeken
így nem a valós és irreális elemek olykor
meghökkentõ együttesének megléte, hanem
elsõsorban ezek elrendezése, relációi a fontosak,
az a fentebb idézett ,,bizonyos csoportosítás", amely
tulajdonképpen a tanulmányok meghatározó eleme.
Még az olyan, teljességgel az akt különbözõ
formációinak (férfi, nõ, gyermek - szembõl,
félprofilból, háttal) szentelt tanulmányok
esetében is, mint pl. a 30. kompozíció, a figurák
térbeli elrendezése, az ábrázolt testek
relációi ugyanilyen jelentõséggel bírnak.
| ||
Mint ahogy fentebb említettük, a képek egyik jellemzõje valamiféle sajátos élettelenség, nem-itt-levés, ami nem kevéssé az ábrázolt alakok közömbösségének, neutralitásának tudható be. Az érintés, a testi kontaktus teljes hiánya a képeken szintén ezt a benyomást erõsíti (miközben a strandon szinte elképzelhetetlen, hogy a fürdõzõk ne érjenek egymáshoz). A testi érintkezés egyetlen formája a tanulmányokon a birkózás (96.), ahol nem is olyan könnyû eldönteni, hogy milyen nemû emberek birkóznak egymással, ám valószínû , hogy fiatal férfiak. De még a birkózó figurák látványa sem közvetíti a nézõ felé a valószerûség érzetét, a játékosság, az elevenség képzetét. Az egymásba fonódó testek látványa sokkal inkább a mozgástanulmányok egy formájaként van jelen. Az ábrázolt testek meztelenségük ellenére sajátosan nemtelenek, testiségük semmiféle reakciót nem vált ki a szemlélõbõl. Ez magyarázza az erotika teljes hiányát, a képeken nincsenek rejtett feszültségek, nincs sóvárgás, vágy, még csak odafordulás sincsen.
Az egyetlen kompozíció, ahol a nõi test erotikája
fellelhetõ, véleményem szerint a 104. tanulmány,
ahol az elõtérben látható, szétvetett
lábakkal nyugágyon ülõ fiatal nõ (ez az akt is
háttal látható, félig felemelt karjaival mintha
végigsimítana felsõtestén) provokatív
testtartása kihívást sugároz, ami az eddig
látottak alapján annál is meglepõbb, mert
Kõnig különben mintha szándékosan törekedne
a redukcióra, a testiség
érzékeltetésének
megakadályozására. Ennek példája az
elõbb említett tanulmány
szomszédságában található 80.
kompozíció, amelyrõl, a fürdõzés
témájára asszociálva, a festészetben oly
kedvelt Zsuzsanna és a vének történet juthat
eszünkbe. Itt azonban két fiatal, meztelen nõalak
várja, hogy a kép jobb alsó sarkában
látható, felöltözött, sötét
színekkel ábrázolt férfi méltassa egy
pillantásra õket, ami azonban nem következik be. E
kompozíció esetében feltûnõ a nõi
testek szépsége (ruháikkal együtt
neutralitásukat is levetkõzték), Kõnig klasszikus
fürdõzõ pózban ábrázolja õket -
a haját lazán feltûzõ vagy éppen
leeresztõ nõalak a fürdõzés-jelenetek
visszatérõ figurája, ugyanígy a kéjesen
nyújtózkodó nõi figurák is gyakran
tûnnek fel a fürdõzés témájú
képeken. A felöltözött férfi alakja, úgy
tûnik, tévedésbõl került ide, mintha a
kép egy másik síkjában lenne a helye. Nyoma
sincs visszafojtott vágynak, erotikának, a kukkolás
fülledt, sóvárgó légkörének. Ami
marad, az a nézõ csodálkozása, mi
keresnivalója van akkor itt az izoláltan álló
férfialaknak? Talán csak a lehetõség, az
utalás az, ami indokolttá teszi jelenlétét.
| ||
Nem ejtettünk szót még a színekrõl, ami a tanulmányokban éppoly jelentõségre tesz szert, mint a figurák térbeli elrendezése. Három fõ variációját különböztethetjük meg a Kõnig által alkalmazott színkompozícióknak: az egyik a visszafogott, tört színárnyalatokkal kidolgozott kompozíció (14., 15., 105.), ahol a halványkékek, törtrózsaszínek, elmosódó, árnyékos foltokként megjelenõ sötétebb árnyalatok az impresszionisták, elsõsorban a Renoir által alkalmazott színtechnikára emlékeztetnek; a másik pedig egy ennél jóval erõsebb színkontrasztot alkalmazó festésmód, ahol az erõteljes vörösek és kékek (85., 110., 56.), valamint a kék és fehér (83.) kontrasztjai a meghatározók, amellyel például Seurat Fürdõzés Asniéresben címû képén találkozhatunk. A harmadik színkombináció a Kõnigre sajátságosan jellemzõ színvilág ötvözete: a fentebb már említett misztikus, kékesszürkés-ezüstös tónusok (66., 70.), mely mintegy eltávolítja, másik ,,szférába" emeli a képen látható alakokat, amelyek általában elmosódott árnyékukkal együtt jelennek meg. Ezek a ködbe veszõ, elbizonytalanító aktok azok, melyek leginkább hatalmukba kerítik a látogatót, ahol az élettelenség és merevség magától értetõdõ, a semlegesség átértékelõdik, különös hangsúlyra tesz szert. S a nézõ valóban nem tudja eldönteni, hogy a Velencei tó partján vagy egészen máshol keresse-e a fehér vitorlákat a Ludwig Múzeum késõnyári hangulatú tárlatán.
|
||
|
||
1 Maurice Denis: Théories 1890-1910. Du symbolisme et de Gauguin vers un nouvel ordre classique. Párizs, 1920, 1-13.o. Idézi: Oskar Bätschmann: Bevezetés a mûvészettörténeti hermeneutikába, Budapest, Corvina, 1998, 30. o. (Bacsó Béla és Rényi András fordítása) 2 Mivel a tanulmányok számozásuk alapján különböztethetõk meg, a továbbiakban a megadott számok az adott kompozíciót jelölik. 3 Kõnig Frigyes: Orbis Pictus, Mûvészeti téranalízisek. Budapest, Enciklopédia Kiadó, 1997, 5.o. |