Baglyas Erika |
Az utcán vagyunk. Funkcionális vagy éppen céltalan
tárgyak és dolgok, néhol helyek egészülnek ki,
alakulnak mûalkotássá. Hozzájuk adódik
valami. A gyakorlat ideiglenes, az idõ határozatlan, csak
túl kell élni. Az utcán elhelyezett mûvek
kiszolgáltatottak, de nem csak az egyéb viszontagságoknak,
hanem figyelmünknek is. Van-e különbség a meg nem
nézett kiállítások és az észre nem
vett mûvek között?
Engedd el magad, hallod már a lépteid zaját, érzed, hogy haladsz, figyelmed pásztáz körülötted. Véletlenek nincsenek, semmi görcs, és te oda mész, ahova kell, azt látsz meg, amit akarsz, azt veszel észre, amit akarsz..., s hogy valójában szabad vagy, még nem is tudod.
B.E: A Túlélési gyakorlat címû sorozatot elsõsorban nem a szakmának mutatod, hanem rajtuk kívül mindenki másnak. Van köze ennek a te szociálisan érzékeny jellemedhez, esetleg eleged van már a munkáidra bólogató ismerõs arcokból? SZ.Á.: Is-is. Fontos a nem szakmai közönség, egyáltalán fontosak számomra az emberek, a viselkedésük, a gondolkodásuk. És egy kicsit valóban felszínesnek érzem a kiállítás-megnyitókat, mivel igazi kritikai megjegyzések nem hangzanak el. Bár valljuk be õszintén, nehezen viselnénk el õket. Az arcomba világítanak az élmények. Alattam betonjárda, ütemesen a hézagok, fizikai törvényszerûség, egzakt elgondolás és törvénytelenség. Mi az, mûvészet?
Csatornatetõ-szürke, betonjárda-szürke,
sokoldalúan szép szürkék, gyomok a fizikai
létben. Repedés, tetõ, apró vizek. Színes
fénykép1, betonjárda, színes
fénykép, betonjárda, láng, szalma, szögek,
tojás, betonjárda. Hang nélküli rövid
intermezzo. És millió fényév ezek után, hogy
szürke, járda, hézag, vizek, gyomok lehajtott fejjel...
állítmány nélkül, mert nem
állítok, és az sem biztos, hogy beszélek
egyáltalán.
| ||||
B.E.: Az utcán lévõ mûveid a meglepetés erejével hatnak. Megpróbálom elképzelni, milyen gondolatai lehetnek egy járókelõnek, ha a sétáját vagy éppen sietõs útját egy olyan tárgy keresztezi, mely nem köztéri szobor, de nem is a naponta látott ismerõs tárgy. Gondolkodtál azon, mi juthat az emberek eszébe? Vajon tudják, hogy kortárs mûvészetet látnak? SZ.Á.: Nemigen szoktam azon gondolkodni, hogy mi jut az eszükbe. Abban bízom, hogy mindenkinek más. Mindenkit máshogy érintenek meg a látottak. Biztos, hogy nem tudják, hogy kortárs képzõmûvészetrõl van szó, de szerintem ez lényegtelen.
Ha nem láttad az átfedést a téli
égbolt mozdulatlansága és a fotópapírral
színültig teleragasztott, ismeretlen
indíttatású oszlopon egyensúlyozó gömb
között.2 Ha legalább egy pillanatra nem hitted el,
hogy ott valami lyukat ütött a valóságon, mert az is
hasonló, ott is fehér égbolt és szürke
foltként madarak. Ha nem volt nyilvánvaló a
valóság beszivárgása a mûvészet
kiszivárgásába, akkor mit mondhatnék? Ezt
kihagytad. Hagyd abba az olvasást, tedd le a könyvet!
| ||||
B.E.: Számoltál azzal, hogy a mûvészeti szcénából viszonylag kevesen fogják megnézni ezeket a köztéri munkákat. Vajon mi az oka, hogy valóban így történt? SZ.Á.: Úgy gondolom, hogy a viszonylagos érdektelenség nem az én személyemnek szól. Így arra következtetek, hogy az ismeretlen helyszínek, a bizonytalan körülmények (nem hagyományos kiállítótér, megnyitó), a rosszul - de szükségszerûen - megválasztott idõpontok lehetnek a döntõ okok.
A kortárs mûvészet létezése bizonytalan: egyfelõl biztosan létezik, másfelõl érdektelenül végre van kárhoztatva. Nem mindenki érdeklõdik, az érdeklõdõ viszont érdektelen. Ebbõl a szempontból mindegy, hol állítod fel mûveidet, és mindegy, mi az, csak az nem mindegy, hogy mûvészet-e, de ezen a helyen meg azt kéne firtatni, hogy miféleképpen értelmezhetõ a mûvészet... ,,Letépik a függönyt. Macisajt, csend, szivárgás."3
B.E.: A mûvészet létrejötte szempontjából fontos, hogy a munkáidat látták-e vagy nem ? Ha soha senki nem látja, attól még lehet mûvészet? SZ.Á.: Nem
annyira fontos, hogy hányan látják a munkáimat, de
azért nem véletlenül készítettem el a
katalógust. Biztos vagyok benne, hogy számtalan mû
készült már, amelyet a mûvészen
kívül senki nem látott. Én nem
kérdõjelezném meg ebben az esetben, hogy
mûvészetrõl van-e szó, de ezekrõl a
munkákról nem tudunk, így nem is lehet róluk
beszélni.
Ezekrõl és másról sem beszélünk. Csak
haladunk ma is tovább, de nem lábunk alatt, mellettünk
vesznek semmibe az élmények. Huzat jobbról, valami el,
hányadszorra is? Vasajtóban vasajtók.4 Egyik
leképezés, másik nem. Mindegyik valóságos, a
különbség alig érzékelhetõ, de jelen
van, hiszen a szándékot ábrázolja. Miért is
került egymás mellé az, ami soha ott nem volt?
| ||||
B.E.: A mûvészet értékelésének szempontjából fontos lehet a szándék, hogy mi végre jön létre ez vagy az. Milyen szándékkal jöttek létre ezek a munkák? SZ.Á.: Fontos a szabadság, amely a munkák létrejöttére, bemutatási formájára vonatkozik. Semmi beleszólás, semmi alkalmazkodás, semmi kompromisszum, semmi konfrontáció. Fontos a kiválasztott helyszín mûvé, illetve egy mû részévé való átalakítása. A ,,talált", illetve észrevett épületek, tárgyak kiemelése a környezetükbõl. Fontos, hogy a közönség ne csak a szûk szakmai rétegbõl tevõdjön össze. Úgy érzem, kezd veszélyessé válni a belterjesség e téren. Fontos a kimozdulás a megszokott kiállítási formából, a hagyományos helyzetektõl való elszakadás, ami persze egy intézménykritikával is párosul.
B.E.: Mit kritizál egy mûvész az intézményrendszerben, mit jelent számodra az intézménykritika? SZ.Á.: A legnagyobb gond, hogy a különbözõ intézmények - tisztelet a kivételnek - szinte gátolják a mûvészeket az alkotásban, a kiállítások létrehozásában. Ha belegondolsz, egy kiállítás során a takarítónõtõl a portáson keresztül a teremõrig mindenki kap fizetést, kivéve a mûvészt. Jó esetben az anyagköltséget kifizetik, de az is akkora bonyodalommal jár, hogy az élettõl is elmegy az ember kedve. Nem beszélve a számtalan megalázó szituációról. De ezt a végtelenségig lehetne folytatni, és talán nem is ide tartozik. Félek, hogy rövid távon ezeken nem lehet változtatni, úgyhogy maradnak az elvonulások, kerülõutak...
Mert elmentél, egy nagy vízben nézegeted magad,
föléhajolsz, ahogy kell, hullámzik az édes,
ismerõs vonás. Félsz az elmúlástól,
hátha az állóvíz egyszer mégis folyam lesz.
Egyhelyben minden, semmi nem megy. Csak a szembogaradban
tükrözõdõ aranyhalak tekintenek vissza egy ablak
rácsai mögül.5 Visszafelé tekint a tekintet.
Az állóvíz vagy a pillantásod történt
elõbb? Ezt is elmossa a víz, és nulla
bizonyítékod van arra, hogy mindez valóban
megtörtént.
| ||||
B.E.: Számodra mire vonatkozik a Túlélési gyakorlat cím? SZ.Á.: Több dologra vonatkozhat. A munkák szempontjából a zord ,,kiállítási körülményekre". Nincs klímaberendezés, nincs teremõr... Az én szempontomból az intézményes háttérkörülmények nélkülözésére. Új szituáció, ismeretlen problémák megoldása, saját finanszírozás. A kijelölt idõpontok szempontjából leginkább a mínusz 10 fokra vonatkozik. Minden mozdulat a túlélésért elkövetett mozdulat. Minden gondolat a túlélésért elgondolt gondolat. Minden pillanat a túlélésért megélt idõ. Minden emlék a túlélésért akaratlanul memorizált elem. Minden gondolatot túl kell élned..., de csak akkor, ha van valamilyen szándékod. Bár ez a nagy esõ elmos mindent, képeid elfolynak a zuhogással, a nagy gömb és a vasajtók, de elmosná mindezt az emlékezet is. Létezésük ideje íme, egy perc: ,,...feláll, gyorsan lép ötöt, mintha menne, de abbahagyja ezt is azonnal és nyújtózkodni kezd."6 Nem tudni, nem egy nyújtózásnyi idõ élményt ígér-e minden galériában kiállított mû. A fehér doboz nem ad hozzád, és te sem adsz hozzá az égvilágon semmit. Puszta jelenetek. Viszont minden fergeteges ötlet egyetlen ismérve az, ha meg is valósul, a megvalósulásnál kegyetlenebb pedig csak az elhagyott, kiszolgáltatott mû. Tedd ki a világba, menj el onnét!
B.E.: A túlélési gyakorlat során minden munkád magára hagyott mû. Ez nagy tett egy mûvésztõl, majdnem olyan, mintha az elkészülés pillanatában egybõl elajándékoztad volna. SZ.Á.: Az utóbbi idõben a kiállítótermekben bemutatott munkáim is megszûntek a kiállítás zárásakor. Nekem már nem igazán fontos a munkáim tárolása, sokkal inkább a dokumentálás. Én ezt nem érzem nagy tettnek. B.E.: Azért más az, ha egy konceptuális mû a kiállítás végével megszûnik, és csak dokumentációk maradnak utána. És más az, ha csinálsz valamit, amit ismeretlen hatásoknak teszel ki. Az elõbbi eltûnõ mû, ez utóbbi elhagyott, magára hagyott, nem? SZ.Á.: Szerintem a végeredmény, a megszûnés szempontjából nincs sok különbség köztük. Persze az utcán hagyott mûvek könnyen változhatnak, átalakulhatnak, tönkremehetnek, de a végsõ sorsuk ugyanaz, mint a megszûnõ mûveknek. Csak éppen lehet olyan állapotuk, amelyet más tényezõk is befolyásolnak, mint az alkotó. De mindamellett, hogy izgalmasnak találom ezeket az átalakulásokat, átváltozásokat, a mûvek végsõ verziójának azt az állapotot tekintem, amikor elhelyezem õket a kiválasztott helyszínen. Ezt az állapotot dokumentálom, és nem szoktam megörökíteni a ,,pusztulás", az átalakulás-átalakítás fázisait. Bár többen biztattak arra, hogy foglalkozzam a munkák utóéletével, ezt én nem tartottam fontosnak.
Marad a szándék, hogy hagyod túlélni. Ez a
szándék bolyong a térben, ez készít
fényképeket és ez az elhatározás foglalkozik
áttûnésekkel, fényjelekkel. Látszólag,
de minden szó esetleges lehet. Pedig nem is a város vagy a
tér foglalkoztatja az asztalra emlékeztetõ
öntöttvas tárgyat.7 Pedig nem is a forma
foglalkoztatja Szabics Ágnest. A könyöklésnek az asztal
vagy a kirakat a gondolata?
| ||||
B.E.: Mi a véleményed, láthatták a munkáidat a járókelõk? SZ.Á.: Igen,
látták is. Egyrészt amikor készítettem
õket, akkor nagyon sok pozitív megjegyzést mondtak a
,,látogatók". Másrészt a Kelenhegyi úti
munkánál8 kiderült, hogy nagyon örültek
a környékbeli lakók a ,,pavilon
átalakításnak".
| ||||
Jó lenne megállni és könyökölni
végre, egy kicsit. Csak a szagokat a tenyeredben, csak az elgondolt
gondolatot, a túlélésért folytatott
küzdelemben megállni egy kicsit és
könyökölni. Két szó között, vagy
három hét terítéke fölött, vagy csak
úgy egyáltalán, gondolkodni. Jó lenne...
összeöntözni egy kirakatba megdarált és
élõ állatokat. Paprikával vagy anélkül,
nyuszit nyusziszõrben, papagájt papagájtollban vagy
mûbelekben.9 Jó lenne... még egy kicsit
tovább könyökölni. De az is éppen elég
jó, ha mindezt a fejedben összerakod.
| ||||
Lefotózod, összemontázsolod, mit
könyököltél ki három hét morzsái
fölött. Csak a kirakatot............ ki fogja észrevenni? Aki
a Szabadság téren az 5 méter
átmérõjû szellõzõnyílást
észreveszi, az veszi észre a kirakatot is.10
Végül is miért kéne bármit észrevenni?
Létrejött a környezet beavatkozása a
mûvészetbe, létrejött a mûvészet
beavatkozása a környezetbe. Mindkettõ nyomot hagyott,
mindkettõ mulandó.
| ||||
Milyen megnyugtató a fehér falak hiánya, hogy látni az eget, hogy nincsenek körülötted ugyanazok az arcok. Ezt valóban túl kell élni mindenkinek.
|
||||
|
||||
1 Szabics Ágnes: Túlélési gyakorlat 8., 2001. december, Budapest, Március 15-e tér, 5 db színes fotó a járdán található kör alakú mélyedésekben 2 Túlélési gyakorlat 9. 2001. december, Budapest, újpesti rakpart, fotópapírral beborított gömb 3 Bódis Kriszta: Néz a mosdó feletti tükörbe. Jelenkor, 2001/október, 1054. oldal 4 Túlélési gyakorlat 1., 1999. augusztus, Szeged, Trafóépület a Kálvária Galéria mellett, 14 db fekete-fehér fotó a vasajtó vakkereteiben 5 Túlélési gyakorlat 3., 2001. május, Budapest, Mûcsarnok a Dózsa György út felõli ablakban elhelyezett számítógépes nyomat 6 Kondor Béla: Íme, egy perc. Boldogságtöredék, Szépirodalmi Kiadó, Budapest 1971 7 Túlélési gyakorlat 7., 2001. november, Budapest, Lehel utca - Dózsa György út sarok, színes fotó asztalra emlékeztetõ öntöttvas tárgyon 8 Túlélési gyakorlat 10., 2002. január, Budapest, Kelenhegyi úti pavilon 9 Túlélési gyakorlat 6., 2001. augusztus, Budapest, Kirakat Galéria 10 Túlélési gyakorlat 12., 2002. április, Budapest, Szabadság tér, fekete-fehér fotók egy kör alakú szellõzõrács betonfalán
|