Szkárosi Endre |
A Duna eredeténél följebb keressük szerény, de
izgalmasnak remélt vitális és szellemi kalandjainkat; a
Bonn és Hága közötti tengely
középpontjából megrajzolható körben.
Ám ,,Észak-Rajna-Vesztfália" felé
félúton ajánlatos megpihenni; s ha így van, akkor
miért ne Ulmban, mely kellemesen kisméretû
város, ugyanakkor az éppen ott hajózhatóvá
váló Duna legfelsõ folyásánál
fekszik, tehát - hacsak rögtön a vízbe nem vetjük
magunkat - szívünk megmelegszik. Tök véletlenül
Donaufest zajlik a folyóparton, s tök
véletlenül, éppen ma, a világszerte ismert
újvidéki zenész, BORIS KOVA játszik.
Titokban meglessük, s a maga módján csodát
csinál: elõször nem is értem, hogyan jutott ide -
kvázi-lakodalmast nyomat, illeg-billeg hozzá. De aztán
kezdi rávezetni a népeket a balkáni zene keményebb
rétegeire, mígnem az egész folyamat egy frenetikusan
energikus, itt-ott fájdalmas végben kulminál. Koncert
után sok a délszláv parola, Boris szerint ma már
csak külföldön futnak össze és váltanak meleg
szavakat egymással szerb, horvát, szlovén, bosnyák
kollégáikkal - otthon ennek a lehetõsége is
megszûnt.
Kölnben természetesen keresi fel az ember régi
barátait, például FARKAS PÉTERT, az ASA (Art
Service Association) fáradhatatlan ,,fõtitkárát",
ki kitartóan dolgozik Gólem címû
nagyregényén, vagy a fáradhatatlan
performansz-mûvészt, BORIS NIESLONYt, az ASA, a Black
Market, a Humane Gesellschaft für Geistige Nekrophilie
(A szellemi nekrofília humán-társasága)
és más mûvészi formációk, projektek,
szervezetek szellemi gazdáját. Boris Köln
külterületén él egy mûvésztelepen, teljes
visszavonultságban, lakása a mûhelye és az
archívuma, vagy fordítva. Több évtizedes
személyes és kollektív dokumentációit
viszonylag kis helyet elfoglaló, de azért elég
tekintélyes kiterjedésû tolószekrény-rendszer
összezárható polclabirintusaiban tárolja.
Ebbõl mutatja most fiatalkori festményeinek,
késõbbi fotó-munkáinak,
performansz-dokumentumainak, levelezésének egy-egy
darabját. Külön térben tárolja hosszú
évek óta folyamatosan épülõ (,,work in
progress") mega-installációjának, a Das
Paradies-nek darabjait. Egy, az aszkézisben szinte
tobzódó, elszánt mûvész
életmunka-projektjének egy pillanata tárul ki és
zárul vissza nyomban annak választott magányába.
| ||
Az antwerpeni Kortárs Mûvészeti Múzeum
kívülrõl bizarran esetlen épületének
belülrõl otthonos és tiszta tereiben a mai flamand
mûvészet egy-egy részlete elevenedik meg
idõrõl-idõre. A júliusban bemutatott mûvek
közül az egyik leghatásosabb munka mégis a jól
ismert olasz mûvész, LUCIA ROMUALDI
Fény-partitúráinak több térben
átvezetett installációja volt. A részben
geometrikus festõi formákat és nyelvi
textúrákat belülrõl kivilágító,
nagyobb részben pedig az álló és mozgó
vetített formákat térben és változó
fényerõben kombináló térmunka a nyelvi
és képi jelrendszerek elemeit a fény és a
sötét fizikai dichotómiájával
szublimálta egy olyan, egyszerre misztikus és
mérnökien pontos valóságba, amely anyagi és
anyagtalan határán késztet tûnõdésre
az ember szellemi mivoltát illetõen.
| ||
Itthonról ismerõsebb, egyfajta groteszk és neodada
festõi világba engedtek betekintést THÉ VAN BERGEN
szépen kimunkált festményei. A flamand
mûvészet vonatkozásában azonban nagyobb
revelációt kínáltak a nemcsak nevében
figyelemkeltõ FRED EERDEKENS The Retina Diamond (A
retina-gyémánt) címen kiállított
térmunkái, amelyek szintén a látás és
a fény viszonyait fogalmazták újra. Erõteljes
és finom mûvei közül érdekességük
és konceptuális telítettségük okán
kiemelkedik a Blind Spot (Vakfolt), amely a gömbforma archaikus
anyagi tökéletességét a rá vetülõ
fény misztikus formáival helyezte metafizikus térbe, vagy
a Neo-Deo címû installáció, amely a
vetített felirat fényével rajzolt világot és
árnyakat a lebegõ vatta-felhõkre, illetve a kör
alakú terem térformáira.
| ||
Hága legalább három város
képét mutatja. A középkori eredetû
kormányzati negyed zárt térformái a modern
Hága impozáns és nagyvonalú
épületegyütteseinek utópisztikus
valóságosságával illeszkednek össze, ehhez
járul a picike városközpont archaikuma - és akkor nem
beszéltünk még a kikötõrõl, a
nyaraló-diplomatanegyedekrõl és Scheveningen
ragyogó óceánpartú
fürdõvárosáról. Hága az egyesült
Európa egyik alapvárosa; eme funkcióját nemcsak
sokat emlegetett hivatalai (például a Nemzetközi
Bíróság) által gyakorolja, hanem
például azzal is, hogy Europa in Beeld, azaz
,,Európa képekben" címen szabadtéri
kállítást üzemeltet a Nagy Piactéren (Grote
Markt). Ez a valóságban egy nem könnyen
bejárható, fasorokkal többosztatúvá tett
hatalmas teret jelent, amelybe - természetükbõl és
értékminõségükbõl adódóan
- váltakozó harmóniával illeszkednek bele a
nemritkán meglehetõsen alkalminak tûnõ mûvek.
Mindenképpen szükséges azonban megemlíteni a
legvarázsosabb munkát: a finn PIIA OLLIKKA Drifting
Space címû, ez évben készített
environmentjét. A nagyméretû, megemelt
gyeptéglára installált, szögletes
üvegszekrényben egy fekvõ emberalak esetlen lebegése
a hiányzó víz avagy föld felett spirituális
finomsággal utal az emberi és a természeti
valóság veszélyes eltávolodására
és kiürülésére.
| ||
Együtt élni a múlt és a teremtett jövõ
formáival alighanem azt jelenti, hogy az ember bátran belakhatja
azt a teret, amelyet elõdei alakítottak - az õ
számára; s alkothatja tovább ugyanazt a teret a maga
és fõleg utódai számára. Ezt a
tanulságot teszi szinte kézzel foghatóan
érzékelhetõvé Leiden
nagymúltú, a mi történelmünk
számára is fontos egyetemi városa. A templom, ahonnan az
Amerikába települõ ,,zarándok atyák" (pilgrim
fathers) elindultak történelmi útjukon, máig viseli
nyomaikat, nemcsak emléktábla formájában. Ugyancsak
tábla hirdeti Apáczai Csere János
itt-jártának emlékét. A város
házainak falán a vakolat a világ
költészetének alapdarabjait viseli magán:
Shakespeare, Verlaine vagy számunkra egyelõre ismeretlen
japán és kínai költõk verseinek ilyen
installálása mindennapossá teszi az ember
számára a költészet jelenlétét. A
templomok a közösségi együttlét színterei:
a szerény liturgikus funkciókon túl
beszélgetések, koncertek, kiállítások
zajlanak itt. A híres De Hooglandse Kerk-ben (Felföldi Templom)
például most GERDA BEKKER finom, vallási
tárgyú színkompozíciói kapnak helyet.
| ||
A nemzetközi képzõmûvészeti élet jól ismert színhelye az Arnhem közelében meghúzódó, hatalmas természetvédelmi területen mûködõ Kröller-Müller Múzeum, amely kiemelkedõen értékes modern mûvészeti anyagot tesz hozzáférhetõvé a látogatók számára, különösen ha a zárt épületegyüttesen túl az alig bejárhatóan kiterjedt, szabad téri szoborparkot is sikerül tekintetünk körébe vonni. Az impresszionistáktól és posztimpresszionistáktól, illetve a hely szellemében Mondriantól kezdve Claes Oldenburgon, Christón, Mario Merzen és Joseph Beuyson át Bruce Naumanig, Jean Dubuffet-ig, Dusan Dzamoviz-ig és Ian Hamilton Finlay-ig terjedõ (és csak néhány kiragadott név által jelzett), rendkívül gazdag spektrumban természetesen kapnak helyet a meghatározó németalföldi, elsõsorban holland mûvészek. Így a történeti avantgárd vonatkozásában a reveláció erejével hatnak a De Stijlhez is kapcsolódó BART VAN DER LECK alapvetõen konstruktivista munkái. A kortárs mûvészeti életet tekintve pedig önálló kiállítás mutatja be ezúttal R.W. VAN DE WINTnek az utóbbi években készített nagyméretû acélszobrait. A munkáit címadás helyett egyszerûen csak számozó mûvész Beeld 4 jelzésû alkotása egy terem méretû rozsdás vaskígyó jellegzetes formáival, pontosabban az anyag és a mozgásra utaló statikus forma dichotómiájával teremti meg az adott tér kontinuitását az animális (kígyó) és a civilizált élet (acél) idejével. Beeld 6 jelzésû hatalmas acélszobrával, annak terjedelméhez viszonyított finom cizelláltságával, az anyagnak az archaikus tojásformára és a futurisztikus ûrjármû-formára egyszerre utaló alakításával van de Wint megint csak a térrõl és az idõrõl alkotott mindennapos képzeteinket tárja ki egy sokkal tágasabb horizont felé. A németalföldi sík fölött. |