Tatai Mária |
Az épületek lényegi sajátossága, hogy
identitásuk megõrzése mellett rendeltetésük
megváltozhat. A legutóbbi idõkben kiderült, hogy ez
az ipari épületekre is igaz, hiszen Európa- és
Amerika-szerte számos példa bizonyítja kulturális,
lakó és irodai funkciókra való
átalakíthatóságukat. Budapesten is kezdetüket
vették az efféle metamorfózisok: például a
Fonó és Artus Színház épületei, a
Trafó vagy a Millenáris Park. Az ipari
építések hõskora komoly kihívás
elé állította az egykori építészeket:
a raktár- és mûhelyépületek s az ipari
mûtárgyak építésekor kényes
historizáló ízlésüket soha nem látott
követelményekkel kellett összeházasítaniuk. Az
efféle nászból született városperemi
,,fattyak" nem is számítottak igazán
szalonképesnek. Elsõnek a modern korral foglalkozó
építészettörténészek figyeltek fel
rájuk és ismerték fel alapvetõ szerepüket a
modern építészet kialakulásában. Az ipart
szolgáló házakban született szerkezeti és
formai tanulságok máig gyümölcsözõek.
Néhány szerencsés példányuk
rehabilitálásakor tanúi lehetünk, hogyan
róják le tiszteletüket mai építészek
elõdeik bátor és erõteljes megoldásai
elõtt.
Közel egy éve két magán(!) mûvészeti
komplexum nyitotta meg szinte egyidõben kapuit Budapesten: a MEO
és az A.P.A.!. Ipari épületbõl váltak a
mûvészet otthonaivá, mégpedig a kortárs
képzõmûvészet szolgálatában.
Mindkettõ merész építészeti gesztussal
hívja fel magára a figyelmet, harsányságuk azonban
kétségtelenül indokolt: a posztmodern nyelvén
érvelve szólítják meg
közönségüket. Rövid elnevezésük is
beszédes: A ,,MEO" mozaikszó szó
(Minõség Ellenõrzési Osztály), amely
a hely ipari múltját is õrzi valamiképpen,
közvetlen iróniával utal a közelmúlt
feledésbe merülõ örökségére, teljes
neve pedig - Elsõ Állandó Kortárs
Mûvészeti Magángyûjtemény és
Kiállítóhely - pontosan jelöli mai
szerepét. Az A.P.A.! ugyancsak beszédes
rövidítés: a szülõi gondoskodásra, ez
esetben mecenatúrára emlékeztethet, teljes nevével
pedig - Ateliers Pro Arts - egyértelmûen kifejezésre
juttatja elkötelezettségét. Ez utóbbi
intézmény nálunk még igencsak újnak
számító szolgáltatást is nyújt:
nemcsak a mûélvezethez, de hét mûtermével a
mûalkotások megszületéséhez is helyet
biztosít. A mûvészet ezen új épületei a
mai építészet markáns képviselõi is.
Az ipari múlt,
a kortárs mûvészet szolgálata,
(újjá)születésük idõpontja s a
posztmodern életérzés érezhetõ
vállalása, azaz elsõsorban a budapesti talaj és
levegõ, valamint korunk légköre rokonítja
õket, stílusuk mégis gyökeresen más.
Párhuzamos építészeti elemzésük
érdemleges vállalkozás, mivel jól
illusztrálja, hogy hasonló okok és célok
nyomán mennyire különbözõ, más
értékek mentén megvalósuló mûvek
jöhetnek létre.
| ||||
A MEO Újpesten áll, a volt bõrgyár épületszövetébõl kihasított két épületet kapcsoltak össze és toldottak meg egy harmadikkal. Környezete átalakulóban lévõ külvárosi ipari táj. A gyárnegyed funkcióját vesztve, kaotikus képet mutatva éli mai életét. Az újpesti városközpont felõl érkezõ, mûvészeti élmény felé igyekvõ látogató szélsõségesen vegyes képet mutató, különbözõ korban épített, különféle fukciójú, az eklektikától a neogiccsig terjedõ stílusú, kies ,,reál" környezetben érhet célhoz: a polikarbonát burkolatú új fejépülethez.
A provizorikus küllemû bejárati hasáb egyszerû
megjelenése szinte pimasz: nappal szürke
óriásegérként szerénykedik, ám este
Hamupipõke iróniájával rukkol elõ:
rikító fagylaltszínû fényekkel
pompázik bele a külvárosi éjszakába. Az
A.P.A.! a belsõ Józsefváros kis
utcájában jóval központibb helyen van ugyan, s
építészeti környezete is jóval
kiegyensúlyozottabb, arrafelé jártunkban mégis
valamiféle belsõ peremterületen érezhetjük
magunkat - erre utal a házak többségének
elhanyagoltsága s a járdán található
szemét. De a hely szelleme reményekre jogosít: hiszen
ebben a negyedben iskolák, egyetemek, múzeumok és
egyéb kulturális intézmények
találhatók. Az A.P.A.! épülete egyemeletes
ház a Horánszky utca különbözõ korú
eklektikus épületeinek szövetébe ágyazva,
ám tulajdonosa a szemben lévõ ingatlan
megvásárlásával tervezi
bõvítését. Külseje alapján akár
lakópalota is lehetett volna, azonban eredetileg pipagyárnak
épült, majd mosoda mûködött benne. Ma az
utcába pillantva azonnal felhívja magára a figyelmet:
vörösre festett homlokzata és nagyméretû
cégérzászlója messzirõl jelzi
rendhagyó mivoltát.
| ||||
A MEO épületei kerttel körülvett ipari
hasábok. A mûanyagba csomagolt bejárati
épületben a mûélvezet mellé járó
közönségfunkciókat - kisebb
kiállítóterek mellett - rendben megtaláljuk
(elõcsarnok, bolt, kávézó, irodák,
WC-csoport),
de akár ki is hagyhatjuk õket: egy minden sallangtól
mentes, a dekoratív kávézó látványa
mellett felvezetõ egykarú lépcsõn azonnal
továbbhaladhatunk a fõ kiállító
épületekhez. Ezek a házak a kerten át már az
utcáról látható masszív erõdök.
Következetesen felújított
téglaarchitektúrájuk a maga
põreségében tárja elénk a
(közel)múlt ipari világának
építészeti képét.
Téglából kirakott pilaszterek, fogasléces
párkányok, boltíves (vak)nyílások
szerkezetiséget hangsúlyozó és szigorú
geometriába komponált rendje: egy letûnt korszak
technológiájának rusztikus
méltóságú téglaköntöse.
| ||||
Az A.P.A.! U-alakú belsõ udvaros pesti ház: ipari
múltjára szinte csak a kapualjon át felsejlõ,
tégla tûzfal háttér elõtt, pontosan
középen emelkedõ, hatalmas téglakémény
emlékeztet: mellbevágó nyitány a
betekintõnek. A belsõ kert rendezése, a falak
vízsszintes csíkozása, a finom vonalú,
kovácsoltvas lámpatestek központi tengelyes
elhelyezése racionális rendet közvetít, s a
kémény nagyjelentét készíti elõ: a
múlt talált rekvizítumát nemcsak vállalva,
de felmutatva tárja a mai vendég elé.
| ||||
A füves udvar az alkotómûvészek kiskertje is egyben -
ide tájoltak az 50m2-es mûtermek -, a rendezett
mikrokörnyezet kicsiny szigetet alkot a tûzfalak között,
az ipari óriás ,,ready made" aljában. A
kiállításokhoz a kapualjból jobboldalt a
régi lépcsõházban, kovácsoltvas
korlát szegélyezte rózsaszín mûkõ
lépcsõkön mehetünk fel az utcai szárny
fehér falú, fa hajópadlós semleges, nagy tereibe.
| ||||
Az A.P.A.! mindemellett mást is nyújt nemsokára: földszintjén a fõbejárattól jobbra nemzetközi grafikai bolt nyílik kávézóval, balra pedig étterem, amelynek konyhája a boltozatos pincébe került. Az intézmény a látogató minden érzéke számára kíván élményt nyújtani, a mûvészkocsmák híres hagyományát szeretné folytatni: az építészet és iparmûvészet igényes elemeivel egyedi hangulatúvá teremtett környezetben, neves mûvészek alkotásai között vacsorázhatunk. Az étterem félig nyitott kerthelyiséggel bõvül az udvar felé. A térfalakat itt a régi ház csaknem változatlan formái adják: kõkonzolos függõfolyosó kovácsoltvas ráccsal, s az üzemi múltból megmaradt rácsostartós üvegtetõ.
Visszatérve a MEO épületeihez: a historikus
téglahasábokban nagyvonalú kiállótereket
találunk. A fogadóépületbõl az
összekötõ üveghídon (amelynek zömök
arányú tartókeretei belülrõl
kapuzatként is szolgálnak) áthaladva a nagyobb -
négyszintes és egyben négyhajós -
épület betonszerkezetû nagycsarnokába
érkezünk. A térhatás lenyûgözõ: a
négy szint érzékelhetõen egyben tartott. A
kemény hatású tégla és a fehér,
vakolt falfelületek, valamint a betonbordás mennyezet
kihívó környezetet kínál - csak hozzá
méltó mûalkotások számára. A szerelt
hatású, részben függesztett közlekedõk,
valamint a belógatott lámpatestek finom, fekete és
szürke vonalainak geometrikus térgrafikája vizuálisan
tagolja a teret, és hatásosan ellenpontozza a szilárd
határolószerkezetek erõteljességét. Az
egyetlen meleg vonal a fa fogódzó vékony, szögletes
profilú sávja.
| ||||
A fölsõ szinten a viszonylag alacsony belmagasság szinte
testközelbe hozza az erõjátékot kifejezõ
betongerendás mennyezetet, amelynek fehér felületén a
fényreflexek finom játéka festõi
térhatást eredményez. A kisebb, favázas -
háromszintes, háromhajós - épületben az
architektúra hatása még erõteljesebb: a
faszerkezetek nemcsak sûrû, tapintható
jelenlétükkel, de illatukkal és a látogató
lépéseit kísérõ hanghatásokkal is
meghatározó atmoszférát teremtenek. A
túloldal hûvös eleganciájú tereivel szemben
itt, a fa oszlopok és oszlopfõk, fa padló és
mennyezet meghatározta terekben valamiféle archaikus
bensõségesség érezhetõ. A
közlekedõk és lépcsõk diszkrét
határozottsággal különülnek el a régi
architektúrától. Mai anyagokkal (acél, üveg,
polikarbonát) és korunkra rímelõ szerkezeti
megoldásokkal ki is fejezik korszerûségüket,
miközben formai és szerkezeti egyszerûségükkel
illeszkednek a régi anyagokból és formákból
elõhozott új esztétikai minõséghez. Az
,,egyszerûség" mûszaki tudásról,
technológiai készségrõl, stílus- és
arányérzékrõl árulkodik. Míg az
épületeket összekapcsoló üveghidak a ,,high tech"
világából vett idézetek, a belsõ
lépcsõk a ,,minimál tech" bravúros gesztusai:
végletekig egyszerûsített geometriájuk, csupasz
anyagszerûségük, rusztikus szerkezeti kapcsolataik
lakonikusan szókimondóak. A fa és a tégla
anyagszíneit a semleges fekete-szürke-fehér színek
hagyják érvényesülni. A természetes és
mesterséges világítás a fényes, matt
és átlátszó felületek eszközével,
finom reflexhatásokkal árnyalja a teret.
| ||||
A MEO építészeinek (INARCHI MÛTEREM)
talán tér-, forma- és szerkezetérzékeny
látásmódjuk, valamint szigorú
következetességük segített egységes
alkotást létrehozni. A komplexumot ma is környezõ
,,ipari dzsungel" még sejtet valamit abból, ami ezeket az
újraszületett épületeket nemrég még
kívül-belül benõtte: az építészek
érdeme, hogy a kusza nyersanyagban meglátták a
mûvet, és könyörtelen purizmussal lefejtették
róla a felesleget. A nagyvonalú
kiállítóterek a régi épületek
belsõ tereinek építészeti
feltárásával jöttek létre. A
beavatkozás jól érzékelhetõen három
fõ célt teljesített: a kiállítást
szolgálandó kvázi-semleges hátteret biztosít
mûalkotások bemutatására (gyakorlati
funkció), tisztelettel tárja elénk egy elmúlt
korszak építészeti értékeit
(értékõrzõ funkció), ugyanakkor hallatja
saját, mai hangját is, határozottan
megszólítva a kiállításra
érkezõ látogatót (szellemi funkció). A
látvány meghatározói a megtalált anyagok
és épületszerkezetek, amelyeknek belsõ
lényegét sikerült elõcsalogatni. A MEO
jó szolgálatára van a benne kiállított
mûveknek is: képes értéküket emelni.
Egyszóval: tisztelet a hagyományos szerkezetek
egyszerûsége, az anyagok szépsége és a
nagyszabású terek ereje elõtt - néhány
kortárs ötlet ellenpontjával megspékelve.
| ||||
Az A.P.A.! esetében máshol vannak a hangsúlyok. A
kívülrõl lakóház léptékû,
ám üzemi belsõ terekkel rendelkezõ eklektikus
épületben a pipagyárból mosoda,
mosodából mûvészeti központ
metamorfózisokhoz szerkezeti beavatkozásra alig volt
szükség. Az átalakulás lágyabb
eszközök bevetésének eredménye:
elsõsorban a felületeken alkalmazott festõi és
grafikai megoldásokkal, valamint kisarchitekturális
kiegészítõk elhelyezésével teremtettek
karakteresen új arculatot. A jellegadó
építész, NÉMETH MÁRTA elsõsorban
színezéssel adott a meglévõ formáknak
és szerkezeteknek a korábbitól eltérõ
szerepet: kiemelte és rendezte a talált anyagot. Célja a
tér hatásának módosítása mellett az
elõbbiekben már vázolt erõteljes
megszólalás is lehetett. A héttengelyes, szimmetrikus,
historizáló elemekkel díszített szerény
épület utcai homlokzata merész vörös
alapszínt kapott, amelynek szándékosan
képszerû mivoltát a mûanyag festék sima
hatása is erõsíti. Az alapból eddig nem
látott módon, fehér színük révén
emelkednek ki a régi díszítõelemek: pilaszterek,
fejezetek, kõbábok, triglifoszok, amelyek egyébként
a szokástól eltérõen nem vakolatból, hanem -
pipagyárhoz illõen - cserépbõl
készültek. A plakátszerûen festõi hatás
részei a kékre festett ablakszerkezetek is. A
különbözõ anyagú építészeti
felületek festõi átértelmezését
érhetjük itt tetten.
| ||||
Az újraértelmezett rendbe finom kovácsoltvas mûvek illeszkednek: rácsok, kilincsek, lámpatestek, KOVÁCS PUTU LÁSZLÓ szentendrei mester alkotásai. Ezek az iparmûvészeti kiegészítõk építészeti egységet is biztosítanak anyaguk, egységes stílusuk és megfelelõ adagolásuk révén ugyanis a homlokzattól erõteljesen eltérõ karakterû udvarban is hangsúlyosan jelen vannak. Az udvarban a falakon, konzolokon pasztell (sárga és rózsaszín), fehér és szürke színeket találunk, a homlokzati vörösre csak egyetlen üvegtábla emlékeztet a tetõn. Emellett itt jelen van a patinás téglafelület, a háromféle kõvel burkolt padozat, s láthatók még egyéb régi szerkezetek is. Az anyagok és formák sokféleségét a színek, valamint a régi és új fémszerkezetek vonalai rendezik. A kemény vonalakkal és a kontrasztos színezéssel felerõsített ritmusok - akár egy kaleidoszkóp tükreinek hatása - szerkesztik látványos egységbe az alkotóelemek kavalkádját. Akárcsak a MEO, az A.P.A.! esetében is új értelmet kaptak a részletek, ám itt kevésbé a bennük rejlõ lényeg kibontásával, jóval inkább a külsõ formájukat érvényesítõ vizualizáló hatások révén. A valahai gondosan felépített, konfekciódíszekkel ellátott tisztes üzemházból tehát a színek és a kisarchitektúra eszközeivel korábban nem látott többletet sikerült kicsiholni.
A régi épületek hatásos megújításának módját kis túlzással akár vetkõztetõ (MEO), illetve öltöztetõ (A.P.A!) építészetnek is nevezhetnénk. Akár az életben, az építészetben sem árt mindkét módszerben jártasnak lenni - a maga helyén és idején mindkettõ jó szolgálatot tehet. |