Nemes András |
Az Octogon magazin Házak között címmel olyan
kiállítást szervezett a Deák Erika
Galériában, amelynek témája:
építészet a kortárs
képzõmûvészetben. Nagyjából
arról van szó, hogy ismert kortárs magyar
festõktõl (Fehér László, Vojnich
Erzsébet, Baranyai Levente stb.) olyan képeket
gyûjtöttek össze, amelyek épületeket
ábrázolnak. Itt van egybõl a bejáratnál EF. ZÁMBÓ ISTVÁN Felhõkarcolók dinnyeszeletekkel címû képe - 800 ezer forintért, amint azt a kiállítási ismertetõbõl megtudhatjuk (mégiscsak galériában vagyunk). Gyanítható, hogy ef. Zámbó szürreális világában ez a két kedves, egymást átölelõ felhõkarcoló inkább két személy grafikai ábrázolása. Építészet és képzõmûvészet szorosabb kapcsolatáról valahol máshol, talán a belsõ termekben lehet valamit megtudni. Bojár Iván András, a kiállítás szervezõje szerint a kilencvenes évek magyar festõinek ,,teljesen új ikonográfiáiról" van szó, amely hangsúlyosan ,,lapos tetõs modern épületek formai és érzelmi tartalmait boncolgatja". Ezt az állítást a kiállított mûvek áttekintése után túlzásnak vélem. Ám találó Bojár meglátása, hogy eme új épület-érzékenység azzal a tendenciával rokon, ahogy festõk talált magazinképek, plakáthirdetések vagy tévéfilmrészletek kiragadásával új témákat fedeznek fel. Így próbálnak kifejezni mai ideálokat közvetítõ korhangulatot - vagy annak kritikáját. Kiindulásképpen a modern épület is ilyen imidzs, látszólag sivár és hideg anti-téma. Az átlag magyar lakos számára a modern betonépület egyáltalán nem csábító: üres, dísztelen kocka - egyszóval nem szép. Ezt mintha a legtöbb bemutatott kép sem cáfolná. A festõk számára is ennyit jelentene a modern építészet? A képeken látható terek hangulata, szellemisége azért ennél változatosabb. Akad humor, melankólia és nosztalgia is, sõt esetenként a hozzáállás már-már egészen pozitív. Néha mintha élet is volna a beton-rengetegben. Mégiscsak ilyen épületek vesznek körül bennünket: festõket és galérialátogatókat.
Hagyjuk a mûvészettörténeti párhuzamokkal
terhelt festészeti kritikát, és vizsgáljuk meg a
képeket az építészeti minõség
szemszögébõl! Ha építészet, akkor
perspektíva. NEMES CSABA szénrajza egy
bevásárlóközpont belsõ udvarára tekint
a tanulmányrajzok térbeli
érdeklõdésével. ISKI KOCSIS TIBOR Kert
három beteg fával címû képe
utcarészletet mutat felülnézetbõl, a tér
közé furcsán, otthontalanul közbeékelt
fákkal. Mint minden merõleges felülnézetben, a
látvány itt is absztrakttá, grafikussá
válik. Kicsit más szemszögbõl látjuk a
várost BARANYAI LEVENTE Jeruzsálemi forgalom
címû képén. Köztudott, hogy õ
mindent ebbõl a helikopter-perspektívából fest.
Nevezhetjük ezt virtuális tájképfestészetnek,
amely a huszonegyedik század természetfilmjeinek és
számítógépes játékainak
repülõ kameraállásából láttatja
a tájat. A sûrû faktúrájú,
élénk színû olajfestmény
érzékletesen mutatja be a városi közlekedést.
A házblokkok pontos geometriája szintén
építészeti érdeklõdést mutat.
| ||
HAJDÚ KINGA Mars-mezõje megint csak magasból mutat
embereket, akik valamiféle apró táncfiguráknak
tûnnek a kellemes ritmusú képen. A
térérzékelés annak ellenére, hogy
épületet nem látunk, igen hiteles. VOJNICH ERZSÉBET
Folyópart címû képén az
építészet a klasszikus tájkép
tárgya.
A borongós, szürkés-barna ipari
tájban a plasztikus szögletes tetõ és a városi
folyó lágyabb távlata alkot szép kontrasztot.
| ||
SZACSVA Y PÁL Talált képe egy modern, csupa üveg, csupa ablak épülethomlokzat és egy ugyanolyan színû kockás ing váratlan társítása. Hasonló, a reklámgrafikából kölcsönvett vizuális ötleteket használ munkáiban PINCZEHELYI SÁNDOR, illetve GÁBOR IMRE is. A korszellemhez híven mindkét, kevert technikájú printen hirdetési-felületté válik a modern épület. Grafikai poénok ezek, nem a legfrissebb és legerõsebb fajtából, de társadalmi szemléletük, konfliktus-keresésük elgondolkodtató.
SZÉPFALVI ÁGNES Horror vacui-ja egy fiatal nõ
portréja távol-keleti, feltehetõleg Hong Kong-i utca
elõtt. Ezen a képen a sápadt, bánatos nõ
magányával ellentétben a háttér
villódzó neon-feliratai kommerszek, tobzódóak,
élénken színesek. Furcsamód épp ez a
perspektíva és forma nélküli zsúfolt
metropolisz-arculat beszél modern tér és modern
ember egyik találkozásáról. Ebbõl a
szempontból kicsit elvontan, ám érzékenyen
reflektál építészeti problémákra.
| ||
FEHÉR LÁSZLÓ Nyaralók címû képén fürdõköpenyes, középkorú pár áll egy balatoni szálloda körülzárt udvarában. A kép minden eleme az elismert képzõmûvész kiforrott stílusjegye - a kékesszürke színvilág, a perspektivikus háttér, a kontúrokkal megrajzolt és átlátszó alakok mozdulatlan jelenléte. Van itt némi SZOT-üdülõs hangulat is. Akár a Kádár-korszak átlagembereinek lét-élményét is belemagyarázhatnám a képbe, de építészeti fogalmakkal, kategóriákkal nehéz hozzá közelíteni. Ez persze nem a remek kép hibája: nem tehet arról, hogy egy építészet-ihletésû kiállításra keveredett.
SZÛCS ATTILA Lakótelep karácsonyfákkal
címû alkotása talányos mû. A
sötétben egy lakótelep-épület formája
sejlik fel, amelyet csak az elõtte felállított
nagyméretû karácsonyfa világít meg.
Körös-körül víz van; ez vagy többnapos
esõzés eredménye, vagy esetleg árvíz volt a
lakótelepen. Talán arról van szó, hogy a
borús, bizarr, modern külvárosi térben egy
tradicionális ünnep jelenti az emberiesség
ígéretét. Mindenestre történettel
rendelkezõ teret mutat be - ez is érdekes festõi
reakció a nagyváros építészetre.
| ||
SZÜTS MIKLÓS Béke tér címû képén az épület nem kulissza, háttér, színes folt vagy geometrikus forma. A modern építészet itt a koncentrált figyelem tárgya - ennyiben egyedülálló ezen a kiállításon. A tizedik emelet balkonjának látványa egyszerre életszerû és filozofikusan szemlélõdõ. Ez a lakótelep metafizikája. Természetesen itt is szürke keveredik a szürkével, de ez nem a monotónia és a depresszió színe, hanem a városi táj visszafogott színvilága. A kép erõteljes kijelentõ módban beszél, mégis van benne szeretet. Aki lakott gyerekkorában lakótelepen, tudhatja, hogy ilyen hely is lehet ismerõs és otthonos világ. Egyébként mi a közös mai építészet és festészet között? A közös mûvészettörténeti múlt valamint a formai komponálás gyakorlatán kívül nem sok. Az építész formákkal rendezi és teszi használhatóvá a teret, miközben próbál megfelelni a megrendelõ igényeinek. A festõ, kicsit elszakadva a mindennapoktól, színes foltokkal formákat ábrázol, jelen esetben tereket és házakat - majd ezt galériákban értékesíti. Nem találok sorsközösséget, alkotói párhuzamokat kortárs magyar festészet és építészet között. A galériában csak az figyelhetõ meg, hányféle nézõpontból, indíttatásból készülhet épület-portré. De ezért jók a tematikus kiállítások: történetet, érthetõ keretet adnak a látványnak, és tanulságos összehasonlításokra adnak lehetõséget. |